Opel Astra G stottert ontzettend

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra G stottert ontzettend

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #18419616
    Gerard1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 October 2019

      Hi team auto experts, :help:

      Sinds gisteren loopt m’n astra G op benzine niet meer lekker; hij houdt in en stottert ontzettend.
      Het gele storingslampje, auto management, gaat aan en uit, op onregelmatige tijden. Soms trekt de auto weer als normaal, ff later stottert de auto en ff later is deze weer normaal. De astra is met op-com uitgelezen.
      Hoewel opcom zegt dat de EGR niet present is, is deze wel degelijk present; heb deze los gemaakt en met remmen reiniger schoongemaakt en terug gezet (zat veel roet in); helaas was dit de oplossing niet…
      De Manifold is ook aanwezig; de camshaft zegt me ff niets :((

      – Kan iemand mij deze fouten vertalen in begrijpbaar Nederlands  :good:   en vertellen hoe ik deze kan oplossen?  :dank-u:

      Bij voorbaat veel dank.

      Screenshot_1_Astra-G

      #18419619
      miraltje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 June 2004

        Camshaft is nokkenas.

        Vermoedelijk is je bobinebrug defect, rest van de storingen zijn gevolg van.

        Line coil geeft dat eigenlijk al aan

        #18419654
        Gerard1
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 October 2019

          Hi Miraltje,

          Dank voor het meedenken. :toppie:
          Ik had nog niet aan de bobine gedacht. Zat meer te denken rond de ERG klep. Had wel de nokkenas sensor doorgemeten (camshaft, lol) maar deze zou goed moeten werken??; er komen in elk geval signalel uit, als ik met de multimeter meet.
          Ik ga zo meteen naar de sloop om een bobine te halen.  :smiley-car:    (Dealer had deze niet en kon deze niet bestellen; auto was te oud :((( )
          Ik laat het weten of dit de oplossing is. Dit zou idd de 1e cilinder kunnen verklaren, maar de rest van de fouten nog ff niet ???
          Nogmaals, dank je  :toppie: en wordt vervolgd.

          #18419655
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Not Present betekend dat op moment van uitlezen de storing niet optreed.

            Ofwel ik zou je bobine / bougies controleren.

            #18419689
            miraltje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 June 2004

              Kunt deze gewoon bij winparts bestellen, zijn een stuk goedkoper dan bij de VOD.
              <p style=”text-align: left;”>De dealer moet ze ook nog gewoon kunnen bestellen, zal wel aan de dealer liggen</p>

              #18419713
              Gerard1
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 October 2019

                Dank Miraltje en Haasje17, :toppie:

                Dit probleem is opgelost. Het was idd. de bobine. Deze is vervangen en de auto loopt weer prima. Voor 20 euro’s bij de sloop gehaald.
                Misschien een “domme” vraag, wat betekend het getal tussen de haakjes ?

                op-com2

                Ik kan met de op-com wel de fouten keer op keer uitlezen, maar dezen niet in het ECU wissen? (auto draait stationair in de vrij, met handrem erop.)
                Iedere keer, zelfs met de computer resetten, auto van en af contact zetten en starten, op-com in en uitsteken op de OBCD poort, krijg ik een time out.
                Na een keer of 20, een klein uurtje later, ben ik maar gestopt met proberen de foutcodes te wissen.

                op-com3

                #18419759
                Opeltje17
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 January 2012

                  Bobine gaat vaak stuk door oude bougies, dus zou die ook vervangen als die er al een tijd in zitten.

                  Fouten wissen met contact aan, en motor uit.

                  #18419849
                  Gerard1
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    13 October 2019

                    Dank Opeltje17, :toppie:

                    Ff een vraagje tussendoor, een bougie werkt of werkt niet? een tussenweg is er niet?? (Toeren afhankelijk)
                    Een bougie is toch “niets” anders dan twee elektroden waar een enorm hoge elektrische spanning van plus minus 30.000 volt met een maar milliamperes op gezet word, waardoor een vonk overspringt, die de lucht-brandstofmengsel aansteekt? Ja, door de vonken kan de afstand tussen de twee electrodes geleidelijk groter worden doordat materiaal tijdens de vonken langzaam afbreekt en zo langzaam de openingsruimte vergroot wordt. Met meetplaatjes (voelerplaatjes) is deze ruimte op te meten en door de electrode, de gebogen pen(nen) op steen – stoeptegel te tikken buig je deze weer terug naar binnen waardoor de afstand (ff uit m’n hoofd!) 0,8 – 0,9 mm wordt. (Als de bougie eruit ligt, ook ff met een staalborstel het kool verwijderen:).
                    Als de beide electrodes goed zijn, maakt de leeftijd van een bougie toch niets uit ? Zo heb ik jaren en jaren terug iedere keer de bougies van de bromfiets en later motor afgesteld, zonder problemen.
                    Waardoor kan de oude bougie dan de bobine stuk maken? Ik kan me in denken dat verkeerde bougies de zaak kunnen ontregelen doordat dezen b.v. niet tegen de hoge temperaturen kunnen…

                    Ik zal binnenkort weer proberen de fouten met op-com te wissen :)) Tot nu toe was het steeds met lopende motor. Dus ja, weer wat bij geleerd ;)

                    #18419897
                    Corsa_GSi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Een setje nieuwe bougies kost je ook de wereld niet als je ze online besteld via Autodoc of Mister Auto.
                      Daar kan je ook bobines, bougiekabels en bobinebruggen krijgen voor normale prijzen.

                      Helaas staat er niet vermeld om welke motorcode het hier gaat.

                      En als je EGR stuk is dan kan ik je deze oplossing aanbevelen, die is goedkoper dan een nieuwe egr plaatsen:
                      https://tafmet.pl/english/egr-valve-simulators/144-egr-simulator-with-blanking-plate-for-opel-vauxhall-14-16-16v-engines.html

                      #18419963
                      Gerard1
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        13 October 2019

                        Dank Corsa_GSi, :toppie:

                        De egr werkt weer feilloos, na deze schoongemaakt te hebben met remmenreiniger. De foutmelding van de egr klep is niet (snel afkloppen) meer terug gekomen. De bougies zien er ook goed uit; dezen niet ingebrand en hebben ca. 40.000 km gelopen. (Goede kwaliteitsbougies). Ook rijdt de auto nu weer soepel zonder te stotteren. Gezien dat een goede bougie ca. 80.000 km mee kan gaan, w8 ik nog met vervangen van de bougies. De bougies kabels zijn ook in order; in het donker zie ik geen “flitsen” en ook met waternevel uit een plantenspuit geeft geen onregelmatige toeren. Als leek wil ik dezen daarom pas vervangen als de auto onregelmatig begint te lopen….
                        In het verleden heb ik vaker bij autodoc, mr. auto, winparts e.d besteld. Raar maar waar, daar krijg ik eerder onderdelen dan bij de echte dealer, ook onderdelen die volgens de echte dealer niet meer leverbaar zijn, of tegen schandalig hoge prijzen. Pas zag ik dat de pakkingkje van het thermostaathuis op de blok lichtjes lekte. Dus naar de dealer voor een nieuwe pakking. Niet leverbaar… Maar als ik een thermostaathuis zou kopen, zat daar wel de pakking bij… Uiteindelijk buiten de dealer om voor een paar euro een nieuwe pakking zonder thermostaathuis! besteld en ingebouwd.

                        #18419964
                        Gerard1
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          13 October 2019

                          @ Opeltje17,

                          Heb vandaag de op-com (V 1.95, Chinese kloon) weer aan de auto gekoppeld en de auto op contact gezet.
                          De foutcodes kan ik weer keer op keer uitlezen, doch wissen gaat niet; ook met de motor enkel op contact, krijg ik constant time-out meldingen.
                          (De software werkt onder win7, op-com staat goed ingesteld op “A”, de klasse waar de Astra-G onder valt.)
                          Vreemd dat ik wel de codes kan lezen, maar niet kan wissen.En ja, ik weet dat dit geen belangrijke euvel is, maar houd me wel bezig omdat ik het ff niet doorzie …

                          #18419969
                          liviu2004
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 April 2014

                            V1.95 heeft een nep uP, koop maar een v5.

                            #18419981
                            Gerard1
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 October 2019

                              @Liviu2004,

                              Of jouw of mijn informatie is fout…..
                              Ik ben een leek op auto gebied en als mijn informatie verkeerd is, hoor ik het graag.
                              Zover ik weet, zonder de op-com te demonteren! is mijn versie van de pcb V5. (hardware; info van de verkoper)
                              Dit staat los van de firmware (software) op de pcb.
                              Ik heb bewust gekozen voor software versie 1.95 i.p.v. 1.99, daar me verteld is (hoop dat het waar is, lol) dat in de software Versie 1.99 een aantal bugs – te kort komingen staan…  Vandaar dat de prijs van versie 1.99 lager is dan de op-com v 1.95. En ja. bekend is dat je niet moet flashen, tenzij je een nieuwe op-com wilt kopen.

                              pcb op-com

                              #18419986
                              liviu2004
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 April 2014

                                Allees daar zijn slecht. Oem firmware is max 1.62 of zo.
                                chinese nep 1.95 bleah ptiu

                                #18420023
                                opel-mark
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 March 2011

                                  gewone bougies vervangen om 30K, iridium om de 60K, en ja bougies kunnen gek doen, bij lage toeren goed werken en bij hogere toeren doorslaan, nou zijn de normale bougies niet zo duur dus bij vervangen van een bobine altijd mee vervangen, heb vroeger ook wel eens een champion bougie gehad die nieuw al niet goed werkte dus ik gebruik altijd ngk of bosch.

                                  dat bobines kapot gaan is logisch, oudere bougies krijgen een grotere plaatafstand waardoor de spanning oploopt, dus als je een wagen hebt met kapotte bobine dan is de rest van het onderhoud meestal ook niet gedaan.

                                   

                                   

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.