Omschakeling ventilatoren

Forumindex Forums Modellen Omega Omschakeling ventilatoren

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216024
    Jeroenini
      Lid sinds:
      12 May 2009

      Deze vraag hoort niet helemaal bij de tijd van het jaar (het is -3 buiten…..brrr) maar toch een mooi-weer-vraag voor dit forum.

      Ik wil de ventilatoren van mijn Omega 2.2 die bij de radiator zitten rechtstreeks vanaf het dashboard in kunnen schakelen. Als een soort by-pass van de temperatuursensor. Afgelopen jaar op Corsica niet al te beste ervaringen gehad met de koeling van de motor op bergachtige stukken -vandaar.

      Wie weet hoe je dit het beste kunt inbouwen en op welke kabels je zou moeten aansluiten (electrisch schema?)?

      #17587745
      Omega2.2-16v
        Lid sinds:
        21 March 2007

        Kan ook een massa probleem zijn,heb ik nml. ook gehad in de bergen.
        2 Massastrippen extra aangelegd en er geen last meer van gehad.
        Kostte mij toen een euro of 15 en 4 boutjes met dito veerringen.

        gr

        Danny

        #17587746
        Jack-omegax3.0xe
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 September 2007

          idd een bekend probleem. Dat de motor slechte massa heeft. Even twee massastrips monteren van motor maar chassie en van chassie maar accu. Daarbij eens koelvloeistof vervangen.

          Gr jack

          #17587747
          andrew2
            Lid sinds:
            22 September 2007

            Ik heb dat ooit uitgezocht, ook n.a.v. koelproblemen in de zomer met de caravan erachter in de bergen. Ik heb ook een 2.2i (Z22XE) en die aanpassing al enkele jaren gerealiseerd. Ik heb de schakelaar weggewerkt in de asbak, die moet ik even openen en op het linker vlakke deel zit de schakelaar. Ik ga er vanuit dat je een elektrisch schema hebt. Zo niet, dan moet je maar je Email U2U-en, dan stuur ik ze per mail.

            Overigens heb ik afgelopen zomer een nieuwe radiateur gemonteerd, dat was een hele grote verbetering. Daarbij bleek tevens dat de condensor heel vies was en maar weinig lucht meer doorliet, ik zou dat ook eens controleren. Dat verhaal van de massakabels is geen koelprobleem maar verkeerd aanwijzende temperatuurmeter, dat heb ik ook geprobeerd, het zal wel eens helpen maar bij mijn Omega dus echt niet.

            Handmatig inschakelbaar maken van de koelfans:
            De 2 koelfans zijn M4 en M11. Op de radiateur zitten twee schakelaars:
            – bij oplopende koelvloeistoftemperatuur schakelt allereerst sensor S29 (degene met 2 draadaansluitingen) die relais K26 aanstuurt;
            – als de temperatuur nog verder oploopt, dan schakelt vervolgens ook sensor S128 (degene met 3 draadaansluitingen) die relais K52 en K67 aanstuurt.

            Wat moet je aanpassen om de beide fans handmatig op hoog toerental in te schakelen:
            – pennetje 6 van relais K26 via een schakelaar aan massa leggen;
            – pennetje 6 van relais K67 (of K52, dat maakt niet uit) via een andere schakelaar aan massa leggen;

            Let op: je mag die beide pennetjes 6 dus NIET gecombineerd met 1 schakelaar aan massa leggen, want dan draaien de koelfans NOOIT meer op laag toerental en dat is ook niet de bedoeling (oftewel alleen nog helemaal uit of beide op hoog toerental). Twee aparte schakelaars is natuurlijk niet fraai en handig, maar gelukkig zijn er 2-polige schakelaars te koop, die dus met 1 knopje 2 gescheiden elektrische circuits schakelen.

            De beschreven relais zitten in de zekeringkast naast de accu. Het beste kun je 2 draden trekken vanaf de inbouwplaats van de 2-polige schakelaar via het tussenschot links naar die zekeringkast en direct onder de relais verbinden met de draden die aan de pennetjes 6 zitten (op de onderzijde van de relais staan deze nummers ook). Dit vind ik de meest nette oplossing, maar een alternatief is natuurlijk om de draden direct bij de sensoren S29 (bruin/blauwe draad) en S128 (bruin/witte draad) bij de radiateur aan te sluiten (Pas op, mijn schema is gescanned en die kleurcode letters zijn moeizaam leesbaar, vind het te koud en donker om het bij de wagen te controleren :D). Nabij de gemonteerde schakelaar in de auto moet je ergens een massapunt zoeken en op de schakelaar aansluiten. Aangezien dit slechts het (massa)schakelen van relais is, heb je geen extra zekeringen o.i.d. nodig.

            Nou, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

            Suc6,

            Andrew

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.