Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Nieuwe eisen aan Keyless Entry techniek 2021
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 februari 2021om 21:53 door Jan Driebeen.
-
AuteurBerichten
-
7 februari 2021 om 21:27 #18407873
Aangescherpte eisen aan het Keyless Entry systeem van auto’s moeten diefstal voorkomen. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) heeft de normen voor personenwagens met deze voorziening daarom vanaf 1 januari 2021 aangescherpt. De toetsing zal plaatsvinden door certificatie-instantie Kiwa SCM.
De reden voor de aangescherpte eisen is dat auto’s met Keyless Entry vaak gewild zijn bij autodieven. Via de zogeheten Relay Attack methode vangen dieven de signalen op van een elektronische sleutel en kopiëren die om vervolgens het voertuig te stelen. In 2019 werden 7.000 auto’s gestolen met een totale waarde van circa 100 miljoen euro. Het CCV en Kiwa SCM werken al langer om autodiefstal te voorkomen via de Relay Attack methode.
“Bij het CCV staat alles in het teken om het dieven zo moeilijk mogelijk te maken”, aldus CCV directeur Patrick van den Brink. “Het is alle hens aan dek voor verzekeraars, want één ding is zeker: het dievengilde zit niet stil en ontwikkelt steeds nieuwe manieren om auto’s te stelen”. Nederland is volgens het CCV, het eerste land dat eisen stelt en waar Keyless Entry systemen kunnen worden gecertificeerd om diefstal tegen te gaan. Inmiddels hebben autofabrikanten verschillende sleutels al aangepast, maar er moeten er nog een flink aantal volgen. Via het keurmerk willen CCV en Kiwa SCM de aanpassing gaan afdwingen.
In de aangescherpte maatregelen gaat het onder meer om een nieuwe inbouwvoorschriften, wijzigingen in de toetsing van startonderbrekers plus alarmsystemen en veranderende eisen voor voertuig volg & opsporing systemen. De diefstalgevoeligheid van auto’s wordt bepaald aan de hand van 28 kenmerken. Via zogeheten Machine Learning methodieken worden geregeld herberekeningen gemaakt van hoe groot de kans is op diefstal. Ook is er een zogeheten Risicoklassenindeling Voertuigbeveiliging ingevoerd met de risicoklassen ‘laag’, ‘gemiddeld’, ‘hoog’ en ‘zeer hoog’.
“Ondanks het teruglopende aantal gestolen auto’s, van 30.000 begin jaren ’90 naar 7.000 in 2019, is de schadelast nog steeds erg hoog. Het zijn overwegend jonge en dure auto’s en er worden er niet veel van teruggevonden”, zo reageerde Alex de Hoop, beleidsadviseur van het Verbond van Verzekeraars, eerder al op de aanscherping van de eisen. “Naast de directe schade, is er ook veel indirecte schade doordat gestolen auto’s met regelmaat opduiken bij bijvoorbeeld een ramkraak. Verder zijn onderdelen ook populair”, stelt De Hoop. “Je kan het zo gek niet bedenken of het wordt van de auto afgehaald. Het gaat dus om een veelheid van de 100 miljoen aan schade voor verzekeraars en de samenleving”.
Volgens het Verbond is er een wedloop gaande om de meest effectieve beveiliging. Relay Attack is één van de nieuwste diefstalmethoden. “En dat wisten autofabrikanten al toen ze de nieuwe techniek op de markt brachten”, stelt De Hoop. “Criminelen verlengen het signaal van de sleutel en weg is je auto”. Of de aangescherpte eisen voor auto’s met Keyless Entry gevolgen hebben voor de verzekering, is vooralsnog niet bekend. “Auto’s met huidige certificaten (van voor 1-1-2021), die gekoppeld zijn aan het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging, blijven geldig en verhuizen ook gewoon mee als de auto van eigenaar wisselt. Auto’s met certificaten blijven dus gewoon verzekerd, maar bij het afsluiten van een nieuwe verzekering, zullen er mogelijk aanvullende maatregelen nodig zijn”, aldus het Verbond.
https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/sleutelloze-autodiefstal
https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/sleutelloze-autodiefstal
7 februari 2021 om 21:53 #18407874 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.