Opel Combo 1.3cdti in noodloop. EGR probleem?

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) Opel Combo 1.3cdti in noodloop. EGR probleem?

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269753
    Timoth
      Lid sinds:
      29 December 2014

      Goedemiddag allemaal,

      Ik zit met een probleem waar enkele van jullie zeer waarschijnlijk meer verstand van hebben als ik. Ik heb onlangs een Combo 1.3 cdti uit 2008 gekocht. Hij heeft nu bijna 140.000 op de teller. Nu ging 2 weken geleden het motormanagmentlampje branden bij het starten. Ik heb er even mee gereden en kwam erachter dat de auto in de noodloop terecht was gekomen (toeren niet boven de 2900 en snelheid niet boven de 110). Nadat ik de auto opnieuw had gestart was het lampje uit en was de auto ook niet meer in noodloop.

      Nu begon vorige week het lampje weer tweemaal te branden, maar na een herstart was het weer verdwenen. Ik heb de auto dit weekend door iemand uit laten lezen en nu scheen er een probleem te zijn met de EGR. Nu blijft sinds gisterenavond het MM-lampje branden en krijg ik deze niet meer weg door te herstarten. De auto blijft nu dus in de noodloop. Wat ik ook opmerkte was dat ik dacht rechtsvoor (vanuit de bestuurdersstoel gezien) een piepend geluid hoorde uit de motor de laatste weken (ook bij stationair draaien). Je hoorde het niet bij het starten, maar na een kwartier rijden werd het pas hoorbaar. Nu de auto in noodloop is hoor ik dit juist niet meer. Misschien toeval, maar ik meld het toch maar even.

      Hieronder dan eindelijk mijn vragen:

      Moet ik nu direct naar de garage rijden om dit probleem te verhelpen of kan ik er ook nog een paar dagen mee door rijden tot het mij beter uitkomt?

      Stel dat het probleem ook echt bij de EGR ligt, wat zijn dan de opties? Je kunt hem schoonmaken, vervangen of afdoppen. Welke optie zouden jullie kiezen en wat zijn (ongeveer) de financiële consequenties?

      Is de EGR makkelijk bereikbaar of moet de hele motor uit elkaar?

      Ik hoop dat iemand mij hiermee een beetje verder kan helpen. Als er meer informatie nodig is, laat het dan maar even weten, dan probeer ik die te geven.

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.