Olie en Motormagagement lampje

Forumindex Forums Modellen Astra Olie en Motormagagement lampje

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18345281
    Kuhrtje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 March 2008

      Beste Astra liefhebbers.

      Het feit dat ik hier al heel lang niet meer ben geweest, is een goed teken. Jammer dat ik aan mijn probleemloze streak een einde is gekomen… :(

      Dit is er aan de hand.
      Een aantal weken geleden ging mijn motormanagementlampje branden.
      De volgende codes werden vermeld:
      – P0171 –> Mengsel te arm
      – P0106 –> Druksensor spruitstuk
      – P1101 –> Prestatie doorstroomsysteem aangezogen lucht

      Wat hebben we tot nu toe gedaan?
      Terwijl het motormanagementlampje brandde, liep de motor ook erg slecht. Vaak stationair was het niet niet goed. Hij stotterde en het leek net alsof hij op 3,5 cilinder liep.
      Terwijl de warme dagen verder duurde, merkte ik dat de auto gewoon niet lekker liep. Tijdens het rijden veel hokken en stoten. Nooit blauwe rook of een bepaalde rare geur.
      Nadat ik even aan de kant was gaan staan, deed ik de motorkap open. Bij de olievuldop zag je vervolgens dat het helemaal nat was.
      Bij de garage gecheckt en ze zeiden dat het de klepdekselpakking zou kunnen zijn.

      Vandaag heb ik de auto opgehaald met een nieuwe klepdekselpakking en 4 nieuwe bougies, aangezien daar olie instond. Nogmaals, geen rare kleur rook achter de auto.
      Verder heb ik vandaag zelf alle sensoren die ik zo 1,2,3 kon zien schoongemaakt en ook het gaskleppenhuis heb ik schoongemaakt. (die was trouwens niet zo heel vies)

      Vervolgens ben ik een stuk gaan rijden en jahoor, daar kwam het lampje weer. Langs te weg ben ik gestopt en wat schetst mijn verbazing… Weer olie op de plek waar het eerst ook ‘lekte’. Voor lul dus een reparatie van €200 betaald en laten uitvoeren.

      Het enige dat mij nog opvalt is het volgende: Als ik de olievuldop eraf haal terwijl hij stationair loopt, merk ik dat hij sist en een beetje blaast. Er komen dan wat oliespetters op mijn hand.
      – Doomscenario zijn de zuigerveren, maar nogmaals, ik merk vrij weinig in trekkracht en ik ruik niks en geen rook achter de auto..

      Ik denk zelf (ben geen monteur) dat er misschien teveel druk op de carter staat en er daarom olie weg vloeit via de olievuldop… Is dit een optie?

      #18345283
      Kuhrtje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 March 2008

        Nog het volgende vergeten de vermelden.

        De vorige tank heb ik Forté reiniger erin gegooid in de hoop dat het een en ander wellicht even schoongemaakt werd.
        Vandaag dus netjes warm gereden en vervolgens een stukje gaan rijden. Ook af en toe wat hoger in de toeren (4500-5000). Wellicht dat wat riskant is, maar dat weet ik verder niet zo.

        Vervolgens doe ik de motorkap open en zie ik dit:

        [IMG]http://i65.tinypic.com/157yxk.jpg[/IMG]

        [IMG]http://i65.tinypic.com/29mrsz4.jpg[/IMG]

        #18345300
        Dolby
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2008

          Slang losgekomen op de foto te zien? Ergens een te hoge druk opgebouwd mogelijk.

          #18345302
          Kuhrtje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 March 2008

            Ja dat zou je bijna denken he, maar ik kan geen slang zien die echt los zit. Er is 1 slang waar ik over twijfel. Dat is die slang rechts met TEKLAS erop.. Toch voelt die slang niet nat op het moment dat deze droog gemaakt is.

            Ik heb ook het idee dat er ergens teveel druk op staat en de olie ergens naar toe wil.. Maar hoe komt t dat deze druk zo hoog is.

            Daarnaast weet ik ook niet waar de carterontluchting zit, anders kan ik die wellicht zelf schoonmaken…

            #18345401
            Kuhrtje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 March 2008

              Niemand enig idee?
              Het is hier niet meer zo levendig als een aantal jaren geleden..

              #18345402
              eppo61
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 May 2017

                Olievuldop wellicht niet helemaal goed erop gehad ?
                Alles nog eens grondig schoon/droog maken en stukkie gaan rijden: je ziet dan waarschijnlijk beter wat de “oliebron” kan zijn.
                Meeste slangen (foto) lijken koelwater-gerelateerd.
                SUC6

                #18345428
                Kuhrtje
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 March 2008

                  De vuldop heeft er altijd wel goed op gezeten. Wellicht dat het rubber te hard is geworden, volgens de garage kon dit ook een oorzaak zijn.

                  Verder ben ik nog naar de dealer geweest, die wist het eigenlijk al meteen. Boven bij de kleppendeksel zit een rond iets (lucht membraan ofzo?)
                  Volgens hem is deze kapot, want hij sist als een gek en zuigt heel veel lucht aan. Hij zegt dat dit valse lucht is en er daarom een arm mengsel is ontstaan.

                  Plausibel?

                  #18345432
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Over welk type astra en motortype (Motorcode) hebben we het hier?

                    #18345445
                    Kuhrtje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 March 2008

                      Gaat om een Astra J 1,4 turbo 140pk uit 2010

                      #18359370
                      markh
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 March 2014

                        [quote quote=18345428]De vuldop heeft er altijd wel goed op gezeten. Wellicht dat het rubber te hard is geworden, volgens de garage kon dit ook een oorzaak zijn. Verder ben ik nog naar de dealer geweest, die wist het eigenlijk al meteen. Boven bij de kleppendeksel zit een rond iets (lucht membraan ofzo?) Volgens hem is deze kapot, want hij sist als een gek en zuigt heel veel lucht aan. Hij zegt dat dit valse lucht is en er daarom een arm mengsel is ontstaan. Plausibel?[/quote]

                         

                        Hoe is dit uiteindelijk opgelost? Ik heb dezelfde diagnose met ook de 0171 melding. Heeft dit membraam vervangen het probleem opgelost?
                        En wat heeft het gekost?

                        #18360798
                        Avdberge
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          2 October 2018

                          Hoe is het nu opgelost met het lucht membraan bij het kleppendeksel ? Moest het hele kleppendeksel worden vernieuwd ? dit kost ruim E 300

                          of moet er een sensor vernieuwd worden : lucht massa meter : code P1101.   Opel Astra 1.4 Turbo J. 2010

                           

                          #18361794
                          GKmotorsport
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            13 November 2018

                            wat was nu de oplossing voor de p1101?

                            #18362324
                            dnbas
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              26 March 2016

                              Ik weet niet of dit hier de oplossing was, maar bij foutcodes P0106, P0171 wel of niet icm P1101 is meestal de carter ontluchtingsklep op het klepdeksel lek.

                              Hiervoor moet het complete klepdeksel vervangen worden, kosten ong € 350

                              Bij foutcode P1101 kan ook het gebeuren dat er een scheurtje in de turbo zit, dan dus de turbo vervangen.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.