Olielampje brand soms bij lage toeren

Forumindex Forums Modellen Corsa Olielampje brand soms bij lage toeren

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277278
    Gizmo1
      Lid sinds:
      5 July 2016

      Hallo allemaal,

      Sinds kort zijn wij in het bezit van een Opel Corsa D 1.4 uit 2008.
      Een erg fijne auto, ware het niet dat onlangs het olielampje bleef branden bij lage toeren, dit was bij het wachten voor een stoplicht,stationair, afremmen en bij het nemen van een rotonde.

      Bij aflevering had de auto een nieuw oliefilter en olie gekregen.

      Toen wij naar een garage (in de buurt) gingen om dit probleem te lokaliseren, heb ik ze verteld dat er nieuwe olie (5W40) in is gekomen en een nieuw oliefilter.
      Ze deden de klep open, hebben gecontroleerd of het filter goed zat, olie schoon was en er zat tevens een vrij nieuwe oliesensor op aangezien deze er nog helemaal gaaf uitzag.

      Ze hebben de auto op de brug gezet en daar constateerden zij dat er olieverlies was bij het carter en dat de oliepomp kapot is, want het lampje gaat branden bij een te lage druk en de oliepomp bouwt die druk op om het zo rond te pompen door het motorblok werd mij verteld.
      Bij de aanschaf heb ik zelf wel onder de auto gekeken maar dit was mij niet opgevallen aangezien de olie doorzichtig is die buiten bij het carter zit.
      (Wat mij opviel was dat de olie die erin zat die zij afgetapt hadden voor het verversen er schoon uitzag)

      Wij hebben de auto laten repareren bij de garage waar wij deze gekocht hebben, er is een nieuwe oliepomp, pakking en drie tandwielen in gekomen.
      Tevens is het oliefilter en de olie (weer) vernieuwd.

      Nu kwamen wij erachter bij het verlaten van de garage dat eenmaal thuisgekomen bij het achteruitrijden het lampje even brand en vervolgens weer uitgaat (dit na een rit van 50 km)
      Wij hebben de hele terugreis geen brandend lampje gehad, ook niet bij het wachten voor het stoplicht, nemen van bochten, afremmen op de motor of zelf afremmen.

      Om een goed beeld te schetsen, thuisgekomen: achteruitgereden de oprit op, stukje vooruit gereden, lampje brand (dit bij ongeveer 600 toeren)

      Zojuist een 30 km gereden en toen brandde het lampje helemaal niet.
      De auto heeft 120.000 km gereden.

      Wie weet wat dit kan zijn? kan het zijn door het spelen met het gas door de auto een stukje rechter te zetten op de oprit dat de toerenteller daardoor iets meer beweegt en dat de techniek zo verfijnd is en dat de auto denkt bijna uit te gaan vanwege het lage toerental en dat daardoor de sensor denkt dat er geen olie of druk is?

      En wie weet hoe ik de temperatuur kan aflezen van de motor aangezien er geen traditionele temperatuurmeter in het dashboard zit, hoe lees ik deze af via de boordcomputer?

      #18322615
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Wissel eerst de oliedruk sensor.

        Deze zit bovenaan links van de motor naast de thermosstaat in de cilinderkop gedraaid.

        verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

        #18453028
        OpelAssie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 January 2022

          Beste,

          Ik ervaar hetzelfde probleem met het olielampje zoals achteruit rijden etc. Oliedruksensor vervangen maar helaas geen baat bij gehad. Was was eigenlijk het probleem? Hoe heeft u het uiteindelijk opgelost. U kunt mij uit de brand helpen door middels van u informatie en ervaring te delen. U reactie zie ik met belangstelling tegemoet.

          :help:

          #18453060
          flw
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 April 2011

            Het kan ook zijn dat er zoveel speling zit op diverse onderdelen, zoals bv krukaslagers
            dat ook een nieuwe pomp net niet voldoende druk kan leveren bij een laag toerental.
            Optie 10W40 olie erin in plaats van 5W40.
            Liever eerst ook de oliedruk met een drukmeter meten
            Meten is weten.
            Frans

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.