Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Nokkenas Z16SE = Nokkenas X16SZR?
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 29 augustus 2017om 15:11 door theosoprano.
-
AuteurBerichten
-
18 juni 2017 om 23:09 #18344824
De titel zegt het al, is een nokkenas van een Z16SE 84pk 1:1 hetzelfde als een nokkenas van een X16SZR?
Dit vraag ik omdat ik over de Z16SE nokkenas verhalen tegenkom dat dit een zwak punt is.
Mijn ervaring met de X16SZR is goed.
Dus als dit 1:1 hetzelfde is (en ook uit te wisselen) dan heb ik voldoende vertrouwen in een Z16SE :cheers:
Binnenkort ga ik kijken namelijk bij een Astra G 1.6 84pk18 juni 2017 om 23:17 #18344825Letop de nokkenas van een Z16SE in gelijk aan die van een X16SZR in een astra G.
Enkel heeft de X16SZR in andere modellen opels een andere nokkenas. (altans het onderdeelnummer is anders)18 juni 2017 om 23:29 #18344827Bedankt Haasje17! :toppie:
De X16SZR heeft nu ruim 300.000km met een nog steeds goed functioneren de nokkenas.
Het kan dus wel, ik ben nu iets geruster op een Z16SE :)24 juni 2017 om 11:53 #18345055ik heb ook problemen met nokkenas !tikt als een diesel ,ik over drijf een beetje maar dat geluid, moetje er een nieuwe as in doen ??of is er iets voor busje zware smeer olie van winch ik heb een opel meriva 2003 64 pk ,vraag wat kan ik het beste doen ??kompleet set met met klepstoter plaatjes of???de auto heeft 113000 km gelopen ik heb er 10 w30 olie in sentetiche of door rijden ik ga in nederland op vacantie ,want dit gaat veel geld kosten ,loopt de motor er op vast ??veel vragen sorry
4 juli 2017 om 11:25 #18345453Hoe weet je zo zeker dat de nokkenas tikt als een diesel?
Het kan ook zijn dat de spruitstukpakking kapot is. Onder belasting (verhogen toerental) klinkt dat namelijk zo alsof de nokkenas kapot is.
Wat dan niet zo is :)Met een motorstethoscoop (kost rond de 5 euro ofzoiets, echt goedkoop uit China) kan je eenvoudig vaststellen of de nokkenas wel/niet dat lawaai maakt.
Bij mij was dat niet zo, dus moest het wel aan de spruitstukpakking liggen. Dat was ook zo. Voor € 12,- had ik het probleem opgelost en kon weer lekker :smiley-car:
Hier is het topic daarover met ‘how to’: spruitstukpakking X16SZR vervangenMaak gebruik van de zoekfunctie en/of open een eigen topic als je er verder niet uitkomt nadat je deze tips hebt geprobeerd.
Veel succes29 augustus 2017 om 15:11 #18347655Hoi beste 8 klepper rijders. Zelf rijd ik al 10 jaar in een astra g met z16se blok. De nokkenas is exact dezelfde als in de x16szr. Op ebay.de te koop als complete set bij motorcraft voor nog geen 150 euri. Is ook makkelijk te wisselen zonder demontage van de cilinderkop. Aandachtspunt is altijd om de boringen voor de hydros goed te reinigen.
Overigens verslijten de hydros nauwelijks. Je kan ze volledig demonteren,reinigen,en terugplaatsen. Na starten moet eerst de lucht er uit dus dat hoor je ff. Daarna is het rustig.
Advies nodig, hoor t wel
Succ6 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.