Niet tevreden over nieuwe koppeling, en nu???

Forumindex Forums Modellen Astra Niet tevreden over nieuwe koppeling, en nu???

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271614
    tdi120pk
      Lid sinds:
      18 December 2014

      Goeiedag allemaal,

      Ik heb heb onlangs een nieuwe koppeling met drukgroep erin gekregen.
      Alleen ben ik niet tevreden

      Me versnellingspook staat in een andere positie, ik bedoel hiermee dat de gehele versnellingspook iets verder naar achteren staat. In de 2e,4e en 6e versnelling staat het hoesje om de pook bijna strak en dit was voorheen niet.
      De garage zegt dat dit mechanisch is en niks met de koppeling en drukgroep te maken heeft. Tevens met koude motor van de 1e naar de 2e krassen de tandwielen als je te snel schakelt. Als je eenmaal een stukje hebt gereden is dit probleem over, en dit was voorheen zeker niet het geval!

      Ik ben zelf nogal kritisch :oops: , als ik rijd in de 4e of 5e dan hoor ik een soort zoemend geluid, als ik dan gas los laat dan is het weg. Geef ik dan weer een beetje gas en/of houd ik gas op dezelfde snelheid dan hoor ik het zoemende geluid weer. Wederom had ik dit voorheen niet… dan was het muisstil in de auto.
      Had gisteravond dat ik na een ritje van 16 km thuis kwam, en dat ik hem in de vrij had en de koppeling los dat ik een soort zoemend geluid hoorde naast het dieselgeluid. Trapte ik de koppeling in dan was het zoemende geluid weg en hoorde je alleen de dieselmotor….

      Wat kan ik nu het beste doen, de garage geeft dan dit hoort zo. En met de proefrit zeiden ze niks te horen…..
      Ik vraag mij af, is dit normaal dat zoemende geluid. En moet ik langs een andere garage om hierna te laten kijken/luisteren…..

      Graag zie ik van jullie een reactie

      Alvast bedankt!!

      #18282245
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        Ga terug naar de garage en overleg of je op hun kosten( onder garantie voorwaarde) een opel dealer er en kijkje kan laten nemen… Je hebt een pruduct gekocht (koppeling) en je hebt voor hun dienst betaald.. Als er meer problemen komen na de reparatie is de garage er voor verantwoordelijk dit op te lossen tot jij ermee te vrede bent…

        #18282246
        Fearless
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 January 2005

          Kwestie van kabels naar de pook stellen lijkt me.

          #18282247
          Vitoo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 November 2014

            Hebben ze genoeg olie gevuld in de bak? En is het de juiste? Dit naar aanleiding van het geluid wat je hoort wat er voorheen niet was.

            #18282248
            tdi120pk
              Lid sinds:
              18 December 2014

              Heb begrepen dat het dan nieuwe kabels worden, deze kun je niet stellen…

              Zal inderdaad ff horen hoe ze ertegenover staan dat ik langs de dealer ga. Desnoods ga ik zonder hun goedkeuring, als dan blijkt dat het niet goed is dan is het mij wel een paar tientjes waard..

              Wat de olie betreft heb ik alleen het volgende op de factuur staan:

              Bak/Cardan olie (differentieel) Aantal 2,2 Stuksprijs € 21,03 Bedrag €46,27

              Heb dus geen idee welk type olie erin zit.. Ik had namelijk ook al eens aan de olie gedacht. Maar hoe kom ik erachter dat ze de verkeerde olie hebben gebruikt?

              #18282249
              Vitoo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 November 2014

                Zelf waarschijnlijk nooit, je kunt hooguit de kleur bekijken. Je zal simpelweg van de kennis van de garantie moeten uitgaan.
                Ik zou persoonlijk niet weten of 2,2 liter genoeg is. Misschien dat iemand anders er antwoord op weet.

                #18282250
                tdi120pk
                  Lid sinds:
                  18 December 2014

                  @Vitoo wrote:

                  Zelf waarschijnlijk nooit, je kunt hooguit de kleur bekijken. Je zal simpelweg van de kennis van de garantie moeten uitgaan.
                  Ik zou persoonlijk niet weten of 2,2 liter genoeg is. Misschien dat iemand anders er antwoord op weet.

                  Bedankt alvast voor je/jullie reacties.

                  wie o wie weet hoeveel bak/cardan olie erin moet?

                  Opel astra wagon uit 2006
                  1.9cdti 120pk

                  #18282251
                  Fearless
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 January 2005

                    2.2 klopt.

                    Heb zelf laatst nog een bakwissel gedaan. Er zijn types die 2 liter hebben of types met 2.2 liter

                    Deze had de bak gaar, en maakte herrie in de versnellingen. Koppeling was nog perfect.
                    Slecht spul tegenwoordig, beeeetje jammer.

                    #18282252
                    bart-gsi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 July 2012

                      is ook vaak fout van de garage en in sommige gevallen van de eigenaar van de auto..
                      garages monteren spullen zo goedkoop mogelijk om zelf winst te maken..
                      auto eigenaren/eigenaressen willen vaak dat onderhoud niet te veel kost dus gaat er soms zooi in qua vloeistof..

                      #18282253
                      kiyamizio
                        Lid sinds:
                        5 February 2010

                        Knarsen bij schakelen een koppeling die niet geheel vrij komt? Ontluchten of bij stellen. Bij bak los nemen verstel je niet zomaar de schakelkabels?

                        #18282254
                        tdi120pk
                          Lid sinds:
                          18 December 2014

                          @kiyamizio wrote:

                          Knarsen bij schakelen een koppeling die niet geheel vrij komt? Ontluchten of bij stellen. Bij bak los nemen verstel je niet zomaar de schakelkabels?

                          Ontluchten? Mischien domme vraag maar wat ontlucht je dan?

                          Op de dag dat ik hem ophaalde, ging de koppeling extreem licht. Nu paar weken later gaat ie alweer wat zwaarder. Heeft dat met ontluchten te maken?

                          #18282255
                          Fearless
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            9 January 2005

                            Dat zoemende geluid wat weg is als je de koppeling intrapt komt van je druklager. Die bediend de koppelingsset.

                            Met ontluchten haal je de lucht uit de bediening van je koppeling. Ipv een ouderwetse kabel zit er tegenwoordig een hydraulische pomp op.
                            Normaal gesproken gaat dat niet na verloop van tijd zwaarder werken. (iets wat je met een kabel juist wel had)

                            als die niet goed ontlucht is dan merk je dat wel, dan staat het pedaal onderin en hoef je hem maar iets op te laten komen en de auto gaat al vooruit.

                            Olie voor de versnellingsbakken is bij mij 9 van de 10 keer olie van kroon, niks mis mee.

                            Denk dat ze iets verkeerd hebben gedaan met het loshalen van de kabels, dat ze hem bij de afstelling los gegooid hebben en dat dat niet meer goed terug is geplaatst. Normaal gesproken trek je alleen de kogelkoppen los en haal je hem op het bevestigingsplaatje los. Ik meen dat je hem daar juist ook op verdraaien/stellen kan.
                            Dat is het enige waar ik me van kan voorstellen dat je pook verkeerd in de auto staat.

                            #18282256
                            bart-gsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 July 2012

                              @fearless ik weet niet of dat bij die nieuwe bakken ook is.. maar als je de bak eraf haald dan deden we die voor het los halen in de achteruit vast zitten.. dan heb je dat gekloot namelijk nooit met dat afstellen van de pook…

                              maar ik weet dus niet of dat op die nieuwe bakken zo is en of de garage dat ook zo doet als het er wel op zit…

                              #18282257
                              Fearless
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 January 2005

                                Oh nee ik zet alles vrij. Elke auto wel.
                                Omdat je normaal niet aan de stellers van de kabel komt.
                                En de stangen van overige autos zijn makkelijk te stellen vaak

                                #18282258
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  Zitten 2 kabels/stangen van de pook naar de bak. Aan de bakzijde zitten die met een kogelgewricht aan de bak geklikt en met een metalen plaatje in een houder aan de bak vast. Daar is niks te stellen. En heel simpel. Zoals het los komt gaat het ook weer vast. Kan bijna onmogelijk misgaan. Als de pook gesteld moet worden. Kan dat van onder de pook

                                  #18282259
                                  usbstick
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 February 2012

                                    Kan zijn als het kabels zijn dat ze de kabels krom getrokken hebben aan de bakzijde,dan gaat je pook wel enaders staan,of hij zit niet goed in de geleider,het rubbere deel van de kabel die aan de bak komt,dan staat je pook dus ook anders..

                                    #18282260
                                    CarloAstra
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      18 December 2006

                                      De kabels zijn wel degelijk af te stellen. Dit kan bij de versnellingspook binnen. Dus dit kan die garage gewoon doen.
                                      Wat betreft de olie, doe er originele opel olie in! Zeker aangezien de 6bakken van opel al zo fantastisch zijn *kuch*

                                      #18282261
                                      tdi120pk
                                        Lid sinds:
                                        18 December 2014

                                        Thanks allemaal voor de informatie.
                                        Ben een hoop wijzer geworden :thumb

                                        Ik ben gisteren langs de Opel dealer geweest en kreeg daar eigenlijk te horen wat hier ook werd gezegd :wors
                                        Die vond de versnellingsbak “slecht”( het hoort soepeler te gaan) schakelen. Die zei ook, het lijkt of er nog lucht in de bak in zit.
                                        Daar kreeg ik inderdaad ook te horen dat de versnellingspook een kwestie van afstellen was.

                                        Als ik het goed begrepen/onthouden heb : Je zet de versnellingspook vast en iets bij de versnellingsbak/motor. Dan is het een kwestie van goed zetten en vastdraaien.

                                        Ben vandaag weer bij mijn garage geweest en heb het voorgelegd. Ze gaan volgende week de Opel bellen om te informeren over het ontluchten en het afstellen van de versnellingspook.
                                        Dus word vervolgt……

                                        #18282262
                                        bart-gsi
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          7 July 2012

                                          dat vast zetten dat bedoelde ik met in de achteruit versnelling zetten en dan kun je de bak vast zetten en is makkelijker vast te maken.. maar goed dat het opgelost wordt..

                                          #18282263
                                          tdi120pk
                                            Lid sinds:
                                            18 December 2014

                                            @bart-gsi wrote:

                                            dat vast zetten dat bedoelde ik met in de achteruit versnelling zetten en dan kun je de bak vast zetten en is makkelijker vast te maken.. maar goed dat het opgelost wordt..

                                            Tsja, ben er al een tijd mee bezig… Ruim een maand, mag het nu toch wel hopen…

                                            #18547914
                                            Nova_niek
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              13 August 2021

                                              Even een oud onderwerp oprakelen. Bij mijn Combo C (Z13DTJ) heb ik ongeveer dezelfde klachten. Is het probleem met jouw koppeling opgelost? Zo ja, hoe?

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.