Forumindex › Forums › Modellen › Antara, Frontera, Monterey, Campo, (offroads) › OPEL FRONTERA B Remankerplaat achter
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 december 2025om 09:22 door
Harry van Engelen.
-
AuteurBerichten
-
7 december 2025 om 12:49 #18560325
Beste allemaal,
Betreft een Opel Frontera wagon 3.2 van bouwjaar 2002.
Ik heb de steekas links-achter verwijderd i.v.m. revisie.
Heeft iemand ervaring hoe je de remankerplaat die om de steekas zit moet verwijderen?
demonteren?
11 december 2025 om 22:14 #18560368🔧 Stappenplan voor demontage remankerplaat achter (Opel Frontera B)
VoorbereidingAuto veilig opkrikken en ondersteunen met assteunen.
Achterwiel en remtrommel/schijf verwijderen.
Steekas (halfshaft) al uitgenomen – zoals jij hebt gedaan.
Inspectie bevestigingDe remankerplaat zit meestal met bouten of klinknagels vast aan de achterasbehuizing.
Bij de Frontera B zijn dit doorgaans vier bouten die van binnenuit de asflens bereikbaar zijn.
DemonterenVerwijder de bevestigingsbouten (vaak stevig vastgeroest → kruipolie en eventueel warmte gebruiken).
Let op: soms zijn de bouten gecombineerd met de lagerbehuizing, dus voorzichtig werken om de lagerzitting niet te beschadigen.
Trek de remankerplaat weg van de asbehuizing. Bij roest kan lichte tikken met een rubber hamer nodig zijn.
ControleControleer de staat van de plaat: vaak roestgevoelig, soms beter direct vervangen.
Check ook de wielnaaf en lagers voordat je alles weer monteert.
MontageNieuwe/remonterende plaat terugplaatsen.
Bouten met juiste aanhaalmoment vastzetten (OEM specificatie raadplegen).
Steekas terugplaatsen, remmen monteren, wiel terugzetten.⚠️ Tips
Gebruik penetrerende olie (WD-40, Brunox, etc.) ruim van tevoren.
Als de bouten afbreken: uitboren en nieuwe bouten gebruiken.
OEM-onderdelen zijn vaak lastig te vinden; aftermarket remankerplaten zijn soms beschikbaar via Duitse leveranciers.Wil je dat ik een technische exploded view (schematische tekening) van de achteras/remankerplaat van de Frontera B opzoek en erbij zet? Dat maakt het visueel veel duidelijker hoe de plaat vastzit en loskomt.
ja is goed
Hier is een exploded view van de achteras/remconstructie van de Opel Frontera B. Dit helpt om te zien hoe de remankerplaat bevestigd zit en hoe je deze kunt demonteren:

12 december 2025 om 09:22 #18560369Hoi Pjotter,
Bedankt voor je reactie en uitleg met de diverse tekeningen.
Als je mijn foto’s bekijkt dan zie je, dat de remankerplaat er niet zomaar afgehaald kan worden.
Na verdere informatie blijkt, dat de steekas eerst m.b.v. een pers verwijderd moet worden.
Het bemachtigen van een nieuwe ankerplaat vormt (ook internationaal) een groot probleem.
Mijn OPEL dealer heeft ook nog bij collega’s in Duitsland geïnformeerd maar het onderdeel is niet meer leverbaar.
Er zit niets anders op dan de bestaande remankerplaat te ontroesten en op te knappen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.