Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › onregelmatig lopen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 februari 2013 om 19:34 #17255087
Ik heb een vraag.
Mijn senator (2.5E) loopt vrij onregelmatig stationair, en vrij onregelmatig op toeren.
Dat wil zeggen, het blok blijft niet stil liggen, maar schudt enigszins.Uiteraard ben ik daar niet tevreden over.
Met de voorkeuring is gebleken dat het CO goed staat, maar dat er teveel onverbrande mengsel naar buiten geblazen wordt.
Als gevolg hiervan, ben ik met remmenreiniger gaan zoeken, en heb ontdekt dat de voetrubbers van de injectoren hun beste tijd gehad hebben.Nu zijn deze inmiddels vervangen, evenals alle slechte luchtslangen die ik maar kon vinden.
Ook heb ik vandaag nog eens met remmenreiniger gezocht. Maar nu dus niets kunnen vinden.
Kortom, de nieuwe slangen en rubbers doen hun werk.Maar desondanks wil hij niet rustig blijven liggen. Ook hoor ik af en toe een soort van gorgel geluid uit de kop komen.
Kleppen zijn van de zomer nog gesteld.
Bougies, verdeler, rotor zijn vervangen, en kabels zien er op het oog nog nieuw uit (heb ze nog niet door gemeten).Ook heb ik geprobeerd door het los trekken van de bougie kabels, erachter te komen of er 1 specifieke cilinder niet goed mee werkt. Ook hier geen resultaat.
Wel is mij opgevallen dat de voorpijp op de voorste 3 cilinders een stuk rustiger hangt dan die van de achterste 3 cilinders, wat mij doet vermoeden dat het probleem op de achterste 3 zou moeten liggen.Compressie ook gemeten, en alle 6 de cilinders zitten tussen de 10-11 barr (min 10 en max 11, en de rest er tussen in)
Iemand ideeën?????? want ik ben er een beetje doorheen….
3 februari 2013 om 22:05 #18102953hoe is je nokkenstok chris ?
die krengen wouden nog wel eens slijten achterop.
lpg zeker :D3 februari 2013 om 22:15 #18102954betreft dus inderdaad een lpg gestookte bolide, weet ik inmiddels :D
ben het dus aardig met Ben eens :D
3 februari 2013 om 22:22 #18102955Haha eindelijk eens een keer iemand die op dezelfde golf lengte zit ;)
3 februari 2013 om 22:29 #18102956gebeurt je nie vaak he ;)
(volgens mij valt dat wel mee )
4 februari 2013 om 07:28 #18102957Idd gas gestookt. Was al zo aant hopen dat de deksel er niet af hoefde (net nieuwe pakking onder) :(
4 februari 2013 om 11:30 #18102958Bij deze dan enkele filmpjes.
De stoters:
[youtube:1dscw0vt]http://www.youtube.com/watch?v=dmoqJWsyRGI[/youtube:1dscw0vt]De uitlaat:
[youtube:1dscw0vt]http://www.youtube.com/watch?v=iR3J8T4qIVc[/youtube:1dscw0vt]De motor (goed luisteren dan hoor je ook een gorgelend bij geluid op ongeveer 3/4 van het filmpje)
[youtube:1dscw0vt]http://www.youtube.com/watch?v=b6HSiha-beE[/youtube:1dscw0vt]Helaas is het geluid niet echt super :(
4 februari 2013 om 12:32 #18102959Kleppen zijn het niet zo te zien doen ze allemaal wat ze moeten doen al had ik daar de fout gezocht,ik had ook ooit eens zo,n geval bij mijn Monza die had dezelfde klachten,maar daar kon je duidelijk een stoter zien die niks deed.
Als ie op LPG loopt en je geen vacuum lekkages hebt en je bougie/kabels zijn goed en je verdeler is okay.
Zoals eerder vermeld heb je per cil willen kijken maar der was geen verschil te vinden welke cilinder.Zou het nog de kleptiming kunnen zijn door een gebroken geleider,zodat je kleptiming onderin slecht is.
Of je lpg systeem meer kan ik nu niet bedenken:http://www.youtube.com/watch?v=YMlWGNE3HG8″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Mijn motor die nu stil staat loopt ook op lpg zoals in dat filmpje.
4 februari 2013 om 19:20 #18102960bij die 6 pitters heb je toch een rubberen pakking ?? die kun je tenminste nog een keer weer gebruiken ;)
je gaf aan dat de bougiekabels nog niet vervangen zijn…
toch maar een keer doen denk ik zelf.
dat die dingen voor elkaar zijn, is vooral bij lpg bittere noodzaak.
en zo sluit je problemen van nu, of de toekomst enigzins uit.(zeldzaamheid dat filmpje Ben, of is er lijm in het spel :D )
mijn eigen, op vloeibaar goud, gestookte c30ne ligt er ook niet zo rustig bij hoor.
het klapperd nog niet onder de kap, maar zuk stil ist ook nie :D4 februari 2013 om 20:24 #18102961Hans, de bougiekabels zien er op het oog nog niet zo oud uit en voelen ook nog zacht aan. Maar moet ze idd nog een keer door meten om ze uit te kunnen sluiten.
De rubber pakking zit bij de alu NE deksels. De oude die er nu op zit, heeft nog kurk
4 februari 2013 om 20:30 #18102962De dingen die van het weekend gemeten/gecontroleerd gaan worden
– ketting geleiding
– weerstandwaardes bougiekabels
– verkleuring bougies
– timing van de distributie5 februari 2013 om 20:51 #18102963kleine update.
Net ff snel het olie filter vervangen, en volgens mij zat de oude er al een eeuwigheid op.
We hebben ineens 3 barr druk bij 850 rpm en een motor die een pak rustiger loopt (varieerde voorheen tussen 1,5 en 2 bar, zat daar steeds tussen te springen)
Hopen dat het probleem nu passé is :)
Het filmpje voor erbij:
[youtube:14bu0pmg]http://www.youtube.com/watch?v=XF-ikoPoNTM[/youtube:14bu0pmg]
5 februari 2013 om 22:00 #18102964:thumb
5 februari 2013 om 22:53 #18102965Snap niet helemaal wat een oliefilter met onregelmatig lopen te maken heeft..
Je pomp word aangedreven door de motor..al zou je pomp veel weerstand hebben omdat de filter dichtzit..dan zou dit nog continu zijn en je algemeen toerental omlaag moeten halen maar niet onregelmatig moeten zijn..Na mijn visie dan..Ik geloof je wel maar snap niet dat de motor gelijkmatig gaat lopen na filter vervangen..
6 februari 2013 om 06:23 #18102966Ik snap het ook niet helemaal. Enige dat ik me kan voorstellen is dat er nu meer druk in de kop overblijft, waardoor de stoters beter gevuld worden, en de kleppen beter open gaan…
Meer druk in het blok algemeen, dus betere smering. Maar verder dan dat komt mijn redenatie ook niet ;)
En ja, ik stond er zelf ook van te kijken van :wtf :wtf :wtf
6 februari 2013 om 08:05 #18102967AnoniemLid sinds:
1 January 1970Neem aan dat je de olie nu ook heb ververst ;)
Heb eens een Opel 16i met lpg gehad met lekke koppakking,
althans, ik had namelijk last van weinig koelvloeistof verlies.
koelvloeistof kwam met kleine beetjes in het olie terecht,
ik hoefde toendertijd niet veel koelvloeistof bij te vullen. :shock:Het onregelmatig lopen ervan was er wel het het gevolg van,
heb de kopreparatie een tijdje uit weten te stellen, door regelmatig de olie te verversen,
waarna het blokje weer een periode netjes in de toeren liep.Wat ik ermee wil zeggen is het volgende, hou de regelmaat van je blok in de gaten,
want echt zuiver en simpel is je oplossing met je oliefilter naar mijn gevoel niet. :hmmzsucces iig, en veel rijplezier gewenst ;)
6 februari 2013 om 11:14 #18102968het mag dan wel wat mal zijn, Freestyler is niet helemaal gek, dus hij houd m wel in de gaten,
en meld zich weer als het euvel zich weer voordoet.
gewoon even aanzien.6 februari 2013 om 12:08 #18102969@Ghanz wrote:
Freestyler is niet helemaal gek
Quote van de dag :thumb :jerry
En nee, olie heb ik niet ververst. Reden is simpel. Heb de laatste 10K km 10 ltr olie erbij moeten kieperen agv lekkages en verbruik. Hoop dat die nu eindelijk eens verleden tijd zijn. Maar olie is nu dus nog mooi helder. Dus nog geen reden tot vervangen.
Ook koelvloeistof blijft na aandraaien van 2 slangklemmen ook weer mooi op peil.
Maar zal het zeker in de gaten houden.Wat ik me wel bedacht als mogelijke oorzaak. Door meer druk zal de spanner ook beter werken. Mogelijk dat dat ook mee speelt.
6 februari 2013 om 13:00 #18102970AnoniemLid sinds:
1 January 1970:thumb
Hoe meer er aan het blok hangt, waar olie in geperst wordt,
des te minder je druk binnen het blokje wordt,
want je pomp ken niet meer power leveren dan de normale waardes, lijkt me :hmmzMet een dichtgeslipte of verstopte filter zou je miss iets teveel druk hebben gehad,
[wat eigenlijk niet zoveel uit zou mogen maken, maar toch]
nu met nieuwe filter zou de druk binnen het blok weer zn normale waardes hebben bereikt. :wors9 februari 2013 om 06:20 #18102971Oliedruk was te laag waardoor idd de ketting niet goed op spanning gehouden wordt. Dit i.c.m. wellicht een ketting die in de loop van de tijd wat langer is geworden en je kleptiming steeds wat verloopt. (klapperen van de ketting) Op het ene moment gaat de olie door het filter en het ander moment langs de bypass. Hierdoor wisselt dus steeds de oliedruk en daardoor de spanning en kleptiming.
Door hogere oliedruk blijft je kettingspanner meer constant waardoor er ook minder afwijkingen in de kleptiming zijn.9 februari 2013 om 07:45 #18102972Dat was mijn idee ook ja.
Vandaag de timing eens precies checken, dan weten we ook wat de staat van de ketting zelf is, want het onregelmatige is welliswaar minder geworden (veel minder zelfs) maar helemaal weg is het nog niet.
9 februari 2013 om 15:43 #18102973timing gecheckt en vermoeden bevestigd. ketting is te lang geworden. Nokkenas is een halve tand verlopen.
Ook hebben de bougie kabels teveel verschil in weerstand(tussen 4.8K en 12,5K)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.