Opel Corsa 2002: Motor draait om, maar slaat niet aan

Forumindex Forums Modellen Corsa Opel Corsa 2002: Motor draait om, maar slaat niet aan

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18416806
    CorsaaatjeC
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 April 2021

      Beste techneuten,

      Sinds kort slaat onze Opeltje Corsa C niet meer aan. En ik wil het deze week maken, want anders ben ik bang dat het einde oefening is en dat we een ander 2de autootje gaan aanschaffen. :cry: Waarom ik hem niet naar een garage breng? Daar heb ik HELE slechte ervaringen mee uit het verleden….wel grote rekeningen, maar geen oplossing, dus dat doe ik niet en vind het de auto ook niet meer waard. Ik zal beschrijven wat ik merk / tot nu toe zelf al heb gedaan:

      • startmotor draait goed om
      • accu is hagelnieuw (goede spanning)
      • met beide autosleutels geprobeerd te starten, geen resultaat
      • de brandstofpomp gaat niet aan, nauwelijks spanning naar pomp tijdens “choke” en starten (er staat wel constant 3 volt)
      • aarde/bedrading naar pomp is goed
      • de relais R10 en R7 omgedraaid zonder resultaat
      • er staat 12V op R10
      • zekering F9 is goed
      • pin 30 en 87 van R10 verbonden, pomp gaat aan, maar motor slaat niet aan, dus ook geen vonk?
      • wel een foutcode uitgelezen, P0130, maar komt door lek in flexibele uitlaatgedeelte
      • toerenteller geeft geen krimp tijdens starten
      • krusas sensor vervangen, maar geen resultaat (te verwachten aangezien hij wel had moeten choken bij kapotte krukassensor)
      • Aarding naar de ECU doorgemeten, helemaal goed

      als ik even logisch nadenk kom ik tot de conclusie dat de ECU de brandstofpomp + ontsteking niet aanstuurt. Dan blijven er een paar dingen over volgens mij:

      1. ECU kapot (schijnt niet/nauwelijks voor te komen).
      2. Startonderbreking grijpt in of juist niet…tis maar hoe je het bekijkt (heb iets gelezen over losgeraakt onderdeeltje, maar welke en hoe testen)
      3. Losgeraakt stekkertje van teller? Welke teller? en klinkt dit logisch aangezien er dus geen verdere fouten zijn uit te lezen en had hij dan ook niet moeten choken?

      Maar kan de P0130 ook de oorzaak zijn?

      Wat zou ik nog kunnen doen, onderzoeken en hoe? Helaas is hier ook nergens een grote automaterialen zaak of opel dealer in de buurt, dus ik moet alles bestellen en laten bezorgen, vandaar dat ik het liefst zou weten wat de oorzaak is/kan zijn, zodat ik niet meerdere keren moet bestellen/verzendkosten betalen en wachten.

      Misschien is er zelfs een Opel- of Corsa-gek ergens onderaan Friesland die zijn handen (uiteraard tegen betaling) vuil wil maken hieraan? :whistle:  

       

      Nog wat aanvullende info:

      Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z12XE, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

      Groet,

      Bart

      #18416814
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Begin met een video (youtube) van teller, met contact aan. Brand beide motorlampjes? Knippert motor lampje met sleutel?

        #18416825
        CorsaaatjeC
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 April 2021

          Bedankt voor je reactie,

           

          Hierbij de link naar de zojuist gemaakte video. Zoals je ziet GEEN motorlampjes, maar ik heb al eerder gemerkt dat die niet branden terwijl ik WEL een EGR storing had. Toen uitgelezen met OBD-lezer, EGR klep schoongemaakt, nieuwe pakking en weer terug geplaatst en klaar….geen foutmelding meer.

          ps: op dit moment uitlezen met OBD-lezer levert dus alleen P0130 op, maar met de beschrijving van de P0147, namelijk “O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 3)”

          Ik hoop dat je hier een aanknopingspunt kunt zien/horen

           

          Alvast bedankt,

          #18416853
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Toerental doet wel, zie ik betje toeren. Heb je een multimeter zie ik, ik laat je weten waar en wat te meeten.
            En laat de accu op lader.
            Ben niet zeker als motor compressie nog heeft.
            Loopt motor op remreininger?

            #18416917
            CorsaaatjeC
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 April 2021

              Bedankt voor je reactie,

              Ja heb een multimeter. Heb ook al veelvuldig gemeten, daarom begin ik ook steeds meer te denken aan de startblokkering, maar hoe kan ik dat bewijzen (meten is weten ;-) )

              Remreiniger heb ik nog niet geprobeerd, maar als ik R10 jump, begint de brandstofpomp met draaien, maar ook dan slaat de motor niet aan, dus ik verwacht met remreiniger ook niet, maar dat is iets wat ik nog even kan proberen. Het klopt inderdaad dat het lijkt alsof er geen compressie, dit was beter/anders, maar door veelvuldig proberen te starten is natuurlijk alles “droog” van binnen (vermoed dat het daar door komt).

              #18416960
              liviu2004
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 April 2014

                Maak de teller los. Inclusief plastic behuizing. Links heb je 2 LEDs voor motormanagement. Onder de folie mischien zit zwarte silicone.
                Schoonmaken, rustig, dan zie je als motorlampje knippert (startonderbreker probleem).

                Laat me weten.

                #18416966
                CorsaaatjeC
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 April 2021

                  Bedankt voor je reactie. Ik ga het gelijk na het werk even doen.

                  Ik laat het weten.

                  #18416973
                  CorsaaatjeC
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 April 2021

                    Aangezien ik thuis werk, heb ik geen lunchpauze genomen, maar ben gelijk de auto in gekropen. Resultaat: de vorige eigenaar vond het nodig om de 2 vervelende lichtjes van motormanagement te verstoppen achter een dikke laag kit/lijm…..want ja…..daar wordt het beter van :wacko: ). Na veel pulken alles eruit gekregen, alles weer terug, lichtjes branden netjes en ineens merkte ik bij starten dat er brandstof in kwam (hoor je aan de motor), en ja hoor…..dikke dot gas erbij en hij startte weer als vanouds. :yahoo: :happy02: :praying: :applause02:

                    Gisteren na de vervangen van de krusassensor merkte ik ook al dat de motor iets anders liep, maar toen sloeg ik er geen acht op en aangezien het zondag was wilde ik ook niet de hele buurt vervelen met mijn eeuwige start geluiden.

                    Dus allereerst duizendmaal dank voor je hulp, :dank-u: :toppie:

                    Nu ben ik wel benieuwd of het nu toch de sensor was of iets in het instrumentenpaneel. Als het de sensor zou zijn geweest, zou de brandstofpomp dan niet minimaal hebben gechoked?En aan de andere kant, wat kan het zijn geweest in/aan het instrumentpaneel?

                    #18416980
                    liviu2004
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 April 2014

                      Slecht teller stekker verbinding. Let wel op: imitatie sensoren met opel werkt niet!

                      koop een opcom, van ali, v5.

                      #18416987
                      CorsaaatjeC
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 April 2021

                        Thanks voor de tip
                        Ik heb de krukassensor vervangen door een bosch, die staan toch ook wel hoog aangeschreven?

                        #18417019
                        liviu2004
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 April 2014

                          Bosch is ok, is oem voor z12xe motoren.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.