Nieuwe stadslichten – hoofdbreken losse reflector…

Forumindex Forums Modellen Omega Nieuwe stadslichten – hoofdbreken losse reflector…

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254194
    Oedo
      Lid sinds:
      2 April 2009

      Hallo allemaal,

      Vandaag het stadslicht vervangen. Waren gele W5W lampjes, maar dat kon echt niet meer sinds ik er Xenon dimlicht in gekleid had. 6000K Xenon en dan die rare gele pitjes ernaast, geen gezicht. Ik ben overigens heel erg tevreden met die Xenon lampen, wat een extra licht zeg! :thumb
      Heb nu 4 Watt LED’s gemonteerd met een lichtstroom van 160 Lm, ik moet zeggen, het resultaat mag er wezen!
      De plaatjes van vóór en na deze kleine ingreep:


      Vóór…


      en na!

      Tja, en dan het hoofdbreken. Toen ik de Xenon inbouwde kwam ik er achter dat, als bij velen zoals bleek uit wat leeswerk op de verschillende forums, ook bij mij de reflector los in de unit zit. De rechter unit in mijn geval. BALEN!! :wtf

      Echter, vandaag heb ik de unit uitgebouwd en bleek in elk geval de hoogteverstelling (is niet automatisch, moet via lichtschakelaar) niet afgebroken, die doet het ook gewoon. In mijn geval is er wellicht wat anders aan de hand, alleen ik heb geen flauw idee wat ik hiermee aanmoet:

      Achter de unit licht los in de motorruimte (gelukkig niet verloren… :shock:) een soort witte roset met een holle steel en wat tandkransjes. Volgens mij lijkt dit verband te houden met de afstelling (horizontaal of verticaal?), want het witte ding hoort volgens mij vast te zitten op een geribbeld asje (geel omcirkeld) dat vanuit de unit naar buiten steekt en uitkomt bij het asje dat boven over de unit heen loopt, aan de voorzijde voorzien van een inbuskop en aan de achterzijde als een soort kruiskop (rood omcirkeld) eindigt. Deze ‘kruiskop’ grijpt ook in op de tandkrans in de witte roset (binnenvertanding). Maar het kreng wil niet meer op z’n plek blijven zitten. Overigens zit er nog zo’n witte roset achterop, bij het dimlicht, die zit wel vast. Deze zit achter groot- en stadslicht en als je de reflector beweegt (bijvoorbeeld bij vervangen lampen) dan komt dat geribbelde asje ook verder naar buiten.
      Zie de foto’s hieronder van het rosetje en de asjes achter op de unit. Heeft iemand enig idee wat hier het probleem is en hoe dit is op te lossen (als dat überhaupt kan…)? Ik ben zeer benieuwd!


      Het witte rosetje met holle as


      En hier zou hij dus moeten zitten…

      #18091693
      Jack-omegax3.0xe
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 September 2007

        Kun je proberen te plakken. Anders zit er niks anders op dan de unit te vervangen.

        #18091694
        Oedo
          Lid sinds:
          2 April 2009

          Beste Jack,

          Bedankt voor je reactie. Heb ik ook aan gedacht, maar ik heb de indruk dat de diameter van dat geribbelde asje kleiner is dan de binnendiameter van de steel van dit witte ding. Dus ik vroeg me inmiddels af of er nog iets tussen beide hoort dat wel verloren is gegaan.
          Daarbij, zou er in de unit zelf niet toch ook iets aan de hand zijn, want als ik dat ding er nu op zou lijmen, dan zou het geheel nog steeds naar buiten kunnen komen.
          Jep, dit is echt een hoofdbreken! :D

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.