Ombouwmogelijkheden Omega B 2.2 16v

Forumindex Forums Modellen Omega Ombouwmogelijkheden Omega B 2.2 16v

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18346186

    Jigsaw
    Participant
    • Topics 46
    • Reacties 669
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 April 2007

    Hallo allemaal,

    Sinds kort heb ik de Omega B2 weer van stal gehaald. Blokje heeft 112.000 gelopen en is een Y22XE motor met elektronisch gaspedaal, cruise control etc.
    Nu vind ik dit blok eigenlijk net wat ondermaats voor deze zware auto. Ook als ik het verbruik vergelijk met de prestaties ben ik niet echt tevreden.

    Ik ben dus aan het zoeken naar mensen die ervaring hebben met het ombouwen van 2.2 naar een ander motortype. De mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos maar ik zat er wel aan te denken dat ik in ieder geval wil overstappen naar 6 cilinder. Lijn 6 of V6 laat ik even in het midden. Ik heb voorheen een Monza gereden met C30SE en vond dit werkelijk een prachtmotor. Ik heb wel mijn twijfels of dit een verstandige keuze is gezien de motoraansturing en elektronica.

    Als ik kijk naar het verbruik zou ik zeggen dat een Y26SE het meest aantrekkelijk is, gering meerverbruik en toch iets stijging in vermogen. Ook kan ik dan de R28 bak aanhouden. Wat zijn jullie ervaringen of advies?

    Ten slotte nog een vraag: ik denk eraan om te verhuizen naar onze oosterburen. Nu weet ik dat het voor hen bijna onmogelijk is een lijn 6 (c30se/c40se) gekeurd te krijgen in een B2 vanwege de Euro 3. Stel ik zou hier in NL toch een lijn 6 erin lepelen en omkeuren, kan hij Duitsland dan nog in?

    #18346188

    bart-gsi
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5567
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 July 2012

    voor het geld dat je in de ombouw wil stoppen kun je beter een complete v6 omega kopen.. kosten geen drol tegenwoordig.. het is wel mogelijk maar je gaat meer kwijt zijn aan de ombouw en de extra delen dan dat je een complete v6 omega koopt..

    wil je er echt een pk kanon van maken.. en er het geld voor over hebt.. kun je wellicht een ombouw overwegen met een amerikaanse LS motor.. je bent niet de enige en zeker niet de eerste die dit gedaan heeft en dan ook de ombouw op kenteken kan krijgen.. kost wel wat maar dan heb je wel iets heel speciaals..

    #18346189

    Jigsaw
    Participant
    • Topics 46
    • Reacties 669
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 April 2007

    Klopt, heb de optie ook overwogen om een complete andere auto aan te schaffen. Maar deze heeft een behoorlijke emotionele waarde, vandaar dat ik alleen naar de optie ombouw kijk.

    #18346192

    bart-gsi
    Participant
    • Topics 40
    • Reacties 5567
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 July 2012

    als de auto een grote emotionele waarde heeft zou ik er geen andere motor in leggen… de kans is aanwezig dat je de auto ermee verknalt.. en dat zou zonde zijn.. als het iets sneller moet kun je altijd overwegen om er een supercharger/compressor op te bouwen.. er is in engeland een bedrijf dat zich hierin specialiseert

    wellicht dat dat een optie is.. daarnaast heeft de motor van jouw niet echt een hoge km stand dus zonde om die eruit te halen..
    http://www.courtenaysport.co.uk/supercharger-conversions/info_102.html

    dan blijf je wel de betrouwbaarheid van je huidige motor behouden.. alleen heb je dan iets meer koppel en vermogen..
    wellicht dat een gelimiteerde slip differentieel een optie is zodat niet al het vermogen naar 1 wiel gaat

    #18346196

    warhamstr
    Participant
    • Topics 15
    • Reacties 654
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 August 2009

    als de auto een grote emotionele waarde heeft zou ik er geen andere motor in leggen… de kans is aanwezig dat je de auto ermee verknalt..

    Precies dit inderdaad, lijkt mij juist dat je een auto met ‘hoge emotionele waarde’ gewoon in originele toestand wilt houden.

    En een frisse 2.2 in een Omega is niet super traag (en de dikste V6 ook niet supersnel trouwens :’) )

    Corsa 1.3 EcoFlex

    #18346197

    tonnie
    Participant
    • Topics 15
    • Reacties 133
    • Offline
    • Lid sinds:
      10 February 2006

    ombouwen zou ik inderdaad ook niet doen, voor dit geld kun je beter een v6 erbij kopen.

    #18346198

    warhamstr
    Participant
    • Topics 15
    • Reacties 654
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 August 2009

    En er is ongemerkt nog wel eea anders aan een V6 hoor.

    Corsa 1.3 EcoFlex

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.