Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Nokkenas Z16SE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 juni 2010 om 09:05 #17222025
Hallo forumlezers,
Ik heb een Astra G Station uit 2002 met een Z16SE motor en 98000 KM op de teller.
De motor maakt een behoorlijk tikkend geluid, en heb te horen gekregen dat de nokkenas versleten is.
Mijn vraag is of dit normaal is bij deze KM stand.
De Opel dealer reageerde nogal raar op die vraag en zei dat het kon gebeuren.Alvast dank voor jullie antwoord.
Groeten Jaco
3 juni 2010 om 09:36 #17682397Bij slechte olie toevoer kan dat ja. Maar het kan ook een hydraulische klepstoter zijn die niet goed werkt denk ik.
3 juni 2010 om 15:34 #17682398origineel gepost door jacohens
Hallo forumlezers,Ik heb een Astra G Station uit 2002 met een Z16SE motor en 98000 KM op de teller.
De motor maakt een behoorlijk tikkend geluid, en heb te horen gekregen dat de nokkenas versleten is.
Mijn vraag is of dit normaal is bij deze KM stand.
De Opel dealer reageerde nogal raar op die vraag en zei dat het kon gebeuren.Alvast dank voor jullie antwoord.
Groeten Jaco
is het een 8klepper dan? want mijn oude opel astra g uit 98 was een 1.6 8valv en die tikkde ook in het motorblok :) volgens opel dealer maakte dat niks uit… :P
3 juni 2010 om 16:07 #17682399Ja dit kan bij deze motoren (ook bij een lage km. stand)
Van de Z16SE wil de nokkenas weleens hard slijten… bekend probleem je moet er een oud type nokkenas in zetten die zijn harder en slijten vrijwel niet.
Je moet de nokkenas compleet met slepers vervangen want die zullen ook versleten zijn!
12 juni 2010 om 10:37 #17682400Allemaal heel hartelijk dank voor jullie reacties.
De dealer heeft een voorstel gedaan afgelopen donderdag om de nokkenas en sleepers en alles wat er om heen zit te vervangen inclusief de distributieriem voor 1200 euro.
Het wordt een hardere nokken as, want ze gaven toe dat het niet normaal is zoveel slijtage.Nogmaals hartelijk dank voor alle reacties.
Groeten Jaco
12 juni 2010 om 12:05 #17682401origineel gepost door OPC Turbo
Ja dit kan bij deze motoren (ook bij een lage km. stand)Van de Z16SE wil de nokkenas weleens hard slijten… bekend probleem je moet er een oud type nokkenas in zetten die zijn harder en slijten vrijwel niet.
Je moet de nokkenas compleet met slepers vervangen want die zullen ook versleten zijn!
De nokkenassen van de C14SE > C16SE > X14SZ > X16SZ > X16SZR hebben allemaal hetzelfde probleem.
oudere type nokkenas zal niet veel schelen qua slijtage
Probleem zit m in een oliekanaal wat te weinig aanvoert.
Komt vooral voor bij deze motoren met weinig kilometers, hierdoor vervuilt de olie VVEEUUULLL sneller namelijk (korte ritten)
Willem
12 juni 2010 om 18:02 #17682402Hier hetzelfde probleem al ondervonden… ook een G met z16se, alleen bij de 60.000 begon die met tikken.
Vlakvoor de 70.000 werd ik er zo gek van dat ik ’t toen heb laten nakijken.
En idd versleten, was ‘normaal’ voor dit type blok :swearVoorstel van de dealer: een originele, of 1 die net zo goed is… die men altijd nam en nooit geen problemen mee hadden gehad. En een behoorlijk prijs verschil.
Mijn reactie, doe die andere maar ipv een originele, anders sta ik hier over 60.000 km zeker weer.
Merk van die imitatie was Euro-Cams… het woord imitatie hebben ze niet gebruikt. Kosten voor het onderdeel met slepers 290,-. Ik heb geen idee wat een originele moest kosten.
Gelijk olie laten wisselen voor vol-syntetisch en dis.riem-gebeuren laten vervangen,…
De monteur starte ‘m, en na enkele seconden was het getikt compleet weg…. :D
Alles bij elkaar koste ruim 800euro :puke12 juni 2010 om 19:33 #17682403kan het niet zijn dat je kleppen seals aan vervanging toe zijn ?
volgens mij gaat die dan ook tikken
13 juni 2010 om 00:41 #17682404origineel gepost door b07
kan het niet zijn dat je kleppen seals aan vervanging toe zijn ?volgens mij gaat die dan ook tikken
Was bij mij echt de nokkenas… heb de versleten kant gezien.
Ding ook mee naar huis genomen… mooie knuppel voor bij de voordeur :P -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.