onregelmatig lopen astra sports tourer K 1.4T

Forumindex Forums Modellen Astra onregelmatig lopen astra sports tourer K 1.4T

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Anoniem

Sinds febr 2017 een astra Sports Tourer 1.4T waarmee ik nu ca 5.000 km gereden heb. Valt me op dat bij stationair de motor onregelmatig lijkt te lopen (stottert). Toerental op teller blijft wel stabiel. hebben meer hier last van?

Vierwieler
      Deelnemer

Er is in een ander topic iets geschreven door Eppo61 over stotterende 1.4 motor (https://opel-forum.nl/forums/topic/astra-k-ervaring-topic/page/14/). Is weliswaar niet bij stationaire motor maar toch.

eppo61
        Deelnemer

Klopt, ik twijfelde ook al waar ik mijn vraag het beste kon posten. Aangezien het bij Daald specifiek om onrustig stationair draaien gaat, ervoor gekozen de vraag elders te stellen.
          Inmiddels bericht gekregen van de dealer waar ik mijn Astra gekocht heb: probleem wordt inmiddels (h)erkend !
          Oliewissel naar Dexos 1 Gen 2 is blijkbaar de “oplossing”.
          Ga dit asap laten doen, en raad alle andere Astra k rijders dit ook te laten doen als ze de symptomen herkennen.
          LSPI (internet staat er vol mee) is niet echt bevorderlijk voor de restlevensduur van je motorblok.
          Greetz all !

Anoniem

@Eppo61

bij welke dealer heb jij je auto gekocht. Vandaag langs geweest bij mijn dealer en deze storing is daar (nog) onbekend. Op 1-6 staat ie in de werkplaats om probleem te onderzoeken. Zou goed zijn als ik hem naar jouw dealer kan verwijzen.

eppo61
            Deelnemer

Hallo Daald,
              mijn Astra K innovation (1,4 ltr 110 kW) heb ik gekocht bij de BESTE Opel-dealer van Nederland: Broekhuis Zwolle.
              Heb alleen maar positieve ervaringen met deze dealer !
              Helaas woon ik nogal uit de buurt van Zwolle, en moet voor onderhoud naar een lokale Opel-dealer……
              Ook deze echter geeft aan dat het probleem bekend is !
              Succes met het oplossen van jouw probleem.

eppo61
              Deelnemer

Daald,
                hier een link naar het engelse astra-k-forum;
                https://www.astrakforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=2855.
                Er zou een technisch servicebulletin zijn uitgegeven door GM/OPEL (TSB3319) om de oude DEXOS 2 te vervangen door DEXOS 1 GEN 2.
                SUC6.

eppo61
                Deelnemer

Vandaag mijn Astra laten voorzien van de nieuwe olie DEXOS 1 GENERATION 2 i.p.v. de oorspronkelijke Dexos 2. Prima service van mijn Opeldealer (Hekkert) !!
                  Olie & oliefilter zijn kostenloos vervangen n.a.v. TSB3319 (technisch service bulletin).
                  Ervaringen op duitse en engelse Astra-k-fora zijn behoorlijk verontrustend;https://www.astrakforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=984&start=310#p26309
                  Ik hoop dat mijn Astra nog een aantal jaartjes meedraait….. :-)

Vierwieler
                  Deelnemer

Beperkt dit probleem zich tot de 1.4 of zou dit ook kunnen optreden bij de 1.0?

/edit: ik denk dat ik het antwoord op mijn eigen vraag al weet. Op het Engelse forum van het linkje hierboven staat op pagina 13 o.a. geschreven “Bottom line, if u want petrol – get 1.6t engine or 1.0t, both are generaly problem free unlike 1.4”. (dus mijn 1.0 lijkt buiten schot te blijven, maar ik moet nog 20 pagina’s doorlezen… :wacko: )

eppo61
                    Deelnemer

Voor zover ik het kan overzien zijn meerdere motoren betroffen, waaronder zelfs de gloednieuwe 1,5 liter van de nieuwe Insignia !
                      Blijkbaar worden alle nieuwe Astra-motoren vanuit de fabriek voorzien van de nieuwe Dexos 1 Gen 2.
                      Eerste ervaringen met de nieuwe olie zijn tot nu toe prima ! :toppie:

aapje1963
                      Deelnemer

Beperkt dit probleem zich tot de 1.4 of zou dit ook kunnen optreden bij de 1.0?

/edit: ik denk dat ik het antwoord op mijn eigen vraag al weet. Op het Engelse forum van het linkje hierboven staat op pagina 13 o.a. geschreven “Bottom line, if u want petrol – get 1.6t engine or 1.0t, both are generaly problem free unlike 1.4”. (dus mijn 1.0 lijkt buiten schot te blijven, maar ik moet nog 20 pagina’s doorlezen… :wacko: )

Heb jij het al gelezen, het lijkt mij ook dat de 1,0t buiten deze problemen valt maar ik weet niet zeker….

Hopelijk weet jij al meer..

Gr Arnold

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Anoniem

Vrijdag voor tweede keer in één week bij dealer geweest. Goede service ervaringen. 1e keer is de laatste software-update geïnstalleerd. Geen verbetering. Vervolgens een uitgebreide proefrit gemaakt met hoofd werkplaats. Geeft aan dat probleem kan ontstaan door airco pomp. Deze schakelt zich continu aan en uit en dat kan “overslaan” motor veroorzaken. Motor staat zuinig afgesteld i.v.m. milieueisen en zodra pomp aanslaat voel je even een schokje. Heeft ook de technische service bulletins van Opel geraadpleegd. TSB3378 (of 3376) geeft melding van schokkende 1.4 motor. Opel geeft dan aan dat er dan nader onderzoek moet plaatsvinden naar overslaan van cilinders. Bij mijn auto is dat niet het geval. geen enkele cilinder wijkt af. Opel legt nu vast in database dat deze storing is gemeld en onderzocht. Problemen veroorzaakt buiten garantie kunnen hierop teruggehaald worden. Mijn auto heeft overigens geen problemen bij accelereren.

Vierwieler
                          Deelnemer

[i]Heb jij het al gelezen, het lijkt mij ook dat de 1,0t buiten deze problemen valt maar ik weet niet zeker….

Hopelijk weet jij al meer..

Gr Arnold[/i]

Ik heb alles in het Engelse topic t/m 31 mei gelezen. Tot dat moment is er geen enkel probleem met de 1.0 gemeld. We lijken met onze 1.0 de dans dus te ontspringen, da’s mooi! Moet alleen wel zeggen dat ik vind dat de turbo bij mijn 1.0 pas heel laat inkomt, bij ca. 3500 toeren. In dat Engelse topic wordt dat ook wel als probleem gemeld. Maar misschien hoort dat gewoon bij de 1.0. (deed me beetje aan dit filmpje denken: https://www.youtube.com/watch?v=s-XYJC6SVk0)

Ik ga dit sowieso NIET laten onderzoeken door de dealer, want ik ervaar behalve de laat inkomende turbo geen enkel probleem met mijn auto. Niet schokken, niet echt inhouden, geen metalen geluiden, het motortje loopt gewoon hartstikke soepel.

aapje1963
                            Deelnemer

Ik heb ook geen probleem problemen, oop niets pingelen of wat dan ookwel vindt hij het prettiger als ik bv 80 in z,n 5 rijd en wil versnellen even terug naar z,n 4
                              Kan in 5 maar mijn gevoel zegt nee…..

Ik houd ook niet echt rekening met de schakel indicator.

Turbo pakt inderdaad qua touren hoe jij deze beschrijft op.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Sw0pDiller
                              Deelnemer

ik heb een 1.4 turbo en ik kan merken dat ie inderdaad wat zuinig staat afgesteld. Als de motor net gestart is merk je een beetje inhouden bij wegrijden zodra je naar de tweede versnelling bent gegaan. daarna eigenlijk nooit meer. wel heb ik het idee dat ze niet alle 150pk in deze motor hebben achtergelaten. kan ook zijn dat k gewend raak aan het vermogen. inmiddels 8000 km op de teller na 4 maanden bezit.

sinds een paar weken is er een licht kraak hoorbaar vanuit de voorwielophanging, kan het niet direct linken aan heuvels, remmen of optrekken maar het lijkt er constant te zijn als de auto rijd. vooral als je stuurt. jammer en volgende week laat ik ernaar kijken. samen met het uitvallen van mijn intellilink scherm dat vooral lijkt te gebeuren als ik mijn iphone via usb aan de auto heb hangen.

overigens ga ik met de volgende onderhoudsbeurt een multichip laten inbouwen door de dealer. kost 300 euro en de auto loopt er beter op doordat alle idiote afknijpingen om een label aan de motor te kunnen hangen weg zijn. daardoor heeft de auto 23 pk extra (150  -> 170) en zon 50nm extra trekkracht. opel dealer zet em der zelf in en je behoud je garantie… klinkt als win-win.

Kietje
                                Deelnemer

Vertel ons meer over die chip aub want daar heb ik ook interesse in. Welke dealer?

eppo61
                                  Deelnemer

[quote quote=18352203]Vertel ons meer over die chip aub want daar heb ik ook interesse in. Welke dealer?[/quote]

Hij heeft het over multichip, 300 euro en 23 pk extra, dus vermoedelijk deze:

http://www.multituningchip.com/multichip-gefeliciteerd/?crd=eyJicmFuZCI6Ik9wZWwiLCJtb2RlbCI6IkFzdHJhIDEuNCBUdXJibyBJbm5vdmF0aW9uIiwiaG9yc2Vwb3dlciI6MTUwLCJob3JzZXBvd2VyX2FmdGVyIjoxNzMsInRvcnF1ZSI6MjMwLCJ0b3JxdWVfYWZ0ZXIiOjI2NSwiZnVlbCI6ImJlbnppbmUifQ==

Sw0pDiller
                                    Deelnemer

Inmiddels in een ander draadje gehoord dat de bak in de ecoflex 1.4 motor maar max 220/230 nm kan verwerken. Ondanks dat bied de opel dealer waar ik mijn auto heb gekocht het zelf aan: https://www.fred-janssen.nl/multichip-rijdt-u-sneller-zuiniger/

Ze maakten er reclame mee op de toonbank van de werkplaats-receptie.

eppo61
                                      Deelnemer

Kan alleen maar dringend adviseren om schriftelijk te laten borgen dat de fabrieksgarantie behouden blijft !!! Wellicht vooraf nog via mail navragen bij OPEL-NL of dit soort tuning invloed heeft op de garantie ??

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.