Opcom nodig na inbouwen DRV?

Forumindex Forums Overige Op-Com Opcom nodig na inbouwen DRV?

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251692
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      Hallo,

      Ik heb gelezen dat er een optie is om in de computer met Opcom iets te schakelen naar dagrijverlichting. Nu ga ik zelf dagrijverlichting in de auto inbouwen, met een schakelsetje zodat de DRV uitgaat als de dimlichten aangaan. Moet ik nog iets aanpassen in de computer, of is deze functie voor iets anders?

      groet,
      Sander

      #18060587
      TvhR
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 September 2011

        @pixels66 wrote:

        Hallo,

        Ik heb gelezen dat er een optie is om in de computer met Opcom iets te schakelen naar dagrijverlichting. Nu ga ik zelf dagrijverlichting in de auto inbouwen, met een schakelsetje zodat de DRV uitgaat als de dimlichten aangaan. Moet ik nog iets aanpassen in de computer, of is deze functie voor iets anders?

        groet,
        Sander

        DLR hoef je niets aan te veranderen als je een aftermarket set gaat inbouwen. DLR heeft een aantal programma’s die je kunt instellen. Afhankelijk van het programma staan je stadslichten en of dimlichten altijd aan.
        Omdat je een aftermarket set erin zet ga ik er vanuit dat je deze aansluit op het signaal van het dimlicht. Let daarbij wel op dat je niet zomaar iets aan de kabels van de verlichting kunt hangen ivm de canbus en storingen. Als het een aftermarket module is die via de Canbus werkt, dan is het geen probleem.

        #18060588
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          Hoi,

          In principe wordt er vanaf de dimlicht kabel geen stroom getapt. Er wordt direct stroom van de accu af gehaald echter wordt de vertakking naar het dimlicht alleen gebruikt om een signaal te krijgen wanneer de dimlichten aan gaan, zodat de DRV uitschakelt. Dat moet wel kunnen toch?

          #18060589
          TvhR
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 September 2011

            Een aftakking voor een stuursignaal zal geen probleem opleveren.

            #18060590
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              Dat is mooi. Nu hopen dat er door die dunne draden niet teveel stroom zal gaan vanaf accu naar de leds, maar dat zal met leds juist meevallen.. er zit in het schakelkastje volgens mij geen zekering of iets..

              #18060591
              TvhR
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 September 2011

                Als je de originele kabels gebruikt die zijn meegeleverd met de module zal het geen probleem moeten zijn lijkt me. Mocht je andere kabels gebruikt hebben dan kun je eventueel berekenen hoeveel stroom je leds gebruiken en wat dan je minimale draad diameter moet zijn.

                #18060592
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Het is geen complete set. Ik heb een module gekocht, die zorgt voor een schakeling, dat bij starten motor (veranderen accuspanning) de drv aan gaan, en bij inschakelen dimlicht(stuursignaal) ze weer uitgaan. Ik wil dit op lege mistlichten aansluiten waar ik zelf h3 leds in doe.

                  Niet heel goed uitgelegd, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..

                  Ps: op de foto zie je de mistlicht stekkers er al aan zitten, dat heb ik zelf gedaan.

                  Verstuurd van mijn HTC One S met Tapatalk

                  #18060593
                  TvhR
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    17 September 2011

                    Ik begrijp je. Dat moet geen probleem zijn, maar ik zou de lampen wel afzekeren. Even berekenen hoeveel stroom beide lampen gebruiken en zorgen dat je een zekering er tussen zet die iets meer stroom kan hebben dan je berekend hebt.

                    #18060594
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      Dus wel de lampen afzekeren, maar niet deze unit, begrijp ik dat goed?

                      #18060595
                      TvhR
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        17 September 2011

                        Ik zou alles afzekeren. Het laatste wat je wilt is kabels die warm worden en gaan branden door kortsluiting met alle gevolgen van dien. Je moet dus even kijken hoeveel stroom de module afneemt, waarschijnlijk is 5A afzekeren ruim voldoende. En de lampen moet je afzekeren, die zullen waarschijnlijk wat meer stroom afnemen zodat je ze met 10 of 20A moet afzekeren.

                        #18060596
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          Oké, ik ga het eens goed bekijken.. Ben benieuwd of ik de bups aan de praat krijg, dat laat ik uiteraard weten!

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.