Olieverbruik Corsa D Z14XEP

Forumindex Forums Techniek Ecotec Olieverbruik Corsa D Z14XEP

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251100
    lemmuh
      Lid sinds:
      29 July 2005

      Hallo,

      Mijn vriendin heeft sinds een tijdje een Corsa uit 2008 met een Z14XEP motor.
      Nu heeft ze al een aantal keer olie bijgevuld, maar naar mijn zin veel te veel, dus ben eens gaan kijken of ik iets kan vinden. Wat mij gelijk opviel is dat de uitlaat echt roetzwart is? Kan dit duiden op olieverbruik??

      Als ik de peilstok eruit haal met lopende motor komt er eigenlijk nauwelijks damp of iets uit, als ik de carterventilatieslang losneem voel ik dat er iets of wat van een luchtstroom doorgaat, de slang is op een heel klein beetje een oliefilm na schoon. Het dunne slangetje van de carterventilatie daar zit iets van een vacuum op met lopende motor dus is ook open.

      Klepsteelrubbers? Denk dat ik van de week even het uitlaatspruitstuk/katalysator even loshaal om te kijken of ik iets zie.

      Iemand nog andere ideeen of suggesties… laat horen laat horen.

      Jeroen

      #18053148
      Corsa_GSi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Heel vreemd heb hier thuis bij me ouders een Corsa D Twinport uit 2007 staan, ook een 1.4, maar die verbruikt helemaal geen olie.
        En die wordt meestal voor ritjes minder dan 5 km gebruikt en 1 keer per jaar voor de vakantierit (5000 km in 3 weken).

        #18053149
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Zal wel een keertje of een gebroken nokkenasgehad hebben, of de kettingspanner kapotgehad hebben, kleppen tegen de zuigers, dan gaan ze olie verbruiken..

          Willem

          #18053150
          lemmuh
            Lid sinds:
            29 July 2005

            Wat is dan wijsheid? Of waarlangs gaat ie olie verbruiken? Want zo is het ook klote… Nu 600 km gereden en eigenlijk niets te zien… Maar laatst in een maand van max. Naar min. Met nog geen 1000 km rijden. Wel veel kortere stukken <25km.

            #18053151
            Corsa_GSi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Onderhoudshistorie achterhalen en kijken of er iets opstaat wat Wim opnoemt.

              Dan kan er daarna beter gezegd worden wat te repareren.

              #18053152
              lemmuh
                Lid sinds:
                29 July 2005

                Historie kom ik waarschijnlijk nooit achter… is niet dealeronderhouden…

                #18053153
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Meestal langs de zuigerveren…

                  en als dat het geval is is een Ander motortje de voordeligste oplossing..

                  Ik snap nooit dat mensen zo’n autootje niet netjes door een dealer of erkende garage laten onderhouden.. maar goed, wie ben ik..

                  Willem

                  #18053154
                  lemmuh
                    Lid sinds:
                    29 July 2005

                    Hoe sluit ik uit of het zuigerveren of klepseals zijn?
                    Normaal als het de zuigerveren zijn moet ik toch behoorlijke onderdruk opbouwen in het blok? Maar als ik de peilstok er met warme of koude lopende motor uittrek komt hier niet echt damp uit, ook de dikke carterontluchtingsslang is praktisch schoon van binnen (het voelt vettig aan, maar echt olie zit er niet in).
                    Laatst een flesje van die klepseal-conditioner bij de olie gedaan, het leek te schelen, maar uiteindelijk verbruikt ie nog steeds olie.

                    Auto heeft nu net 100.000km gelopen, en moet eigenlijk nog wat jaartjes mee.
                    En om alles los te halen is niet zo’n probleem, maar wil eerst eens een goede diagnose proberen te stellen.

                    Jeroen

                    #18053155
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Cilinder lektest uitvoeren..

                      Willem

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.