Olie verbruik zafira a 2.2 16v sport.

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Olie verbruik zafira a 2.2 16v sport.

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271957
    zaffie2.2
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 February 2015

      Sinds kort heb ik een opel zafira a 2.2 liter 16V (2001). Alles werkt perfect, maar helaas, olie verbruik.
      Op internet staat dat het een kwaal is van die zafira’s, maar weet iemand waar deze kwaal vandaan komt.

      5000 km op 5 liter olie.
      Na een flush 5000 km op 3 liter olie.
      Olie 5W40.

      Groeten zaffie 2.2

      #18284858
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Veel mensen hebben er last van met de Z22SE niet alleen in de zafira 1L op de 1000km is niet raar meer.

        Waar het vandaan komt kunnen verschillende dingen zijn, carterventilatie verstopt, zuigerveren, klepseals etc

        Ligt er ook een beetje aan hoe de vorige eigenaar ermee omgesprongen is, veel trappe met koude motor gaan je zuigerveren eraan.

        #18284859
        zaffie2.2
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 February 2015

          wat valt onder etc?
          Ik weet zeker dat de olie in het motorblok verdwijnt.
          kleppendeksel pakking is goed. zweet niet.
          Krukaskeerringen zijn goed, carterpakking is goed. er ligt ook geen olie onder de auto als ik ’s ochtends wegrij.
          De kop is goed, want er verdwijnt geen koelvloeistof en er komt ook geen olie bij de koelvloeistof

          #18284860
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Etc meer uitwendige lekkage, of olie in je koelvloeistof maar dat heb je dus niet.

            Zou eerst je inlaat er eens af halen en het carterventilatie blokje goed schoonmaken.

            Verder kan je eens een compressie test laten doen met en zonder olie op de zuiger, om je zuigerveren uit te sluiten.

            #18284861
            zaffie2.2
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 February 2015

              waar zit de carterontluchting? heb je daar misschien een afbeelding van?

              #18284862
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                viewtopic.php?f=44&t=185583&start=100

                Kijk dit topic maar eens door, laatste pagina staan foto’s van dolby die z’n carterventilatie heeft schoongemaakt.

                #18284863
                Dolby
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 May 2008

                  Heel herkenbaar dit is ook meteen het enige grote minpunt van de Z22se motor. Voor rest is het een perfect heerlijk rijd motor blok.

                  #18284864
                  Dolby
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 May 2008

                    @zaffie2.2, Dus een motor flush heeft wel degelijk geholpen bij jouw blok van 1 liter olie op 1000KM naar 1 liter olie op 1666KM.
                    Hoe en met welke flush heb je dit uitgevoerd als ik vragen mag?

                    Wat is jouw KM stand?

                    Het is trouwens geen Zafira kwaal maar een z22se motorblok kwaal. Alle Z22se staan bekend om hun hoger olie verbruik ten opzichte van
                    andere motoren. De Z22se zijn namelijk ook geleverd in de Astra G, Vectra B, Speedster en natuurlijk de Zafira. En in America in nog andere
                    auto’s gemonteerd geweest zelf met superchargers. :thumb

                    @zaffie2.2 wrote:

                    Sinds kort heb ik een opel zafira a 2.2 liter 16V (2001). Alles werkt perfect, maar helaas, olie verbruik.
                    Op internet staat dat het een kwaal is van die zafira’s, maar weet iemand waar deze kwaal vandaan komt.

                    5000 km op 5 liter olie.
                    Na een flush 5000 km op 3 liter olie.
                    Olie 5W40.

                    Groeten zaffie 2.2

                    #18284865
                    Dolby
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 May 2008

                      @Opeltje17, Bedankt voor de informatie. Hiermee kunnen we elkaar helpen. :thumbup Daar is een forum voor. :thumb

                      @Opeltje17 wrote:

                      http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=44&t=185583&start=100

                      Kijk dit topic maar eens door, laatste pagina staan foto’s van dolby die z’n carterventilatie heeft schoongemaakt.

                      #18284857
                      zaffie2.2
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 February 2015

                        Welke flush, geen idee, ik heb het laten doen bij het autobedrijf aubelto in ruinerwold. (Kweet niet of ik hier reclame mag maken, zo niet, sorry)

                        De kilometerstand was toen 149847 inmiddels benk 10.000 verder met 8 liter.
                        Geflushed met de flush in het motorblok. een uur stationair laten draaien met om de +/- 10 minuten een halve minuut lang 3000 toeren.

                        #18284866
                        Dolby
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 May 2008

                          @zafie2.2, Dat zou dus betekenen dat de motor flush niet meer werkt. Want 10.000KM met 8 liter olie betekend 1liter olie op 1250KM. Daarn zit ik met mijn blok
                          ook op maar heb dan nog geen flush uitgevoerd en heb 215.xxxKM op de teller staan. Mijn blok heeft de gemodificeerde (verbeterde versie) kettingspanner erin zitten. En ik gebruik
                          ook 5W40 olie.

                          @zaffie2.2 wrote:

                          Welke flush, geen idee, ik heb het laten doen bij het autobedrijf aubelto in ruinerwold. (Kweet niet of ik hier reclame mag maken, zo niet, sorry)

                          De kilometerstand was toen 149847 inmiddels benk 10.000 verder met 8 liter.
                          Geflushed met de flush in het motorblok. een uur stationair laten draaien met om de +/- 10 minuten een halve minuut lang 3000 toeren.

                          #18284867
                          zaffie2.2
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 February 2015

                            sorry, dat was de kilomerstand van aanschaf.
                            bij 154000 was ik 5 liter olie kwijt. Met deze stand is hij geflushed.
                            Nu staat hij op 159000 en benk ik 3 liter olie kwijt.
                            Dat is een verschil van 2 liter minder op 5000 kilometer.

                            #18284868
                            Dolby
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 May 2008

                              Dan zou het wel betekenen dat jouw blok 1 liter olie op 1666KM verbruikt. Dat is toch redelijk. Al ben ik met mijn andere auto’s niet gewend dat ze zo veel olie verbruiken.

                              Ik heb hiervoor een Astra G 2.0 16V diesel (DTL) gehad met ruim 3ton op de teller zonder enige problemen heb hem zelf laten chippen. Maar had qua olie verbruik niks
                              1liter olie op 15.000KM. Tussen de beurten door van 15k heb ik nooit olie moeten toevoegen.

                              #18284869
                              zaffie2.2
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 February 2015

                                @Dolby, dat is dus het probleem bij mij wat verholpen moet worden. Als mijn auto 1 liter olie op 15 k zou verbruiken, hoor je mij niet meer klagen.

                                #18284870
                                Dolby
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 May 2008

                                  Helemaal mee eens zafira2.2, Dat ben ik zelf ook aan het proberen. Maar ben bang als je dat wil behalen dat er niks anders op zit om dure reparatie te moeten gaan uitvoeren.
                                  onder andere nieuwe klepseals. En de binnenkant van het blok moet dan bekeken worden.

                                  #18284871
                                  zaffie2.2
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 February 2015

                                    Inmiddels een tijdje verder. Ik heb de pakkingen van de inlaat en karterontluchting vervangen.
                                    In de tussentijd al vaker onder de auto gekeken, maar geen olie plekken etc.
                                    Na het vervangen van de aandrijf as hoes, bleek dat mijn keerring van de krukas (Buitenzijde motorblok) aan de kant waar de poelie van de vee snaar zit ook aardig te zweten. Inmiddels is het olie verbruik gezakt naar 1 liter op 2000 kilometer. Mij hoor je dus niet meer klagen. :P

                                    #18284872
                                    cliffvxr
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      15 April 2010

                                      Het kan nog minder qua verbruik :kewlpics mijn 2.2 ging van 1liter iedere 1000 tot 1200km naar nu 1600km gereden na bypass en peilstok nog steeds op max :thumb

                                      viewtopic.php?f=150&t=194049

                                      #18284873
                                      BigB
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        28 May 2015

                                        Mag ik zeker niet klagen, heb Zafira 1.6 van 2000 en heb in mei bij km stand rond de 239000 grote beurt gedaan nu is de stand ongeveer 247000 km en verbruik 1 liter olie.

                                        #18284874
                                        cliffvxr
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          15 April 2010

                                          @BigB wrote:

                                          Mag ik zeker niet klagen, heb Zafira 1.6 van 2000 en heb in mei bij km stand rond de 239000 grote beurt gedaan nu is de stand ongeveer 247000 km en verbruik 1 liter olie.

                                          Dat is heel netjes :thumb
                                          Die bypass is alleen voor de z22se en z22yh want daar zit de carterventilatie intern en die gaat dicht zitten zelfs na het vervangen van de restrictor plaatje wordt het niet super qua carterventilatie :cry

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.