Nieuwe distributieketting na 50000km???

Forumindex Forums Techniek Ecotec Nieuwe distributieketting na 50000km???

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18359138
    Ernesto
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 August 2018

      Mijn Meriva A  Z14XEP(2010) heeft een ratelend/tikkend geluid bij koude start.

      Ik heb wat zitten rondneuzen en dit zou wel eens aan de distributieketting kunnen liggen.

      Maar kan dit wel na 50000km? Want véél kun je dit echt niet noemen…

       

      #18359149
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Juist met lage km-standen gebeurt dit!

        Veel korte ritjes vervuilt een motor veel meer(krijg je sludge van, olie met condens) daardoor wordt een kettingspanner slecht op spanning gebracht en wordt de ketting slechter gesmeerd vandaar dat je dit soort dingen krijgt.

        Nieuwe ketting set met tandwielen monteren!

        Dit soort motoren met 200K op de teller kunnen nog wel eens de originele ketting set hebben, puur doordat de motor minder vervuilt( als het onderhoud ook netjes uitgevoerd wordt natuurlijk) advies is dus ketting laten vervangen, zoveel mogelijk intern schoon maken( ook carterventilatie slangen etc) en af en toe lange ritten maken( om het zo veel mogelijk te voorkomen)

        Meteen je nokkenas lager kappen laten aantrekken met 10nm( lopen vaak los!)

         

        #18359161
        Ernesto
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 August 2018

          Bedankt voor uw antwoord, nu wordt het ineens veel duidelijker!

           

          Heeft u ook grofweg een idee wat dit kost als een garage dit moet uitvoeren?

          Thnx!

          #18359164
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Bij een beetje garage zit je wel rond de 800-1000 denk ik.

            Wel opletten dat er een complete set op gaat: ketting, geleider, spanrail, spanner, en tandwielen.

            Er zijn ook bedrijven die alleen de ketting doen, dan ben je lekker snel klaar, alleen met een jaar ben je weer aan de beurt met hetzelfde probleem.

            #18359165
            Ernesto
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 August 2018

              Behoorlijke kost dus…, de auto moet eigenlijk weg. Nu is het kiezen om hem zo te verkopen of toch eerst de herstelling te laten uitvoeren…

              #18359166
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Tja lastig, ik zou het ook voor je kunnen doen Ben alleen de komende maanden erg druk.

                #18359294
                Corsa_GSi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Goede kwaliteit olie (5w40) en elk jaar verversen inclusief filter doet wonderen.

                  Heb hier een Corsa D z14xep uit 2007 met 110000 km en meestal korte stukjes die nog geen problemen heeft. Die wordt wel altijd rustig bereden en niet volgas bij koude motor.

                  #18359299
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Deed ik bij de auto van me vader ook altijd, elk jaar( rond de 5-10K) nieuwe olie 5W40 valvoline.

                    Wordt ook altijd rustig bereden maar toch ging ie stuk. Het blijft gewoon slecht die korte stukjes!

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.