ontsteking van de aero verplaatst

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) ontsteking van de aero verplaatst

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248279
    schrump
    • Topics 2
    • Reacties 98
    Lid sinds:
    16 February 2005

    begin van de week aan het hobbyen geweest met de aero.
    de ontsteking zat op de 18S manier, wat niet de mooiste oplossing is.
    nu zit hij op de kap van de distributie.
    zat wat meer werk in dan gedacht;
    uit het rooster van de ventilator moesten een paar spijltjes weggehaald worden.
    ik moest langere bougie kabels kopen.
    de draadboom moest verlegd worden.
    de koelwaterslang zat in de weg.
    de bobine moest verplaatst worden.


    foto oude situatie



    zo ziet het er nu uit

    zaterdag zijn we gaan zoeken naar de reden dat het storingslampje storing 94 aangeeft( onregelmatigheden met de nokkenas sensor spanning, of zo iets)
    maar gelukkig heeft Gertjan nog een complete c20xe staan, dus om te testen kunnen we daar onderdelen van gebruiken..

    #18014849
    schrump
    • Topics 2
    • Reacties 98
    Lid sinds:
    16 February 2005

    Nadat ik de ontsteking verplaatst had van de zijkant van het blok naar de voorkant van het blok branden het motorstoringslampje.
    Bij uitlezen gaf hij storing 94 aan (hoge spanning in de nokkenas sensor; mogelijke oorzaak sluiting in de draadboom of schade aan de sensor).
    Omdat het systeem dat ik gekocht heb al ik meer auto’s is geplaatst ging ik er van uit dat dit niet kwam door de nieuwe manier van aansluiten van de ontsteking.
    Eerst maar eens de draadboom onderzocht op schade( draadboom uitpellen en weer intapen).
    Hier geen beschadigingen kunnen vinden.
    De volgende dag samen met Gertjan verder gegaan. Eerst heeft hij de draadboom doorgemeten op sluiting of draadbreuk. Omdat hier geen afwijking gevonden is zijn we verder gegaan met de ontsteking onderzoeken.
    Met de ontsteking van Gertjan zijn C20XE aan de draadboom en de bougie kabels aan de eigen ontsteking de motor laten draaien.
    Door nu de rotor in de ontsteking van Gertjan eerst in de stand te zetten dat de sensor contact heeft (storing 94) en daarna in stand geen contact (storing 93) wisten we dat het aan de mijn ontsteking moest liggen.
    Dus de ontsteking van Gertjan er op gezet( eerst de aandrijfas er uit, want die van mij was ingekort en die van Gertjan wilde we niet inkorten).

    Motor gestart en … jawel er kwam een ander storing namelijk 93 (laag spanning in de nokkenas sensor; mogelijke oorzaak sluiting in de draadboom of schade aan de sensor)
    de ontsteking had dus ook de geest gegeven

    Toen zijn we gaan zoeken of het lag aan de omgekeerde draairichting van de ontsteking.
    Dus een andere nokkenas gepakt, ontsteking op de normale kant gezet, nokkenastandwiel op de anderenkant en met 3e ontsteking gekeken wat de anders was bij de montage aan de voorkant.

    Wat bleek:
    de nokkenas sensor moet een signaal geven, vlak voordat bougie 1 vonk krijgt.
    Dit signaal krijgt hij aan het einde van de vonk bougie 2.
    door de bougie kabels om te draaien op de verdeler kap, had ik wel de sensor tussen 1 en 2 zitten, maar hij kwam nu te laat.
    Dit veroorzaakte in onze ogen mogelijk de storing 93

    Om dit op te lossen hebben we de as weer uit de ontsteking gehaald en de plaat waar de sensor op zit een stukje verdraaid weer gemonteerd.


    Om deze censor te kunnen verplaatsen (ongeveer 1/8) hebben we nieuwe gaten moeten maken in de plaat waar de censor op zit,

    De hele zaak weer gemonteerd en proefdraaien.
    De storing was eindelijk verholpen.

    Uiteindelijk ben ik nu blij met de nieuwe plek van de ontsteking. Het ziet er veel beter uit als die geprutst oplossing die ik eerst had. Het is stabieler, en daardoor zuiverder met het ontstekingstijdstip

    Wat ik me af vraag:
    zijn er soms veel C kadettjes met een C20XE met de ontsteking voorop, waar geen motorstoringslampje is gemonteerd? Waarschijnlijk draaien al die auto’s op noodloop.
    Dit zou zonde zijn, het kost je motorvermogen en het benzine verbruik wordt ook hoger.

    #18014850
    Fearless
    Bijdrager
    • Topics 135
    • Reacties 9323
    Lid sinds:
    9 January 2005

    Zoveel moeite, ik ging mooi voor een msd ontsteking.. Veel makkelijker en ook geen verdeler meer.
    Je krijgt dan een soort van Dis-ontsteking.

    #18014851
    schrump
    • Topics 2
    • Reacties 98
    Lid sinds:
    16 February 2005

    @Fearless wrote:

    Zoveel moeite, ik ging mooi voor een msd ontsteking.. Veel makkelijker en ook geen verdeler meer.
    Je krijgt dan een soort van Dis-ontsteking.

    het was ook wel de sport om het voor elkaar te krijgen. Als wij ergens aan beginnen, willen we het ook voor elkaar krijgen.
    Het is niet voor niets een hobby auto ;-)

    #18014852
    Peter_89
    Bijdrager
    • Topics 5
    • Reacties 372
    Lid sinds:
    19 August 2006

    Vind wel mooi dat je het zo oplost :thumbup

    #18014853
    ckadett16v
    Bijdrager
    • Topics 41
    • Reacties 277
    Lid sinds:
    15 August 2005

    @Fearless wrote:

    Zoveel moeite, ik ging mooi voor een msd ontsteking.. Veel makkelijker en ook geen verdeler meer.
    Je krijgt dan een soort van Dis-ontsteking.

    Had ik denk ik ook gedaan, want op deze manier valt ie wel erg op.

    #18014854
    Anoniem
    • Topics 69
    • Reacties 7148
    Lid sinds:
    1 January 1970

    nou ik vind dit wel n mooie oplosssing :thumb
    en inderdaad kan het best zo zijn dat er nu mensen rond rijden in noodloop
    die de ontsteking zo geplaatst hebben

    maar dit is stukken mooier dan de 1,8s manier :thumb :thumb

    #18014855
    schrump
    • Topics 2
    • Reacties 98
    Lid sinds:
    16 February 2005

    vandaag even een stukje gereden( Hyves meeting) op de terugweg even op de 170 gehad.
    of het daardoor komt weet ik niet, maar nu zit er een kloppend/tikkend geluid in de ontsteking.
    We gaan dus weer aan de gang, als het aan Gertjan ligt bouwen we er dis ontsteking op.

    #18014856
    marcelcoupe
    Bijdrager
    • Topics 32
    • Reacties 169
    Lid sinds:
    20 April 2011

    hoi ik heb ook gekozen voor een 2.8 je heb wel veel meer ruimte met dis kan helaas nog geen foto plaatsen van mijn motor.
    weet niet hoe het moet heb wel wat geprobeerd maar lukt me niet

    #18374982
    SuperMele
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 10
    Lid sinds:
    28 July 2013

    Excuses voor het terug naar boven halen van dit topic.

    Ik heb namelijk ook een een xe, waarvan de ontsteking naar voor is geplaatst. Nu heb ik ook code 93. Heb je dit probleem permanent kunnen wegkrijgen op de 1 of andere manier?

    Alvast bedankt

     

     

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.