Nieuwe Corsa: welke motor?

Forumindex Forums Modellen Corsa Nieuwe Corsa: welke motor?

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270660
    DriverSeat
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 February 2015

      Hallo Corsa deskundigen,

      Ik ga een nieuwe corsa aanschaffen (nieuwste model). Er zijn nogal wat motorkeuzen en dat is precies mijn probleem: welke past bij mij?
      Ik twijfel tussen de 1.4 en de 1.0 (90pk editie). Ze schelen 500 euro. De 1.0 is volgens de specs zuiniger maar is qua massa zwaarder. Hierdoor komt de corsa met de 1.0 versie in een hogere wegenbelastinggroep dan de 1.4. De start en stop functie waag qua nut te betwijfelen omdat ik (gelukkig) niet vaak in de stad rijd of in de file sta. Ten slotte heb ik twijfels over de 1.0 omdat het een 3 cilinders heeft en ik ooit in mijn alto dat ook had zitten. In mijn kleine alto had ik steeds het gevoel in/op een brommer te zitten.
      Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik hoop op niet al te technische verhandelingen omdat ik dat waarschijnlijk toch niet snap.

      Groeten,

      Karin

      #18274505
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        1.0 met turbo zal best lekker rijden.

        verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

        #18274506
        Peter.
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 September 2010

          Ik heb met de115pk versie gereden en die reed heerlijk! Ik zou sowieso voor de 3-cilinder gaan, ook met betrekking tot restwaarde. De 3-cilinder heeft een balansas waardoor je niet merkt dat je met een cilinder minder aan het rijden bent.

          #18274507
          Corsaliefhebber
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 February 2012

            Ik heb de 1.4 en ben er super tevreden over,
            Ik vindt de 1.0 het gewoon net niet.

            #18274508
            DriverSeat
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 February 2015

              Peter: met 115Pk wil ik wel geloven dat het lekker rijdt

              Tot nu toe dus 2x 1.0 en 1x 1.4.
              Lastig hoor: de 1.0 is zuiniger maar duurder in aanschaf en wegenbelasting. De 1.4 is minder zuinig maar weer zuiniger met wegenbelasting.

              Weet iemand of de 1.4 motor een nieuwe motor is of dat deze is ontwikkelt in voor de vorige generatie corsa’s? Is dat de reden dat de restwaarde hoger zal zijn?

              #18274509
              Peter.
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 September 2010

                Hoe zo ga je niet met beide een stukje rijden? De 1.0 is een nieuwe motor, welke ook zeer goed ontvangen is door de pers.

                #18274510
                DriverSeat
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  20 February 2015

                  Peter, veel dank voor je reacties!
                  Proefrijden ga ik deze week ook doen. De auto met de 1.0 motor moet ergens anders vandaan komen. Mijn garage kan alleen niet een 1.4 ergens vandaan laten komen.
                  Overigens heb ik nu een Corsa D met 1.4 Die was vooral in het begin een beetje traag maar later is dat wel beter geworden. Is dat gebruikelijk?

                  Groeten,
                  Karin

                  #18274511
                  Nessuno
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 July 2014

                    Dat hangt voolal van af hoe en wie er mee gereden heeft.
                    toen ik de corsa c van mijn vrouw over nam…
                    wou deze in het begin niet harder dan 100 in zijn 4e versnelling hahahaha….
                    daarna even groot onderhoud gedaan alle olies filters etc etc.
                    nu doe hij met gemakt na dat hij goed warm gereden is 140 in zijn 4.
                    en in zijn 5 tikt hij tegen de 190 aan.

                    Autos kunnen lui worden als ze niet eens in de zoveel tijd even uitgelaten worden.
                    het is als er normaal mee gereden word niet normaal maar kan wel voorkomen.

                    Heb van het vorige model (corsa c) de 3 cilinder 1.0 gereden en toen toch voor de 1.4 gegaan.
                    reed voor mij net iets prettiger.

                    Maar een 1.0 turbo zal inderdaad ook wel willen!

                    Het verschil in aanschaf en wb vs benziene pomp wegen niet tegen elkaar op.
                    tenzij hij meer stil staat dan rijd.
                    maak je veel kms dan is de 1.0 misch een betere optie.
                    rij je weinig dan denk ik de 1.4

                    Al met al zal het elkaar niet heel veel ontlopen denk ik.

                    #18274512
                    Nick-GSI
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      wij hebben op de zaak een demo rijden ook een 1.0 turbo. Dit is echt een hele fijne motor, en zuiniger dan de 1.4

                      #18274513
                      DriverSeat
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        20 February 2015

                        De 1.0 is per kwartaal 25 euro duurder dan de 1.4 qua wegenbelasting. Ik vermoed dat het verschil met de zuinigere 1.0 daarmee inderdaad met de variabele kosten misschien wel in het voordeel van de 1.0 zal uitvallen. Bovendien, je weet nooit wat de benzineprijs gaat worden. Deze is natuurlijk nu lekker laag maar dat hoeft over een tijdje zeker niet zo te zijn.
                        Kortom, op papier neig ik met jullie antwoorden voor de 1.0 ga kiezen. Als de proefrit van de week ook nog eens positief zal uitpakken dan is de keuze wel duidelijk.

                        Wel vervelend trouwens. Van de week bleek dat er olie in de kabelboom is gekomen. De garage staat voor een raadsel hoe dat kan. De herstelkosten zijn hoog en dan nog is het de vraag of het probleem werkelijk op te lossen is. Opeens sta je dan voor de keuze: of repareren of een nieuwe corsa… De huidige corsa is alweer 6.5 jaar oud met de nodige km’s en ik wil niet op de vluchtstrook stil komen te staan…
                        Voor nu dank ik allen voor hun antwoorden.

                        Groeten,
                        Karin.

                        #18274514
                        stefanDTI
                          Lid sinds:
                          10 May 2007

                          1.0 turbo pakken , dat is echt een fijne motor.

                          Ik heb afgelopen week met de 1.0 turbo 115pk gereden , maar wat rijdt dat goed voor een 3Cil.

                          #18274515
                          Astra 1.4 NZ
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            26 December 2011

                            De 1.4 is een oude motor die in laatste bouwjaren van de D zelf 100 pk had. Nu ineens terug 90. Corsa D zou volgens verhalen die ik gelezen/gehoord met een 1.4 niet vooruit te branden zijn. Over de 1.0, ik zou zeker voor dit modern stuk techniek gaan want dat zal heel vlot en redelijk zuinig rijden. De balansas zorgt er inderdaad voor dat de typische 3cilinder loop er niet is (of toch minder aanwezig)

                            De 1.4 is bij mijn weten zelf een motor die in de late jaren 90 werd gebruikt (vanaf astra f ongeveer?) heeft natuurlijk wel al enkele aanpassingen gekregen voor zuiniger te worden enzo maar toch, de corsa is te zwaar voor de motor ;)

                            #18274516
                            cees64
                              Lid sinds:
                              6 July 2009

                              Heren,
                              Hoe de 115 pk rijdt weet ik niet.
                              Wel heb ik proefgereden in de 1.0 90 pk. Beviel prima!!
                              Bij het optrekken hoor je (minimaal) dat je met een 3 cilinder op pad bent.
                              Wat die 90 pk betreft….. genoeg voor de Corsa, accelereert vlot genoeg.
                              Voor € 1200,– extra heb je 25 PK meer.

                              Ik heb voor de 1.0 90 pk Cosmo + opties gekozen.

                              groet
                              Kees

                              #18274517
                              ivartje
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                28 December 2010

                                ik zou lekker gaan voor de 1000 cc 3 cilinder ! voornamelijk als je stad etc rijdt is dit een heerlijke moter vanwege het vermogen in laag toerengebied (turbo) eventueel als je hem ingereden hebt en je zou nog sneller willen zou je hem daarna altijd nog kunnen laten chippen, 3 cilinder loopt zeer beschaafd net zoals hierboven aangegeven vanwege de balans-as

                                #18274518
                                autoliefhebber
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  18 February 2014

                                  ik heb de 1.4 motor
                                  rijd heerlijk, lekker vel ook.

                                  #18274519
                                  mrmonkey
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    22 February 2006

                                    @DriverSeat wrote:

                                    Wel vervelend trouwens. Van de week bleek dat er olie in de kabelboom is gekomen. De garage staat voor een raadsel hoe dat kan. De herstelkosten zijn hoog en dan nog is het de vraag of het probleem werkelijk op te lossen is.

                                    Nou dat antwoord kan ik je wel geven hoor.
                                    Die olie in de kabelboom komt door een lekkende oliedruksensor aan de voorkant van het blok.
                                    Word waarschijnlijk een nieuwe kabelboom en als je pech hebt een nieuw motorstuurapparaat.

                                    #18274520
                                    Corsa_GSi
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Overigens heb je dan ook niet opgelet of olie gepeilt….
                                      Bij me pa zijn Corsa D z14xep was ik er snel genoeg bij gelukkig.
                                      Daarlag gewoon een plasje olie op de grond onder de auto.
                                      Met dank aan CarloAstra en WimV6 snel gelocaliseerd wat het probleem kon zijn.

                                      Back on topic.
                                      Die 90pk is voor normaal gebruik in Nederland voldoende, hang je er vaak een aanhanger achter of rijdt je vaak in de bergen, dan zou ik een zwaardere motor nemen.

                                      #18274521
                                      mrmonkey
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        22 February 2006

                                        @Corsa_GSi wrote:

                                        Overigens heb je dan ook niet opgelet of olie gepeilt….
                                        Bij me pa zijn Corsa D z14xep was ik er snel genoeg bij gelukkig.
                                        Daarlag gewoon een plasje olie op de grond onder de auto.
                                        Met dank aan CarloAstra en WimV6 snel gelocaliseerd wat het probleem kon zijn.

                                        Back on topic.
                                        Die 90pk is voor normaal gebruik in Nederland voldoende, hang je er vaak een aanhanger achter of rijdt je vaak in de bergen, dan zou ik een zwaardere motor nemen.

                                        Het hoeft niet perse naar buiten te lekken hoor… :wtf
                                        Ik heb vaak zat gevallen gezien waarin nog genoeg olie zat en toch echte de kabelboom vol stond

                                        #18274522
                                        Corsa_GSi
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          @Mrmonkey, natuurlijk is dat ook mogelijk, maar ik deel alleen mijn ervaring met de desbetreffende sensor.

                                          #18274523
                                          midnight black
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            14 December 2011

                                            Ik zou denk ik ook voor de 3 cilinder gaan, dat blok wordt door de autopers bejubeld en dat is zeldzaam. …

                                            #18274524
                                            DriverSeat
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              20 February 2015

                                              Hallo Corsa deskundigen,

                                              Ik wil even terugkoppelen wat uiteindelijk mijn keuze is geworden.

                                              Na enkele proefritten te hebben gemaakt heb ik gekozen voor de nieuwe 90 pk 1.0 liter motor. Deze motor ligt in de Edition versie van een nieuwe Corsa E. Ik merkte dat deze krachtbron meer dan voldoende is voor mijn rijstijl. Ook merkte ik dat de nieuwe Corsa lekker op de weg ligt, minder gevoelig is voor zijwind en dat het veel stiller is geworden binnenin de auto. Ik vind het echt een mooie auto geworden die ook nog eens zuiniger is dan mijn huidige Corsa D 1.4 (te minste, dat liet de boordcomputer zien…).

                                              Met de Big Event werd de nieuwe Corsa ook nog eens aantrekkelijker door de hogere inruilaarde van mijn huidige Corsa D. Die krijgt vast een nieuwe blije baas. Het olieprobleem wens ik nooit meer mee te maken en ik kan niet ontkennen dat het merk Opel daardoor voor mij een deukje heeft opgelopen…

                                              Nu dus wachten op de levering en dan hoop ik dat ik met de nieuwe Corsa plezierig op weg kan.

                                              Ten slotte: zeer veel dank voor een ieder die de moeite heeft genomen mij te willen adviseren.

                                              Groetjes,

                                              Karin

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.