Opel Astra 1.4 of 1.6??

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra 1.4 of 1.6??

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271335
    markiaantje
      Lid sinds:
      5 April 2015

      Hey iedereen,

      Ik ben van plan om binnenkort een Opel Astra uit 2006/2007 te kopen.
      Hiervoor had ik een Seat Ibiza 1.6 uit 2000, die trok lekker op maar was een klote auto.
      Dus nu tijd voor wat beters, op internet ben ik wat gaan zoeken en uiteindelijk heb ik 2 auto’s over gehouden.
      De ene is en zilveren 1.6 uit 2007 (5 deurs)
      De andere een zwarte 1.4 uit 2006 (ook 5 deurs)
      De optielijst is voor beide hetzelfde

      Nu is mijn vraag welke moet ik kiezen.
      Van de ene kant is de 1.4 goedkoper in wegenbelasting en bij de pomp, maar zit hier wel genoeg vermogen in?

      Hoor graag wat jullie ervaringen zijn!

      #18280129
      Andre_Ede
        Lid sinds:
        16 June 2006

        Ligt er ook aan welke 1.6 er zijn er namelijk 4 beschikbaar geweest voor de Astra H.

        1.4
        90PK – Z14XEP

        1.6
        105PK -Z16XEP – Z16XE1 –
        116PK – Z16XER
        180PK – Z16LET

        #18280130
        markiaantje
          Lid sinds:
          5 April 2015

          Ow dat wist ik niet :hmmz
          de 1.6 heeft 116PK
          de 1.4 heeft 90PK

          #18280131
          corsad
            Lid sinds:
            23 April 2014

            Die 1.4 hoeft niet perse zuiniger te zijn hoor.
            het is namelijk een fors gewicht wat ie voort moet trekken,
            IK zou voor een 1.6 gaan minimaal!

            #18280132
            Bjornn
              Lid sinds:
              4 September 2014

              Enkele maanden geleden stond ik voor net dezelfde keuze.
              Eerst maakte ik een testrit met een 1.4 (90pk), daarna met een 1.6 (116pk).
              Het zal je inderdaad wat schelen in wegentaks en aan de pomp, maar met een 1.6 heb je iets meer reserve onder je voet.

              Veel succes bij je keuze.

              #18280133
              firefly18
                Lid sinds:
                20 January 2010

                Zeker de 1.6 heb anderhalf jaar geleden ook beiden proef gereden met dezelfde afweging. Ik heb de 105pk.

                #18280134
                Engee
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 November 2007

                  Persoonlijk vind ik zelfs de 1.6 ondergemotoriseerd voor de H. En zo zuinig vond ik hem ook niet.

                  #18280135
                  opel-mark
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 March 2011

                    Absoluut voor de 1.6 gaan als je de keuze hebt, de 1.4 had wat mij betreft bijvoorbeeld nooit in de stationwagon geplaats mogen worden, ik heb die van mij laten chippen om het een beetje fatsoenlijk te laten rijden.

                    #18280136
                    Andre_Ede
                      Lid sinds:
                      16 June 2006

                      Volgens mij zijn er amper zuinige motoren voor de H, mijn 1.8 gebruikte ruim 2 liter meer per 100km dan mijn huidige 1.4T met nagenoeg het zelfde vermogen.

                      #18280137
                      Nick-GSI
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Ik zou dan ook voor de 1.6 gaan

                        #18280138
                        Juffer1
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 July 2006

                          Ik heb zelf bijna 4 jaar met een Astra H 5 deurs Z16XEP (1.6 Twinport) gereden.
                          Qua verbruik zat deze bij een normale rijstijl 1:14 en op vakantie zelfs 1:16.

                          De Z16XER is ook wat betrouwbaarder dan de Z16XEP die toch nog wel motorisch wat kwaaltjes heeft die flink in de papieren kunnen lopen.
                          Ik zou niet snel iemand een twinport motor aanbevelen ondanks dat wij er in die 4 jaar nagenoeg niets mee gehad hebben.

                          Je moet vooral voor jezelf afwegen wat je ermee wil gaan doen en hoe je de auto gebruikt. Voor korte stukjes zal het niet veel uitmaken of je nou een 1.4 of 1.6 kiest.
                          Rijdt je veel snelweg en heb je er in de zomermaanden (net als ons destijds) een caravan van 1150 kilo achter hangen dan wordt het een heel ander verhaal.

                          Verkijk je je trouwens niet op het gewicht van de auto. Zorg ook dat alles gewoon functioneert zoals het zou moeten.
                          Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld de claxon als de verlichting aanstaat (is een bekend kwaaltje) en kijk ook goed naar de wielranden of daar geen roest inzit.
                          Ook onder de motorruimte wil dit type Astra nog wel eens behoorlijk roesten.

                          Heel veel sucses met jullie keuze en laat ons de uitkomst nog wel weten !

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.