Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › olie verbruik Vectra c 2.2
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 juli 2018om 00:02 door Stefan662.
-
AuteurBerichten
-
7 juli 2018 om 01:10 #18358137
Hallo allen,
Ik rijdt sinds kort in een Vectra c uit 2004 met een 2.2 liter motor (147 pk) , maar die zuipt wel heel erg veel olie.
Een liter op de 400 km is wel heel erg veel.
Nu weet ik dat deze blokken veel olie lusten, maar dit is toch wel extreem.
Degene die de auto aan mij verkocht vertelde mij, dat je op een speciale manier moest peilen
Je peilt toch gewoon met de vier wielen op de grond en met de peilstok ?
Wanneer het olie peil laag is, geeft de boord computer ook een melding d.m.v een oranje olie kannetje op het dashboard dat oplicht.
Als ik dan peil is de peilstok droog.
Olie erbij (liter 5w30) en de melding gaat uit.
Geen walm of lekkage onder de auto.
Dit olie verbruik is toch wel heel erg extreem.
Auto rijdt verder heerlijk, maar dat olie verbruik baart mij toch wel zorgen…
Stefan
9 juli 2018 om 14:31 #18358209Ik heb hier het zelfde probleem van hoog olie verbruik. Maar dan in mijn Zafira A 2.2 16V bouwjaar:2002 (Z22se blok). Heb inmiddels 251.xxxKM gereden met dit blok. Auto rijdt heerlijk alleen extreem hoog olie verbruik. Bij mij zijn naar alle waarschijnlijkheid de zuigerveren versleten. Als ik hoge toeren (boven de 5000rpm) maak tijdens gas geven zie je regelmatig een blauwe wolk uit de uitlaat komen. Maar als ik gewoon rijd dus niet boven de 4000 toeren kom blijft mij olie verbruik ook extreem. De olie word gewoon opgebrand zeg maar. Controleer maar eens jouw binnenkant van de uitlaat die zal wel gif zwart zijn zoals bij een diesel zeg maar. Dat geeft aan dat de olie verbrand word. Daar is helaas weinig aan te doen. Reparatie van zuigerveren en of klepseals is een dure grap.
9 juli 2018 om 19:04 #18358220Hier is het correcte peilen al eens uitgelegd: https://opel-forum.nl/forums/topic/olie-peilen-z22se/ Doe je het met koude motor , dan zal hij vol aangeven, terwijl hij eigenlijk aan het minimum staat is mijn ervaring. Door het niet volgen van deze procedure ken ik al heel wat van deze motoren die in de soep zijn gelopen.
Ik heb bij een 1.6 wel eens gezien dat de peilsensor heel nauw kwam, met andere woorden: net onder minimum zeggen dat er olie bij moet. Als jij op dat punt er een volle liter bij kiepert, zal hij het ook weer supersnel verbruiken, omdat hij zwaar boven peil staat. Misschien is dat het euvel ook bij jouw Z22SE.
Tenslotte, welke olie te gebruiken is een nooit stoppende discussie, maar als je het mij vraag zou ik in dit type motor absoluut de Mobil 1 Mobil Super™ 3000 X1 5W-40 volsynthethische motorolie gebruiken en lekker om de 10.000 km verversen en originele GM filters gebruiken. Officieel zeggen ze 5W30 en 30.000 km misschien, maar hij enige wat ik weet is dat ik het anders doe en met zwaar getunede en zwaar belaste Opel motoren heel veel kilometers draai zonder enig probleem.
Gr,
The Duke11 juli 2018 om 14:51 #18358279Zijn alle slangen van de carterventilatie nog open?
Gasklep niet dicht gekoekt en dan vooral dat gaatje wat ze altijd groter opboren?
11 juli 2018 om 19:26 #18358287Geen idee ,
Ga dat nog even controleren
Dat zijn de slangen die naar je gasklephuis gaan , toch ?
Misschien een fotootje ter verduidelijking ?
Stefan
11 juli 2018 om 22:39 #18358299Dat gaatje heeft de Z22SE niet, slang zit tussen je kleppendeksel en je inlaat pijp(tussen luchtfilterhuis en gasklep)
Laat eens compressie meten op de normale manier, en een keer met olie op de zuigers, kijken of dat veel verschil maakt, zo ja zijn je zuigerveren versleten.
12 juli 2018 om 00:02 #18358301Wat zou zo’n grap me gaan kosten ongeveer ?
Heb overigens geen grote blauwe rookwolk uit de uitlaat…
Stefan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.