Olie peilen Z22SE

Forumindex Forums Techniek Ecotec Olie peilen Z22SE

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206531
    midnight black
    Bijdrager
    • Topics 48
    • Reacties 3445
    Lid sinds:
    14 December 2011

    Zonet olie gepeild van mijn Zafira, moet af en toe wel eens wat bij (ongeveer 1 liter op 5000km)
    Effe een keer klagen over mijn Opel: olie peilen bij deze motor is echt :swear.
    Ik weet niet of deze motor in andere Opels dezelfde peilstok heeft maar bij de Zafira eindigt ie bovenaan met een bocht naar rechts waardoor je
    ten eerste onzacht in aanraking komt met de kunststof afdekplaat. (heeft me al een keer een snee in mijn vinger opgeleverd) En ten tweede doordat de peilstok zo krom loopt is ie gewoon niet goed te peilen.

    #17384914
    Silver
    • Topics 44
    • Reacties 2603
    Lid sinds:
    7 July 2006

    Ja heel herkenbaar, dat had ik ook.

    #17384915
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    Ik weet dat dit een heel oud topic is maar toch.

    Hoe doen jullie nu olie pijlen bij de Zafira A Z22se om toch te weten wat precies je olie pijl is?

    Ik heb namelijk echt een groot probleem met pijlen van deze motor.

    Als ik bijvoorbeeld 5x olie pijl in 1 minuut zeg maar. Dan krijg ik steeds verschillende waardes van het olie pijl. grrrrrr :argue
    Het verschil is zelfs vrij groot namelijk tussen net iets boven minimaal tot netjes 3/4 vol pijlstok. Nu weet ik nooit precies of er ruim voldoende olie in zit.
    Vooral omdat de ketting een zorg is van onze Z22se motor wil ik graag mijn olie pijl minimaal op 3/4 (80%) en vol hebben (100%).

    Maar is voor mij bijna onmogelijk omdat ik steeds grote verschillen heb met olie pijlen. En dit heb ik met koude motor maar ook warme motor.
    Word er niet goed van. Ik krijg zelfs ook grote verschillen in olie pijl wanneer ik de pijlstok met de platte kant naar boven erin pijl en wanneer ik
    de ander kant (4blokjes) naar boven pijl. Zit gewoon weg te veel verschil in om te kijken hoeveel olie precies aanwezig is in je blok. :fy1

    Wil mijn blok graag goed onderhouden en bijhouden. Ben zeer te vrede over deze motor. Het is namelijk een genot om met deze motor te rijden.
    Het heeft alleen voor mij 2 grote nadelen;

    1.- Olie verbruik (mijn z22se op dit moment 1 liter olie op gemiddeld 1200KM).
    2.- Olie pijl gewoon weg niet lekker te pijlen. (zeer vervelend).

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #17384916
    midnight black
    Bijdrager
    • Topics 48
    • Reacties 3445
    Lid sinds:
    14 December 2011

    Volgens mij is de peilstok als dit blok in een Vectra ligt ook anders.

    #17384917
    -BlendjuH-
    Bijdrager
    • Topics 91
    • Reacties 2422
    Lid sinds:
    6 April 2008

    Bij mij loop de pijlstok naar links en een afdekkap zit er
    bij mij niet op ( zat er niet bij bij aankoop ) dus heb daar geen last van …

    #17384918
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    @Blendjuh, Bedankt voor je antwoord. Maar bij mijn Zafira A gaat de pijlstok naar rechts in een lichte bocht.

    @-BlendjuH- wrote:

    Bij mij loop de pijlstok naar links en een afdekkap zit er
    bij mij niet op ( zat er niet bij bij aankoop ) dus heb daar geen last van …

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #17384919
    the-duke
    Bijdrager
    • Topics 22
    • Reacties 321
    Lid sinds:
    10 August 2007

    Ik heb ook een Z22SE en het peilen daarvan is echt een bijzonder geval, wil je het goed doen.
    Zie hier een duidelijke uitleg:

    Bij de 2.2 moet je olie peilen tussen de 2 en 25 minuten na het uitzetten van de motor. De hoogte op de peilstok is er op gemaakt dat hij goed aangeeft wanneer er nog ollie in het oliefilter zit. Zoals Piet al correct aangeeft staat het zo ook in de documentatie. Peilen met koude motor geeft verkeerde resultaten.

    Hier nog even de resultaten van olie peilen na een rit om de motor warm te maken (heb ik een paar jaar terug gedaan), tijden zijn in minuten en peil geeft aan hoeveel het ongeveer is op de peilstok:

    0:20 0.5
    2:20 0.75
    4:57 0.75
    7:30 0.75
    10:00 0.75
    12:30 0.75
    15:00 0.75
    17:30 0.75
    20:00 0.75
    22:30 0.75
    25:00 0.75
    27:30 0.75
    30:00 0.75
    40:00 0.8
    50:00 0.8
    55:00 1.0

    Je zit dus dat na 30 minuten de olie uit het filter terug gaat lopen het carter in. Ik heb zelf het peil tussen de 0.75 en de 1 staan (bij dit voorbeeld stond hij dus te laag).

    Mark

    Bron: http://www.speedsterclub.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=1998&p=31382&hilit=olie+peilen#p31382

    Ik heb zelf wel gezien dat tussen goed meten en bijvoorbeeld 24 uur wachten, het wel kan lijken alsof je peil op max staat, terwijl hij eigenlijk aan het minimum staat. Hier zijn al meerdere 2.2’s op kapot gereden.. Om het simpel te houden: peil als je met een warme motor thuiskomt, zet hem stil op een vlakke vloer en peil na 5 minuten: altijd goed!

    Gr,
    The Duke

    #17384920
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    Bedankt voor de uitleg. ik had het al op het speedstar forum gelezen. Ik doe het nu inderdaad zo.

    Vind het wel erg slecht dat ze het zo gemaakt hebben. Olie pijlen met koude motor is veel makkelijker en kun je olie pijlen en kijken of er wat bij moet.
    Nu moet je eerst de auto warm rijden en kun je daarna pas zien of je eventueel te weinig olie erin hebt zitten is ook niet echt bevorderend voor het blok.
    Maarja het is helaas niet anders.

    Nogmaals bedankt voor deze zeer nuttig informatie.

    PS: Hoe pijl je dan met de blokjes naar links of met de platte kant van de olie stok naar links?

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.