Opel onderhouds schema

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209263
    kenny900wb
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 September 2007

      Is er iemand die de originele gegevens heeft van opel over de punten die afgewerkt worden bij onderhouds beurten. Specifiek voor de commodore C en Senator A.
      Ik heb het idee dat ik telkens achter de feiten aanloop, zodra er iets kapot gaat maken. Dit zou ik graag voor willen zijn door zelf het onderhoudsprogramma van opel voor deze auto’s uit te voeren.
      Hoop dat er iemand in het bezit is van deze gegevens.
      Alvast bedankt,

      #17473153
      henkjan_80
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2006

        Volgens mij staat het wel in de vraagbaak. Ik weet niet of die er zijn van een Commo C/Senator A maar voor de Rekord wel en die zijn toch zo’n beetje hetzelfde

        #17473154
        GSE
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 August 2006

          Ik weet niet wat je precies wilt doen maar als je goed je olie en filters bijhoud doe je al goed werk:

          Roest dynamo,s startmotors enz enz is allemaal oud en gaat kapot,je kunt niks doen om bv een startmotor of radiateur of waterpomp langer te laten leven.

          #17473155
          rinus de boer
            Lid sinds:
            2 July 2004

            origineel gepost door GSE
            Ik weet niet wat je precies wilt doen maar als je goed je olie en filters bijhoud doe je al goed werk:

            Roest dynamo,s startmotors enz enz is allemaal oud en gaat kapot,je kunt niks doen om bv een startmotor of radiateur of waterpomp langer te laten leven.

            Inderdaad. Je kunt hooguit er voor zorgen, dat je slijtagegevoelige onderdelen alvast als spare op de plank hebt liggen. Dat is altijd handig, vooral als het niet zo makkelijk verkrijgbaar meer is.

            #17473156
            astraminator
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 August 2004

              Volgens mij bedoel je een lijstje wat al danniet met de grote en kleine beurt wordt gedaan.

              Staat in nagenoeg elke vraagbaak.

              #17473157
              kenny900wb
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 September 2007

                origineel gepost door ckad
                Volgens mij bedoel je een lijstje wat al danniet met de grote en kleine beurt wordt gedaan.

                Staat in nagenoeg elke vraagbaak.

                Precies dat bedoel ik, met grote beurten zullen ook kleppen stellen, bepaalde riemen vervangen enz. Gaat me net over dat beetje meer dan het olie en filter vervangen.

                Heb zelf werkplaatsboek van commodore en handboek van rekord maar niet dergelijke info. Ook het grote auto kluwer boek geeft geen uitkomst.

                #17473158
                astraminator
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 August 2004

                  In de vraagbaken van olyslager staan ze altijd in.

                  Hier wel een duitse link voor de jaarlijkse inspectiebeurt, Jaarlijkse inspektie

                  Wellicht heb je er wat aan. Ik heb helaas geen commodore vraagbaak.

                  #17473159
                  GSE
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 August 2006

                    Ik doe in principe nooit aan beurten:
                    bougies vind ik maar onzin om die te vervangen als de motor er goed mee loopt,net als v-snaren als deze goed zijn blijven ze erop,(zitten er al meer als 60.000 op) ik heb met regelmaat wel wat kapot:
                    rembekrachtiger,hoofdremcilinder,dynamo.startmotors,
                    radiateurs,wiellagers,schokdempers enz enz maar geen van alle was op welke manier dan ook te voorkomen.

                    Wat betreft filters en olie,die vervang ik met regelmaat motorolie en filter om de 5 tot 7,5 duizend km.

                    Na mijn idee is er niet veel te voorkomen,en in te stellen is er ook bijna niks.

                    #17473160
                    astraminator
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      13 August 2004

                      origineel gepost door GSE

                      Na mijn idee is er niet veel te voorkomen,en in te stellen is er ook bijna niks.

                      Ben ik niet helemaal met je eens, wiellagers kun je wel degelijk bijstellen, levensduur wordt echt wel bepaald door regelmatige kontrole. Hoeveelheid vet en hoe vies het is.
                      Als je de onderhoudsbeurten goed en met regelmaat uitvoerd zal je zeker voorkomen dat er zaken plotseling kapot gaan. Natuurlijk kan er evengoed iets stuk gaan, maar bij regelmatige kontrole vallen je vaak dingen op zodat je preventief dingen kunt wisselen.
                      Lagers zijn o.a. maken vaak bijgeluiden en worden warmer voordat ze stuk lopen. Snaren kun je goed beoordelen door inspectie van de loopvlakken, Op zijn tijd remvloeistof vernieuwen betekent behoud van het systeem. Reinigen van de remklauwen en een beetje kopervet zodat het weer lekker beweegd doet wonderen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

                      Als je regelmatig je auto goed nakijkt vallen bepaalde zaken gelijk op en kun je deze verhelpen.

                      #17473161
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        Alleen de voorwiel lagers zijn in te stellen,achter is er niet veel te doen,en dingen als voorwiellagers instellen hoeft maar heel heel zelden te gebeuren en als ze wat speling hebben lopen ze nog niet snel kapot,ik stel ze altijd als ik schokbrekers vervang zo 1x in de 2 jaar haha.
                        Net als remolie die gaat er altijd nieuwe op als de HRC of rembekrachtiger weer eens aan gort is ook zo 1x in de zoveel tijd.

                        Maar wat is een onderhouds beurt?:
                        om de 7.500km olie/filter verwisselen en bakolie nakijken.
                        Banden en remmen bijhouden
                        Meer zie ik niet als noodzaak.

                        En dingen als een verdelerkap en rotor en luchtfilter en bougies en bepaal ik zelf wel.
                        Brandstof filter doe ik zelden vervangen omdat ik 90% op LPG rij,dif olie is ook al zoiets die blijft er ook een jaar of 2 op.

                        Rembanden stellen is ook al iets niet echt nuttigs als de bak goed werkt,hydro,s hoef je nooit te stellen,contactpunten heb ik niet,stuurbekrachtigings olie vervang ik nooit.
                        In de herst kijk ik ff de koelvloeistof na en verder vervang ik alles wat kapot is en las ik waar roest is.

                        Maar das mijn visie en ik rij al jaren en dingen na mijn idee als startmotor en kachelradiateur en kachelmotor en startmotor nokkenas uitlaten radiateur HRC en bekrachtiger veren schokdemper stuur kogels is toch niks aan te doen enz enz enz enz zijn kapot of zijn goed.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.