Oliedruk C20XE na totale motorrevisie bij starten eerst niet

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Oliedruk C20XE na totale motorrevisie bij starten eerst niet

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #17227565
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      Oliedruk C20XE na totale motorrevisie bij starten eerst niet aanwezig (?)

      Ik heb de laatste tijd er weinig tijd gehad om wat aan/met de Ascona te doen. De motor loopt intussen alweer sinds ongeveer 3 weken. Op zich loopt ie goed maar:

      Nadat de motor (even) heeft stil gestaan duurt het even voordat er weer oliedruk is (?).

      Het duurt me eigenlijk veel te lang voordat de oliedruklamp uitgaat. Je hoort dan de hydrostoters eerst meteen, die daarna weer stil worden. Wanneer de motor goed warm is gaat/gaan er ook soms hydrostoter tikken. Omdat ik zeker wilde zijn dat ik voldoende oliedruk hield heb ik nu ook een oliedrukmeter aangesloten. Dit ziet er op zich gewoon goed uit. Boven stationair 5 bar op de meter en stationair afhankelijk van de olietemperatuur koud 5 bar warm bijna 3 bar.

      Voor de motorrevisie was dit niet het geval. De stoters hoorde je nooit en de oliedruklamp was al uit voordat de motor was aangesprongen.

      Wie heeft er een suggestie wat er aan de hand kan zijn?

      Het lijkt er wat mij betreft een beetje op dat de oliepomp telkens helemaal opnieuw moet aanzuigen omdat er boven in het blok misschien een intern ‘lek’ zit, waardoor de olie terug kan lopen naar het carter of zoiets.

      Misschien zijn de hydro-stoters niet goed meer (na 15 kromme kleppen) en sluiten deze onvoldoende (?).

      Behalve de hydrostoters is de hele kop voorzien van nieuwe lagers, klepgeleiders en kleppen. Het onderblok heeft alle lagers nieuw en kruktappen geslepen en alle lagers nieuw. Oliepomp is nieuw. WATERPOMP is nieuw en nu de goeie!!!

      #17747917
      mayhem
        Lid sinds:
        13 June 2006

        zit er een nieuwe ring op je olie aanzuigbuis?

        #17747918
        RacesconaB204
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 December 2009

          origineel gepost door mayhem
          zit er een nieuwe ring op je olie aanzuigbuis?

          Ja is vernieuwd.

          #17747919
          Basgsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            misschien dat het overdrukventiel van de oliepomp niet helemaal sluit door vuil, of misschien te dunne olie?

            #17747920
            Mr. Bone
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 September 2009

              Ik heb precies hetzelfde probleem.
              lees dit maar eens over: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=113489

              Heb jij toevallig een dis onsteking, 2.8?

              Want andere mensen die hier ook last van hebben, hebben toevallig ook vaak dis.

              Succes en hou ons op de hoogte.

              #17747921
              geert666
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 December 2004

                Zitten er ook nieuwe stoters in??
                Dan zijn het imitatie s en anders is de oliepomp niet goed(imitatie)

                #17747922
                GSI Racer
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 June 2009

                  ik heb dit probleem ook gehad.

                  bij mij was de pomp naar de kl*te.
                  Je hebt al een nieuwe erop, dus dat kan het niet zijn.

                  welke olie heb je erin?

                  #17747923
                  Peter_89
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 August 2006

                    Dis ontsteking heeft daar niks mee te maken hoor.

                    #17747924
                    RacesconaB204
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 December 2009

                      origineel gepost door GSI Racer

                      Je hebt al een nieuwe erop, dus dat kan het niet zijn.

                      welke olie heb je erin?

                      Ik heb er op dit moment gewoon een 10W40 semi-synt in die er met een paarhonderd km’s inlopen weer afgaat. Niet het dure spul, maar dat hoeft ook niet want de olie is/wordt niet meer dan hooguit 90 graden. Ik rijd er nog heel rustig mee. Het probleem heeft volgens mij ook een wat meer primaire oorzaak. Er is echt iets niet goed in- of aan de oliepomp vermoed ik :(.

                      Ik ben er nu wel redelijk van overtuigd dat wanneer de olieaanzuigbuis en de aansluiting dicht is en de oliepomp goed, dat dan de olie niet terug kan lopen (wat nu wel gebeurd). Dus hier zoek ik het toch in.

                      Waar ik nu op z’n zachtst gezegd niet meer zo vrolijk van wordt is dat ik nu alweer de vooras moet laten zakken (of het blok eruit), het distributiedeel af moet bouwen, carterpan los etc. terwijl ik de boel net weer in elkaar heb zitten.:thumbdown:swear

                      Ik weet niet of jullie dit ook bekend voorkomt, maar bij mij is het vaak zo dat hoe secuurder en netter je de boel in elkaar zet, hoe groter de kans dat je naderhand toch alles weer los moet halen :mad:

                      Maar goed, ik wil het ook niet zo laten, want het heeft intussen al een lieve duit gekost en dan moet het ook helemaal goed worden.

                      Gezien de berichten in het andere topic over een ‘betere’oliepomp, zou het misschien ook nog kunnen dat ik hier verkeerd ‘bespaard’ heb (alhoewel dat nu niet echt de reden was). Ik heb gewoon een nieuwe oliepomp besteld tegelijk met de nieuwe zuigers bij QED in the UK. Er vanuit gaande dat dit wel OK zou zijn. Ik ben wel een beetje geschrokken van de foto met de gebroken buitenring en ik wist ook niet dat een Z20LET-pomp zo anders was:wtf.

                      Nu het toch weer sleutelen wordt zet ik er meteen maar weer een nieuwe pomp aan en nu zo’n origineel turbo-ding dan. Die zogenaamde kit van Duparts is op dit moment niet eens leverbaar (geen aanzuigbuizen meer op voorraad:() Dit wordt dan de 3e nieuwe pomp in 3 a 4 maanden.

                      Nu dadelijk alleen de hydrostoters nog en dan is echt alles nieuw.

                      Ik heb zojuist nog het overdruk ventiel gecontroleerd en de plunjer vervangen voor een andere uit een gebruikte originele pomp, maar dit hielp niets. Blijft er niets anders over dan de olieaanzuigbuis en afdichting te controleren, maar dit is bij mij iets meer werk dan bij een voorwielaandrijver helaas.

                      #17747925
                      Mr. Bone
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 September 2009

                        origineel gepost door Peter_89
                        Dis ontsteking heeft daar niks mee te maken hoor.

                        Dat zeg ik ook niet, :vertag.
                        Ik zei alleen dat het vaker voorkomt bij blokken met dis. Misschien dat ze bij die serie motoren een andere pomp ofzo gebruikt hebben!!!

                        #17747926
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Balen dit soort dingen! En tja, ik heb nog steeds mijn kleppendeksle niet dicht en die heb ik al drie keer super secuur gemonteerd, dus misschien moet ik het de volgende keer wat slordiger doen!:P

                          Mijn pompje gaat in elk geval wel als een malle! En das geen originele, maar die van vauxhall car parts… Heb al een paar keer honderden kilometers gereden en al ettelijke malen tot in de toerenbegrenzing door getrokken…

                          Maar goed, ik zou zeker bij zo’n kapitaal project niet bezuinigen. Weet nog wel iemand in Engeland die vrij voordelig aan een originele Z20LET pomp kan komen met aangepaste aanzuig buis. Zijn naam is Steve… (Stevelboyslim op migweb) http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/417834-z20let-oil-pump-same-x20xev.html

                          Je kan ook de originele aanzuigbuis gebruiken van een Z20LET of X20XEV als je ook de carterpan van zo’n blok neemt…

                          #17747927
                          GSI Racer
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 June 2009

                            @Rik,

                            Pomp bij Duparts kun je gewoon nog bestellen, je moet indd. alleen iets langer wachten op die aanzuigbuis.
                            Maar de Ascona gebruik je toch niet dagelijks he? Dus als je wat langer op die pomp moet wachten zou toch geen probleem zijn?

                            Ik heb ook die pomp van Duparts besteld, met de dikke vertanding.
                            meteen oliedruk, lampje brand nog geen seconde ofzo.:)

                            Ik krijg de laatste tijd steeds meer het idee dat die Engelse shit geen ene flikker waard is:swear

                            #17747928
                            RacesconaB204
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 December 2009

                              origineel gepost door GSI Racer

                              @Rik
                              ,

                              Pomp bij Duparts kun je gewoon nog bestellen, je moet indd. alleen iets langer wachten op die aanzuigbuis.
                              Maar de Ascona gebruik je toch niet dagelijks he? Dus als je wat langer op die pomp moet wachten zou toch geen probleem zijn?

                              Ik heb ook die pomp van Duparts besteld, met de dikke vertanding.
                              meteen oliedruk, lampje brand nog geen seconde ofzo.:)

                              Ik krijg de laatste tijd steeds meer het idee dat die Engelse shit geen ene flikker waard is:swear

                              Vandaag na wat telefoneren toch de pomp bij Duparts als kit kunnen bestellen.

                              Ik weet natuurlijk nu nog niet zeker of het huidige probleem te wijten is aan de non-OE pomp uit Engeland, maar ik wil ook gewoon niet het risico lopen op motorschade door een falende oliepomp wetende (nu) dat er een veel betere is.

                              Misschien is er wel iets aan de hand met de aanzuigbuis of de o-ring afdichting, of een scheurtje in/naast de las van de steun aan de olieaanzuigbuis. We zullen zien.

                              #17747929
                              GSI Racer
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 June 2009

                                daar heb je ook nog kans op ja, dat bijv. een lasnaad niet 100% is ofzo.

                                ga dit maar eens goed checken voordat je kilometers gaat maken!
                                veel suc6 verder.

                                enne, zie ik je volgend jaar weer eens op de Ring?:D

                                #17747930
                                Mr. Bone
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  21 September 2009

                                  @ Rik Ophuis: Hou ons op de hoogte.
                                  Ik ben zeer benieuwd wat er nu gaande is aangezien ik zo’n zelfde probleem heb, en of het dalijk is opgelost met een pomp van Duparts.
                                  Dan weet ik, en nog meer andere jongens met hetzelfde probleem, wat ons te doen staat!

                                  Enne heb je nou een dis blok of niet???

                                  #17747931
                                  RacesconaB204
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 December 2009

                                    origineel gepost door Mr. Bone
                                    @ Rik Ophuis: Hou ons op de hoogte.
                                    Ik ben zeer benieuwd wat er nu gaande is aangezien ik zo’n zelfde probleem heb, en of het dalijk is opgelost met een pomp van Duparts.
                                    Dan weet ik, en nog meer andere jongens met hetzelfde probleem, wat ons te doen staat!

                                    Enne heb je nou een dis blok of niet???

                                    Nee, het is er eentje van de eerste generatie (ik heb er eigenlijk wel eentje van gemaakt:P want de stroomverdeler zit er niet meer op ;))

                                    Ik zeg nu nog zeker niet dat het aan de Engelse pomp ligt. Ik vind de aanzuigbuis ook nog verdacht. We zullen wel zien, waarvan bericht uiteraard.

                                    #17747932
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      origineel gepost door Rik Ophuis
                                      of een scheurtje in/naast de las van de steun aan de olieaanzuigbuis. We zullen zien.

                                      Bij een originele C20XE aanzuigbuis zit het steuntje halverwege niet gelast, maar gewoon er omheen geklemd…

                                      #17747933
                                      RacesconaB204
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 December 2009

                                        origineel gepost door GSI Racer

                                        enne, zie ik je volgend jaar weer eens op de Ring?:D

                                        Nou… eigenlijk heb ik me ten doel gesteld om 14- en 15 november op het korte circuit van de Nürburgring te gaan rijden (‘die F1-Strecke’ zeg maar). Heb ik nog nooit op gereden. En misschien ook nog wel op de Nordschleife. Als er dan intussen tenminste geen sneeuw ligt:P, want dat kan ook nog.

                                        #17747934
                                        RacesconaB204
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          11 December 2009

                                          origineel gepost door Vinci

                                          origineel gepost door Rik Ophuis
                                          of een scheurtje in/naast de las van de steun aan de olieaanzuigbuis. We zullen zien.

                                          Bij een originele C20XE aanzuigbuis zit het steuntje halverwege niet gelast, maar gewoon er omheen geklemd…

                                          Ik heb er een originele aanzuigbuis in van een Manta 1.8S (OHC). Zou kunnen dat deze ook geklemd is.

                                          #17747935
                                          GSI Racer
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            25 June 2009

                                            origineel gepost door Rik Ophuis

                                            origineel gepost door GSI Racer

                                            enne, zie ik je volgend jaar weer eens op de Ring?:D

                                            Nou… eigenlijk heb ik me ten doel gesteld om 14- en 15 november op het korte circuit van de Nürburgring te gaan rijden (‘die F1-Strecke’ zeg maar). Heb ik nog nooit op gereden. En misschien ook nog wel op de Nordschleife. Als er dan intussen tenminste geen sneeuw ligt:P, want dat kan ook nog.

                                            dan zal het toch volgend jaar worden voordat ik je ga zien.
                                            De GSi gaat binnenkort op winterstalling denk ik.:thumbup

                                            #17747936
                                            RacesconaB204
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              11 December 2009

                                              Het oliedruk probleem is opgelost:

                                              De oorspronkelijke olieaanzuigbuis zat keurig netjes en goed afgedicht tegen de Engelse non-OE oliepomp. Naast de o-ring (die ook goed was) had ik de flens ook nog ingesmeerd met Loctite 5910 ‘Quick Gasket’. Dit zat echt wel dicht. De aanzuigbuis zelf heb ik goed bekeken en schoongemaakt. Er zaten geen scheurtjes of wat dan ook in. Het moest dus wel haast de nieuwe oliepomp uit Engeland zijn die teveel interne lek had.

                                              Na de pomp te hebben vervangen voor een originele z20LET-pomp met aangepaste olieaanzuigbuis is het euvel nu verholpen. Bij het starten is er nu meteen oliedruk. Ook bij stationair en warme motor blijft de oliedrukmeter 5 bar aanwijzen:thumbup. Blijkbaar liep de olie uit het blok zo dwars door de pomp terug naar het carter.

                                              De montage van de nieuwe pomp was niet bepaald ‘plug and play’ zoals ik hier ergens in een ander oliepomp-topic las. Een Ascona/Manta oliepan is erg ondiep aan de voorkant (ca. 28mm maar :o). Hier kom je met de standaard bocht echt niet uit (heeft minstens 52mm nodig). Zie foto:

                                              Uiteindelijk na heel wat passen en meten heb ik alleen het flensdeel van de nieuwe oliepomp gebruikt. Met een stukje pijp uit de bouwmarkt (beugel voor het ophangen van een ladder/gereedschap was 18x1mm met de nodige bochten) heb ik uiteindelijk een verbinding gemaakt tussen de nieuwe flens en de originele Manta 1.8 aanzuigbuis. Ziet er aan de buitenkant misschien wat ruw uit, maar aan de binnenkant heb ik deze mooi glad geslepen en er daarna een dekseltje onder gelast. Hoe dan ook het past perfect en het werkt.

                                              #17747937
                                              sw16v
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 July 2004

                                                Mooi dat het nu opgelost is!

                                                #17747938
                                                GSI Racer
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 June 2009

                                                  gelukkig!

                                                  ik ben niet zo te spreken over die Engelse zooi.:thumbdown
                                                  zal ook wel goed spul tussen zitten, maar vaker is het minder:wtf

                                                  #17747939
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Wel mooi dat het opgelost is maar…Hmmm… die oplossing zo heb ik wel vaker gezien en zal best werken, maar ik vind het persoonlijk niet zo fraai om aan de dikke buis die dunne weer te lassen….:thumbdown

                                                    Heb het zelf zo opgelost:

                                                    Ik heb wel die twee schroef beugeltjes nog van het aanzuig filter afgehaald….

                                                    #17747940
                                                    2000
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      30 June 2004

                                                      Begrijp ik dit nu goed, moet de aanzuigbuis van een 1.8s (altijd) aangepast worden?

                                                      Ontopic: fijn dat opgelost is, ik kan me voorstellen dat je baalt nu het duidelijk is dat het aan de nieuwe pomp gelegen heeft (belachelijk trouwens)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.