Nokkenas Z16SE = Nokkenas X16SZR?

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Nokkenas Z16SE = Nokkenas X16SZR?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18344824
    Astra G X1.6SZR
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 January 2013

      De titel zegt het al, is een nokkenas van een Z16SE 84pk 1:1 hetzelfde als een nokkenas van een X16SZR?

      Dit vraag ik omdat ik over de Z16SE nokkenas verhalen tegenkom dat dit een zwak punt is.
      Mijn ervaring met de X16SZR is goed.
      Dus als dit 1:1 hetzelfde is (en ook uit te wisselen) dan heb ik voldoende vertrouwen in een Z16SE :cheers:
      Binnenkort ga ik kijken namelijk bij een Astra G 1.6 84pk

      #18344825
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Letop de nokkenas van een Z16SE in gelijk aan die van een X16SZR in een astra G.
        Enkel heeft de X16SZR in andere modellen opels een andere nokkenas. (altans het onderdeelnummer is anders)

        #18344827
        Astra G X1.6SZR
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 January 2013

          Bedankt Haasje17! :toppie:

          De X16SZR heeft nu ruim 300.000km met een nog steeds goed functioneren de nokkenas.
          Het kan dus wel, ik ben nu iets geruster op een Z16SE :)

          #18345055
          hans1234
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 December 2012

            ik heb ook problemen met nokkenas !tikt als een diesel ,ik over drijf een beetje maar dat geluid, moetje er een nieuwe as in doen ??of is er iets voor busje zware smeer olie van winch ik heb een opel meriva 2003 64 pk ,vraag wat kan ik het beste doen ??kompleet set met met klepstoter plaatjes of???de auto heeft 113000 km gelopen ik heb er 10 w30 olie in sentetiche of door rijden ik ga in nederland op vacantie ,want dit gaat veel geld kosten ,loopt de motor er op vast ??veel vragen sorry

            #18345453
            Astra G X1.6SZR
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 January 2013

              @hans1234:

              Hoe weet je zo zeker dat de nokkenas tikt als een diesel?
              Het kan ook zijn dat de spruitstukpakking kapot is. Onder belasting (verhogen toerental) klinkt dat namelijk zo alsof de nokkenas kapot is.
              Wat dan niet zo is :)

              Met een motorstethoscoop (kost rond de 5 euro ofzoiets, echt goedkoop uit China) kan je eenvoudig vaststellen of de nokkenas wel/niet dat lawaai maakt.
              Bij mij was dat niet zo, dus moest het wel aan de spruitstukpakking liggen. Dat was ook zo. Voor € 12,- had ik het probleem opgelost en kon weer lekker :smiley-car:
              Hier is het topic daarover met ‘how to’: spruitstukpakking X16SZR vervangen

              Maak gebruik van de zoekfunctie en/of open een eigen topic als je er verder niet uitkomt nadat je deze tips hebt geprobeerd.
              Veel succes :bye:

              #18347655
              theosoprano
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 January 2010

                Hoi beste 8 klepper rijders. Zelf rijd ik al 10 jaar in een astra g met z16se blok. De nokkenas is exact dezelfde als in de x16szr. Op ebay.de te koop als complete set bij motorcraft voor nog geen 150 euri. Is ook makkelijk te wisselen zonder demontage van de cilinderkop. Aandachtspunt is altijd om de boringen voor de hydros goed te reinigen.
                Overigens verslijten de hydros nauwelijks. Je kan ze volledig demonteren,reinigen,en terugplaatsen. Na starten moet eerst de lucht er uit dus dat hoor je ff. Daarna is het rustig.
                Advies nodig, hoor t wel
                Succ6

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.