Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › olie inhoud automatische versnellingsbak
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 juni 2015 om 05:56 #17272169
Ik ben mijn oude opel rekord e 1900n automatic van 1980/05 terug gaan ophalen nadat deze 15 jaar op rust gestaan heeft.
Ik ben alle vloeistoffen aan het vervangen voor ik hem terug ga starten.
Ik wil de automatic olie ( dexronIII) ook vervangen. Hoeveel liter olie gaat in de automatische versnellingsbak bij een oliewissel ?
Ik weet wel dat het niveau gemeten wordt bij draaiende motor en in P stand.km stand = 110 000 km
remmen blijken nog wel te werken maar ik veronderstel dat ik wel het een en ander zal moeten vervangen voor alles veilig te houden.
de auto wordt terug ingeschreven als ‘oldtimer’
op een roestplekje aan de pasagiersdeur onderaan is hij zichtbaar roestvrij, ik ga de deur aanpakken zodat dit niet verder looptin bijlage een foto voor de rustperiode, auto is droog en afgedekt op blokken bewaard en ziet er nog steeds hetzelfde uit
gr. Erik
1 juni 2015 om 06:30 #18286264Even meten hoeveel olie eruit komt, en diezelfde hoeveelheid weer terug erin. Kun je hem ook niet over vullen.
Maar zou wel gaan voor ATF DII
1 juni 2015 om 11:20 #18286265Dextron 3 is een verbetering vs Dextron II dwz dat je moeiteloos Dextron 3 in een bak gemaakt voor 2 kunt doen.
Als je toch de olie wilt vervangen doe dan ook ff de filter in de bak als je alles goed wit doen en de filters wilt vervangen als dit nooit gedaan is mag het wel een keer bij 110k,en denk deraan met lopende motor peilen,je koppelomvormer moet gevult zijn,daarom geeft je peilstok ook altijd teveel aan als je auto een dag heeft gestaan en je peilt dan als de motor uit is.
1 juni 2015 om 12:13 #18286266Dat de olie stijgt bij stilstand heb vroeger ondervonden, Dan durft de bak lekken aan het asje van de schakelhefboom aan de zijkant. Ik moet eens zien of dit een O ring of iets anders is en deze gelijk vervangen als de carterpan van de bak eraf is. De bedoeling is hem met verse olie op te vullen, een paar proefritjes maken en als alles ok is de olie er terug af ( ook van de motor) en na wat onderhoudwerkjes terug nieuwe olie erop. de motorolie had wel een speciale stiinkende geur na 15 jaar, daarom wilde ik hem met deze olie ook niet starten.
gr. Erik
4 juni 2015 om 22:14 #18286267@GSE wrote:
Dextron 3 is een verbetering vs Dextron II dwz dat je moeiteloos Dextron 3 in een bak gemaakt voor 2 kunt doen.
Als je toch de olie wilt vervangen doe dan ook ff de filter in de bak als je alles goed wit doen en de filters wilt vervangen als dit nooit gedaan is mag het wel een keer bij 110k,en denk deraan met lopende motor peilen,je koppelomvormer moet gevult zijn,daarom geeft je peilstok ook altijd teveel aan als je auto een dag heeft gestaan en je peilt dan als de motor uit is.
Hoe vervang je die filters?
5 juni 2015 om 10:05 #18286268Onder de bak zit een deksel (of 2) met daarachter het filter. Als je ook 2 deksels hebt, even goed naar de vorm van de pakking kijken die bij je filter hoort te zitten. Dan weet je de vorm van het deksel en weet je dus welke los moet.
5 juni 2015 om 11:44 #18286269Oke bedankt :thumb
5 juni 2015 om 12:37 #18286270Oliepeilen kan zowel koud als warm, staat op den peilstok en altijd een pluisvrije doek gebruiken s.v.p.
Wie proper werkt leeft ook langer. :thumb
:jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.