Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opel Corsa B 1.4i Sport uit `98 aangeschaft, eerste Opel!
- Dit onderwerp bevat 27 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 maart 2018om 12:33 door Jasper98.
-
AuteurBerichten
-
26 juli 2017 om 23:25 #18346455
Gistermiddag zat ik Marktplaats af te struinen naar (Wat ik wel vaker doe) Belachelijk goedkope auto’s. Ik kwam van alles tegen, Cinquecento met keuring voor 300, Corsa’s bij JetCars voor 290-340 met/zonder keuring, zag door de bomen het bos niet meer.
Toen kwam er iemand in een chat langs en vroeg of deze Corsa niets was.Stond in Lunteren bij Autobedrijf Klop, kende het bedrijf niet, maar ik zag de prijs en dacht oke, ik ga bellen, want voor 125 euro met nog 3 maanden keuring? Goedkoper kan haast niet.
Bleek inderdaad dat de auto weg mocht voor 125 euro.
Afspraak gemaakt, vanochtend met Sr er naar toe gereden, en warempel het dingetje zag er nog behoorlijk uit voor zijn leeftijd.Korte proefrit gemaakt, koppeling heeft een wel heel kort aangrijppunt, wegrijden kan gewoon normaal, maar hij heeft wel iets gewenning nodig. En het stuur is behoorlijk afgeleefd. En ook tikt de motor, kwestie van kleppen stellen, nieuwe olie + filter, en het moet weg zijn/beduidend minder zijn.
Maar verder was het autootje op een paar roest plekjes best nog wel prima qua lak.
4 goede banden er onder (Weliswaar van 4 verschillende merken, maar dat mag de pret niet drukken)
Gloednieuwe uitlaat er onder.
Keurringsrapport van het jaar daarvoor gezien, geen aantekeningen, geen opmerkingen, niks.Uiteindelijk toch maar een beetje aanstellerig lopen miepen om een plekje roest bij de deur en gezegd 100 euro, take it or leave it, het werd take it.
Oh eh, misschien niet onbelangrijk… Kilometerstand, heb hem direct opgegeven voor Klokje Rond, 3466xx.Opties? Heb ik die? Jazeker:
– Elektrische Ramen (werkend)
– Trekhaak.
– Centrale Vergrendeling.
– Stuurbekrachtiging (Geen idee of dat een optie is maar toch)
– Boordcomputertje (Optie? geen idee, tijd + temperatuur + datum staat er keurig netjes in)Wat gaat er aan gebeuren:
– Nieuwe D.riemset (Geen idee wanneer die vervangen is, gaat sowieso wel gebeuren)
– Nieuwe olie + filter.
– Verloopstekker voor de radio (Zit een of ander groot blok in standaard, moet een verloop hebben naar 2 rechthoekige dunne stekkertjes)En dan is het verder karren tot de APK en afwachten wat er moet gebeuren, en of ‘ie het overleefd (Al hebben zowel mijn vader, als ik, het idee dat dit toch best nog wel eens een probleemloze auto kan gaan worden)
Foto’s zijn ook belangrijk, excuses:
[img]http://i.imgur.com/alFljVB.jpg[/img]
[img]http://i.imgur.com/S4e0miN.jpg[/img]
[img]http://i.imgur.com/C3Mwss8.jpg[/img]
[img]http://i.imgur.com/up6u91b.jpg[/img]
[img]http://i.imgur.com/iKJdBya.jpg[/img]Ben wel benieuwd of iemand deze Corsa herkent.
Groeten, Bradge.27 juli 2017 om 00:18 #18346459hey welkom
leuk corsatje.. klein, goedkoop en genoeg onderdelen voor als er wat aan moet gebeuren
over het algemeen verwacht niet veel voor 100 euro..
de dingen die je aangeeft.. het tikken van de kleppen.. ververs eens de olie en filter en kijk eens of het tikken weggaat bij voldoende olie op de oliepijlstokroest is opels grootste vijand.. plekken die vaak voorkomen is de achterklep bij de ruitenwisser, wielkasten achter, dorpels (en zo kan ik nog wel ff doorgaan)
maar bij verwijderbare panelen kun je op de sloop nog altijd terecht voor reserve delen ( en met een beetje mazzel in de juiste kleur)de kmstand van de motor is best wel een flinke voor een benzine.. check eens of je motornummer overeen komt met het chassisnummer.. dan kun je erachter komen of de originele motor er nog in hangt of dat het blokje voor iets anders vervangen is..
als je van plan bent er lang mee te rijden zou ik kijken voor leuke velgjes met een set goede banden.. en deze stalen velgen houden voor winterbanden ( is in verhouding goedkoper dan steeds ieder seizoen andere banden eronder te gooien)
als je een beetje kundig bent is bij deze motoren de distributieriem zelf te doen.. als je eraan begint vervang ook meteen je waterpomp en riemspanner( ja dit wordt nog wel eens vergeten).. zou zonde zijn als die stukloopt bij een verse riem..
als je dit niet aan kunt of durft kun je hiermee bij iedere garage terecht.. bel wel goed rond want iedereen rekent andere prijzenvele veilige kilometers met je corsa
27 juli 2017 om 12:23 #18346477Dank voor de reactie.
Plek bij de ruitenwisser heeft ‘ie, is aangepakt met novorex.
Dorpels zijn keihard.
Wielkasten achter zit een klein plekje maar niet door.
Onder op de deur zit een plekje wat gistermiddag is aangepakt met novorex.Ik heb gecheckt en het is nog de originele motor.
Vanochtend is er nieuwe olie in gegaan, en het tikken is al een heel stuk minder.
Ook is de koppeling gesteld (Greep echt heel erg laag al aan en dat was niet prettig rijden, nu zit ‘ie net iets boven het midden)Volgende stap word de riem En dan is het afwachten geblazen wat de keuring in Oktober gaat uitwijzen.
Spullen op de sloop halen ga ik (Mocht het echt erger worden met de achterklep) Zeker doen, maar dat is allemaal voor later, voor nu rijd ‘ie voor z`n geld hartstikke prima.
27 juli 2017 om 12:47 #18346481dat is dan nog erg netjes met de originele motor..
mijne hield er met een kapotte koppakking mee op bij 260.000 km.. toen was een blokje wisselen goedkoper dan de pakking vervangen…naar mijn weten hoeven bij deze motoren de kleppen niet gesteld te worden….. maar dat zie je vanzelf als je de kleppendeksel eraf haalt..
als er moeren onder zitten met een steeltje dat je met een schroevendraaier aan kunt draaien dan is kleppen stellen noodzakelijk.. anders niet..
als je een 16 kleppen motor hebt ( 90 a 97 pk) dan wil het tikken wel eens komen van ( versleten) klepstoters.. maar ik weet zo niet of jouw corsa die ook heeft…27 juli 2017 om 12:56 #18346483Ja vond ik ook wel netjes, snel afgeschreven zal ‘ie wel niet zijn bij mij, ik kan alles laten doen voor nop, kost het mij alleen onderdelen.
Zonde dat jouw Corsa er mee ophield, vind het een erg prettig rijdend autootje. (Alleen lijkt de benzinemeter enorm onbetrouwbaar)
Ik heb de 60pk versie, hij staat overigens op kenteken als World Cup maar dat is’t niet.. hmmm :help:27 juli 2017 om 13:52 #18346486world cup is een uitvoering.. zoals de joy, club, sport etc..
nouja.. toen m`n corsa ermee ophield ben ik overgestapt op wat snellers.. een corsa b gsi…
als je meter heen en weer gaat tijdens het rijden.. kun je kijken of je vlotter in de tank werkt.. daarvoor moet je je tank minimaal half leeg rijden en het luikje onder de achterbank open maken..27 juli 2017 om 14:26 #18346487Leuk ding toch.. je moet een beetje geluk hebben..
Alleen ik dacht dat je niet twee verschillende band merken of type op een as mocht hebben.
Let daar even op.27 juli 2017 om 16:43 #18346488[quote quote=18346487]Leuk ding toch.. je moet een beetje geluk hebben..
Alleen ik dacht dat je niet twee verschillende band merken of type op een as mocht hebben.
Let daar even op.[/quote]
mogen niet 2 verschillende maten/type banden op de zelfde as zitten… merk maakt niet uit…
27 juli 2017 om 17:02 #18346489Goede tip van de vlotter!
Ik wist dat van die banden overigens ook helemaal niet, verwacht dat ze toch afkeur zijn, want de slijtage indicator bij 1 van de vier is al op aardige hoogte met het profiel, dus die worden alle 4 vervangen in Oktober.Maaarrr nu, het volgende probleem, de radio.
Heb zojuist een verloop stekker gekocht. Daar aan de balie het kenteken in gevuld en toen kwam dit naar voren toe:
[img]http://i.imgur.com/hCZMTrS.jpg[/img]
(Dat is dus dat verloop gedeelte wat in de aansluiting van de Corsa gaat)[img]http://i.imgur.com/4v4Vof5.jpg[/img]
2 hiervan gaan in de radio:[img]http://i.imgur.com/G4UuqWw.jpg[/img]
De derde bungelt er nu een beetje bij van ja en nu?Dat is dus dat, zou je denken oke. Naar de auto toe, even vastklikken en klaar. Blijkbaar heb ik toch een verkeerd/anders systeem? Want het zijn wel dezelfde 3 connectoren, maar hij klikt niet in het blokje vast
Misschien zie ik iets over het hoofd ? Terugbrengen kon niet want het was voor eigen risico..Iemand die mij hier mee zou kunnen helpen? Iemand in de buurt van Hilversum toevallig met wat tijd over? :help: :help:
27 juli 2017 om 18:05 #18346493die 3de grotere stekker is voor stuurwielbediening.. aangezien die niet aan je radio zit kun je deze laten hangen voor wat het is.. of uit de kabelboom verwijderen als je je eraan ergerd..
bij dat rode kabeltje zit een wit labeltje aan.. wat staat erop??
27 juli 2017 om 18:57 #18346495De brede stekker is een ISO C connector met C1 2 en 3 aansluiting voor Stuurwiel bediening, Display en CD wisselaar.
De reden dat de gele en rode draad niet in de iso connector zitten geklikt is erg makkelijk te verklaren.Bij opel zitten met after market radios vaak de gele en rode kabel verkeerd om (Het geheugen wordt niet vastgehouden bij het uitzetten van de auto).
Dus even goed kijken waarop je geschakelde spanning of continu spanning op de radio nodig hebt.
27 juli 2017 om 20:06 #18346499Ha, toch maar wel aangemeld hier? Prima wagen voor dit geld hoor, ik heb er even in mogen rijden en aan de versnellingsbak en wat (roest)plekjes merk je de ervaring en leeftijd wel, maar afgezien daarvan rijdt en oogt hij nog heel aardig. Top dat je voor zo weinig een bruikbare auto met apk kunt scoren!
[img]https://c1.staticflickr.com/5/4310/35339754884_9e2ff52356_z.jpg[/img]
27 juli 2017 om 21:40 #18346508Ze klikken gewoon goed in de radio, maar het andere eind (Dus de aansluiting in de auto zelf) Moet in die adapter geklikt worden, en dat gaat niet, het lijkt net alsof er 1 of 2 pinnetjes net even anders zijn/missen. Weet niet of iemand mij hier mee zou kunnen helpen? De connector was volgens de automaterialenzaak op basis van mijn kenteken de goede, maar tóch is er volgens mij iets niet helemaal goed gegaan.
En yes D.E heb mij hier toch maar aangemeld, Autoweek en hun ongein Je merkt het aan de bak wel, en de hoeveelheid kraakjes/piepjes, maar verder valt het mij ook alleszins mee.
Toffe foto trouwens man!28 juli 2017 om 20:45 #18346542Leuk ding! Keer een setje nette wieldopjes en een embleem in het grilletje zal al wonderen doen.
Kleppen ga je helaas niet kunnen stellen van deze motor, omdat ie hydraulische klepstoters heeft.
9/10 keer is oorzaak van tik in de motor bij deze motortjes een versleten nokkenas…28 juli 2017 om 22:16 #18346547Een versleten nokkenas? Valt daar veel aan te doen?..
28 juli 2017 om 22:28 #18346549een andere nokkenas en een setje lagers.. maar kunnen ze best oud mee worden gezien de km stand… de blokken kosten niet veel meer tegenwoordig..
dus mocht je blokje in de soep lopen door kapotte kleppen of een kapotte kop is er voldoende aanbod.. en anders kan er altijd nog een 1.6 in van een astra F
voor 100 a 250 euro heb je al een ander blokje en vaak bij demontage bedrijven krijg je nog geld terug als je je oude blok inleverteen corsa b en astra F hebben veel delen die uit wisselbaar zijn…
28 juli 2017 om 23:18 #18346550.
29 juli 2017 om 13:57 #18346561Nokkenas vervangen dat hoeft voor mij nou ook weer niet, voor’t geld sja.. Als ‘ie ‘t nog 20k volhoud ben ik tevreden (Van A.S APK naar de APK van volgend jaar)
De radio werkt, dat is erg fijn, geen gekloot met connectors, maar gewoon een verloopje gehaald vanochtend, klik, klik, werken.
Maar nu:Ik heb een woofer in de deur en bij de handgreep in de deur een tweeter lijkt het, helaas zijn die van de passagierskant opgeblazen, komt heel zacht en heel slecht geluid uit, en die aan mijn kant zijn ook bijna opgeblazen, boven een bepaald volume gaan ze énorm kraken.
Dus, ik zoek een leuk setje speakers.Wat voor speakers kunnen er in? Gewoon een 5,25″ Composetje? En hoe zitten ze aangesloten? Gewoon het normale systeem? Schuifjes over 2 pinnetjes heen die contact maken (Lastig uitgelegd, maar ik bedoel dit)
Hoeft geen duur setje speakers te zijn, ga niet de aanschafprijs van de auto investeren in speakers, maar de helft zou al heel wat zijn :D
29 juli 2017 om 15:07 #18346562qua luidsprekers kun je er van alles in schroeven.. zolang je de juiste adapterringen hebt.. wat voor merk en wat betaalbaar is dat is volledig jouw keus
29 juli 2017 om 20:59 #18346568Ah oke, tof.
Zou ik (Als ik de tweeters loskoppel)
Ook een normaal coaxiaal setje er in kunnen hangen in de deuren?Nu zit er een compo-setje in wat is overleden, stel ik koop een coaxiaal setje en gooi die in de deuren, gaat dat dan problemen opleveren met filteren of gebeurd dat gewoon in de speaker zelf?
29 juli 2017 om 21:23 #18346570geen idee met betrekking tot het filteren..
ik vermoed dat dat ook deels aan de afstelling van je radio ligt..er zitten tweeters bij de handgreep van de deur
en achter het plastic bodem paneel aan je deur zit gewoon de luidspreker die op de radio luidspreker poorten aangesloten zit..de luidsprekers achter zitten in de plastic panelen links en rechts naast de hoedenplank.. deze kun je vervangen of wat sommige doen is de bypassen en 2 speakers in de hoedenplank monteren… ( al is dat laatste niet zo mooi maar het kan wel..)
4 augustus 2017 om 11:16 #18346815Setje speakers zit er in (Pioneer G1745, oud setje, was dan ook gratis) En werken prima, filtering word gedaan door de radio :D
Heb er ook al weer 800 kilometer mee gereden sinds aanschaf en bevalt nog steeds ernstig prima. Had niet verwacht dat ‘ie het al zo lang zou volhouden, ook een 0-100 sprint gedaan gisteren, +- 14 seconden, dus alle paarden zijn er ook nog
Hopen dat ‘ie het red tot de 4 ton!
7 augustus 2017 om 21:12 #18346952Eerste onderhoud is gepleegd bij 347300 km.
Remblokken voor vervangen.Vanochtend moest ik best hard in m
n remmen en de keren dat ik daarna remde hoorde ik wat schuren. Ik naar m
n pa en die zei dat de blokken niet heel erg versleten waren, toch maar nieuwe blokjes gehaald, waren 13 euro dus dat was echt een giller. 10 minuten later zaten ze er onder.Over 2 weken gaan we een nieuwe riem er op zetten, en even naar de sloop voor andere klepstoters zegt ‘ie, vind het ook van belang dat die in wat betere staat zijn dan de huidige kleppen, geen idee wat ‘ie bedoeld, maar ik stem er mee in want het hoeft niet duur te zijn en kan i.i.g zorgen voor een wat rustiger motorblok (Als in, het getik word minder/gaat weg)
7 augustus 2017 om 23:06 #18346955Als je de distributieriem vervangt, pak dan gelijk de waterpomp mee. Als het budget het toelaat ook de thermostaat, later kom je er moeilijk bij.
Groet,
Jasper
10 augustus 2017 om 14:12 #18347047Bij 347790 is ook de Distributieriem vervangen.
Sinds gistermiddag kraakt mijn linker veerpoot, lijkt i.i.g op m`n veerpoot, hoor het ook binnen in de auto.
Als ‘ie daar oud mee kan worden/geen APK afkeur punt is laat ik het zo i.i.g. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.