onderhoud airco

Forumindex Forums Techniek Airco, lpg en diesel-vragen onderhoud airco

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18357857
    flw
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 April 2011

      Hallo,

      Is het nodig om het koelmiddel R314a regelmatig te vervangen of is bv jaarlijks bijvullen voldoende?

      Frans

      #18357874
      Riesje69
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 March 2012

        Hoi Frans,

         

        dat ligt eraan hoe vaak je hem gebruikt. Lekken doen ze allemaal aangezien dit een open circuit is.

        Als je hem elke week even aan zet zou eens in de 3/4 jaar voldoende moeten zijn.

        Zelf doe ik elke 3 jaar. Kwestie van gevoel. Hoe voller het systeem zit hoe makkelijker hij terug koelt en dus minder brandstof verbruik.

         

         

        #18357881
        flw
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 April 2011

          Ries,

          Bedankt voor je reactie.

          Maar wat bedoel je, alleen bijvullen of verversen?

          Mvg Frans

          #18357887
          Riesje69
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 March 2012

            Hoi Frans,

            bij mijn garage gaat er dan nieuwe in.
            Ze moeten hem leeg trekken om een bepaald gewicht er weer terug in te doen.
            Alleen bijvullen is volgens mij niet mogelijk.
            Je krijgt dan automatisch een lekdichtheids test en dan vullen ze hem af tot het maximum gewicht aan koelmiddel wat er in hoort.
            Dat is per type auto beschreven.

            #18357895
            flw
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 April 2011

              Oke, duidelijk. :good:

              Frans

              #18359762
              Anton Saämena
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 August 2018

                <p style=”text-align: left;”>Hallo,</p>
                Airco van zafira a bj 2002 laatst bij Kwikfit laten afvullen. Geen succes. Met een beetje geluk doet het bij stilstand. Zodra ik weer rij blaast de airco warme lucht. Wat is het probleem?

                 

                Gr. Anton

                #18359772
                alex.7
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 June 2010

                  Hallo Anton,

                   

                  Wellicht handig om je eigen topic te starten hiervoor, het kan van alles zijn van lekkage in je systeem tot kapotte pomp of condensor maar neem van mij aan ga niet naar de kwikfit maar zoek een echt airco bedrijf. De kennis bij de meeste “fastfitters” omtrent airco etc. is erg laag. Een bandje wisselen lukt nog wel, echt onderhoud wordt al een stuk moeilijker laat staan probleem oplossen. Mijn ervaring is ook dat ze altijd wat vinden om zo een duurdere reparatie (extra marge) te genereren, zelf maar ook in familie/kenniskring dit meegemaakt. Als voorbeeld piepende remmen, na “gratis” remmentest en check moest alles worden vervangen volgens hun (schijven / blokken / leidingen en remschoenen voor achterremtrommels) en werkelijkheid zat er alleen maar wat roest in de achterremtrommels.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.