Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Nieuwe regels Xenon
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 mei 2009 om 15:04 #17480008
origineel gepost door jsgsi
Ik heb dus HCR erin gedrukt staan en de APK staat voor de deur.
Op die code kunnen ze hem dus NIET afkeuren !!!
Dus het is geen afkeur, maar oom agent mag er wel voor schrijven als ik het goed begrijp.
5 mei 2009 om 18:09 #17480009Geen APK eis wel kan de politie er voor bekeuren
Net zoals je auto teveel geluid produceert voor de APK geen probleem maar de politie kan je wel bekeuren.
5 mei 2009 om 18:40 #17480010origineel gepost door Ali-GSI
origineel gepost door PAASHAAS
Op zich niet slecht deze nieuwe wet.
Het voorkomt dat al die paashazen met hun goedkope setjes en slechte afstelling van de koplampen je niet meer zo verblinden…En ik denk dat we aan dat soort mensen deze wet te danken hebben :hmmzJa joh! stel dat toch eens goed af! :argue:argue:argue:argue
:P:P:P:P:P
Grapjas….Ik heb niet eens xenon in me veccy zitten
6 mei 2009 om 12:39 #17480011lees net in de Autokampioen hetvolgende;
Aanscherping verkeersregels vanaf 1mei.
Lichtarmaturen van een auto mogen alleen die lampen bevatten waarvoor ze zijn goedgekeurd.
vooral het verkeerd gebruik van xenonverlichting kan voor
verblinding en gevaarlijke situaties zorgen.dus AF xenon is per 1mei verboden, of lees ik het weer verkeerd??
ik snap er ook niks meer van hoor, moet ik het er nu uit halen of niet.?6 mei 2009 om 13:57 #17480012Ik laar het er lekker inzitten. Zit er net een week in !!
:angel6 mei 2009 om 14:18 #17480013origineel gepost door speaker
Ik laar het er lekker inzitten. Zit er net een week in !!
:angelja dat zou wel heel zuur zijn zeg, als het er na 1 week uit zou moeten.
ik laat het ook nog wel ff zitten. gewoon even afwachten.6 mei 2009 om 14:27 #17480014Stukje uit autokampioen.
Nieuw Voertuigreglement van kracht
De zogeheten nieuwe ‘Regeling Voertuigen’ vervangt het oude Voertuigreglement en is per 1 mei ingegaan. Het nieuwe reglement heeft met name consequenties voor de APK en de invoer en individuele keuringen van voertuigen.De nieuwe regeling is ingevoerd met het doel om de nationale regelgeving eenvoudiger en moderner te maken. Daarnaast voldoet de nieuwe ‘Regeling Voertuigen’ nu aan de eisen van de Europese wetgeving.
Het veranderen van het reglement heeft het meeste betrekking op de APK. Zo dient de bandenspanning juist te zijn, moeten de bandenmaten op dezelfde as gelijk zijn en eist de nieuwe regeling dat de banden in de juiste draairichting gemonteerd zijn. Verder is een thuiskomer een no go bij de keuring.
Ook de keuringseisen met betrekking tot de verlichting zijn veranderd. Niet toegestane verlichting moest voorheen nog afgekoppeld zijn, maar in de nieuwe situatie checkt de keurmeester alleen of deze niet werkt. Auto’s van na 31 december 2006 die voorzien zijn van xenonverlichting moeten een reinigingsinstallatie voor de koplampen aan boord hebben. Vuile koplampen van xenonverlichting kunnen namelijk voor verblinding van tegenliggers zorgen.
Nieuw zijn ook de zogenaamde ‘Reparatieadviespunten’. Als een af-fabriek gemonteerde airbag of gordelspanner ontbreekt, of het waarschuwingslampje van deze twee voorzieningen werkt niet, dan is dit geen afkeurpunt maar krijgt de autobezitter wel het advies om dit te laten repareren.
Verdere veranderingen zijn er op het gebied van de invoer en de individuele keuringen van een auto. Wie een auto van voor 1998 wil invoeren, krijgt het een stuk makkelijker. In plaats van extra rompslomp door meerdere keuringen, moet de auto voldoen aan permanente eisen die op het betreffende model van toepassing zijn. Hierdoor kan het individueel worden toegelaten.
Wie wijzigingen aan zijn of haar auto doet, moet vaker naar de RDW om het te laten controleren.
Ook komt er op nieuwe kentekenbewijzen een Europese codering voor het type carrosserie. Terreinvoertuigen krijgen zelfs een specifieke aanduiding.
6 mei 2009 om 16:04 #17480015origineel gepost door murat16v
Stukje uit autokampioen.Nieuw Voertuigreglement van kracht
De zogeheten nieuwe ‘Regeling Voertuigen’ vervangt het oude Voertuigreglement en is per 1 mei ingegaan. Het nieuwe reglement heeft met name consequenties voor de APK en de invoer en individuele keuringen van voertuigen.De nieuwe regeling is ingevoerd met het doel om de nationale regelgeving eenvoudiger en moderner te maken. Daarnaast voldoet de nieuwe ‘Regeling Voertuigen’ nu aan de eisen van de Europese wetgeving.
Het veranderen van het reglement heeft het meeste betrekking op de APK. Zo dient de bandenspanning juist te zijn, moeten de bandenmaten op dezelfde as gelijk zijn en eist de nieuwe regeling dat de banden in de juiste draairichting gemonteerd zijn. Verder is een thuiskomer een no go bij de keuring.
Ook de keuringseisen met betrekking tot de verlichting zijn veranderd. Niet toegestane verlichting moest voorheen nog afgekoppeld zijn, maar in de nieuwe situatie checkt de keurmeester alleen of deze niet werkt. Auto’s van na 31 december 2006 die voorzien zijn van xenonverlichting moeten een reinigingsinstallatie voor de koplampen aan boord hebben. Vuile koplampen van xenonverlichting kunnen namelijk voor verblinding van tegenliggers zorgen.
Nieuw zijn ook de zogenaamde ‘Reparatieadviespunten’. Als een af-fabriek gemonteerde airbag of gordelspanner ontbreekt, of het waarschuwingslampje van deze twee voorzieningen werkt niet, dan is dit geen afkeurpunt maar krijgt de autobezitter wel het advies om dit te laten repareren.
Verdere veranderingen zijn er op het gebied van de invoer en de individuele keuringen van een auto. Wie een auto van voor 1998 wil invoeren, krijgt het een stuk makkelijker. In plaats van extra rompslomp door meerdere keuringen, moet de auto voldoen aan permanente eisen die op het betreffende model van toepassing zijn. Hierdoor kan het individueel worden toegelaten.
Wie wijzigingen aan zijn of haar auto doet, moet vaker naar de RDW om het te laten controleren.
Ook komt er op nieuwe kentekenbewijzen een Europese codering voor het type carrosserie. Terreinvoertuigen krijgen zelfs een specifieke aanduiding.
:hmmz hier staat weer niks over lichtarmaturen waarin alleen
originele lampen gevoerd mogen worden.uit welke autokampioen haal jij dat?
dat stukje van mijn staat op blz 35 in AK 9-09.6 mei 2009 om 16:20 #17480016http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/09/volgende-maand-een-aantal-gewijzigde-verkeersregels
Gasontladingslampen (xenonlampen) mogen alleen nog maar worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen. Deze armaturen zorgen ervoor dat de hoogte van de lampen automatisch wordt afgesteld, om verblinding van tegenliggers te voorkomen
6 mei 2009 om 16:53 #17480017het komt er gewoon op neer dat als je geen orgineel xenon hebt je niet effe een setje erin kan bouwen:thumbup(als je het legaal wil houden)
ik ga het zo orgineel mogelijk laten lijken door koplampsproeiers te plaatsen en het verschil in de lenslampen zijn toch niet te zien(tussen orgineel xenon en niet) zonder de code op te zoeken:hmmz
denk alleen dat men kleur lampen me ”verraad”:thumbdown
6 mei 2009 om 20:02 #17480018origineel gepost door gts power
het komt er gewoon op neer dat als je geen orgineel xenon hebt je niet effe een setje erin kan bouwen:thumbup(als je het legaal wil houden)ik ga het zo orgineel mogelijk laten lijken door koplampsproeiers te plaatsen en het verschil in de lenslampen zijn toch niet te zien(tussen orgineel xenon en niet) zonder de code op te zoeken:hmmz
denk alleen dat men kleur lampen me ”verraad”:thumbdown
Als je voor het veel te blauwe Aftermarketlook 8000K of hoger hebt gekozen wel.
originele lampen zijn ook gewoon in 6000K verkrijgbaar.
Nieuwe auto’s van de Volkswagengroep en de opel insignia krijgen standaard al redelijk blauwige (6000K) verlichting mee indien Xenon is aangeschaft origineel
Willem
6 mei 2009 om 20:03 #17480019origineel gepost door wim-v6
origineel gepost door gts power
het komt er gewoon op neer dat als je geen orgineel xenon hebt je niet effe een setje erin kan bouwen:thumbup(als je het legaal wil houden)ik ga het zo orgineel mogelijk laten lijken door koplampsproeiers te plaatsen en het verschil in de lenslampen zijn toch niet te zien(tussen orgineel xenon en niet) zonder de code op te zoeken:hmmz
denk alleen dat men kleur lampen me ”verraad”:thumbdown
Als je voor het veel te blauwe Aftermarketlook 8000K of hoger hebt gekozen wel.
originele lampen zijn ook gewoon in 6000K verkrijgbaar.
Nieuwe auto’s van de Volkswagengroep en de opel insignia krijgen standaard al redelijk blauwige (6000K) verlichting mee indien Xenon is aangeschaft origineel
Willem
heb 6000k dus dan valt het idd mee ja:thumbup
6 mei 2009 om 20:05 #17480020kan dus gewoon vervangings lamp zijn.
6 mei 2009 om 20:51 #17480021Voor zover ik nu begrepen heb gelden de reeds bestaande regels voor xenon inbouw vanaf nu (1 mei) ook voor de APK. Dus als je xenon inbouwt in een auto van 2007 of jonger moet ie voorzien zijn van zowel automatische hoogteregeling als koplampsproeiers. Dat was al lang zo, alleen nu is het ook toegevoegd aan de APK.
Let wel dat geld dus nog steeds ALLEEN voor auto’s van 2007 of jonger. Iedereen hier met een A, B of C1 zit dus zowiezo goed zolang je afstelling in orde is. En de meeste C2 rijders hier op het forum zullen ook geen probleem hebben :P
7 mei 2009 om 14:38 #17480022Xenon vandaag er toch er uit gehaald wegens onduidelijkheid. :o
Een ieder verteld een ander verhaal ,waar je geen touw aan kan vastknopen
:hmmz
Ik wacht rustig af tot er meer duidelijkheid is.7 mei 2009 om 14:44 #17480023origineel gepost door murat16v
Xenon vandaag er toch er uit gehaald wegens onduidelijkheid. :o
Een ieder verteld een ander verhaal ,waar je geen touw aan kan vastknopen
:hmmz
Ik wacht rustig af tot er meer duidelijkheid is.het komt er op neer dat, als je GEEN orgineel xenon hebt kun je niet legaal een aftermarketsetje inbouwen zonder alles aan te passen zoals:xenonlichtarmaturen/koplampsproeiers en automatische hoogteregeling:thumbup
7 mei 2009 om 14:49 #17480024Gewoon lekker laten zitten. Bij mij in de buurt wonen 3 mensen die bij de politie werken en geen van allen weten er iets van …. dus !
7 mei 2009 om 15:38 #17480025origineel gepost door murat16v
Xenon vandaag er toch er uit gehaald wegens onduidelijkheid. :o
Een ieder verteld een ander verhaal ,waar je geen touw aan kan vastknopen
:hmmz
Ik wacht rustig af tot er meer duidelijkheid is.idd, tot die tijd laat ik het er lekker in zitten.
8 mei 2009 om 11:16 #17480026Van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat:
Moet ik achteraf ingebouwde xenonverlichting zonder de juiste armatuur vervangen voor een APK?
Ja, maar niet speciaal voor de APK, want bij de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Alleen de politie controleert de verlichting. Die zal dat in het algemeen alleen doen als de verlichting hinderlijk is voor andere weggebruikers.
De eisen t.o.v. hoogteregeling en spoeiers gelden alleen voor auto’s van na 31-12-2006. De eisen t.ov. het armatuur geldt voor alle voertuigen! Als je koplampunit dus geen code DC, DR of DCR heeft ben je in overtreding sinds 1 mei j.l.
Meer zeer verhelderende info hier
Straks maar eens ff kijken wat voor code er bij mij staat….
8 mei 2009 om 12:06 #17480027Mooi .. de mijne heeft ook geen code Hc meer !! Die heb ik net provisorisch weg gewerkt !! :sleeping
Dus laat HUN dan maar aantonen dat het halogeen armaturen zijn !!
8 mei 2009 om 12:34 #17480028Goedkeuringstekens weghalen lijkt me ook niet echt een oplossing, probeer dan zelf
maar eens aan te tonen dat ze wel gekeurd zijn. :P8 mei 2009 om 12:57 #17480029origineel gepost door Njoy_Corsa
Goedkeuringstekens weghalen lijkt me ook niet echt een oplossing, probeer dan zelf
maar eens aan te tonen dat ze wel gekeurd zijn. :PDat hoeft niet , want in het ergste geval gaan ze er van uit dat ze voor Halogeen zijn!!
Maar ik wil die discussie wel aan hoor , met meneer agent !Ik vind gewoon dat als je koplampen verkeerd staan afgesteld ( met halogeen of Xenon ) moet je gewoon aangehouden worden en een prent krijgen !!
8 mei 2009 om 16:59 #17480030origineel gepost door DOCTOR007
Ze kunnen de pot op met al die :swear regels!! NL stikt van onzinnige regels!! Daarnaast als ik weet waar ik canbus XENON kan vinden voor een leuk prijsje, dan bouw ik het gewoon in.:agentDat gezeik over regels… BAH:puke!
Mtech heeft een prima set voor de canbus. Rijd er nu ruim een jaar mee rond en nog nooit een melding op de BC.
Volgens mij kijken ze ook alleen maar naar het lichtbeeld. Ik heb nog nooit een keurmeester alle E nummers op de verlichting of andere keuringsonderdelen zien controleren.Safe driving Jurgen
9 mei 2009 om 18:58 #17480031origineel gepost door DOCTOR007
Ze kunnen de pot op met al die :swear regels!! NL stikt van onzinnige regels!! Daarnaast als ik weet waar ik canbus XENON kan vinden voor een leuk prijsje, dan bouw ik het gewoon in.:agentDat gezeik over regels… BAH:puke!
Hallo,
Die regels heb je in Duitsland ook ;) hoe zou dat gaan als je als Nederlander daar een ongeluk krijgt (verblinding), en ze merken dat je geen af fabriek Xenon hebt.:wtf
Een Duitser zelf zal dit namelijk nooit inbouwen :vertag, want daar zijn ze als de dood voor dit soort aanpassingen, want de verzekering gaat dan geheid moeilijk doen!
Groetjes, Joche
10 mei 2009 om 12:18 #17480032volgens mij in NL xenon of halogeen als ze goed staan afgesteld krijg je daar geen boete voor or, als je oom agent normaal behandeld als ze je om wat voor reden dan ook aan de kant zetten zullen ze daar niet over beginnen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.