Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra kopen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 mei 2016 om 20:32 #17276687
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum en bij deze wil ik me ook even voorstellen. Ik hou me bij mijn forum naam, ben 25 en kom uit Leeuwarden. Heb sinds April mijn rijbewijs en ben alleen maar bezig geweest de afgelopen tijd om te oriënteren op een auto.
Omdat mijn kameraad een opel astra rijdt en ik dit een fijne auto vind dacht ik, waarom zou ik er niet 1 kopen en hier lekker ervaring in op doen?
Ik heb mijn ogen gelegd op een Opel Astra G 1.6 sport uit 1999, 75 PK. Ik ben iemand die enigzins wel technisch is (elektro en metaal) maar motorische onderdelen is een apart verhaal, geen kaas van gegeten.
Deze opel heeft dus 8 kleppen als ik het goed heb, maar je hebt ook uitvoeringen met 16 kleppen. Wat is nou het verschil kwa rijden? Merk je dit ook in het acceleratie? Is de auto zuinig?
Wellicht domme vragen maar het wordt mijn eerste auto en wil liever geen miskoop doen.
In ieder geval bedankt voor jullie tijd.
mvg,
Rambo
20 mei 2016 om 20:48 #18319223Ik heb beide versies gehad de 1.6 8v en de 1.6 16v. Ik moet zeggen dat ik de 1.6 8v met 75 pk al vrij snel erg traag vond, daarna heb ik de 1.6 16v gekocht en kon met de proefrit al meteen merken dat deze een stuk feller was. De 16 klepper lustte aardig wat olie die heb ik op een gegeven moment weg gedaan maar wat was dat een heerlijke auto.
20 mei 2016 om 20:51 #18319224@roelofk wrote:
Ik heb beide versies gehad de 1.6 8v en de 1.6 16v. Ik moet zeggen dat ik de 1.6 8v met 75 pk al vrij snel erg traag vond, daarna heb ik de 1.6 16v gekocht en kon met de proefrit al meteen merken dat deze een stuk feller was. De 16 klepper lustte aardig wat olie die heb ik op een gegeven moment weg gedaan maar wat was dat een heerlijke auto.
De auto die ik op het oog heb is een benzine. Die van mn kameraad is een diesel 1.7 dti met ook 75 pk maar wel een 16v. Zit hier verschil tussen?
20 mei 2016 om 20:54 #18319225Geen idee, misschien weten andere mensen dat op het forum ;) van mij waren ook benzine.
20 mei 2016 om 22:09 #18319226Benzine en diesel moet je niet met elkaar vergelijken.
De 1.6 8v is de goedkoopste in onderhoud. Waarschijnlijk ook het betrouwbaarste.
De 1.6 16v gebruiken meer benzine.
en zijn gevoeliger voor onderhoud. Ook de distriebutie riem dient optijd vervangen te worden. Is bij de 16v ook kostbaarder.Het mooiste is om in beide uitvoeringen een proefrit te kunnen maken.
21 mei 2016 om 05:09 #18319227De 1.6-8V van na 2000 heeft 85pk en multipoint benzine inspuiting.
Dat is al een hele vooruitgang tegenover de singlepoint motor met 75pk.De 16V is een heel fijne motor maar wil inderdaad wel olie verbruiken.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
21 mei 2016 om 06:49 #18319228Advies: Maak een goede lange proefrit. Uiteraard in eerste instantie testen op mankementen, maarTest ook of de auto naar jouw smaak rijd! De 75pk versie is niet bepaald de vlotte van de astra g. De 1.6 16v 101pk daarintegen rijd al een stuk vlotter en prettiger mee in het verkeer. De meeste verbruiken inderdaad olie, de mijne ook.elke maand gooi ik wat olie bij en rijden maar!
21 mei 2016 om 06:52 #18319229@Rambo wrote:
De auto die ik op het oog heb is een benzine. Die van mn kameraad is een diesel 1.7 dti met ook 75 pk maar wel een 16v. Zit hier verschil tussen?
ja, de dti heeft een turbo, en die turbo merk je wel (bij 2000+ toeren).
Ik vond zelf de 1.7 dti lekker rijden, maar is geen racemonster.25 mei 2016 om 21:52 #18319230Hallo mensen,
Bedankt voor het reageren!
Ik heb besloten om te gaan kijken voor een Opel Astra (g) 1.6-16V. Ik lees hier en daar wel het ene over onderhoudt. Maar denk dat het bij mijzelf qua rijgedrag e.d. wel mee zal vallen. Aangezien ik ook van een vlotte auto hou geeft mijn gevoel ook meer aan om voor de 16V te gaan.
De opel staat bij een autobedrijf, heeft +/- 110.000 km op de teller en is een sport editie in een gave conditie. Velgen zijn standaard, uitlaat en eveneens het audio systeem wat erin zit.
Verder ben ik heel erg benieuwd naar waar ik op zou moeten letten tijdens de proefrit. Iemand enige tips?
Alvast bedankt! Mocht de aankoop doorgaan plaats ik zeker even een foto! :D
Mvg.
25 mei 2016 om 21:54 #18319231@Shane_Astra_g wrote:
Advies: Maak een goede lange proefrit. Uiteraard in eerste instantie testen op mankementen, maarTest ook of de auto naar jouw smaak rijd! De 75pk versie is niet bepaald de vlotte van de astra g. De 1.6 16v 101pk daarintegen rijd al een stuk vlotter en prettiger mee in het verkeer. De meeste verbruiken inderdaad olie, de mijne ook.elke maand gooi ik wat olie bij en rijden maar!
zoiets hoorde en las ik ook al ja. Ik sprak iemand op mijn werk en zei “Als ie olie gaat zuipen de 15w40 vervangen met de 10w40, deze is wat dikker.” Dit zei mijn collega mede omdat ie zelf 2 opel astra’s heeft.
25 mei 2016 om 21:55 #18319232@wim-v6 wrote:
De 1.6-8V van na 2000 heeft 85pk en multipoint benzine inspuiting.
Dat is al een hele vooruitgang tegenover de singlepoint motor met 75pk.De 16V is een heel fijne motor maar wil inderdaad wel olie verbruiken.
De 1.6-8V die ik zag had geen 85PK. Was nog een iets oudere versie dacht ik.
25 mei 2016 om 22:17 #18319233@Rambo wrote:
zoiets hoorde en las ik ook al ja. Ik sprak iemand op mijn werk en zei “Als ie olie gaat zuipen de 15w40 vervangen met de 10w40, deze is wat dikker.” Dit zei mijn collega mede omdat ie zelf 2 opel astra’s heeft.
(10w40 is dunner dan 15w40)
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
25 mei 2016 om 22:23 #18319234@KRSA2000 wrote:
@Rambo wrote:
zoiets hoorde en las ik ook al ja. Ik sprak iemand op mijn werk en zei “Als ie olie gaat zuipen de 15w40 vervangen met de 10w40, deze is wat dikker.” Dit zei mijn collega mede omdat ie zelf 2 opel astra’s heeft.
(10w40 is dunner dan 15w40)
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Als ie olie begint te zuipen dan is die 15w40 toch juist niet te bedoeling of heb ik het nou verkeerd?
26 mei 2016 om 04:59 #18319235Jij schrijft dat 15w40 vervangen moet worden met 10w40, dat klopt niet. Dunner olie = meer olie verbruik.
@Rambo wrote:
zoiets hoorde en las ik ook al ja. Ik sprak iemand op mijn werk en zei “Als ie olie gaat zuipen de 15w40 vervangen met de 10w40, deze is wat dikker.” Dit zei mijn collega mede omdat ie zelf 2 opel astra’s heeft.
Ik zou persoonlijk de oorzaak van het olieverbruik aanpakken, maar valt dat niet binnen het budget of algemene plan kan je dikker olie proberen (dus 15w40 ipv 10w40 bijvoorbeeld) maar dit kan je niet altijd ongestraft doen. Bepaalde types motors worden daar niet vrolijk van. Ik weet alleen niet hoe gevoelig de 16v blokken van de astra g hier voor zijn.
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
26 mei 2016 om 05:31 #18319236Waar op letten:
Hier alvast een lijstje
viewtopic.php?f=126&t=1808851.6 16v is een prima keuze! Die rijden gewoon veel prettiger, vooral als je een wat sportieve rijder bent. Want geheid dat als je die 75pk neemt, dat wij op korte termijn een nieuwe topic van je zien met” astra g 75pk tunen” Vaak genoeg voorbij zien komen :jerry
26 mei 2016 om 16:08 #18319237Hallo allemaal,
Ik heb een verleden check laten doen.
Historisch gezien geen schades, ook de km stand is NAP.
De auto heeft met het huidige bedrijf 13 eigenaren gehad.
De laatste APK keuring was op 03-12-2015 en heeft een APK tot 20-01-2017.
“Mechanische delen van het remsysteem vertonen slijtage”, wat moet ik me hier bij voorstellen. HEt is een afkeurpunt die toen gemaakt is op de laatste apk keuring. De laatste keuring staat niet vermeldt in het rapport. Moet ik nu slecht gaan denken?
Afkeurpunt 6: Airbag- en/of gordelspansysteem functioneert niet goed
STATUS: RAPWat betekent RAP?
Tussen niet en vaak gebreken is het bij motorisch, Chassis / stuurinrichting, rem systeem, elektronica / Verlichting gemiddeld.
Meest voorkomende gebreken:
–
Versleten duwstang / te veel speling
–
Olie in motor/versnellingsbak
–
Verroeste remleidingen / Ongelijkmatig slijtende remschijvenDe vraagprijs die de verkoper stelt is 1750 euro. Het rapport geeft aan 1550 euro.
Wel of niet doen? Ik begin behoorlijk te twijfelen na zo een rapport.. :(
26 mei 2016 om 18:20 #18319238RAP is reparatie advies punt, en brandend airbag lampje is geen APK afkeur maar moet wel gemeld worden op het APK rapport als een reparatie adviespunt(RAP)
En tja mechanische delen vertonen slijtage, kan een hoop zijn ga er nou eerst maar eens mee rijden en kijk of je hem op een brug kan zetten dan kan je er eens goed onderdoor lopen.
27 mei 2016 om 11:00 #18319239vermoedelijk zijn remschijven aan vervanging toe, die slijten namelijk, airbag werkt dus niet, zo’n wagen zou ik altijd laten staan, er is duidelijk bezuinigd op veiligheid, kijk ook even in het onderhoudsboekje of hij zijn beurten heeft gehad.
ik heb zelf twee keer een 1.6 8klepper gehad, fijne wagens om mee te rijden en echt traag zijn ze nu ook weer niet, ik zou een 16klepper niet nemen, maar dat komt omdat ze bekend staan om oliezuipen.
28 mei 2016 om 13:55 #18319240Ik zou vandaag gaan kijken naar de opel, maar mn kameraad zijn auto heeft het begeven. Dus nu wordt het volgende week. Duimen dat ie er nog zal staan!
Ik neem het rapport mee en loop dan rustig de auto even bij langs. Ook de proef rit maak ik samen met mn kameraad. zo voel ik me ook niet opgejaagd om tot een conclusie te komen met de verkoper erbij.
30 mei 2016 om 19:32 #18319241Ik heb een jaar of 2 een 1.6 16V gehad. Een 2002 Sport Edition II. Fijne auto, lekkere motor, leuk in de opties (Climate Controle, etc). Die van mij was leuk met de brandstof (1:16, met veel 80 en 100 wegen), alleen de olie was wat minder vriendelijk: ca. 1/2 liter per 1000 km. Ik had een jerrycan van 5 liter thuis staan en als de BC weer oliepeil controleren aangaf, ging er weer wat in.
5 juni 2016 om 10:45 #18319242Heb je zojuist een PM gestuurd aangezien ik mijn astra G njoy uit 2003 moet verkopen doordat ik 2 jaar naar Australie ga.
6 juni 2016 om 17:50 #18319243Even een upje, de opel heb ik in bezit.
De bezichtiging verliep prima, auto ziet er nog puntgaaf uit op een enkele dingen na.
– De rubbers van de zijramen achter moeten beiden vervangen worden. Deze zijn kurkdroog en hebben beide op de zelfde plek een scheurtje zitten.
– De rubber van het achter raam, kurkdroog.
– De onderste rubber voorruit is aan vervanging toe.
– Enkele rubbers mbt de lampen aan vervanging toe.
– Sigaretten aansteker blijft bij het indrukken niet zitten.
– Asbak sluit niet helemaal.
– Hoedenplank moet vervangen worden, hier zitten gaten in van 2 speakers.
– Enkele lak krassen op het carrosserie en bumper, zowel metaal/plastic zichtbaar. (kan ik dit zelf weg smeren met een lak stift?)
– Strips op het dak moeten er eens vanaf om schoongemaakt te worden. Zit veel vuil onder, schuifjes hebben beginnend roest verschijnselen.
– Rubber antenne bevestiging moet vervangen worden.Al met al voor een auto van 18 jaar nog piekgaaf, de interieur ziet er ook nog machtig uit. De sportstoelen die erin zitten zijn heerlijk. Je schuift niet weg bij het nemen van een bocht.
Verder heeft de auto een multi stuurwiel, waarbij de knoppen nu geen nut meer hebben. De nieuwe radio die ik heb gekocht had geen verlengstukje hiervoor. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Zelf al langs een auto zaak geweest maar dit moest op bestelling en dit mocht dan 60 euro kosten. Er moet vast wel een goedkoper alternatief zijn?
Ook wil ik zo nu en dan eens de rode lak van mn auto onderhouden. Met welke middelen kan dat het beste doen, 1 ding weet ik al wel; NIET in de wax zetten want dan kleurt ie roze uit.
Zijn er nog dingen die ik zelf zonder al te veel moeite kan afkoppelen om eens even schoon te maken? lees vaak EGR e.d. weet nog steeds niet wat dat betekent.. king:
Sorry voor de vele vragen, dit is allemaal nieuw voor mij en ik hoop het met de juiste kennis gewoon goed te doen.
in ieder geval bedankt voor jullie tijd!
Groetjes,
een trotse opel bezitter :mrgreen:
9 juni 2016 om 19:37 #18319244Niemand?
9 juni 2016 om 21:48 #18319245Veel plezier met je astra voor je stuurwiel moet je een module hebben en je radio moet die ondersteunen. Egr afdoppen is altijd goed en voor je rode lak kun je deze link gebruiken search.php
10 juni 2016 om 17:42 #18319246– Sigaretten aansteker blijft bij het indrukken niet zitten
Ik dacht dat ik de enige was, mijn Astra doet dat ook niet. Vind ik persoonlijk niet erg want ik gebruik m niet.
– Asbak sluit niet helemaal.
Kan je door de asbak uit te bouwen vaak herstellen, zit een metalen pieltje aan de linker kant welke makkelijk verbuigt > Terugbuigen doet het
– Strips op het dak moeten er eens vanaf om schoongemaakt te worden. Zit veel vuil onder, schuifjes hebben beginnend roest verschijnselen.
Hebben veel Astra’s, staat in het how-to gedeelte een handleiding om ze met (kunststof) bandenlichters los te maken
– Rubber antenne bevestiging moet vervangen worden.
Die kan je online bestellen via e-bay
http://www.ebay.com/itm/400112150054?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT” onclick=”window.open(this.href);return false;
(Deze als je je sproeier ook in je antenne hebt zitten)Oude rubber wegtrekken / kapotmaken, nieuwe rubber in kokend water leggen, dan kan je hem zonder je antenne te demonteren, er zo overheen trekken.
EGR kan je schoonmaken, maar als je geen klachten hebt zou ik m zo laten zitten voor nu.
Voor wat betreft de lak: Wax maakt je lak niet roze, oxidatie doet dat. Kan je meestal goed wegkrijgen met een goede polish. Als fool-proof oplossing: Meguiars Ultimate Compound met het handje aanbrengen. Niet in de zon :thumb
(Wat voor blok heb je er nu uiteindelijk inzitten eigenlijk?)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.