Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Nieuws rondom Opel GM en de Crisis.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 februari 2009 om 13:40 #17452440
:hmmz Ik snap nie wrom dat ze zeer bij Gm zouden moeten blijven. GM heeft veel goeds gebracht bij Opel maar denk dat ze echt niet slim om springen met Opel op dit moment. De technieken die ze nu in huis hebben kunnen ze perfect gebruiken om een stevige voet op eigen markt te houden, iedeale downsizing. Rust een pick up niet uit met een 5,0 liter v8 met 250 pk maar zet er een v6 turbo uit een insignia in. Zelfde performance of meer, helaas minder gleuid, maar nog steeds bruut maar wel zuiniger en schoner.
17 februari 2009 om 16:04 #17452441het volgende wat ik ga zeggen kan kwetsend zijn:o
ik vind dat er na +/- 2002 geen echte opels meer worden gemaakt,ze missen indentiteit en degelijkheid.
neem nou bijv. een astra H,alsof je in een ford focus stapt,allemaal dun plastic,ielige schakelaars.
de degelijkheid is weg,het voelt anders aan .ik ben er niet kapot meer van, het is niet opel waardig in mijn ogen.
wellicht teveel invloeden van GM???
zelfde verhaal corsa C, Tigra TwinTop, Vectra C,Signum,Zafira B .
Teveel japanse invloeden (agila 1 en 2 )
Motoren van Fiat:puke
17 februari 2009 om 16:24 #17452442origineel gepost door 14XE
het volgende wat ik ga zeggen kan kwetsend zijn:oik vind dat er na +/- 2002 geen echte opels meer worden gemaakt,ze missen indentiteit en degelijkheid.
neem nou bijv. een astra H,alsof je in een ford focus stapt,allemaal dun plastic,ielige schakelaars.
de degelijkheid is weg,het voelt anders aan .ik ben er niet kapot meer van, het is niet opel waardig in mijn ogen.
wellicht teveel invloeden van GM???
zelfde verhaal corsa C, Tigra TwinTop, Vectra C,Signum,Zafira B .
Teveel japanse invloeden (agila 1 en 2 )
Motoren van Fiat:puke
Hier heb je vind ik helemaal gelijk in.
Maar nu komt het. Ik heb gisteren in de insignia gereden.
en dat voelde heel goed aan niks kraakjes en piepjes.
En licht als een blok op de weg. in Min puntje is de diesel.En over die motoren van fiat dat zijn gewoon hele goede diesels. beter als dat wat nu in de insignia ligt en dat is een GM blok.(ism vm motori)
Maar de tijd zal het leren.
en tot nu toe wat ik hoor is het alleen maar goed opel weg van GM.17 februari 2009 om 23:56 #17452443Originally posted by TonSR
mijn opel zonder gm,,,,, onmogelijk,,,,,voor mij
dan ga ik wat anders rijden,,wat ,,nog geen idee:hmmz:hmmz:hmmz
moet er niet aan denken ,ik heb zoon verschrikkelijke afkeur van bmw
heeft me nooit gelegen ,warom,weet ik niet het merk spreek me totaal niet aan
ik heb er totaal werkelijk geen gevoel bij.
als het dan toch moet dan een mercedes de oude 250 of zo.
vgr tonsr.En dan te bedenken dat vamdaag ook bekend werd dat Mercedes en BMW gaan samenwerken…..
18 februari 2009 om 00:05 #17452444Mwa ik vind het geneuzel van teveel GM invloed een beetje ver gezocht hoor. Opel is altijd onderdeel geweest en dat staat ook op elk onderdeel. Pak de C-kadett, in hoeveel kleuren en smaken kon je die krijgen, van bedford, buick, chevrolet tot isuzu. Dat was gewoon een platform van GM dat over de hele wereld gebruikt werd. In die zin is een Agila net zoveel Opel als een C-Kadett. :vertag
18 februari 2009 om 09:14 #17452445beter als dat wat nu in de insignia ligt en dat is een GM blok.(ism vm motori)
Dat dacht ik ook maar is niet waar.
De nieuwe diesels zijn allemaal op basis van de 1.9 diesels die ook in de vectra C liggen.18 februari 2009 om 09:20 #17452446vandaag op nieuws gehoord,is woensdag,dat er de mogelijkheid is
dat opel zelfstandig verder gaat,ook werd er geopperd dat de
staat het mischien over neemt, denk als ze los komen van gm dat
ze opnieuw het wiel moeten gaan uit vinden
zoals welke motoren gaan er komen en wat al geschreven is het
gaat steeds meer op de jappanse zooi lijken de degelijkheid is echt
minder aan het worden.
dus wat gaat de toekomst van ons merk brengen.
vgr tonsr.18 februari 2009 om 11:52 #17452447Van mij mag Opel wel van BMW worden, wie zegt dat ze dan BMW prijzen gaan hanteren?
GM heeft met Chevrolet, Daewoo ook overgenomen, en ik moet zeggen dat de auto’s er niet op achteruit zijn gegaan, en de onderdelen van een Chevrolet kosten nogsteeds geen drol…
Dus van mij mogen ze, als Opel maar blijft bestaan :thumbup
18 februari 2009 om 20:17 #17452448origineel gepost door TonSR
vandaag op nieuws gehoord,is woensdag,dat er de mogelijkheid is
dat opel zelfstandig verder gaat,ook werd er geopperd dat de
staat het mischien over neemt, denk als ze los komen van gm dat
ze opnieuw het wiel moeten gaan uit vinden
zoals welke motoren gaan er komen en wat al geschreven is het
gaat steeds meer op de jappanse zooi lijken de degelijkheid is echt
minder aan het worden.
dus wat gaat de toekomst van ons merk brengen.
vgr tonsr.Hoe zo zou opel het wiel opnieuw moeten uit vinden.
Mag denk ik wel zeggen dat 70% van de onderstellen en dergelijke dat GM gebruikt. Door opel zijn bedacht en ontworpen.En daarom willen ze opel niet kwijt.
18 februari 2009 om 20:21 #17452449origineel gepost door ICE-iceberg
Van mij mag Opel wel van BMW worden, wie zegt dat ze dan BMW prijzen gaan hanteren?GM heeft met Chevrolet, Daewoo ook overgenomen, en ik moet zeggen dat de auto’s er niet op achteruit zijn gegaan, en de onderdelen van een Chevrolet kosten nogsteeds geen drol…
Dus van mij mogen ze, als Opel maar blijft bestaan :thumbup
Chevrolet heeft niks over genomen.
In europa heten daewoo’s alleen chevrolet.
Daewoo maakt nog steeds zelf auto’s (met enorm veel veranderde opel onderdelen.)19 februari 2009 om 08:54 #17452450origineel gepost door arjontje
origineel gepost door ICE-iceberg
Van mij mag Opel wel van BMW worden, wie zegt dat ze dan BMW prijzen gaan hanteren?GM heeft met Chevrolet, Daewoo ook overgenomen, en ik moet zeggen dat de auto’s er niet op achteruit zijn gegaan, en de onderdelen van een Chevrolet kosten nogsteeds geen drol…
Dus van mij mogen ze, als Opel maar blijft bestaan :thumbup
Chevrolet heeft niks over genomen.
In europa heten daewoo’s alleen chevrolet.
Daewoo maakt nog steeds zelf auto’s (met enorm veel veranderde opel onderdelen.)Daewoo is er toch ook niet op achteruit gegaan?
Ik zie het liever positief dat BMW Opel wil overnemen..
beter dat dan dat Opel helemaal verdwijnt
19 februari 2009 om 15:34 #17452451Toch schijnt dat Opel er op zichzelf helemaal niet zo slecht voorstaat. Door de crisis heeft het natuurlijk een flink verlies te lijden gehad maar het bedrijf schijnt gezond te zijn omdat het paar jaar terug al gereorganiseerd is. De kloterij om het bezuinigen is alleen doordat het met de moederorganisatie niet goed loopt. Alle winst gaat naar gm en die betalen de kosten weer. Nu bezuinigt gm overal op ook op de goed lopende delen. Als opel zelfstandig word, wat gesuggereerd is dat dat met wat staatssteun wel mogelijk is, dan heeft het goede kansen om goed overeind te blijven. Saab erbij als premium merk, oude corsa’s en astra’s als Lada op de chinese markt en hier introduceren (om het een revival als dacia of skoda door te laten maken) en je hebt de onderkant van de markt ook te pakken en voila je hebt een klein concern ala VW die de hele markt bedient.
Als we nou allemaal aandelen Opel kopen en een aandelen club oprichten zouden we dan een vinger in de pap kunnen hebben???? :jerry:jerry:jerry
19 februari 2009 om 16:20 #17452452ik heb al opel aandelen.:vertag
opel-forum aandelen :jerry
19 februari 2009 om 21:08 #17452453
Voorafgaand aan de toezegging van het restant van de miljardenhulp aan Chrysler en GM, komen de overlevingsplannen van de fabrikanten los. De sluiting en verkoop van vier Europese fabrieken moet 1,5 miljard dollar besparen. Verder moet op arbeidskosten een miljard worden bespaard.
General Motors heeft plannen om vier van de negen fabrieken in Europa te sluiten of de verkopen. De Opel-fabrieken in Bochum en Antwerpen staan op de nominatie om te worden gesloten. Voor de fabriek in Eisenach wordt een koper gezocht. De Saab-fabriek in Trollhättan wordt verkocht of gesloten. Daarmee wil moederbedrijf GM 1,5 miljard dollar besparen. Dat meldt het Amerikaanse persbureau Bloomberg. General Motors geeft geen reactie op de speculaties over de fabriekssluitingen. De capaciteit van Opel, Vauxhall en Saab, de Europese merken van GM, moet door de maatregelen met een miljoen auto’s afnemen. Naast de miljardenhulp in Amerika doet GM ook een beroep op de Europese regeringen door een leningaanvraag van 3 miljard euro. Met dat geld moeten plannen voor nieuwe modellen worden versneld of opnieuw opgepikt. Het GM-concern wil drastisch afslanken. Daarbij hoort het afstoten van fabrieken over de gehele wereld. Naar verwachting zal GM dit later vandaag bekendmaken, zonder in detail te treden over wélke vestigingen op slot gaan. Eén miljard minder arbeidskosten Een ander onderdeel van het overlevingsplan is dat een miljard dollar op arbeidskosten wordt bespaard. Naast het sluiten van fabrieken is daar in samenwerking met vakbond UAW een aantal maatregelen voor bedacht. Daarmee moet het mogelijk worden fabrieken van Amerikaanse fabrikanten op eenzelfde manier te laten werken als dat gebeurt in de Amerikaanse vestigingen van Japanse merken. Zo moeten GM-fabrieken efficiënter worden. Tot de maatregelen behoort onder meer het terugbrengen van het aantal specialismen in een fabriek van vijftien naar twee: elektrisch en mechanisch. Verder worden pauzes korter en wordt de ‘full utilization’-regel geschrapt. Daarbij moeten altijd een evenveel UAW-leden in een fabriek aanwezig dan er mensen van andere partijen rondlopen. Die regel breekt al vlug op als er bijvoorbeeld bouwvakkers in een fabriek aan het werk zijn die natuurlijk nooit lid zijn van auto-vakbond UAW. Met deze maatregelen hopen de UAW en GM de arbeidskosten te verminderen, zonder dat de werknemers minder salaris krijgen. Voorlopig bieden zowel GM als Chrysler aan hun 91.000 mensen afkoopsommen en vervroegde uittreding aan om zo kosten te besparen en in de toekomst goedkopere werknemers in te kunnen huren.
Bron : autoweek.nl
[/quote]
Zoals het er naar uit ziet gaan er geen fabrieken dicht:
24 februari 2009 om 08:04 #174524545 maart 2009 om 10:41 #17452455Het probleem is dat de duitse staat geen hulp wil geven aan Opel, omdat men bang is dat dat geld niet bij Opel word besteed maar linea directa naar de USA gaat (wat wss. ook zal gebeuren).
Maar deze week zal er meer nieuws komen omtrent een reddingsplan!5 maart 2009 om 18:54 #17452456Afgelopen maandag is er een plan ingediend door Opel,
voor steun. Het gaat om totaal 3,3 miljard Euro.
Het plan is niet volledig genoeg, en er moet meer informatie
komen. Bundesregierung erhöht Druck auf Opel – Staatshilfe in Schwebe.
Er moet meer informatie komen, maar “we steken Opel de hand toe”.Loskoppelen van GM lijkt er aan te komen.
In het ingediende plan is daar ook vanuit gegaan.
Opel en GM willen dan wel blijven samenwerken.
Ook is toegezegd dat de 4 fabrieken in Duitsland allen blijven.
De fabriek in Belgie staat boven aan de lijst voor sluitingen.6 maart 2009 om 11:54 #17452457het is en blijft een probleem,als gm opel niet los laat komt de staatsteun er niet
zoals gezecht verdwijnd dat regelrecht naar de usa,en er wordt geschreven dat ze
niets sluiten in duitsland en begie op de schopstoel,ik[moet het nog maar zien
en de laatste tijd hoor ik niet zoveel meer wat er rond opel gebeurt,
of heb ik wat gemist,ben benieuwd hoe het er nu voor staat.
vgr tonsr.6 maart 2009 om 12:31 #17452458Nou , het is hier in Duitsland wel hot nieuws, elke avond zijn er wel berichtjes, kwam eerder in het nieuws dan de 16.500 ontslagen bij VW…
6 maart 2009 om 21:05 #17452459De beslissing voor het toekennen van steun voor Opel
kan voorlopig nog niet worden genomen. Dit zei Minister
Karl-Theodor zu Guttenberg, na een gesprek met Opel en
GM. Er zijn nog vele vragen waarover eerst meer
duidelijkheid moet komen. Eén van de vragen betreft ook de
patenten. Als Opel als zelfstandige onderneming verder wil,
moet het daar gebruik van kunnen maken. De patenten zijn
eigendom van GM.
Minister Gutenberg wil één week door US reizen, om met GM
en regeringsfunctionarissen te spreken.8 maart 2009 om 09:46 #17452460Iedere euro gaat nu gewoon de bodemloze gm put in.
Jammer, want de verkopen van opels gaat volgens mij nu juist heel erg goed. (logisch, want ze bouwen nu ook wel hele mooie auto’s)
9 maart 2009 om 19:36 #17452461Was dat maar waar. De werkelijk is dat de verkopen van Opel erg slecht gaan.
In feb. hier zeer sterk gedaald.
Van 1969 t/m 2005 was Opel de meest verkochte auto
in Nederland. Nu nog nr. 3.
In Duitsland de afgelopen jaren gedaald van een marktaandeel
van 17% naar ver onder de tien.
Ooit was Opel de grootste, met een marktaandeel van 38% (1929).
In Europa is zijn de verkopen van Opel/Vauxhall in 2008 ong.
15% gedaald. Het nieuws rondom GM heeft mogelijk een
sterke (negatieve) invloed. Vooral in de lease-sector zijn de
verkopen sterk verminderd.
Goede auto’s bouwen ze m.i. wel.
Agilla, Corsa, Meriva, Astra, Zafira en Vectra/Insignia,
allemaal auto’s die concurerend zijn, en soms zelfs unieke
(misschien onbekende) mogelijkheden hebben.
De naam van Opel lijkt soms (onterecht) veel negatiefs op te roepen.De komende 2 á 3 weken nog geen beslissing over steun.
Bundesregierung: “Klares Einvernehmen” im Kabinett im Fall OpelPositieve zaken zijn er echter ook.
– Vele dealers zijn bereid zonodig Opel over te nemen, of
aandelen te kopen.
– Opel is voorbereid op de toekomst. El. auto, directe
inspuiting, en zelfs (voor zover ik weet zijn Opel/GM,
VW en Mercedes daarin de enige) de DiesOtto. Een motor die
zonder ontsteking, met hoge compressie, op benzine kan
lopen.Opel geeft op dit moment €1400 cash bij aankoop van bijna
iedere nieuwe Opel (m.u.v. de Insignia), misschien doet dat
de verkopen weer enigszins stijgen.9 maart 2009 om 20:54 #17452462als de nederandse overheid nou ook eens de automobilist een handje helpt dmv koop en sloop premies,dan gaat het weer lopen eventueel.
kijk maar naar duitsland.
de overheid heeft jaren geprofiteerd van de melkkoe,nou moet het eens de andere kant op
10 maart 2009 om 08:34 #17452463origineel gepost door 14XE
als de nederandse overheid nou ook eens de automobilist een handje helpt dmv koop en sloop premies,dan gaat het weer lopen eventueel.kijk maar naar duitsland.
de overheid heeft jaren geprofiteerd van de melkkoe,nou moet het eens de andere kant op
Voor de oudere auto liefhebbers gaat het dan verkeerd, onderdelen zullen heel slecht beschikbaar worden en prijzzen van 2de hands auto’s zullen stijgen tot boven de slooppremie!
Als de slooppremie 1500 euro wordt zullen er echt geen opknappers meer verkocht worden van 500 euro hoor!
10 maart 2009 om 20:41 #17452464Guttenberg bekommt Rückendeckung von den Ländern
Kort samengevat. Zijn collega ministers steunen Guttenbergs
standpunt, dat Opel een uitgebreider plan aan de regering
moet aanbieden, om voor steun in aanmerking te komen.
Ondertussen blijft de minister wel bezig met de zaak. Hij wil
ook door de VS reizen, en met GM spreken.Als een mogelijkheid werd genoemd (zoals eerder vermeld):
Opel, Vauxhall en SAAB als zelfstandig bedrijf. Dat wel blijft
samenwerken met GM. Hiervoor zijn echter ook vele patenten
nodig, die nu eigendom zijn van GM.Ondertussen gaat de productie gewoon door. In
Russelsheim bijv. 720 Insignia’s per dag. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.