Olieverbruik al geruime tijd te hoog

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Olieverbruik al geruime tijd te hoog

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214229
    bensink002
      Lid sinds:
      14 December 2007

      Hallo allemaal,

      ik heb een Opel Zafira A met een 1800 cc motor uit oktober 1999. De motor gebruikt al lange tijd veel te veel olie. Ik moet iedere maand een tot anderhalve liter olie bijvullen.

      Ik heb al wel gelezen, dat dit nogal eens voorkomt bij deze motoren. De zuigers / zuigerveren worden allemaal wat ruim en op deze manier verdwijnt de olie. Nu merk ik de laatste tijd nogal eens dat de motor afslaat (de motor is dan al warm). Ik begrijp dat dan de kleppen even blijven hangen en dat daardoor de motor afslaat.

      Wie kan me vertellen waar dit waarschijnlijk op uit zal gaan draaien? Kan ik rustig in deze auto door blijven rijden, of moet ik er toch rekening mee houden, dat ik op korte termijn serieuze problemen met de motor kan krijgen.

      Al vast bedankt.

      Groetjes,

      Arend.

      #17552521
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Afslaan komt meestal niet door hangende kleppen..

        Maar door een stevig vervuilde Gasklep en verstopte carterventilatie regelklep pijpje op het gasklephuis.

        Wat weer veroorzaakt word door de carterdruk, die hoger is dan normaal omdat er compresie lekt via de versleten zuigerveren, naar het carter, en zo de olie via de cartervetilatie naar de gasklep komt, en dan weer aan de gasklep gaat plakken en zo weer vuil oppakt wat de gasklep extra stroef maakt, en weer afslaan tot gevolg hebt.

        door de vervuiling van de gasklep, verstopt het carterventilatie pijpje, wat als gevolg heeft nog meer olie richting de gasklep komt en de vervuiling nog vlotter gaat.

        Willem

        #17552522
        erwin78
          Lid sinds:
          23 May 2009

          wat is de kilometer stand???

          En als je 2000km per maand rijdt, tja dan zit je op 1l olie op 2000km.

          DUS OP HOEVEEL KM VERBRUIKT IE 1L OLIE!!! EEN LITER PER MAAND ZEGT NIETS.

          #17552523
          CommoCruiser
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 March 2007

            Kleppendeksel pakking wil ook nog wel eens gaan lekken.
            Olie loopt dan je bougiegaten in >> misfire >> motor slaat af.
            Nieuwe pakking halen bij de VOD en monteren.
            Laat je geen nieuw kleppendeksel aansmeren, alleen nieuwe pakking is voldoende.
            VOD kan bij de X18XE (??) een modificatie-kleppendeksel adviseren, maar van de Z18XE (??) een losse pakking leveren. Die pakking en een beetje vloeibare pakking in de haakse hoekjes doet ook wonderen !!

            Motortypes weet in niet zeker ! Wim-V6 hellup !!!

            #17552524
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              X18XE1 en Z18XE (Smallblock) is geheel andere motor als de X18XE, deze is ook voorzien van Aluminium kleppendeksel, welke vrijwel nooit lekken, maar controleren kan geen kwaad.

              de topic starter heeft dan ook een X18XE1 / Z18XE motor, daar de zafira nooit met een Bigblock 1.8 is geleverd.

              De X18XE (Big block) is weer een ouder type motor, welke samen met de X20XEV, X22XE, Y22XE, Z22XE, Z20LER en Z20LEt de problemen met het kleppendeksel deelt.

              Kleppendeksel van deze motoren is van kunststof

              in het kleppendeksel van de X18XE zit een regelklepje van de carterventilatie welke kapot wil gaan.

              de motor krijgt dan via de dikke slang van de carterventilatie olie toegedient via de gasklep, wat resulteerd in een abnormaal olieverbruik, dit is op te lossen door een nieuw of ander occasie kleppendeksel.

              Willem

              #17552525
              CommoCruiser
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 March 2007

                origineel gepost door wim-v6
                X18XE1 en Z18XE (Smallblock) is geheel andere motor als de X18XE, deze is ook voorzien van Aluminium kleppendeksel, welke vrijwel nooit lekken, maar controleren kan geen kwaad.

                de topic starter heeft dan ook een X18XE1 / Z18XE motor, daar de zafira nooit met een Bigblock 1.8 is geleverd.

                Dank je Willem, weer wat geleerd! :thumbup:wors

                #17552526
                CLOG
                  Lid sinds:
                  17 January 2010

                  Hi CommoCruiser

                  Als het kleppendeksel niet goed zou werken zou je een drukverschil opmerken met een geluid als gevolg en een duidelijk druk verschil aan te vuldop of pijlstok.
                  Om na te gaan waar het olie verbruik vandaan komt moeten er wat testjes gedaan worden.
                  Een visueele inspectie of de olie niet naar buiten lekt of in het koelsysteem, is er geen lek dan kan het alleen de olie door de uitlaat gaan.
                  In dat geval kan het langs de zuigers, koppakking of klep seals gaan.
                  Via de zuigers is te meten door een lek test(de cylinders worden onder druk gezet en het druk verlies wordt gemeten) NAT EN DROOG!!
                  Koppakking test (wordt gemeten met een compressie test)
                  Echter als de lek test negatief(geen groot volume verties) is moet de kop er af gehaald worden wat het ook is.

                  Ik hoop dat deze informatie jou helpt.
                  Groetjes
                  Clog

                  #17552527
                  CommoCruiser
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 March 2007

                    :wtf

                    Als je duidelijke overdruk hebt aan de vuldop en pEIlstok, is dat een teken van lekkage tussen cilinder en carter, over het algemeen de zuigerveren.
                    Dat heeft dus niks met het kleppendeksel te maken.

                    Lekkage aan het kleppendeksel uit zich alleen door oliesporen langs het blok.
                    Bij mijn X18XE lekte de kleppendekselpakking echter onder het bougiedeksel, waardoor er geen zichtbare lekkage was. (aan de buitenkant van het blok)
                    Totdat ik een keer mijn bougiedeksel eraf haalde, tenminste.

                    Kleppendekselpakking vernieuwd, vette bende opgeruimd en opgelost.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.