Opel Astra F C14NZ, positie hallgever

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Opel Astra F C14NZ, positie hallgever

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267231
    EzraE
      Lid sinds:
      25 July 2014

      Hallo allemaal,

      Ik heb een probleem met mijn Astra, zodra hij warm wordt begint hij te haperen en valt hij uit.
      Na lang proberen / afkoelen start hij weer met pijn en moeite.

      Dus de ANWB er maar bij gehaald, die dachten aan de hallgever, dus heb ik er 1 besteld.
      Nu kreeg ik dit onderdeel mee:

      Maar als ik de verdelerkap loshaal zie ik het volgende onderdeel:

      Zit ik nou op de verkeerde plek te zoeken, of wordt een in plaats van een hallgever een toerentalsensor bedoeld?

      Alvast bedankt voor de hulp!
      Ga ik ondertussen een paar foto’s uploaden van mn Astra ;)

      Hier de link naar de foto’s van mn Astra: viewtopic.php?f=30&t=186267&p=2452282#p2452282

      #18245345
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Hall gever is de toerental gever inderdaad.

        #18245346
        EzraE
          Lid sinds:
          25 July 2014

          Dus ik moet een ander onderdeel hebben voor mij auto begrijp ik?

          Of zit het bovenste onderdeel nog ergens in/op mijn blok gemonteerd, zodat ik deze eerst kan vervangen?

          #18245347
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            in de ontstekingsvoet daar zit deze sensor..

            #18245348
            EzraE
              Lid sinds:
              25 July 2014

              OK,

              Dus moet ik nu een nieuw onderdeel bestellen? Want ik heb het onderdeel op de bovenste afbeelding, welke anders is dan het onderdeel op het bosch doosje.
              Of zitten beide onderdelen in een C14NZ motor? Zo ja, weet jij ook waar deze zitten?

              #18245349
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Wat ik zelf altijd doe is een Complete obtsteking halen van het zelfde type.
                Deze is op meerdere opel motoren geleverd in verschillende Opel modellen.

                Als je deze monteerd zoals de oude eraf komt (even aftekenen) dan komt het meestal wel goed.
                En bespaart je een hoop geld.

                verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

                #18245350
                EzraE
                  Lid sinds:
                  25 July 2014

                  Ik heb de complete ontsteking vervangen en een andere accu geplaatst omdat de oude helemaal op was,
                  wel de oude rotor en verdelerkap weer gebruikt want die had ik recentelijk nog vervangen.

                  Ik kan hem nu in ieder geval wel weer lopend krijgen, maar pas na lang proberen.
                  Als hij dan eenmaal loopt blijft hij ook wel stationair goed lopen, hij zoekt even de juiste afstelling, maar daarna geen probleem.

                  Maar zodra er vermogen nodig is (bijvoorbeeld bij wegrijden) dan valt hij uit en is hij niet meer aan de praat te krijgen.
                  Ook schakelt hij erg moeizaam over naar LPG, normaal was een beetje extra gas geven voldoende, maar nu moet je 3 tellen plankgas geven voordat het LPG systeem wordt ingeschakeld.
                  Dus ik zit nu te denken dat er ook nog een vacuumlek is, dus ga ik al die slangen ook maar vervangen.

                  Iemand anders nog tips waar het in kan zitten?

                  Hij slaat dus erg moeizaam aan, ruik wel benzine, moet soms juist gas geven om te kunnen starten, soms ook niet.
                  Misschien een vuile gasklep ofzo?

                  #18245351
                  EzraE
                    Lid sinds:
                    25 July 2014

                    De Astra had er weer even een paar dagen zin in, maar is uiteindelijk toch weer er mee gestopt.

                    Dus wederom de ANWB erbij, de vriendelijke monteur was erg behulpzaam
                    en heeft alles doorgemeten, de hallgever werkt goed, de computer ook, de injector e.d.
                    Alles krijgt spanning (bobine, onstekingsmodule etc.)

                    Dus hij gaf het advies om de bobine en de ontstekingsmodule te vervangen + nieuwe bougies.
                    Deze dus vanochtend gelijk maar even gehaald, zo in de pauze even de bougies halen.
                    Vanavond alles erin zetten en hopen dat het werkt :-)

                    Al met al nu de volgende kosten gehad:

                    Accu + ontsteking € 50,-
                    Bobine + ontstekingsmodule € 25,-
                    Bougies € ??

                    Ik houd jullie op de hoogte!

                    #18245352
                    EzraE
                      Lid sinds:
                      25 July 2014

                      Bobine en onstekingsmodule zijn vervangen.

                      Ontsteking ook weer netjes op tijd gezet met een stroboscoop.
                      En hij doet het weer prima!

                      Nu blijkt alleen de thermostaat aan vervanging toe te zijn,
                      dus zoals ik hier al heb gelezen heb ik daar een leuk klusje aan met de distributie.

                      Maar het belangrijkste is, dat hij het weer doet!

                      #18377954
                      WED
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2020

                        Een beetje raar om na 6 jaar nog op dit topic te reageren, maar misschien nuttig voor de volgende lezers.

                        Als de oude thermostaat open staat,  kun je de nieuwe ook tijdelijk plaatsen in de aanvoerslang van de radiateur bij het motorblok.

                        Totdat het distributietijd is. Scheelt je 2½  uur werk.

                         

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.