Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Opel Monza 3.0 GSE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 juli 2015 om 15:52 #17272765
Goedenavond, ik ben John en ben bezig een opel Monza die ruim 10 jaar heeft stil gestaan aan de gang te krijgen.
Ik heb alle belangrijke delen vervangen zoals bougies, kabels, verdeler, rotor, nieuwe benzine er in.
Als ik nu start dan slaat hij meteen aan en draait als een zonnetje, ongeveer een half uur en dan begint hij te ploffen en te stotteren en kan ik geen gas meer geven want dan slaat hij af.
Op het luchtfilterhuis zit een regelklep, de vorige eigenaar heeft die open gemaakt en de printplaat is zichtbaar. Er draait een contact over de printplaat over een zwart spoor, als de motor net gestart is staat deze mooi stil op ongeveer een kwart, als je gas geeft draait hij verder en weer terug. Als de motor na een half uur begint te sputteren gaat dat ding als een gek op en neer en dan slaat de motor af.Heeft iemand een idee waar ik moet gaan zoeken? Kan ik die klep op 1 of andere manier omzeilen zodat de luchtsluis altijd open staat zodat ik die in ieder geval als oorzaak kan uitsluiten of is dat ding zo verbonden met de boordcomputer dat hij er op MOET zitten?
Graag uw advies.
John
16 juli 2015 om 08:14 #18290567De printplaat is je luchtmassameter.
Maar ik denk dat je brandstofpomp is overleden.
16 juli 2015 om 08:47 #18290568Beste Kywieman,
Hartelijk bedankt voor je reactie. Ik was al van plan om de tank en de leidingen Door te spoelen omdat de uitlaatgassen naar verf ruiken. Ik ben dus inderdaad bang dat de pomp het begeven heeft of dat de leidingen en injectoren vol met troep zitten.
Ik ga zeker de brandstofpomp vervangen nav. Jouw reactie dan is dat in ieder geval uitgesloten.Met vriendelijke groet.
John16 juli 2015 om 15:58 #18290569Pomp :) Wat de kywieman zegt. Die luchthoeveelheidsmeter zal natuurlijk heen en weer gaan stuiteren zodra het blok gaat sputteren. Dit aangezien hij werkt op de aanzuigende werking van het blok. Draait de motor netjes zoals het moet zijn dan gaat het sleepcontact rustig naar links of rechts afhankelijk van het toerental/hoeveelheid lucht er wordt aangezogen.
Ga ook alle massapunten bij langs, en de stekkers rondom de onsteking. Stond net zelf een halve dag stil omdat er 1 lullig massadraadje net wel/geen contact maakte.
16 juli 2015 om 16:27 #18290570Hartelijk bedankt Peter777.
Vandaag even onder de Monza gelegen. De vorige eigenaar was een grote frotter om het maar netjes uit te drukken. Ik kwam bij de brandstofpomp een stuk of 3 filters achter elkaar tegen met allemaal korte stukjes van allerlei soorten slang wat op het eerste oog ook geen brandstofleidingen zijn. Dit alles vakkundig vast gemaakt met tiewraps strak langs de aandrijfas. Zelfs de leidingen zijn vast gemaakt met tiewraps ipv slangklemmen en de brandstofpomp hangt ook keurig aan 2 tiewraps. De bedrading van de pomp is in 3 kleuren met kroonsteentjes verlengd. Kortom, ik zal zeker je advies ter harte nemen en de bedrading helemaal na lopen. Morgen gaat de tank er onderuit. Daarna alles weer op NETTE manier aansluiten en bedraden. De pomp werkt trouwens wel dus deze wordt gewoon schoon gemaakt en terug geplaatst, natuurlijk wel op de originele manier LOL.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.Groet John
16 juli 2015 om 22:06 #18290571mijn gedacht is: laat je brandstoftank spoelen , vervang de benzinepomp en filter, eventueel leidingen
injectoren reinigen (eventueel vervangen) en een groot onderhoud van de motor
het zal wel een paar euro’s kosten, maar het zal wel de moeite lonen denk ik
succes !17 juli 2015 om 11:52 #18290572Zo veel filters voorspelt al niet veel goeds ;) Wat je natuurlijk ook kan doen is even een jerrycan naast de auto zetten, brandstofpomp er bij (en aansluiten). Aanzuiging + retour in de jerrycan en dan kijken hoe die loopt. Indien dan geen problemen tank er onder weg schroeven en reinigen.
17 juli 2015 om 12:08 #18290573Beste Peter777.
Hartelijk dank voor de tip!
De tank gaat er zowiezo onderuit want ondanks alle filters is de benzine die bij de motor er uit komt gewoon troebel, meer bruin dan de gewone helder groene benzine kleur.
Ik kan de test wel doen maar ik kan denk ik beter eerst zorgen dat alle leidingen zuiver zijn en de juiste filters er tussen zitten en als ik dan toch zo ver ben kan ik net zo goed gewoon de tank terug plaatsen en dan kijken hoe hij loopt. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het daar niet meer aan ligt17 juli 2015 om 13:00 #18290574Dat lijkt mij een strak plan! Heb je toevallig een fototje van de GSE? Ben wel benieuwd aangezien ik zelf ook met zo’n apparaat bezig ben :)
17 juli 2015 om 13:03 #18290575Ik zal morgen een paar foto’s maken
18 juli 2015 om 11:00 #18290576ben benieuwd :)
18 juli 2015 om 12:27 #18290577Heeft een auto lang stil gestaan, en in dit geval is het 10 jaar, dan altijd de benzinetank verwijderen en schoonmaken.
Als er te schoonmaken is.
Want het maakt een verschil of de tank vol, half vol of bijna leeg is, als deze voor een lange tijd silt staat.
Het beste is een auto weg zetten met volle tank, krijg je minder roest aanslag in de tank.
Hoe leger de tank hoe slechter de binnenkant, koekeloer maar eens in de tank.
Dan heb je nog gom aanslag, is opgedroogde benzine, hedendaagse benzine is rommel vergeleken met vroeger.
Het mooiste is om de GSE met een aparte tank gevuld met reinigingsvloeistof te laten lopen.
Kunnen de leidingen en injectoren wat schoner worden.
Doe dat wel buiten je sleutelruimte. ;):thumb
21 juli 2015 om 17:24 #18290578misschien een domme vraag maar hoe kan ik hier een foto plaatsen?
21 juli 2015 om 17:27 #18290579Even je foto’s uploaden bij Photobucket.com, daarmee kan je ook via je telefoon uploaden als je dat makkelijk vind.
Dan krijg je per foto een link. Die link zet je tussen [ img] [/ img] ….Dan krijg je de foto’s op het forum te zien :thumbup
21 juli 2015 om 18:22 #18290580Dank je :thumb
27 juli 2015 om 18:08 #18290582het heeft beetje lang geduurd maar dan hier toch alvast wat foto’s.
Ik ben ook bezig met de tank die is bijna klaar, zodra hij af is post ik de resultaten van het geheel
bij de op 1 na laatste foto krijgen jullie een idee van hoe de vorige eigenaar levensgevaarlijk bezig was, de brandstofleiding strak tegen de as, hoe dom kun je zijn? dat is vragen om problemen, ook de rode draad, die de voeding van de brandstofpomp is, loopt vanuit de kofferbak door een scherp gat naar beneden.
De tie-wraps zie je ook hangen, daar had hij een hele voorraad van volgens mij want ongeveer alles onder de auto hangt vast met die dingen.
[imghttp://i1231.photobucket.com/albums/ee520/JohnenTamara/2015-07-18%2009.07.25.jpg][/img]
27 juli 2015 om 20:22 #18290583ps
in die gele emmer dat zou benzine moeten zijn :wtf27 juli 2015 om 22:12 #18290584Mooi ding! In het wit is het ook een leuke verschijning. Eeeh ja, aan de pijpjes te zien is een volledige reiniging geen overbodige luxe! En dat die slang tegen de aandrijfas zit is ook niet echt veilig. de wielkast zichtbaar op een van de foto’s ziet er wel strak uit. Rest van de auto ook een beetje hard?
Bij mij zat er heel wat laswerk aan :(
28 juli 2015 om 09:29 #18290585Succes met het schoonmaken van de benzinetank!
Heb mijn twijfels of deze weer te gebruiken is, kijk ook eens in de tank of er veel roest is.
In de handel heb je een set om de tank te reinigen en af te sealen.
FF google gebruiken voor adres.28 juli 2015 om 09:54 #18290586Electrolytisch ontroesten van binnenuit. Die sealers zou ik niet vertrouwen. Als dat loskomt zit je filter zo vol
28 juli 2015 om 13:41 #18290587ik heb bij de commo de tank aan de binnenzijde laten verzinken
niet goedkoop, maar beter dan nieuw28 juli 2015 om 14:17 #18290588Beste mensen, allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ben bij ongeveer alle automaterialenhandels geweest. Ze hadden allemaal gehoord van het spul maar hadden geen idee waar het te verkrijgen was. Uiteindelijk had de laatste, P.Heijl, een tip. Hier in de buurt zit iemand die oldtimers opknapt. Ik heb zijn advies gevolgd en de tank gewoon met azijn gereinigd, goed geschud met de tank en een paar uur laten intrekken, dit twee keer herhaald. Daarna de tank goed nagespoeld met de hogedruk reiniger zodat er alleen nog schoon water uit kwam. Daarna heb ik de tank verwarmd om te drogen. Toen ik daarna in de tank keek leek de tank net nieuw van binnen. Ok niet hagelnieuw, je kan wel zien dat de tank schoon is gemaakt, maar geen roest of andere aanslag. Dus ik ben zeer tevreden met het resultaat en heb de tank er al weer onder zitten. De leidingen heb ik tot aan de motor gespoeld met schone benzine, mocht er nog wat in de injectoren zitten dan hoop ik dat die morgen zichzelf reinigen als ik hem ga proberen. Mocht dat niet zo zijn dan heb ik weer wat extra te doen :(
Foto’s volgen zsm
28 juli 2015 om 14:26 #18290589Nou mooi dat de tank na een schoonmaakbeurt er weer onder zit. :thumb
RUSTYCO is er ook nog, ONTROEST 100%
Zonder te stralen of te schuren.
Makkelijk en milieu-vriendelijk.:jerry :kewlpics
28 juli 2015 om 15:19 #18290590Ik heb de pomp met filter ook weer op de “originele” manier bevestigd. De 3 afgebroken rubberen ophangpunten heb ik uit geboord, daarna een breed rubber blok gemonteerd en daar de pomp aan bevestigd, dit allemaal met m8 bouten en borgmoeren. Het is niet helemaal origineel maar beter en sterker en wel op de originele ophangpunten en niet met tie-wraps LOL
28 juli 2015 om 20:46 #18290591leuke wagen!
is dit toevallig die bij de Keijzer in Helmond te koop stond?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.