Forumindex › Forums › Modellen › Astra › opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug
- Dit onderwerp bevat 84 reacties, 20 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 21 november 2019om 08:04 door warpalavas.
-
AuteurBerichten
-
25 augustus 2014 om 17:30 #18173736
Even een reply als abbo :)
Zou dit zelf ook zeer graag willen gezien mijn astra g (z16se :jerry ) ook OPC looks heeft, sportvelgen. Spoiler, zelfde blauwe kleur. En het is gewoon erg cool :)
Mocht het je lukken, in combi met langzaam oplichtende teller zou het helemaal afmaken (lexus….)
Groeten
Adriaan26 augustus 2014 om 11:49 #18173737AnoniemLid sinds:
1 January 1970tromgeroffel….
badum badum badum badum…:
26 augustus 2014 om 11:51 #18173738Tada!!
[youtube:5u3odihs]http://www.youtube.com/watch?v=YEXK0NkIeSY[/youtube:5u3odihs]Tank meter en coolant meter heb ik maar nog niet gedaan. Eerst dit maar goed werkende verder krijgen (en testen hoe het zich gedraagt in de auto)
Wat zijn de resultaten van dit project tot zo ver :
EEPROM methode : Zou kunnen werken, heb zo goed als alle geheugen addressen kunnen vinden welke verantwoordelijk zijn voor de tellers.
Probleem is hier alleen mee dat het super veel tijd kost, je weet niet in hoever je het gewenste resultaat bereikt
plus dat de tellers bij mijn tests niet correct meer werkte.
Dus deze methode laat ik effe varen (voordat ik weer agressie aanvallen krijg :P)OP-COM Hack methode : Dit is eigenlijk mijn favoriete methode alleen krijg ik de snelheid die waarmee de OP-COM intern communiceert niet achterhaalt en krijg ik redelijk goede data terug, het terug sturen van deze data is een ramp.
Alleen een lampje op de OP-COM gaat aan en uit, nou daar hebben we veel aan :)Direct motortjes aansturen : simpel > gaat niet werken, de Micronas chip stuurt de motoren met 4 verschillende pinnen direct aan en zonder kortsluiting te veroorzaken of deze lijnen te onderbreken niet met een eigen microcontroller te doen
Pulsjes naar teller sturen : dit is de methode welke ik nu heb gebruikt, m’n controller stuurt een puls van 400 microseconden naar de teller welke deze data weer als een waarde vertaalt.
Heb alleen nog geen idee wat er verder gebeurd als ik dit in de auto aansluit, eerst effe goed kijken hoe ik het zo veilig mogelijk kan maken (geen zin in verbrande ECU’s en ABS units :))Maar er is progressie!!
26 augustus 2014 om 11:55 #18173739:wub :wub
WAAAUWW, heel knap dit :thumb26 augustus 2014 om 12:16 #18173740heb je die rom gebruikt bij programeren via het geheugen van de opc teller? Want dan is het bereik van de km/h teller tot 240km/h en toerental tot 8000rpm en dan klopt de schaalverdeling niet.
26 augustus 2014 om 12:26 #18173741@Haasje17 wrote:
heb je die rom gebruikt bij programeren via het geheugen van de opc teller? Want dan is het bereik van de km/h teller tot 240km/h en toerental tot 8000rpm en dan klopt de schaalverdeling niet.
Ik heb beide gebruikt (eerst de OPC in geladen en gekeken hoever ik daar mee kon komen)
Daarna een soort hybride gemaakt, maar zoals ik al zei in een PM. De EEPROM bevat geen software, alleen calibratie waarden welke de Micronas chip gebruikt om de waarden te weergeven.
Als je de EEPROM er zelfs afhaalt werkt de teller nogsteeds en kan je met de Tech2 er bij, alleen de waarden kloppen niet meer.
Als ik de 2 EEPROM dumps ook naast elkaar leg bevat de EERPOM van de normale teller ook meer extra waarden waar de OPC teller daar al een hardware id heeft staan.Zal binnenkort een lijst hier neer zetten met waar wat staat, is dat ook maar gedocumenteert :)
26 augustus 2014 om 14:15 #18173742Ik heb nu trouwens inplaats van een transistortje een logic converter gebruikt, werkt een stuk makkelijker. 5V erin, 12v eruit (kans op schade aan auto is een stukje kleiner)
Wat ik trouwens ook zit te beramen is dit : [youtube:16ka6na8]http://www.youtube.com/watch?v=dSlcxusxrbY[/youtube:16ka6na8]
Aangezien ik nu een logic converter gebruik kan ik ook het RPM signaal en KM/u signaal decoderen en voorbeeld LED’s aansturen.
Dus dan zou je en je wijzer hebben die heen en weer gaat en een LED ring die de wijzer volgt.
Lijkt me geinig :D26 augustus 2014 om 14:25 #18173743Gezien je met arduino bezig bent “the sky is the limit” king:
26 augustus 2014 om 14:29 #18173744Letterlijk jah :P
Heerlijke controllertjes, heb er al 2 in m’n auto zitten om het een en andere te regelen (ramen via phone openen bijv, de PC die in de auto zit, etc etc..)26 augustus 2014 om 19:31 #18173745Kleine update :
Ik heb de teller weer inelkaar zitten en de eerste goed werkende code geschreven, er viel mij alleen iets anders op waar ik al bang voor was :
Bij elke 3-4 scans denkt de meter dat je 100 meter hebt gereden, er zal dus een afwijking komen in je kilometer stand wanneer dit gebruikt wordt!
Kan programmeren dat mijn electronica bijhoud hoevaak die scan is gedaan, dan is iniedergeval bekend wat het werkelijk aantal altijd weer terug te rekenen. :)26 augustus 2014 om 20:28 #18173746vet !!!!!!!
nu alleen nog 100% voor elkaar krijgen :jerry
ziet er net zo vet uit al
ik wacht het zeker af hoe je dit werkend kunt maken
26 augustus 2014 om 21:16 #18173747Nieuw videotje :
[youtube:qefo97wa]http://www.youtube.com/watch?v=88s-UqxPCiw[/youtube:qefo97wa]
Wijzers gaan nu iets rustiger en de teller zit weer in elkaar (EEPROM weer terug gesoldeerd)
Displaytje moet nog gefixt worden, maar das op het moment code LB (lekker belangerijk)26 augustus 2014 om 21:20 #18173748ik wil dit ook !!!
dit is net zo vet :D
maar moet wel haalbaar zijn voor een dood normale hollander :P:p:P
26 augustus 2014 om 22:00 #18173749Als alles een beetje meezit kan je dit redelijk snel zelf inbouwen :jerry
Probleem met correcties enzo is nu ook opgevangen, systeem hou nu aantal scan bij :)
Plus hij berekend hoeveel meter je moet corrigeren
26 augustus 2014 om 22:23 #18173750vet man
28 augustus 2014 om 21:33 #18173751Heb wat programmatuur verbeterd.
Nu kan je straks zonder dat ik de programmatuur moet herschrijven het gedrag van de scan aanpassen naar eigen wensen via de computer.
Verder heb ik ingebouwd dat je de teller ongeveer 2.147.483.647 keer kan opstarten voor hij niet meer weet hoevaak je hem hem op gestart. Dit was eerst 255 keer (beetje weinig, na 16KM begint hij dan weer op 0)
Dat is dus een maximale correctie van 133.143.986.114 meter. Lijkt me genoeg, degene die dit zou halen krijgt een appeltaart van me :)
En ja er zit een anti-cheat beveiliging in :P29 augustus 2014 om 08:45 #18173752Maar dat ga ik wel reden met me opel :jerry
Heb je hem ook al getest dan in je auto?
Wanneer kan ik het van je kopen dan…? :jerry
29 augustus 2014 om 08:52 #18173753Wil vandaag nog wat dingen losstaand testen, denk dat ik volgende week de teller mod klaar heb :)
29 augustus 2014 om 11:48 #18173754@ZakhooiTM wrote:
Wil vandaag nog wat dingen losstaand testen, denk dat ik volgende week de teller mod klaar heb :)
Mooi man. Hoeveel pins gebruik je nu totaal? Denk dat het mooi is als het met een micro lukt. Scheelt lekker in de ruimte :)
29 augustus 2014 om 11:56 #181737552 pinnetjes, de arduino die ik nu gebruik is erg makkelijk voor dit soort dingen.
Heb ook nog de mini liggen welke uiteindelijk ik wil gaan gebruiken (handig voor uitbreidingen). Kosten ook niks, ze zijn rond de 8 euro, dan 3 euro voor de logic conerter en ben je voor 11 euro klaar.29 augustus 2014 om 11:58 #18173756Inderdaad, ik zat net ff op de site te kijken en zijn er enorm veel bijgekomen!. Mini is nog mooier en kost habbekrats.
Is er veel soldeer werk? Ik kan geen chips los-solderen etc. Bij draadjes solderen houd het op bij mij :P
29 augustus 2014 om 12:04 #18173757Het is easy, de mini zit gewoon op een board waar je gemakkelijk draden op kan solderen.
Moet alleen effe goed kijken hoe ik het ga doen met de diodes want die moeten naar mijn gevoel er echt tussen anders krijg je geheid narigheid, zeker als er een keer wat fout gaat (arduino chrasht bijv onder het rijden) dan wil ik niet aansprakelijk zijn voor eventuele gewonden (call me paranoid but I just want to be sure)Dit is de mini waarover ik het heb : http://www.antratek.nl/arduino-pro-mini-328-5v-16mhz” onclick=”window.open(this.href);return false;
29 augustus 2014 om 12:40 #18173758Vet! stel dat dit allemaal lukt, kan dit dan ook op een Vectra B? Ben dan ook wel erg geinteresseerd in zoiets :D
29 augustus 2014 om 12:43 #18173759Je hebt denk ik een multiplexer nodig die je bedient met de arduino. Alleen met diode’s ga je of de ecu uitgangen belasten/aansturen of de arduino pinnen in geval de ecu weer de baas is over het geheel.
Hoewel je dan natuurlijk de i/o van de arduino als inputs kan programmeren. Als je een overzichtsschematje maakt kan ik mogelijk ook helpen.29 augustus 2014 om 12:50 #18173760@Corsa_B_66 Zou moeten kunnen ja, misschien andere waarden erin leren maar das allemaal aan te passen
@SimpleFace
Als het goed is was het de bedoeling dat als je de auto op contact zet dat je dan de scan krijgt dus de ECU doet er nog niet veel mee.
Wat ik wil gaan proberen is tussen de normale pin en de chip van de teller een diode ertussen zetten zodat er geen stroom van of naar de kan ECU stromen richting de arduino.
Op deze manier zou de arduino veilig het signaal kunnen sturen terwijl de ECu de baas blijft, maar ik zal dit ergens vandaar op schema zetten, dan ik het misschien makkelijker.
Heb nog niet zo veel zin om een multiplexer er tussen te zetten, maakt het weer complexer :P -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.