Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Oliedruk C20XE na totale motorrevisie bij starten eerst niet
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 november 2010 om 20:19 #17747941
origineel gepost door Vinci
Wel mooi dat het opgelost is maar…Hmmm… die oplossing zo heb ik wel vaker gezien en zal best werken, maar ik vind het persoonlijk niet zo fraai om aan de dikke buis die dunne weer te lassen….:thumbdownTen eerste is jouw carterpan veeeel dieper en kan het ook echt met een dikkere buis en de originele bocht. Ten tweede, met die Ø16×1 mm deed ie het bij alle Manta’s 1.8S prima hoor. Die overgang naar Ø18×1 moet je niet zo zwaar aan tillen, als het aan de binnenkant maar een beetje glad is nog. De originele past er net mooi in.
8 november 2010 om 20:23 #17747942origineel gepost door 2000
Begrijp ik dit nu goed, moet de aanzuigbuis van een 1.8s (altijd) aangepast worden?Nee, alleen als je overstapt van een c20XE-pomp naar een Z20LET-pomp. De aansluiting van de olieaanzuigbuis zit dan niet meer onder een hoek en heeft een andere vorm (langwerpig-afgerond t.o.v. rond bij de c20XE).
9 november 2010 om 18:22 #17747943fijn voor je dat het opgelost is.
24 februari 2011 om 20:04 #17747944Het is alweer een tijdje geleden dat onderstaande probleempje speelde, maar nadat het oliedruk probleem opgelost was heb ik toch maar eens contact opgenomen met QED Motorsport in the UK waar ik de bewuste non-OE oliepomp had gekocht. Ik heb uitgelegd dat ik vermoede dat de pomp niet in orde zou zijn. In eerste instantie gaf men aan dat ze zich het bijna niet konden voorstellen, maar dat ik de pomp maar terug zou sturen en dan wel zouden kijken of de pomp misschien toch iets mankeerde. Het heeft daarop even geduurd, maar uiteindelijk kreeg ik bericht dat de pomp inderdaad buiten specificatie was (waarschijnlijk te veel interne speling en daardoor interne lekkage). Maar om kort te gaan, ik heb mijn geld terug gekregen en dat vind ik toch wel netjes van QED.
[rquote=1793914&tid=135704&author=Rik Ophuis]Het oliedruk probleem is opgelost:
De oorspronkelijke olieaanzuigbuis zat keurig netjes en goed afgedicht tegen de Engelse non-OE oliepomp. Naast de o-ring (die ook goed was) had ik de flens ook nog ingesmeerd met Loctite 5910 ‘Quick Gasket’. Dit zat echt wel dicht. De aanzuigbuis zelf heb ik goed bekeken en schoongemaakt. Er zaten geen scheurtjes of wat dan ook in. Het moest dus wel haast de nieuwe oliepomp uit Engeland zijn die teveel interne lek had.
Na de pomp te hebben vervangen voor een originele z20LET-pomp met aangepaste olieaanzuigbuis is het euvel nu verholpen. Bij het starten is er nu meteen oliedruk. Ook bij stationair en warme motor blijft de oliedrukmeter 5 bar aanwijzen:thumbup. Blijkbaar liep de olie uit het blok zo dwars door de pomp terug naar het carter.
De montage van de nieuwe pomp was niet bepaald ‘plug and play’ zoals ik hier ergens in een ander oliepomp-topic las. Een Ascona/Manta oliepan is erg ondiep aan de voorkant (ca. 28mm maar :o). Hier kom je met de standaard bocht echt niet uit (heeft minstens 52mm nodig). Zie foto:
Uiteindelijk na heel wat passen en meten heb ik alleen het flensdeel van de nieuwe oliepomp gebruikt. Met een stukje pijp uit de bouwmarkt (beugel voor het ophangen van een ladder/gereedschap was 18x1mm met de nodige bochten) heb ik uiteindelijk een verbinding gemaakt tussen de nieuwe flens en de originele Manta 1.8 aanzuigbuis. Ziet er aan de buitenkant misschien wat ruw uit, maar aan de binnenkant heb ik deze mooi glad geslepen en er daarna een dekseltje onder gelast. Hoe dan ook het past perfect en het werkt.
[/rquote]
30 maart 2011 om 12:34 #17747945Waar komt de Z20let pomp vandaan?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.