Opel Corsa D 2010 schokt

Forumindex Forums Modellen Corsa Opel Corsa D 2010 schokt

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Helmus
    Deelnemer

Dag allemaal,

Ik heb in september 2018 een tweedehands Opel Corsa D 1.0 (benzine) uit het jaar 2010 aangeschaft met 48000 kilometer op de teller. Deze heb ik gekocht bij een garage (geen Opelgarage) met 1 jaar garantie.

Al vrij snel waren er problemen waarbij het motorlampje begon te branden. Eerste keer terug naar de garage werd een probleem met de accu vastgesteld en deze vervangen. Dit verhielp het probleem niet waarna de garage besloot om de wagen naar een Opelgarage te sturen. Er zou een probleem met een vervuilde pijp zijn. Nadien leek alles opgelost.

Vervolgens merkte ik een ander probleem. Wanneer ik langere stukken rijd met de wagen en als de motor dus goed opgewarmd is (doorgaans na ongeveer 30 minuten of al iets eerder als ik voornamelijk snelweg rijd) dan begint de auto te schokken als ik moet accelereren in de 5e versnelling. Dit gebeurt soms ook al in 4e versnelling als ik moet accelereren een helling op. Rijden op de snelweg heuvelopwaarts is quasi onmogelijk in de 5 zonder te schokken. Daarbij gaat meestal ook het motorlampje knipperen.

Ik heb de wagen dan in november 2018 daarvoor teruggebracht naar de garage die zeiden dat het wederom iets met een vuile pijp was. Het probleem was echter niet opgelost. Een week later ging het lampje branden van de service indicator (die met de auto en moersleutel). Ik heb toen nog even kunnen verder rijden maar op 2 km van mijn woonst verloor de wagen alle power en kon ik niet sneller dan 25km/u. Ik heb de wagen dan terug laten slepen naar de garage. Het probleem werd opgelost en het zou een verstopte luchtslang geweest zijn.

Ik hoopte dat daarmee ook het probleem van het knipperende motorlampje opgelost zou zijn maar helaas. Dan in januari heb ik bij een andere garage het groot onderhoud laten verrichten omdat ik eigenlijk niet zoveel vertrouwen meer had in de wagen en zeker niet in de garage waarbij ik die gekocht had. Onderhoudskosten vielen bijzonder goed mee. De auto zou in prima staat zijn. Niets versleten. En na het onderhoud reed de auto ook even iets beter en leek het knipperprobleem ook een stuk minder.

Echter drie weken geleden van Brussel naar Luxemburg gereden en dat was ellende. Al na een half uur terug een schokkende auto in 5e versnelling aan 120km/u. Verder slecht onderhouden snelwegen met veel hoogteverschillen dus motorlampje knipperde voortdurend, veel schokken. Heb vaak terug moeten schakelen naar de 4 om vooruit te kunnen blijven komen. Op een rit van 2 u heb ik een half uur tussenpauze ingelast om de motor wat af te laten koelen in de hoop dat het probleem wat minder zou zijn.

Dus terug gegaan naar de garage van aankoop. Probleem uitgelegd en die hebben er een aantal dagen naar gekeken. Ze zeiden dat ze er zelf mee gereden hadden. Volgens hen is er niets aan de hand. Ze hadden geen probleem gevonden en leken zelfs wat geïrriteerd dat ik daarmee afgekomen was. Echter, het probleem treedt pas op na een half uur rijden en vooral op vol vermogen, in de 4e/5e versnelling als veel PK nodig is (acceleren, heuvel op…): het motorlampje knippert en de auto schokt.

Ben dus heel teleurgesteld met deze aankoop. Vanaf het begin veel problemen en nu dus een auto die eigenlijk alleen als boodschappenwagen te gebruiken is. Want op korte afstanden is er inderdaad niets verkeerd mee.

Iemand eventueel nog tips wat hiermee te doen? Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Meerdere mensen met hetzelfde probleem?

Malina
      Deelnemer

Ik raad je aan om de auto uit te (laten) lezen.

geertr
        Deelnemer

Niet toevallig ook een kapotte bobine? Komt vaak voor bij Opel, zie bericht elders op dit forum!

ec2100
          Deelnemer

Bobine , ik heb de tweede net vervangen in amper 2 jaar tijd .

Helmus
            Deelnemer

Zeer vriendelijk bedankt voor uw reacties. Als ik google op kapotte bobine bij opel corsa zie ik inderdaad dat dit de problemen kan veroorzaken die mijn auto heeft. Wat ik dan niet zo goed begrijp is hoe deze auto in september 2018 probleemloos door de keuring is geraakt en waarom de opel garage waar die volgens mijn garage van aankoop gecontroleerd zou zijn dit niet heeft gerepareerd? Ook tijdens groot onderhoud bij andere garage werd gezegd dat de bougies niet vervangen hoefden te worden want nog in orde (alhoewel niets over de bobines gezegd). Zijn bobines iets dat apart daarvan gecontroleerd moeten worden? Want zo ja ga ik dat zsm laten doen. Weliswaar bij een andere garage dan bij aankoop, maar vind het niet per se erg hier zelf de kosten van moeten te dragen. Ik wil gewoon een goed werkende auto.

Helmus
              Deelnemer

Ik ga dinsdag eens langs gaan voor de auto uit te laten lezen bij een andere garage. Zien wat het oplevert. Hopelijk blijft zo’n foutcode lang opgeslagen. Afgelopen week is het lampje niet meer gaan knipperen, maar dat is vooral omdat ik nu heel langzaam optrek en de snelweg wat vermijdt. Schokken doet de auto wel nog als ik iets te gevoelig op het gaspedaal druk in de 5.

Corsa_GSi
                Deelnemer

Voordat je naar de garage gaat om uit te lezen, moet je gewoon ff volgas 30 minuten op de snelweg rijden. Dan heb je de foutcode zowieso erin staan.

Daarnaast als het je bobine is, vervang dan ook gelijk je bougies.

Corsa_GSi
                  Deelnemer

Hier staan wat prijzen van bobines:

https://www.mister-auto.nl/bobine/opel/corsa/corsa-d-1-0-65pk-2010/

Ze zijn dacht ik vrij simpel zelf te vervangen (2 of 3 schroefjes en een stekkerverbinding).

Voor bougies heb je een speciale lange dop nodig.

Helmus
                    Deelnemer

Vandaag bandenwissel en tegelijk mijn auto uit laten lezen. Geen storing gevonden. Advies was om eens uit te laten lezen en laten controleren bij een Opel garage. Dus dat zal mijn volgende stap zijn. Uitlezen was gelukkig gratis (Profile in Zaventem).

Edit: eerstvolgende plaats bij Opelgarage op 2 mei, maar kan die dag zelf niet. Dus zal 14 mei worden. Aan de telefoon zeiden ze dat het geen alledaags probleem was en dat het van alles kon zijn. Heb er weinig vertrouwen in. Als er die dag geen oplossing uit komt wordt het sparen voor een nieuwe auto (waarschijnlijk geen Opel).

Helmus
                      Deelnemer

Verleden week bij de Opel garage geweest. De bobinerail en bougies waren verroest en moesten vervangen worden. Vreemd dat zoiets niet bij een groot onderhoud opgemerkt wordt. Maar goed, het is nu gerepareerd en hij rijdt nu goed. Hopen dat er zich nu geen nieuwe (hoge) kosten aandringen.

AstraTh
                        Deelnemer

[quote quote=18366809]Verleden week bij de Opel garage geweest. De bobinerail en bougies waren verroest en moesten vervangen worden. Vreemd dat zoiets niet bij een groot onderhoud opgemerkt wordt. Maar goed, het is nu gerepareerd en hij rijdt nu goed. Hopen dat er zich nu geen nieuwe (hoge) kosten aandringen.[/quote]je hebt toch een jaar garantie?!

Dan heb je die bombinerail niet hoeven betalen

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.