Nokkenas instellen

Forumindex Forums Techniek Cih Nokkenas instellen

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17211116
    Asko
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 October 2008

      Ik heb een andere nokkenas in mijn manta gezet en nu wil ik hem graag goed instellen.

      Het is een Kent OP234 nokkenas in een 2.4 motor:
      Gegevens nokkenas:

      Inlaat open 37 voor BDP
      Inlaat sluiten 63 na ODP
      Uitlaat open 73 voor BDP
      Uitlaat sluiten 27 na ODP

      Ik heb uitgerekend dat als de inlaatklep en uitlaatklep van de eerste cilinder overlappen (rond BDP voor inlaatslag 1e cilinder) dit punt 5 graden voor het BDP moet liggen.
      De nokkenas zou dus 5 (krukas)graden voor moeten lopen op de krukas.

      Iemand die dit zou kunnen bevestigen?

      #17506946
      Keesjr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 May 2006

        Heb je er geen Kent Cams nokkenassenboekje bij, daar staat precies in hoe je ’n ‘m moet afstellen/uitklokken……..
        kan evt. wel zo’n boekje naar je toe sturen.

        #17506947
        mr-turbo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 July 2004

          wat voor meer gegevens heb je nog erbij ?

          #17506948
          Asko
          Deelnemer
            Lid sinds:
            22 October 2008

            geen enkele dan wat ik van de site van kent cams kan halen:

            Power Band 2000-6000
            Cam Lift(mm) 7.43
            Valve Lift(mm) 10.89
            Duration 280 Deg
            Timing 37/63 73/27
            Full Lift 103 Deg
            VC (mm) 0.41
            LTDC I 2.84mm

            Ik zou het punt van “full lift” ook kunnen meten maar vind het makkelijker om te kijken wanneer in- en uitlaat stoters even hoog staan en heb het meetgereedschap er niet voor.

            Ik had em nog liggen en wilde em es proberen in een 2.4 terwijl hij eigenlijk bedoeld is voor een 2.0 blok. De motor loopt met deze as stationair wat rommelig (heeft wel wat van een oude V8), en in midden toeren gebied houdt hij bij bepaalde toerentallen wat in. Maar kan me ook voorstellen dat het gewoon een verkeerde nokkenas is voor in deze motor?

            #17506949
            Keesjr
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 May 2006

              234 is een prachtige straatnokkenas voor een 2.4, veel koppel, maar niet echt een toerendraaier hoor, bij zo,n 5500 is het wel tijd om op te schoakln :D
              Ontsteking en brandstof moet meestal wel wat bijgeregeld worden bij een andere nokkenas……..

              #17506950
              Asko
              Deelnemer
                Lid sinds:
                22 October 2008

                Dat is al een hele opluchting,

                Ontsteking valt weinig aan bij te regelen, heb de motronic 1.5 computer eraan hangen. Of zijn er mogelijkheden deze anders te programmeren of extern voor de gek te houden? Lambda waarden iets veranderen o.i.d. ?

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.