Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra g cabriodak
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 14 juli 2020om 18:34 door schika02.
-
AuteurBerichten
-
3 februari 2018 om 17:25 #18352499
Beste mede-astra-bezitters:
Sinds kort heb ik een opel astra g cabrio uit 2005 in bezit. Heerlijke auto! Stoelverwarming, volledig leer, 1.8 (125pk)
Maar: het volledig elektrische dak wil zonder motor (op accustroom) meestal ‘net’ niet omhoog komen. Als ik het dak dan een zetje omhoog geef lukt het altijd wel. Met draaiende motor lukt het meestal wel, maar soms ook niet. Je hoort dat het motortje dan net de kracht niet heeft, en vervolgens ‘opgeeft’. De rest van het systeem werkt na het ‘zetje’ wel vlekkeloos.
Enig idee wat ik hieraan kan doen? Het is maar een klein ding, maar vind het jammer dat ik daardoor het dak niet op afstand kan laten openen.
Thanks!
7 februari 2018 om 10:40 #18352604Niemand?
9 februari 2018 om 22:26 #18352687zit er genoeg hydrauliek olie in het reservoir?
controle doe je met het dak volledig open het niveau moet dan boven het minimum zitten
de achterruit cilinders trekken het dak gedeelte aan de voorzijde omhoog, indien dit gedeelte zwaar loopt, komt de voorzijde niet of nauwlijks omhoog en moet je het dak een zetje geven
11 februari 2018 om 18:09 #18352725Er zit nog voldoende hydrauliek-olie in. Echter: die is nooit ververst. Kan verversen helpen? Verder werkt het dak nog prima. Ook niks van lekjes ofzo in de leidingen te zien. En mét de motor (dus meer stroom) lukt het 9 op de 10 keer wel zonder problemen. Al merk ik ook dan dat het maar ‘net’ lukt.
12 februari 2018 om 17:21 #18352738indien er voldoende olie in het systeem zit, loopt het systeem te zwaar!
de olie is misschien dan wel aan veroudering onderhevig maar het heeft alleen tot doel om de cilinders van druk te voorzien.
je zou ook water kunnen gebruiken maar dat geeft zo’n gesmeer in de winter als alles kapot vriest.
het heeft dan ook weinig zin om de olie te vervangen, wat trouwens een pokke werk is, je moet de pomp namelijk uitbouwen om hem te vullen,de vulnippel zit onder het minimum niveau.het systeem ontlucht zich zelf, je hoeft het niet te ontluchten
12 februari 2018 om 17:33 #18352739Hmm. Wat kan ik dan doen als het ‘te zwaar’ loopt?
12 februari 2018 om 18:10 #18352741alle bewegende delen nalopen of ze voldoende gesmeerd zijn.
controleer tevens de sluithaken aan de voorkant van het dak, je kunt daar allen bij als je de kunstof afdekking demonteerd. deze zit vast met 13 schroeven
4 aan de voorzijde en 9 in het dak zelf.je kunt bij die 9 stuks komen door het dak te openen en deze onder een hoek van 90 graden te vast te zetten met een buis , touw of een 2de persoon
zie de foto
heb net mijn complete dak zelf vervangen, had een zwart en nu een rode
13 februari 2018 om 10:58 #18352757Heel aardig van je, maar zover durf ik eerlijk gezegd niet te gaan. Vooral omdat ik niet zomaar bij die cylinders kan komen.
Ken jij een adres waar ze dit voor een zachte prijs zouden kunnen nakijken? Ik ben namelijk bang dat de opeldealer meteen de hoofdprijs vraagt?
13 februari 2018 om 17:16 #18352765in belgie zit iemand, die repareert uitsluitend astra g cabrio daken o.a ook de sluithaken indien defect.
hij is denk een stuk goedkoper dan de dealer, klikhier je kunt hem appen en het probleem uitleggen
een sluithaak mechanisme kost 850 euro ex btw en montage bij de dealer PER KANT, dealer repareert niet, deze vervangt de complete sluithaak mechanisme.
wil je het voor een zacht prijsje dan zul toch echt zelf aan de slag moeten, nieuwe sluithaken kosten op ebay 53 euro inclusief verzendkosten
5 april 2018 om 00:58 #18354674Sorry voor de late reactie. Dank! Hij loopt nog altijd zwaar, bij het eerste ‘stukje’. Maar wat bedoel je precies met voldoende ‘gesmeerd’?
Nb: de marktplaats-link werkt helaas niet. Nog andere adressen?
5 april 2018 om 21:46 #18354727deze is van de zelfde persoon op marktplaats
” zoek je wat en het staat er niet bij of je hebt problemen met het cabrio dak bel of mail of whatsapp nick 0032494935387 GEEN SMS “
6 juni 2018 om 21:09 #18356936Jesper, ik weet niet waar je woont maar in Zwanenburg / Halfweg (tussen Amsterdam en Haarlem)
zit een kleine eenmans garage die vrijwel alleen cabrio’s van alle merken doet. Heeft bij mij net een
kapotte hydraulische slang vervangen van de cabrio (Astra G).
Kijk maar op Google naar ASCabrio, Zwanenburgerdijk 504 A in Zwanenburg, 020 497 0218
En in Naarden zit ook nog een cabrio garage op de Energieweg (naam ben ik even kwijt maar Google maar),
succes
7 juni 2018 om 11:19 #18356965Jesper, nog even wat aanvulling op het Astra cabrio dak.
Zoals ik in eerdere posts al verteld had, bij mij was een hydraulische leiding bij de nippel
losgeschoten, olie er uit en druk weg dus dak doet niets meer (behalve handmatig).
Gezocht en gezocht, adres in Naarden geweest, verhalen over Neuss / Duisburg gehoord en
toen kwam ik heel toevallig (ik woon in Vijfhuizen aan de rand van Haarlem) kwam ik 15 km verderop
in Zwanenburg (tussen Amsterdam en Haarlem) terecht bij garage ASCabrio.
Vorige week vrijdag er naar toe gereden, ter plekke kapotte leiding er uit gehaald, nieuwe besteld
en vanochtend al gemonteerd en het dak doet het weer perfect, kosten 95,- voor leiding en 100,-
voor arbeidsloon de- en montage en alles opnieuw inregelen. Gewoon wat weetjes voor een ieder die
ook met cabrio problemen zit, de hydraulische druk in het systeem is ca. 4.6 bar en dus nooit te dichten
met tape, loctite of i.d.
Op dit forum regelmatig de vraag hoe hydraulische olie bij te vullen omdat minimum streepje onder de
vulnippel zit. Iemand suggereerde eens de auto op te krikken enz. Het antwoord is heel simpel, het is een
gesloten systeem en als er olie lekt en er dus eigenlijk bijgevuld moet worden, dan is er dus ergens een leiding of
een aansluiting niet goed. Bijvullen heeft dus geen zin, als dat moet gebeuren dan moet eerst de oorzaak van de
lekkage opgezocht en gerepareerd worden. Bijvullen kan door 2 boutjes onder pomp / oliereservoir te
verwijderen, dan kun je het geheel kantelen en bijvullen, nou tot zover even.
7 juni 2018 om 21:33 #18357008Als er geen lekkage is en je dus ook geen hydraulische olie verliest en dus ook het
oliepijl in het reservoir op hoogte blijft, dan resten de bewegende delen. Alles dat scharniert,
draait of beweegt proberen schoon te maken met een doek, een kunststof borsteltje e.d.
daarna (een doek er onder) inspuiten met remmen reiniger, laten intrekken en weer schoonvegen.
Alles alles schoon is dan kan je al die bewegende delen inspuiten met WD40 maar er zijn ook
mensen die zeggen een beetje kogellager vet er op. Dat heeft alleen als nadeel dat vuil, zandkorreltjes e.d.
aan het vet blijft plakken en dat is nu juist niet de bedoeling.
Alles het openen of sluiten van de kap nog moeizaam gaat dan zou ik toch even langs een cabrio garage
gaan om te kijken wat het euvel is, beter nu alles het nog doet nakijken dan straks als het kapot is.
14 juli 2020 om 18:34 #18379251Hallo,
Ik heb een astra g cabrio gekocht. Nu heb ik een vraagje, welke hydraulische olie heb ik nodig voor het systeem bij te vullen. Ik lees dat het niveau gecontroleerd moet worden als dak open is. Bij gesloten stand heb ik bij de verkoop gezien dat niveau om min stond. Het dak gaat soepel open dat wel.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.