Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › New Vivaro 2015: kinderziektes en voor verbetering vatbaar
- Dit onderwerp bevat 26 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 9 maart 2024om 13:08 door VAN BELLE Jean Marc.
-
AuteurBerichten
-
27 juli 2015 om 17:03 #17272919
Mag ik vragen ENKEL positief te reageren en CONSTRUCTIEF? De meesten zijn allen tevreden tot zeer tevreden over hun New Vivaro (of New Trafic), maar er zijn heel veel opties bijgekomen, en dus ook heel veel sensoren. Ook de motortechniek heeft een enorme sprong gemaakt, want men puurt nu tot 140 PK uit een 1600 cc motor met dubbele turbo waar men vroeger minstens een 2 liter dieselmotor voor nodig had.
Vermeld:
1. Juiste type: L1/L2, H1/H2 (H2 = niet Lutonproductie), motorisatie, eventueel opties indien van belang voor punt 3.
2. Datum aankoop (bij voorkeur een tot twee maand wachten na aankoop en lijstje maken of ‘bewerken/edit’ van jouw
3. Bedenkingen wat anders loopt dan verwacht en of je zelf een voorstel hebt tot verbetering.
4. Misschien ook je globale quotering opgesplitst in 4.1. prijs en 4.2. kwaliteit (eventueel splits je 4.2. zelf op in 4.2.1. kwaliteit motor 4.2.2. kwaliteit verbruik 4.2.3. uitrusting 4.2.4. opties (kun je nog opsplitsen als je met meerder opties problemen hebt).
5. Eventueel vergelijking met concurrentie (hebben ze die optie of hebben ze dan andere opties niet) of met verleden (nieuwe optie versus bestond al)Dank bij voorhand! VAN BELLE Jean Marc (nog in afwachting van levering auto aan werkgever)
ADDENDUM FABRIEKSOPGAVE VERBRUIK GEMIDDELD PER MOTOR (VAN = gesloten bestelwagen)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++1.6 90 1.6 90ECO 1.6 115 1.6 120ECO 1.6 140 1.6 140ECO motortype bestelwagen
153 153 168 171 180 180 topsnelheid
6.5 6.1 6.5 5.9 6.5 6.1 gemiddeld gemengd verbruik (niet sportief rijden)
170 160 170 155 170 160 gemiddelde uitstootOude 1.2. had gemiddeld normuitstoot rond de 180 gram, dus zo kunt u omrekenen met de tabel hierboven.
27 juli 2015 om 20:31 #18291717Ik rijd tot en met vrijdag met een tijdelijke L2H1 Vivaro uit december 2014.
Van af vrijdag ga ik met mijn eigen Biturbo L1H1 120 PK rijden.Wat mij als eerste opviel waren de deur hendels die lomp en zwaar gaan met openen.
Voor de rest rijd het heerlijk.
Wat ook een grote tegenvaller is het brandstof verbruik.
Rijd je rustig tot de 100 km/h is hij aardig zuinig, daar boven lust hij een aardige slok, meer als de 2.0 CDTIvandaag om 8:00 vertrokken uit Hilversum naar Groningen, later naar Stavoren in Friesland, terug naar Hilversum.
Later weer door naar Eindhoven en terug. 650 km totaal.Overal de max snelheid aangehouden 120/130 verbruik op boad computer is 8.9 L/100 km.
Het verschil met werkelijk verbruik en board computer zit er nog eens 0,5 liter boven.
In duitsland heb ik al eens een verbruik van 9,91 L/ 100km gehaald met hard rijden.
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/691068.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
28 juli 2015 om 07:34 #18291718Oei, groter verbruik dan verwacht. Zou het echter kunnen dat je de 90 PK ‘gewoon’ hebt zonder ECOFLEX START/STOP (met groene knop) of dat je zonder die knop ingedrukt reed (die eco knop zou de 90 PK héél sloom bij optrekken maken net voor dat lagere verbruik)? 90 PK is hoedanook te weinig versus zijn massa (2 ton+lading) zonder die dubbele turbo, dus kan moeilijk die hogere snelheden en grotere acceleraties aan bij mijn weten. Ik volg jouw verbruiksprofiel en zal de link van mijn verbruik bij de nieuwe ook mededelen. In Nederland rij ik normaal het zuinigst, omdat ik daar zeker met de camions ‘meerij’. Thx. +je
PS voor de lezers: Mijn huidige verbruiksprofiel van de 2.0 Trafic is https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/677524.html” onclick=”window.open(this.href);return false; (nu gemiddeld verbruik van 6,6 liter, let wel, ik rij meestal 90 km/h op autostrade, en dat wil ik zo uittesten met de komende 1.6 liter Vivaro die je hierboven beschrijft)
28 juli 2015 om 16:30 #18291719Nee ik rijd nog met de 90 PK met eco knop, zonder start stop. met eco knop aan strekt hij behoorlijk sloom op.
De nieuwe Biturbo 120 PK L1H1 is vandaag bij de zaak afgeleverd incl led verlichting.1 augustus 2015 om 18:32 #18291720Onder tussen heb ik een dag de 120 PK Biturbo, rijd geweldig.
Heeft veel trekkracht van af 1300 rpm je kan rustig op dit toerental in zijn zesde versnelling rijden.Maar waar ik al mee reed is de Navi 50 en niet naar de software gekeken tot vandaag.
De nieuwe had de zelfde software als de tijdelijke bus 4.0.3
Kaarten zijn eveneens van Q4 2012 gedateerd dus.Heb als een software update gedaan om een fingerprint van het media systeem op een USB stick te krijgen.
Maar dat heb ik nog niet aan de praat.22 augustus 2015 om 14:03 #18291721De leasing L2H1 90 PK NIET biturbo maar WEL ecoflex is toegekomen en vrijdag 26/08/2015 wordt die uitgeleverd, MAAR één bestelde optie ontbreekt zoals ik al vermoedde toen ik goed toekeek op de afgesloten parking en wordt gecrediteerd voor de leasingmaatschappij: de keyless entry (code AVT). Jammer, maar het is nu eenmaal zo. Ook merkte ik dat er wellicht een oudere NAV50 versie 1 op zit, dus dat ik een probleem ga hebben met LIVE updates (ter vervanging van mijn huidige TMC ontvanger op een TomTom, dat wordt ook pijnlijk voor iemand als ik die snel 60.000 tot 80.000 km vreet per jaar tussen Bulgarije en Denemarken en Vereniging Koninkrijk en Spanje. Ik heb de handleidingen al meegekregen en goed bekeken, dus ook dit nog (foto’s volgen nog op links die ik zelf ga zetten zodat ze permanent zijn en los van het forum):
Type:
0VE05 Opel vivaro Sportive Sportive Bestelwagen L2H1 1.6 Diesel MT6 0K PK (66kW) Europ 5 Start/stop (let op, mensen: in handleiding wordt al verwezen naar ad blue, en dat wil ik NIET, is dan Euro 6 maar dan moet je dure ‘urine’ bijtanken onder je dieselvuldop om gewoon te uitlaatstofjes te laten ‘kleven’ en af te voeren [wat daar milieuvriendelijk aan is, is voor mij echt een raadsel, en ik ben wel degelijk wetenschapper, dus hoop ik dat iemand mij komt weerleggen en uitleggen]. Betekent dus ook dat bovenaan gesloten opbergruimte is maar er is TOCH nog een laadruimte rechts vooraan bij mij, en dat merk ik NIET bij de vorige geleverde Vivaro’s/Trafics TENZIJ bij de allergoedkoopste modellen dacht ik (dus in plaats van airbag rechts, zalig, had ik nu ook met m’n Trafic).
92U Midnight Black métalisé met bijhorende zetels TAMB Connect Black, volledig meegeschilderd vooraan, opzij en achteraan en volledige chroom grille (is bij Sportive bij ons zo).
5BT Automatisch koplampen en regensensor
AJS Donker getinte ramen maar in combinatie met J1U achterklep met ruit en links noch rechts ruitjes (te weinig achteruitrijzicht voor mij met gewone deuren en je kunt picknickken in de regen zitten onder de koffer indien nodig bij verre verplaatsingen).
AVT: NIET geleverd = keyless entry, jammer, hier ging de Vivaro het verschil maken met de Vito, Ford en Peugeot/Citroën, nu dus niet…
AYV Flexcargo met bureauopties dus en doorlaadruimte onder passagiersbank, is met doorkijkruim
B68 en ERK: volledige uitbekleding op zowel vloer met kunststof toplaag als zijwandbescherming in houd op volledige hoogte ipv half
BSJ en BSK: schuifdeur zonder raam zowel rechts (normaal) als links (voor als ik in Engeland ben of moet in + uitladen)
C68 Electronic Climate Control: Eigenlijk hier bij de neus genomen: moest ik nemen voor optie keyless, en wou ik enkel omdat in de folders van de Vivaro staat dat je dan GESCHEIDEN verwarming/airco hebt links en rechts, dus als ik ver moet rijden kan ik de passagier in warmte in slaap wiegen en bij mijzelf op koud houden: lijkt NIET zo te zijn, dus misschien onnodige gadget???
K08 Standkachel: Men weet nog niet hoe dit werkt en we vonden zelfs de knop niet, tenzij het de knop is van de PTO zie verder… Benieuwd volgende week
K69 extra sleutel: 3 sleutels (had eigenlijk extra keyless card besteld, maar zijn dus nu sleutels)
V66 Krachtafnemer op motor (PTO = Power Taking Off), in combinatie met 6 polige connector voor ombouwingen, vermoed dat hiervoor de knop rechts stond, want als ik daarop duwde bij stationair toerental op de parking, ging het toerental meteen omhoog. Opnieuw: ze vonden ook niet in het TIS waar dan de aansluiting zit, want ik wil die achteraan in mijn koffer om drilboren of zwaardere machines te kunnen aansluiten of een zware batterij te snelladen, maar niemand vindt de aansluiting zelf op dit moment… Wordt ook aan Abeco voorgelegd (die mijn speciale kofferinrichting die al de vierde camionette meegaat, zal overbouwen en dat wellicht wel weet). Autodelta, zou jij dit weten?
P24: Stalen reservewiel: Voor de prijs van 120 EUR minus 27% korting, is dit immers veel goedkoper dan een gewone band en ik hoop dat ze hierbij ook het ventiel met radiografische sensor inbouwden voor de optie hieronder…
UJ0 Bandenspanningscontrole: systeem zoals op mijn Kawasaki 1400GTR (die toont zelfs standaard in een submenu altijd bandendruk vooraan en achteraan maar gaat in melding met rood lichtje als die te laag komt, sinds ik daar die optie heb, wil ik die altijd).
UTK Centrale deurvergrendeling met deadlocks. Omdat ik toch heel veel ver weg moet (vrijdagmorgen 5 h vertrok ik naar Bulgarije en was dinsdagnacht terug en dat was zo’n 5000 km rijden, ik vind dit zelf onverantwoord, maar nood breekt soms wet en ik ben een bijzondere sportman die voor en na zo’n ‘marathons’ kan rusten en wel degelijk stopt als die moe wordt).
UV8 FlexDock voor smartphone: Opnieuw pech: Mijn Iphone 6PLUS past er net NIET in, weet nog niet hoe ik dit ga oplossen…
VR2 Trekshaak met TSA
XADP Navigation packOh ja: groot was mijn verrassing toen de ANTENNA aan de Engelse zijde nu blijkt te zitten. Als ik nu een parking in moest met opschrift MAX 2.0 meter, deed ik de deur open en draaide mijn antenna af, maar dat zal nu niet meer kunnen want die zit RECHTS!!! Maarre… de garagehandelaar zei dat hieraan gedacht was en de antenne nu veel langer is, maar helemaal plat kan blijven zodat die niet meer moet (kan?) losgedraaid worden.
Meer binnen een tweetal weken. Vooral verbruik benieuwt mij dus. Mijn Trafic krijg ik intussen mooi tussen 6 en 7 liter en uitzonderlijk eens in een record onder de 6 liter… Zie vorige model 2.0 liter op https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/677524.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
By the way: de leasingmaatschappij verkoopt de vorige Trafic Grand Confort middernachtzwart métalisé dus ook aan restwaarde (8.000 EUR + BTW, bij bewezen export, geen BTW) maar ik denk dat mijn zoon die wil inkopen, want die rijdt nog werkelijk als nieuw en hij heeft dezelfde economische rijstijl als ik, dus weet nog niet echt of deze te koop komt.
25 augustus 2015 om 17:36 #18291722Heb sinds mei de l2 h1 120 pk bi turbo sport edition
Min punten
Hoog brandstof verbruik gem 1op 9,8 zonder zware last
Zware klinken met portier openen
Trailer assist werkt niet
Armsteun is niet verstelbaar
Bekerhouder dashboard breekt eruit als je de bank neerklapt en deze nog open is
Problemen met starten slaat dan aan op twee cilinders en slaat na 5 sec af
Carkit werkt niet goed
Ook geleverd met de lampen zonder led achteraf gemonteerd30 augustus 2015 om 21:40 #18291723Hou u vast voor een lang gedetailleerd verhaal, zeg maar avontuur in drie dagen tijd!
Ik heb heel wat foto’s gemaakt, maar maak zelf nog een websitelink op basis van dit bericht wellicht.
0. Afhalen: ontgoocheling: ‘standverwarming’ blijkt GEEN webasto dieselbrander, maar elektrische voorverwarming te zijn (optieprijs 500 EUR vond ik het niet waard), over PTO geen uitleg, elektronische airconditioning NIET gescheiden passagier en chauffeur (ondanks NOG steeds op elke folder van Vivaro, zie ook http://nl.opel.be/content/dam/Opel/Europe/luxembourg/nscwebsite/fr_LU/11.Brochure_library/Vivaro/Vivaro_16.0_Long-nl_BE.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false; maar ook op uw folder achteraan in het kadertje met alle ‘voordelen’ van de Vivaro… Nav 50 blijkt ook geen verkeersinfo te hebben, leaning blijkt inderdaad veel primitiever te zijn dan die van mijn Trafic 2012 en kan enkel omhoog en omlaag, dus mijn gevoelens stonden erg negatief bij afhaling, wat NIET van mijn gewoonte was. Op koop van ramp toe: Mijn Iphone 6plus past helemaal niet in de (dure) optie voor GSM en ik zie er geen oplader zitten evenmin, dus wat voor nut heeft deze houder? Ook mijn Ipod speelt de NAV50 veel slechter af…
1. Vrijdagmorgen 28/08/2015: Zoals gevraagd mag ik ZELF naar de eerste keuring rijden (op kosten van de garage) met belangrijkste topic dat uitlaat niet meer achteraan zit maar in het midden onderaan en die zijn uitlaatgassen nu voor de inspectie helemaal hun ‘put’ in blast (ook niet zo handig om uitlaatgassen te controleren, maar in België zit men nu al ‘geduveld’ met nieuwe dieselmotoren die toerental begrenzen in neutrale stand, dus dit kan er nog maar bij voor hen). Het rijden valt mee, maar meteen een enorm gemis en erger nog: er is een duidelijke stuurtrilling aan 90 km/h waar mijn Renault Trafic van 2012 zonder enige trilling rijdt sinds die nieuwe schoentjes (= gebruikelijke benaming nieuwe banden door motards op forums). Wat ik op dat moment niet bewust besef, is dat ik mij ook NIET veilig voel, maar dit komt doordat ik altijd van die extra ronde dodehoekspiegels op al mijn rollend materieel plaats…
2. Terug naar de garage, want ze moeten de wagen nog oppoetsen, pas in de namiddag kan ik de wagen iets grondiger testen en besluit naar Brugge te rijden.
3. Eerst tanken: Mijn ‘truc’ van Trafic/Vivaro schuin zetten en er tot zelfs 112 liter in ‘bijdruppelen’, mag ik vergeten: er kan maar 75 liter in en de tank loopt bijna over… Ontgoocheling, maar ergens begrijp ik wel dat ik gelukkig mag zijn dat deze tank van 80 liter wellicht kleiner is omdat er straks voor ons allen de AdBlue bij mag (tankdop is daarop voorzien, volgens handleiding is de ruimte rechts onder de tankdop straks de vuldop voor AdBlue voor Euro 6, de mijne is nog net op tijd Euro 5b (op inschrijvingskaart bizar Euro 5m genoemd) en dat stemt mij dan WEL even gelukkig dat ik nog deze op de valreep kocht zonder die urine (32% ureum) erbij die toch een maat van niets is (zoals dat ook zo was toen we in 1988 lood als giftige stof vervingen in loodhoudende benzene naar loodvrije benzene met een heel pak nog giftiger MTBE erin in de plaats, al op 20 tal staten in de V.S. verboden, dacht ik intussen).
4. Op weg naar Brugge. Eerste catastrofe: Boorcomputer valt tussenin uit, Duitse display er trouwens op (kan enkel via TIS aangepast worden, nee, kan ik dus niet zelf na doorlopen handleidingen), en erger: Eenmaal brandt er rood lampje voor temperatuur? What the f.ck? Ruim 5 km verder moet ik helemaal langs de kant en gaat ook het lampje STOP aan in combinatie met de watertemperatuur. Doe de motorkap open en ruik meteen een verbrand geur maar bij nader toekijken is de motor vol met koelvloeistof bespat. Bij goed toekijken is de terug(toe)voer van water in het koelvloeistofreservoir met een simple ‘klik’systeem en is dat gewoon NIET vastgemaakt. Ik bel de garage, die verwijst naar de gratis Opel Assistance op het gratis Belgische 0800_16722 nummer en ik vraag of ik het zelf niet beter herstel, vastmaak en terugkom (ik heb een international transportvergunning voor vervoer van goederen over de weg, dus motortechniek is ons niet onbekend, maar dit kun je niet van iedereen verwachten) vertellen ze mij dat ik het beter door een derde van de wegenwacht laat vaststellen. Die komt pas anderhalf uur later, en intussen raakt een beetje mijn ‘ventieltje’ los en blaas ik per sms stoom af tegen een zeer goede vriendin in seriële monologen maar die zegt dat ik geduld moet hebben, want dat ik mijn ‘nieuwe vriendin’ (de Opel Vivaro bedoelt ze terecht) wat tijd moet geven om haar gewoon te raken en dat dit soort incidenten bij mij normaal op termijn haar net ‘des te interessanter te maken’ (die vriendin kent mijzelf beter dan ik mij ken en dat blijkt later al snel). Inderdaad, meer dan anderhalf uur later, krijg ik bevestiging van mijn vaststelling maar leer ik dat er ook veel lucht in het koelsysteem zit en ik de motor een tijd lang aan 1500 RPM (toerental) moet laten draaien totdat het niveau stabile is. Intussen zie ik mijn eerste verbruikstest naar de 7 liter gaan en vrees ik dat ik ook voor het verbruik van de New Vivaro bij het ootje genomen ben en denk ik bij mijzelf om de nieuwe Vivaro te verkopen i.p.v. mijn ‘oude’ Trafic die op 187.000 km beter lijkt te rijden en betrouwbaarder lijkt dan deze nieuwe geleverd op een paar kilometer.
5. Ik erger me daarna aan het NAV 50 system dat veruit inferieur lijkt aan mijn TomTom Camionversie met Bulgarije er ook in, en ook de berichtgeving dat de telefoonfunctie zielig blijkt te zijn, lijkt bij het eerste telefoongesprek zo te zijn waarbij ik het volume niet vind. “Ik wil echt een NAV 80!” lijkt mijn eerste reactive weer te zijn, maar ik krijg de verkeersberichtgeving dan via de radio wel actief na wat prutsen. Het getril aan het stuur ergert met mateloos op de autostrade…Dit dus de vrijdag, zeg maar een serieuze kater, en die eindigt al een stuk lager in verbruik maar toch veruit boven de 6,8 liter, voor mijn rijstijl ongehoord en dus lijkt en is de score de eerste dag erg negatief.
Zaterdag: Een grote rit om de ruimte te testen versus een surfplank in Nederland en meteen een echte zuinigheidsrit met langere afstanden, speciaal zelfs achter Gent over de veerpontoverzet Langerbrugge, en onvoorstelbaar: maar de wagen weet deze dag bijna alles goed te maken en mijn mening verandert (zoals voorspeld door die vriendin) ook total! Ik voeg er meteen ook de zondag (vandaag bij), 30/08/2015 voor een tussenoordeel in uitermate positieve zin ditmaal (ik behoor bji de zeldzamere gelovige mensen die ook toegeven als ze een eerste foutieve emotionele indruk hadden en rationeel overtuigd kunnen worden van het tegendeel, ook al spelen zelfs daar emoties bij).
6. Verkeerssysteem is heel anders uitgedokterd dan ik dacht: de 3D weergave gaat bij lange autostrade helemaal uitzomen zodat je ook de steden tussenin ziet en de bediening is wel degelijk heel veel beter en de schermgrootte perfect en de koppeling met mijn Iphone 6plus ipv Ipod via USB kabel is veruit veel beter uitgedokterd dan ik dacht, maar dan laad je de middenzetel (bureaudesk) gewoon plat.
6.1. Telefoneren gaat WEL veel beter, maar de klank wordt gedempt omdat de microfoon nu OP de versie 2015 NAV50 zit en je niet meer naar het plafond moet babbelen waar bij de Trafic/Vivaro 2012 het microfoontje zat: Vraag of ze mij begrijpen en ze begrijpen mij heel duidelijk… veel duidelijker! Zelf heb je de indruk dat het minder is, maar dit is NIET zo (doortesten, intuitive wijkt af van het brute geweld/volume dat we vroeger gewoon waren). Dus deze versie van TomTom (later blijkt mijn 129 EUR extra voor heel Oost-Europa en wat gadgets via de website naar de Hongaarse firma voor de NAV 50 ook niet helemaal op de kaart te kunnen maar ik ben informaticus, dus mij lukten deze perikelen mij wel vanavond en je kunt ook de updates wel helemaal naar je hand zetten, wat ik niet kon met mijn 4 GB beperkte ruimte op mijn oude TomTom waardoor ik heel lang met de oudste kaarten bleef rijden van oa Bulgarije).
6.2. Voorkant blijkt men heel mooi te vinden, krijg je reacties op, maar weet meteen: met schoonheid verleid je mij niet, als man ben ik het beest, al pas ik daarvoor inderdaad soms wel bij een vrouwelijke beauty), achterzijde niet speciaal. Achteruitrijden met deze L2 gaat om de gekke redden toch beter en voor het eerst denk ik “ik wil die NAV80 NIET met het camerabeeld onderaan op het 7 inch scherm, maar het zit perfect en qua lichtsterkte wellicht aangepast met dat donkere rondetje in de spiegel bovenaan ingewerkt perfect daar). Proficiat, dit is echt kwaliteitscamerabreedbeeld zoals het hoort.
6.3. Ik had nu zelfs veel grotere dodehoekspiegeltjes gekleefd op mijn gewone spiegels en na 400 km autostrade, is ook de trilling nagenoeg volledig weg (maar misschien laat ik de voorwielen nog eens professioneel uitbalanceren)
6.4. Mijn verbruikspoging is, wonderbaarlijk gezakt naar (voor anderen onbegrijpelijk) 5,4 liter gemiddeld (709,2 km op dit moment en ik zit twee ministreepjes boven de helft van de tank nog!) verbruik ondanks de zeer slechte start, en nu zitten er ook wat kleinere ritten door, maar ik begin wat geheimen te doorgronden dankzij in een ander topic op dit forum (of was het op het Franse Renault Trafic forum, wellicht wel, vrees ik, die zijn erg maniakaal daar en het is ook volgens de kaart een zuivere superzuinig Renault motor) dat het maximum koppel zich afspeelt in ECO modus (ik rij NIET anders dan met het groene ECO lichtje aan en de knop permanent aan) op 1500 RPM en dan krijg je een actueel verbruik dat naar de 4 liter gaat en dat is inderdaad die 1,3 liter lager dan ik verhoopte met de overgang van 2012 ecoflex II naar 2015 ecoflex III. Proficiat Renault!!! (eerste hoge verbruik misschien ook te zien met toch ietsje ‘inrijden’).
6.5. De airco is daarom ook niet minder. Comfort is verbluffend, al blijft het jammer dat ik vandaag mijn passagier niet anders kon koelen dan mezelf na het meermaals gaan zwemmen in het Donkmeer te Oudenaarde met mijn hond na 10 km lopen in de temperatuur van bijna 30 graden daar) en je merkt dat de ECO stand de airco wat ‘zachter aanpakt’, maar de elektronische airco dan toch het prijssupplement wel waard was als optie. Of de elektrische voorverwarming ipv Webasto die bedoeld was (en die ik nu misschien duur apart zal moeten kopen voor 1500 EUR of zo) voor als ik naar Bulgarije vast raak in sneeuw of aan grensovergangen door het migrantenprobleem op dit moment) ook zijn 500 EUR waard is, zal ik maar weten in de winter als ik korte ritten maak (wat ik normaal NIET deed, maar nu misschien wel zal doen om het uit te testen).
6.6. De armleuning: Blijkt helemaal GEEN probleem te zijn, want als je helemaal vergelijkt met de wel ‘in standjes klikkende’ Trafic 2012, moet je ook weten dat je daar het stuur NIET zo dynamisch kon verstellen als nu (loopt enorm stug, maar zal wel verbeteren met meer verstellen van het stuur). Bovendien lijkt de servobediening ook echt ‘anders’ maar kan ik dat niet omschrijven of duiden en vraag me af of het niet komt door het lederen stuur van Opel dat nu veel beter is (ik koos uiteindelijk geen Vivaro 2012 om de schijnbaar belachelijke kernreden dat het stuur onderaan GEEN gat had voor mijn hele lange afstanden, ik spreek dan van ritten van meer dan 1000 km heen alleen, met mijn handen op mijn schoot onderaan het stuur en dat is nu wel OK (maar daarvoor deed ik ook de proefrit). Meer nog: links aan de deur, is het leunen van je arm nu in twee posities mogelijk zodat je zowel rechts met je leuning als nu ook links (was niet zo goed in 2012 versie, maar dat merkte ik NU pas, dus ik ben gelukkig toch positief ingesteld als mens, zou het niet anders willen, wie wil een knorpot en 50 jaar zijn is geen excuus daartoe, integendeel) kunt variëren en dat kwam pas echt tot zijn/haar recht op de saaie Nederlandse beperkte inhaalloze autostrades zaterdag waar ik ook langs Vrouwenpolder liep (en pas ontdekte dat daar een naaktstrand was toen ik mij plots belachelijk voelde toen ik langs de kust in mijn zwembroek een mooie maar tot mijn verrassing helemaal naakte oudere vrouw dwarste, wellicht ben ik te christelijk opgevoed om zo libertaans rond te lopen, dacht ik daarna wel) ergens rond kilometer 6 van mijn looptrainingen (ik moet 10 uren per week lopen omdat ik een complete versleten rug heb en zo op heel hoog sportief niveau blijf met een VO2MAX van liefst 51, zoek maar eens via google voor een 50 jarige man hoe hoog en gezond dat wel is) en mijn spieren zo perfect mijn rug blijven dragen, en zo kom ik op het punt dat opnieuw de zetel van de Trafic/Vivaro zowel in versie 2012 als nu van 2015 (lendensteundraaiknop zit nu wel op de leaning zelf, was even zoeken) VERUIT boven de Vito, de Ford en zeker boven die van Peugeot/Citroën en eigenlijk ALLE concurrenten uittorent!
6.7. Zetel en gewijzigde opbergruimtes… ga ik in nieuw topic steken, want dit wordt erg lang.30 augustus 2015 om 22:45 #182917246.7. Opbergruimte vooraan. Waar dit eerst tot ergernis had geleid bij het eerste contact, opnieuw een bekentenis en mijn herziene visie dat Renault/Opel hier wel degelijk zwaar onderzoek in gestopt hebben en niet over een nacht ijs zijn gegaan maar er een paar elfstedentochten aan hebben opgeofferd. Ik miste initieel de talloze opbergvakjes links en rechts uit het model 2012, maar het zit echt beter in elkaar. Om niets te vergeten van links naar rechts:
6.7.1. In deur zelf: bovenaan kun je niets meer stoppen, in de deur zelf is de opening voor je grote flessen en kaarten veel beter en het kleine opbergruimtje daaronder, daar zit nu mijn ‘meter’ (zo’n oprolmeter die ik wekelijks wel eens voor het een of ander nodig heb als doehetzelver maar ook om je laadruimte of de dan toch te grote surfplank Highfly uit Goes, Nederland te meten), waar ik die vroeger in het zijvakje ‘perste’ links en rechts van het dashboard, maar waar die ook regelmatig uit donderde bij harder optrekken of een slechte Belgische (jawel) baan. Dus dat is voorbij ook!
6.7.2. Links onderaan je stuur is nu een grote vuilnisbak. Eerlijk is eerlijk, maar in mijn linkerdeur van mijn Trafic 2012 had ik dit tot vuilnisbak herdoopt. Nu kunnen er geen lege flessen cécémel in (naast mijn echtgenote was mijn enige echte verslaving cécémel, chocomel in Nederland, dacht ik, in elk geval: de enige echte nog altijd voor duursporters zoals ik met met niet alleen een sporthart maar ook dito sportmaag die frieten met volauvent met mayonnaise meteen combineert met een loopje van 10 km zonder problemen; ik eet werkelijk wat ik wil en ben het toonbeeld van ongezond eetpatroon en toch een uitermate gezond lichaam) en zo deel ik ook de rechterkant in (zie onder zetel).
6.7.3. Ladevak in het midden vooraan nu, daar kan ik tijdelijke papieren in werpen. Heb daar ook gezien dat bij niet NAV50 system daar usb plaatje zit, dus dat zal ik mischien gebruiken om heel wat 12 volt stekkers te gebruiken en laders voor allerhande, maar daar ben ik nog niet aan uit. Daar stop je het zichtbare material.
6.7.4. Afgesloten vak (standaard bij NIET basismodel, dus ook bij Sportive), daar kun je je Ipod in kwijt, maar let op het geval op dit forum waar al een nieuwe gebruiker de ruiten ingeslagen was van zijn New Vivaro om die leeg te roven, want is jammer genoeg (nog) niet afsluitbaar, net zomin als dasboardkastje zelf.
6.7.5. Onder afgesloten vak rechts, zit bij mij alleen (NOOIT gezien op enige foto maar super dank!) ook nog een extra ruimte, waar ik plan om mijn speciale inktpen en misschien mijn tandenstoker te leggen (ik ga nooit naar een tandarts, maar dat kwam doordat ik na mijn echtscheiding in 2004 financieel niet meer in orde raakte met mijn medische terugbetaalbaarheid en dus vrij tandpijnbestendig ben), dus dit vakje zorgt voor een betere aanwending dan de vorige waar je onder de dubbele plank wel heel erg zinvolle ruimte had en de 2012 versie ook al uitermate goed scoorde (niet minder, noch meer, denk ik soms uiteindelijk, de drie testdagen samen genomen, maar dat moet groeien en zoals mijn vriendin terecht opmerkte: dat moet een samenspel worden tussen de eigenheid van de gebruiker en diens levenspatroon en de wagen zelf, maar het werd voorzien om heel flexible met ‘elkaar’ om te gaan).
6.7.6. De afgesloten (met airco koelingsmogelijkheid erin) ruimte ofte Belgisch officieel ‘dashboardkastje’) is 13/10 en uitmuntend. Mijn grootste (groter dan A4) bundel met al mijn A4 documenten voor diverse boekhoudklanten kan daar gewoon in, en toch kun je je boordpapieren los ervan in het klepdeksel vooraan net ‘persen’ zodat je die papieren toch weer vooraan hebt (ik stopte dit in mijn 2012 versie achteraan in mijn ladensysteem dat ik nog moet laten overzetten en vakkundig vastzetten om het bij een ongeval niet mijn dood te laten betekenen komende week door Abeco, hopelijk in combinatie met de PTO aansluiting om dan bijv. zware 230 volt apparatuur te kunnen aansluiten voor mobile gebruik achteraan mijn wagen). Echt sublime.
6.7.7. En zo komen we aan de bureauzetel in de dubbele bank. Dit was echt wennen: Ik schrok eerst want in de achteruitkijkspiegel hetzelfde als het 2012 model: De hoofdsteun stoort de zichtbaarheid naar achteren in de middenspiegel (om die redden neem ik altijd een achterklep, enkel mijn vorige Vivaro L2 (voor de Trafic en na de Vito) had klapdeuren en ik wou daarna terug de achterklep met grote ruit, ditmaal verduisterd in optie maar toch even zichtbaar als in mijn Vito zonder verduistering oorspronkelijk en de camera erin is echt ook een toppie) maar daar had ik die losgemaakt wat NIET meer kan in dit model met bureauruimte in de middenzetel! Met als gevolg iets heel anders: Ik kwam snel tot de conclusie dat je veel beter rijdt met de middenzetel platgeklapt en je dan past ideaal je Iphone 6plus (die niet past in de speciale houder bovenaan) daar gewoon op (misschien nog antisliplaagje voorzien) en kan alles gewoon in de 12 volt stekker, zelfs met verbreding ervan zonder dat je dan nog veel kabels nodig hebt, maar ik sluit die daar nu gewoon aan op de USB uitgang van de NAV50 en zo laadt de Iphone 6plus meteen ook onderweg op, zonder gebruik van de 12 volt stekker (waar ook standaard bij mij een 2 X USB poortlader zit van 2,3 ampere en niet van 1 ampere zoals de meeste usb laders (als je ziet dat je Iphone en zeker Ipad traag oplaadt, is dat meestal het probleem). Dus misschien heb ik mij aangepast, maar dit is echt prachtig zo en meteen heb je ook de volle Spiegel weer qua zichtbaarheid (camera gaat immers enkel in versnelling achteruit, misschien pruts ik ooit dat ik die toch activeer met een knopje, hoewel, wagen is te mooi om te beschadigen, vermoed ik?)
6.7.8. Nadeel dat bij mij opkwam met neergeklapte middenleuning/bureau is dat je NIET meer aan de ruimte onder de zetel kan, maar dat bleek al snel relatief te zijn: Enkel de passagierszetel kan opgeklapt en helemaal ook de onderlade openen dat je de laadruimte verlengt van de kofferklep (die duidelijk meer achteraan zit, wagen is voelbaar langer dan vorige L2 die ik ooit had, maar stuurt beter door de spiegels met die grote cirkelvormige camiondodehoekspiegels erop) en parkeert dus niet zo eenvoudig tussen wagens. Nee, dus, ik open de passagierszetel en daar stop ik mijn ‘eten’ voro onderweg of het brood dat je haalt en op een lange rit meeneemt, maar daar stopte ik ook mijn zwembroek en handdoek als ik bijvoorbeeld schoenloos ging lopen niet ver van Jantje Neel in Vrouwenpolder met de anecdote hierboven met de naakte vrouw versus mij met mijn zwembroek. En je kunt van daaruit ook andere zakken of materiaal gewoon doorschuiven onder de neergeklapte bank en het zit volgens mij ook echt weg voor inbrekers, tenzij deze forumleden zijn en de New Vivaro en New Trafic echt goed kennen…
6.7.9. Dus mijn repliek is dat deze bank echt wel uitgekiend is. Bovendien is de zetelbekleding echt heel, heel mooi in de sportive versie in het zwart. Het plastic van de bureauachterkant van de neergeklapte zetel en zelfs van het afsluitbare bovendeksel bij de passagier voelt echter wel ‘goedkoop’ aan, maar ik ben dan ook niet bereid om meer te betalen hiervoor, dus ik vind dit opnieuw, na herziening, geen 7/10 meer maar nu 13/10 voor New Vivaro/Trafic!7. Carrosserie: schoonheidsfoutje: paneel linksachter zit vast. Linkerdeur kant chauffeur (bijkomende optie omdat ik ook af en toe in Engeland zal zijn komende jaren) sluit op het eerste gezicht anders dan andere kant. Heel bizar: de ‘klinken’ zijn 90 graden gedraaid, en dat merk je als je een foto neemt Opel Trafic 2012 versus Renault Vivaro 2015 (wie nu zegt: foutje, is nog echt aan het lezen, opzettelijke geplaag van mijn kant, kon het niet laten en om je wakker te houden op dit lange topic). Er zijn veel problemen gekend op Franse Trafic forum maar ook al bij Vivaro’s omtrent de kwaliteit van de deuren. Ik heb de indruk dat de mijne dicker zijn dan normaal en erg stevig vastzitten, maar ik had eigenlijk optie keyless besteld en mis die nu iets minder, maar dat blijft toch een minpunt van de garage + Opel zelf: waardevolle optie zonder dewelke ik misschien de zwaardere motorversie had genomen. Wegingsdocument bij keuring geeft 1915 kg voor tarra (massa rijklaar voortuig) en MTM met sleep van 2000 kg met oplooprem liefst 4.990 kg: dus 5 ton eigenlijk met een rijbewijs BE wat de zwaarste caravan aankan, mooi! In werkelijkheid woog wagen op keuring maar 1865 kg, maar ze rekenen 50 kg brandstof bij en komen zo op 1915 kg terwijl ik 75 liter kon tanken dus zo’n 70 kg en ik zelf van 100 kg teruggekomen ben in supersporttoestand tot zo’n 84 kg (vandaar ook deels gestegen VO2MAX bizar genoeg). Zonder opties is de massa op het identificatieverslag van de Vivaro (vakje G.) 1792 kg en noemt men ‘diesel’ daarop GASOLIE in België…
7.1. Antenne: Leek mij problematisch, omdat ik voor mijn Trafic 2012 in de ondergrondse parking, voor de hefbomen of ingang, moet stoppen en uit mijn deur hang om de antenne los te draaien (eerst tot ergernis van mijn achterliggers tot ze echt zien wat ik doe en als ze mijn auto nipt in de parking zien binnenkunnen en grote ogen krijgen van de schrik, 1,99 meter hoog) en de antenne nu… rechts zit, dus ik uit mijn auto ‘zal’ moeten stappen om er rond te lopen en de antenne los te draaien. Nee hoor: de antenne kan redelijk vlak liggen en een eerste test wees uit, dat ik de antenne niet meer moet losdoen. Dus op zijn Engels geplaatst rechts op de auto nu, veel langer ook, maar vlakker en moet NIET meer los. Ik denk trouwens dat de wagen een stuk lager is als ik de foto’s nam, maar dat moet ik technisch nog eens uitmeten wellicht hoeveel het onder de 1,99 meter is voor een parking van maximaal 2 meter. PS: Hier bof ik wel even met het inklapsysteem dat beschikbaar is op de Ford camionettes van bagagedragers hiervoor.
7.2. Weet niet of dit enkel in de sportive versie is, maar ik had mijn Trafic 2012 links en rechts bij de portieren van een zelfklevende mousse voorzien zowel op de achterbumper als bij de beide portiers voor instappen en dat maakt mijn Trafic 2012 nu voor verkoop ook nog een heel stuk nieuwer (lees: minder gebruiksschade) maar nu is deze standaard (???) voorzien van twee kleefstrips in de portieren (een aan elke kant waar je je voeten op de verf ‘krast’).
7.3. Grote verandering is ook de matten onder uw voeten, die niet meer wegneembaar zijn omdat de batterij NIET MEER onder de chauffeurskant zit en dit dus niet meer moet openkunnen. Ik vermoed dat hier een deel van de geluidswinst ook uit voorkomt in de cabine zodat volgens mij het handenvrij bellen wel degelijk veel beter is, ook al leek dat bij mijn eerste indruk minder doordat ik het volume hoger moest zetten bij elk telefoongesprek maar dit was om ‘fading’ te voorkomen (microfoon versus boxen, misschien zijn er daarom maar twee boxen meer ipv 4). De stoel lijkt gelijkaardig maar voelt nog beter aan, maar dat is misschien omdat ik nog geen 180.000 km reed met deze nieuwe… Ze lijken mij hoedanook beter reinigbaar (moest vandaag na het onweer van vannacht op een slijkterrein parkeren, maar vergat de betere tractie daar uit te testen, zal mij nog wel later overkomen als ik het weer eens riskeer van in nat gras te parkeren…)
7.4. motorruimte vooraan: lijkt enorm veel ruimer geworden te zijn en dus zoals vermeld ook batterij daarin. Zal die nu nog eens moeten afkuisen met gewoon water door het incident van niet vastgeklikte koppeling aan koelwatertoevoer en hé: nu valt mijn Belgische ‘frank’ (euro): Wellicht hebben ze nog niets moeten uitmeten met de optie van 500 EUR van elektrische voorverwarming van het koelwater die geen webasto dieselverwarming blijkt te zijn en hadden ze daarvoor een extra test gedaan waardoor dat kliksysteem misschien niet bij andere Vivaro’s voorkomt (zie dit zelf eens na: rechtsachteraansluiting bij koelvloeistof: plastic zwart kliksysteem, waarbij ik me de vraag stel hoe dit er na bijv. 5 jaar zal uitzien als ik Bulgaars vriestemperaturen van -20° graden zal hebben moeten getrotseerd ermee). Maar wegenwachter vertelde me dat er onderaan evenmin ruimte is het voor hen vloeken blijft om aan zo’n motor te werken omdat je nauwelijks je handen er tussen krijgt. Toch krijgt ook de motorruimte van mij een 13/10 op het eerste en tweede gezicht…
7.5. Display en boordcomputer: BC (boordcomputer) lijkt vrij identiek te zijn aan vorige versie, maar dit nog: links is een regelknop voor de person die opmerkte dat het dashboard NIET goed zichtbaar was in de zon: Ik heb het ook afgesteld dat het minder zicthbaar fel is. Ik wende meteen aan de grote kilometersnelheid maar mis meteen de standaard melding van buitentemperatuur die nu enkel kan bekomen worden door de boordcomputer in een andere stand te zetten. Ook jammer en misschien voor verbetering vatbaar zou zijn dat men aparta dagteller en totale kilometerstand misschien permanent zichtbaar had moeten maken onderaan de display, want de ECO indicator met groen/oranje/rood waar ik op hoopgte werkt NIET (of moet ik vragen om dit in te stellen). Bij de NAV80 zou je trouwens veel informative krijgen door een extra ‘app’ op je display, maar die ontbreekt mij in mijn huidige toch met veel opties uitgeruste model total, en dat is in huidige ECO tijden toch een gemis. Bij Renault zit je beter omdat je Iphonedan de R+link krijgt die deze informative van het navigatiesysteem (via de canbus haalt; kernverschil NAV50 en NAV80 is volgens mij dat canbuskoppeling ontbreekt,ik lees van tools die je op de canbus kunt aansluiten om deze ‘rijderstijl’ info te bekomen en de handleiding doe je verwater maar het zit NIET op de Vivaro en dat blijft mij een beetje op mijn honger laten zitten, maar misschien zal wat honger mij ook een strakker buikje geven en een echte noemenswaardige verbetering van de boordcomputer is zo evident dat ik ze hier zou vergeten hebben normaal: Er zijn TWEE knopjes nu ipv EEN drukknopje voor je boordcomputer: vooruit en achteruit door de vele displaymogelijkheden van de BC. Ook verschil met vroeger: als je cruise control of begrenzer inschakelt (qua design veel mooier knopje nu dan vroeger en ze zitten omgekeerd: begrenzer is naar boven en cruise control is naar onderen duwen, waar het voorheen omgekeerd was, rechts van uw stuur, eerste knopje), moest je vroeger wachten met duwen om weer boordcomputergegevens te zien ipv melding van dat die ingeschakeld is (begrenzer gebruik ik meer en meer in Nederland waar 1 km per uur een flitsboete kan geven, hopelijk ben ik niet geflitst zaterdag een eindje voor de betalende tunnel naar Terneuzen à 90 km/h waar het misschien 80 km/h was ipv 100 km/h) maar reageert de knop altijd meteen.
Optie bandenspanningscontrole kan dan weer niet tippen aan die die standaard op de persmoto Kawasaki 1400GTR zit en echte bandendruk weergeeft: Je kunt ergens duwen om die te resetten, maar je krijgt geen enkele melding over hoeveel druk op je banden zit. Krijg je wel met aftermarket bandensensorenopties die dat op aparte display dan wel geven. Ik twijfelde immers even aan de bandendruk bij de trilling in het begin (maar die lijkt al grotendeels weg na inrijden) en op je deurportier staat de bandendruk (bij mij 3,8 voor en 4,2 achter, gelijkaardig aan mijn 4,0 overall op Trafic 2012) voor maat 205/15 (dacht ik).8. Motorversie: slechts 66 kW versie: Merk ik dus NIET echt met mijn rijstijl. Ik bevestig echter ook het topic uit het forum waar dit merkbaar is bij het optrekken in stad als je de ECO knop aanzet. De newtonmeters bij 1500 RPM zijn echt niet minder dan mijn zwaardere motorversie die bij hogere toeren een hoger aantal newtonmeter had maar dat had ik niet bij mijn ECO rijstijl met die wagen en dan moest ik altijd terugschakelen om dat vermogen te krijgen. Dit is dus opnieuw echt beter en ook hier wordt alle concurrentie volgens mij weggeslagen. Wel weet ik intussen dat er zich veel chauffeurs ergeren aan de ECO rijstijl die meer en meer chauffeurs gebruiken (het is uitzonderlijk dat bij ons op dit moment en bij mijn eerste tankbeurt met de Vivaro een dieselprijs van 0,999 EUR onder 1 EUR zat hier in België, in diverse landen is diesel veel duurder dan bij België, het enige resterende fiscal voordeel dat wij nog hebben als land met de hoogste belastingdruk van de wereld; vergeet niet dat ik ook boekhouder+fiscalist+informaticus+gerechtsexpert blijf en dus een echte beroepsmisvormde rekenaar). Wel vraag ik me af of een 1,6 liter wel even lang kan meegaan als de 2,0 liter.
Over kofferruimte en in richting zal ik later eens spreken als ik de koffers die nu al naar mijn 4de camionette (Belgicisme, maar is mooi word waar we fier op mogen zijn met onze meertalig dialect) overgeplaatst worden.
3 september 2015 om 19:02 #18291726Amai, gesproken over een uitleg!!! Zou zeggen niet slecht, maar ik vind als je de wagen gebruikt voor meer dan werk alleen dat er heus wel iets extra mocht zijn, zoals voor de meesten onder jullie vermoedelijk muggezifterij, bluetooth geluid bij handsfree bellen, geluid autoradio ( met 2 luidsprekers vooraan en in mijn geval nog 2 extra achteraan ) niet goed, opbergruimtes bij het niet nemen van de bank en de uitvoering cosmo…(dan ook geen opbergruimte onder zetel achteraan) , auto. airco die vergeleken met mij vorige zafira’s niet goed werkt. Rammelgeluiden achteraan net achter mijn oren ( ga eens plafondbekleding moeten wegnemen ).
Positief vind ik wel motor, plaats (dubbele cabine en L2) , camera achteraan, rijcomfort, verwarmde zetels moet ik nog testen…
Heb momenteel 5500 km, en verbruik ligt op 8.2 liter zonder eco knop aan ( gebruik dat nooit in feite ), ramen heb ik zelf een donker kleurtje gegeven en dat is vrij goed geslaagd, al zeg ik het zelf…3 september 2015 om 20:04 #18291727Johnny0503: Ja, mijn uitleg is ‘s nachts geschreven en nogal rommelig, sorry. Je wijst me terecht op een nuance waarvoor ik me moet excuseren: Ik beschouwde het inderdaad altijd als ‘werkbeest’, als je de norm legt op personenwagen, erger je je terecht aan voormelde minpunten. Met dit stukje hierboven begrijp ik beter wat je vroeger bedoelde. Nog straffere nuance echter voor mij: Ik geef GEEN 20.000 EUR (BTW aftrekbaar) aan een camionette, en mijn camionette kreeg ik voor MINDER dan 20.000 EUR, want de 66 kW/90 PK eco was maar leifst 2.000 EUR goedkoper dan de 120 PK en dat vond ik pas onverantwoord.
Denk echter toch eens na over mijn rijstijl à 90 km/h en deze gevolgen: New Vivaro kreeg EXACT dezelfde marathonbanden (vroeg ik ook) en achteraan gingen deze met mijn rijstijl 155.000 km mee. Remblokken alle vier gingen meer dan 100.000 km mee. Enkel nu heel recent darmpje die gesprongen was en melding gaf ‘technische storing’ met kostprijs 75 EUR die uitlaatgassen mat en van hitte na 187.000 km begeven had).
Dat kun je volgens mij ook enkel als je in ‘camiontermen’ denkt en 400.000 tot 600.000 km zou willen doen met een voertuig. Aan 8,2 liter zonder eco, belast je alle motoronderdelen ten volle en ook de remblokken, ophanging, vering en uiteindelijk zelfs carrosserie. Dat is dus per jaar zo’n 1.500 EUR kosten per jaar bespaard voor mij. En qua verbruik: 8,2 liter – 5,5 liter = 2,7 liter diesel per 100 km, ik doe er 60.000 à 80.000 per jaar, dus neem 70.000 km / 100 X 2,7 liter à 1,25 EUR/liter = 2.362,50 EUR minder brandstofkosten per jaar.
Qua personenwagen en stilte testte ik de Tesla S… Zonder uitlaat te zien bij de New Vivaro/Trafic, bevindt die zich mooi in het midden tussen een 40 tonner en de Tesla, zelfs iets meer aan de kant van de Tesla, maar niet op het niveau van Mercedes en BMW, dat wel.
Maar dank je voor de correctie om jouw visie hier weer te geven en mijn (MANiakale?) visie terecht te nuanceren. Ik rij liefst ook zo mannelijk sportief als jij in mijn Vivaro Sportive, maar ik kocht hem om zelfstandig te gebruiken en per jaar die 2.000 EUR brandstofkosten + 1.000 EUR onderhoudskosten extra te sparen (welke wagen rijdt er 40.000 km ver tot een forfaitair klein onderhoud van 300 EUR)? PS, nuance: die 2.000 EUR die ik bespaarde, verkwistte ik inderdaad weer aan luxe om te rijden. Dus ergens moet ik jou zeker niet veroordelen en heb ik duidelijk toch ook wel een emotionele kant om graag comfortabel te zijn in deze ‘vrachtwagen’. Mea ‘minima’ culpa?
3 september 2015 om 20:14 #18291725Bijvoeging:
Bijkomende verlichting aan de kant met mistlichten is heus veranderd:
1.1. Onder de 42 km/h bij gebruik van knipperlichten gaat kant van knipperlicht aan (naar rechts knipperen om naar rechts te gaan, geeft extra licht rechts, naar links geeft naar links).
1.2. Bij heel traag rijden en je stuur scherper draaien naar links of naar rechts gaat zelfs zonder dat knipperlicht (bijv. bij traag slalommen tussen drempels) ook datzelfde licht aan, en dat vind ik dan wel handiger, al is het eerder een gadget van Peugeot overgenomen.De automatisch regensensor is ook serieus verbeterd:
2.1. Nu moet ik niet de eerste maal de ruitenwissers activeren om die sensor te activeren.
2.2. Beste resultaat heb ik met gevoeligheidsschakelaar op 2 te zetten (nu mooi aangeduid met almaar dikkere regendruppels, tweede kleinste druppel dus)De trilling die ik had in het begin in het stuur is heel wat verminderd na de eerste 1000 km, maar misschien laat ik toch eens het spoor nog nazien.
Kreeg (vroeg dat ook) dezelfde Marathon banden 205/15 als mijn Trafic omdat ik daar op mijn achterwielen meer dan 155.000 km met mijn rijstijl mee deed. Toch lijken ze nu zachter dan vroeger te zijn, maar ligt wellicht omdat het nu 2900 is ipv 2700 qua ophanging.
Voorruitenwisser is lager dan vorige versie maar beter, vooral voor passagier ook veel verbeterd. Achterruitenwisser zag ik geen verschil (ik neem altijd grote achterklep voor grotere zichtbaarheid naar achteren, met klapdeuren heb je die brede metalen band in het midden).
Voordeuren zijn veel zwaarder dan vroeger maar klappen beter dicht. Heb dubbele sluiting, misschien speelt dat een rol.
Moet wel boekje nog eens bekijken want sluiten van deuren is standaard anders: 1 X duwen = chauffeursdeur open, je moet 2 X duwen om zijdeur passagier te openen (is wennen). Knop achterportieren is aparte knop bij 3 knopsversie van afstandsbediening.
Binnenin moet je nu 2 X duwen om achterdeuren en passagiersdeur te ontgrendelen. Weet nog niet of automatisch vergrendelen al ingesteld is, dan wel ik dat moet doen door bij contact aan lang de knop ‘open deuren’ in te duwen.
Met update van NAV50 veeeeel beter dan Tomtom dus en ik apprecieer het almaar beter: Leest duidelijk van de Can bus de snelheid, waardoor zelfs lange tunnels je navigatie gewoon correct doorloopt en op ronde punten, kwam de Tomtom verwarrend achter zodat je twijfelde aan de te nemen afrit, maar de NAV50 weet exact hoe je draait aan je stuur en waar je eruit moet. Is echt veel ‘doordachter dan ik dacht’ maar ik heb wel 129 EUR betaald om de kaarten van Oost-Europa en postnummers U.K. en POI’s extra te nemen, en die konden niet allemaal tegelijk op de kaart, maar nu staan wel alle upgedate flitspalen er ook goed op en ‘tuut’ de auto extra veel als je echt te rap blijft rijden daarbij!
Hoewel het GEEN liefde op het eerste gezicht was, is het dus bij mij duidelijk liefde op het tweede, derde, vierde gezicht, en nu al blinde liefde vrees ik… Lees dus ook de negatieve topics aub! +je
6 september 2015 om 14:08 #18291728Heb ook de update uitgevoerd van de navi50, gebeurt binnen de 90 dagen na aankoop gratis dus…, zal het deze week eens testen!
Verder heb ik gehoord dat de bluetooth telefonie gebeurt via een softwarematige module binnenin de radio, weet er iemand hoe dit aan te passen? Wil stereo geluid voor telefonie….Bedankt6 september 2015 om 19:36 #18291729Of in het algemeen, hoe we apps zouden kunnen inbouwen in de NAV50 (zoals deels in de NAV80 kan). Wellicht zullen we de leverancier in Hongarije moeten vinden daarvoor. Bluetooth 4 was al stereo, weet ik met mijn motohelmcommunicatiekits zoals bij N-COM in Nolan, maar hier is het bluetooth smart met weinig energieverbruik en de app is niet ‘open voor programmeurs’ zo te zien. +je
6 oktober 2015 om 18:21 #18291730Mijne gaat morgen ook voor preventief extra onderhoud binnen op zo’n 6.000 km voor deze (nogal perfectionnistische zaken, dus ik nuanceer wel):
1. Trilling op stuur à 90 km/h (mijn Trafic 2012 van 188.000 km reed daarentegen nog perfect, maar trilling zat er ook op voor mijn eerste 4 nieuwe banden die ik er recent op stak en daarna reed die nieuw, dus wellicht toespoor van voorwielaandrijving of de loodjes die niet perfect zitten op de banden, vrees ik). Maar is wel heel minimaal en veel minder op 130 km/h maar dat rij ik niet meer omdat ik zelf mijn diesel moet betalen en het eerste jaar wellicht naar de 80.000 km zal gaan of meer met de opening van mijn fiscaal kantoor in Bulgarije)
2. Spatlappen eraan hangen (merkte het achter mij dat ze het niet leuk vonden als het gisteren begon te regenen, en ook opzij wordt de wagen erg vuil)
3. Vragen of ECO led in midden van dashboard kan geactiveerd worden (groen, oranje, rood vlgs handleiding), want dat staat niet aan
4. Sneeuwkettingen besteld
5. Spiegelkapjes in chroom nog niet besteld, vond 171 EUR + BTW wat veel en wacht tot er toch krassen op de spiegels komen bij gebruik.
6. Standaard toerental voor later gebruik PTO naar 1200 of 1300 RPM laten zetten
7. Als het kan standaard START/STOP afzetten want ik heb het gevoel dat dit niet zo goed is voor de lange levensduur van de techniek, kan niet goed zijn dat die oliedruk geregeld wegvalt en volgens mij is het negatief voor het milieu, want DANKZIJ Volkswagen besef ik meer dan ooit dat start/stop van motor ook heel wat meer fijn stof geeft dan de verbranding op temperatuur laten doorgaan (zoals we leerden met gloeilampen overigens, maar we vergeten allemaal zo snel en nu een gloeilamp slechts een paar cent kost, hebben we die verboden hoewel die eigenlijk een minder negatief voetafdruk heeft dan de KGA verwerking en het foute lichtspectrum voor onze ogen en de gassen in een spaarlamp, alles is relatief).Ook qua PTO wisten ze zelfs niet waar de kabel zat, maar heb dat dan zelf gevonden dankzij wat internationale forumleden (gemengd Renault/Opel/Vauxhall). Misschien moet ik dit verplaatsen naar de algemene opmerkingen? Ik ga het bericht kopieren in elk geval, de forumbeheerders mogen dit gerust naar hun inzicht wijzigen zonder dat ze verantwoording hoeven af te leggen tegen over mij. Thx aan alle actieve forumleden intussen, zeker aan dezen die ook kritiek uiten op mij (dat is pas leerzaam).
PS: Zag gisterenmorgen een mevrouw met een nieuwe Opel Vivaro Mixto op het tweede rijvak in panne van Gent naar Terneuzen. Niemand had gestopt en toen ik de wagen een paar meter verder duwde voor haar naar het linkse sorteervak aan de lichten, stapte ik in haar auto om het probleem te checken en meldde haar dat het de ‘buté’ ofte drukventiel was voor de schakelingsbak: embréage of ontkoppelingspedaal was ingedrukt en keerde niet terug.
Dit is klassiek en had ik ook ooit met een Vivaro in 2010 ergens nadat die een heel eind had stilgestaan gewoon. Dat ventieltje kost niets, maar het werk om dat te vervangen is wel vrij duur. Dus blijkbaar blijft dat in de New Vivaro/Nouveau Trafic nog altijd een zwak punt (wie problemen heeft met het linker pedaal, laat het best preventief vervangen door de garage in garantie).
+je
6 oktober 2015 om 19:51 #18291731Jean Marc, wat voor banden heb jij ik heb het zelfde euvel bij +/- 100 km/h
Bij twee eerdere Vivaro’s nooit last gehad.Ik zit nu op bijna 3000 km en brandstof verbruik is flink gedaald zit nu op 6,3 L per 100 KM
Dit incl file rijden en veel stadsverkeer van rood stoplicht naar rood stoplicht in Amsterdam.Een auto met start stopsysteem heeft speciale geharde krukas lagers normale kunnen hier niet tegen.
Wil je lang genieten van de motor uit laten zetten, iedere keer als je start staat hij altijd aan.6 oktober 2015 om 20:04 #18291732@Autodelta wrote:
Jean Marc, wat voor banden heb jij ik heb het zelfde euvel bij +/- 100 km/h
Bij twee eerdere Vivaro’s nooit last gehad.Dank u Andre_Ede:
Bij mij is het uiterst duidelijk: Heb EXACT dezelfde banden als mijn vorige Renault Trafic waarmee ik die zuinigheidsrecords brak en was dus erg gelukkig als ik die zag liggen op mijn Vivaro L2H1, dus ze moeten niet zeggen dat het aan de banden ligt. Ik had het wel vanaf 133.000 km met mijn Trafic ook, maar de rechtuit sturing vooraan zou veranderd zijn.
Goodyear Cargo Marathon 8PR 205/65 R16 T107/105, fuel efficiency: C, Wet grip: B, Noise DB: 71 / Noise Wave 2
Als ze het morgen niet kunnen in de garage, ga ik naar Jan Deboosere BVBA, Bruggestraat 291 8770 INGELMUNSTER binnen springen die mijn vorige legde op de Trafic (deze marathons gingen achteraan liefst 152.300 km mee!)
Oh, heel belangrijk: Ging zaterdag voor het eerst naar de car wash met mijn auto en heel bizar: het stuur trok enorm naar links wat ook mijn vorige trafic niet deed en ik moest zelfs bijsturen of ik ging op het einde de rechter paal met mijn spiegel aanrijden. Toch iets veranderd dus in het ‘winkelkarretjeswieltjesprincipe’ (vind graag woordjes uit, bedoel: dat ophangen waardoor het wiel vanzelf recht komt bij vooruit rijden; in de car wash wordt het wiel vooruitgetrokken en is dat dus een andere belasting ervan). Let dus ook op!
Benieuwd of die elektrische stuurbekrachtiging ook zo onderhoudsvrij blijft als de oude overigens (enorme grote ronde blok als je de motorkap open doet). +je
6 oktober 2015 om 20:26 #18291733Ik heb exact de zelfde banden, heb altijd continentals er onder gehad. Wat ik geen fijne banden vond 2 x klapband op + 130 km/h
En ik heb meerdere collega’s waarbij dit gebeurd is.Pas ook de was straat in geweest, als je hem op start/stop uitzet blijft de stuurbekrachtiging werken. rolde de hele straat gewoon uit.
Wel mis ik soms vermogen tussen de overgang van eerste turbo naar de tweede tussen de 2000 en 2500 rpm.
Hierboven gaat hij als de brandweer :thumb5 november 2015 om 20:46 #18291734Na een aantal weken bemerkte dat ik steeds harder aan de deur hendels moest trekken op de deuren te kunnen openen.
Dit heb ik opgelost door een beetje witte teflon vet te spuiten op het gedeelte wat geleid en je uittrekt.Nu gaan ze weer soepeltjes open
15 november 2015 om 10:01 #18291735@VAN BELLE Jean Marc wrote:
@Autodelta wrote:
Jean Marc, wat voor banden heb jij ik heb het zelfde euvel bij +/- 100 km/h
Bij twee eerdere Vivaro’s nooit last gehad.Dit om te melden, dat ik na 5500 km naar Bulgarije over en weer het euvel NIET meer had in Duitsland bij lagere snelheden. Zijn de banden ‘ingesleten’ of is de ophanging door de soms heel erg slechte wegen in Bulgarije genormaliseerd, ik weet het niet, maar ik heb het gevoel dat bij mij de trilling volledig weg is.
PS: Na wat ambetante problemen van de boordcomputer en uiteindelijke vervanging van de sensoren ervan (zéér goed zoekwerk van mijn garage Bariseau te Kortrijk, gaven niet op en bleven geduldig zoeken bij een uiterst moeilijke diagnose), ben ik dolverliefd op deze wagen. Zelfs de optie van ‘vertrekken zachte grond’, had ik plots nodig in Bulgarije toen de weg erg ontoegankelijk werd en ik niet kon keren op de baan.
Laat je iets weten of dit qua trilling bij jou ook zo verdween, André? +je
24 november 2015 om 05:04 #18291736Nu ik fatsoenlijk geluid uit de radio installatie heb (na investering van €599), Opel een nieuwe Bluetooth microfoon monteerde en nu eindelijk mijn richtingaanwijzers weer uitgaan na een bocht, heb ik nog de volgende punten die aandacht behoeven.
Het geluid van de radio staat standaard zeer zacht als je de telefoon opneemt, dit zal verholpen moeten worden via een software up date vanuit Opel neem ik aan?
Het is natuurlijk belachelijk dat je het volume op max moet zetten als je een oproep beantwoord.
En zelfs dan is het nog maar net te verstaan!Ik wil de lampen uit de koplamp gaan vervangen, de dagrij verlichting is wit LED, in de frontbar zitten ook witte LED’s maar de gewone koplampen zijn ouderwets geel licht….
Zo lelijk!
Voor €13 koop je wit schijnende lampjes,moet er alleen nog even achter zien te komen of het H4 of H7 is.
In het instructieboekje kan ik het niet vinden dus zal ik even een lampje moeten demonteren.Ik wil een tweetonige toeter monteren, het huidige toetertje laat mensen lachen als ik hem gebruik…..
Als ik toeter moet iemand weten dat ik het ergens niet mee eens ben!
Hij/zij moet niet gaan lachen!
Ik heb al gehoord dat de claxon het makkelijkst te bereiken is door linksvoor het binnenscherm achter het wiel te verwijderen.25 november 2015 om 14:24 #18291737Akkoord, arnovariante:
1. Ik wou het automatisch ‘knipperen’ tot 3 keer ipv 1 keer van de richtingaanwijzers afzetten. Reden: Ben vooral camionneur en om een camion te bedanken om tussen te mogen, is het dankbaarheidsprotocol 2 X links 2 X rechts en eventueel nogmaals 2 X links. Kun je NIET meer met de New Vivaro/Trafic. Is het dat wat je bedoelt of was er iets mis met automatisch uitvallen van richtingaanwijzers bij ‘terug’sturen?
2. Koplampen zijn H4 bij mijn weten, altijd geweest, en zal ik ook laten vervangen door blauwachtige Xenons. Maar zal dit de garage laten doen, ik heb altijd verdomd veel miserie om zelf die koplampen te vervangen, hoewel het eigenlijk puur routinetechniek is (ben erg handig, maar dit lukt mij niet goed, met je vingers kun je er niet zo goed aan, maar het is wel al beter bij het nieuwe model).
3. Toeter vind ik véél beter dan de vorige versie. Nu is het degelijk en luid. Als ik toeter, zie ik niemand lachen. Kort 2 of 3 X energie geven bij het afscheid met familie of kennissen, is nu ook echt energie en geluidsoverdragend. Voor mij geen vervanging nodig.
4. Voorlopig verder tevreden maar misschien voeg ik terug een ‘lichtkrant’ of 12 volt reclamebanner erbij terug op de achterruit met voorgeprogrammeerde boodschappen zoals ik ooit op mijn moto deed (zie http://logocom.be/moto/panam/080501-upgrade-lichtkrant/” onclick=”window.open(this.href);return false; voor meer foto’s) en het achterste remlicht zou volgens mij feller mogen flikkeren als je op de rem gaat staan (zoals bij nieuwe camions maar ook de nieuwste Vito van Mercedes) zodat ze van mijn trekhaak achteraan blijven…
5. Wat wel dringend moet, is de bijsturing van de boordcomputer qua verbruik: Ze gingen de Duitse merken achterna hierin: mijn vorige Trafic was tot op 0,1 liter verbruik correct is uiteenlopende omstandigheden, maar nu wordt één tank van 75 liter herleid tot een tank van 70 tot 72 liter en het gemiddelde verbruik dus 0,2 lager op de boordcomputer dan in het echt. Vroeger zou ik hier niet over gevallen zijn, maar onze dieseltank verminderde al van 80 liter tot 112 liter bij schuin staan (officieel 90 liter) tot 75 liter (speelt geen rol meer of die schuin staat), door het voorzien van die 20 liter tank voor die ‘pisse/urine’ = 33% ureum bij water ofte in pseudomilieuvriendelijke woord ‘Add Blue’ genoemd, en nu weet ik dat het al juist rekende, dus kan het wel degeiljk… Gewoon in de software volgens mij de huidige berekeningen X 1,05% doen en de boordcomputer zal wellicht weer messcherp juist zijn).
5. Oh ja: ook spiegel aan voorruit hing hoger bij aankoop en zag dus beter wat er achter mij lag, maar sinds de vervanging van de voorruit (onder omnium)… hangt die toch weer iets te laag, merk ik nu, maar is niet zo erg. Die achteruitrijcamera zo hoog geplaatst op mijn kofferdeksel (geen deuren van mij), is wonderbaarlijk goed, en dat simpele dodehoekspiegeltje in de rechter klep, is ook echt veilig als je die nodig hebt of om te zien of er op een afgelegen parking op weg naar Bulgarije mensen staan waar ze niet horen te staan…Dus nogmaals, zoals vermeld, hoewel ik aanvang van mijn reisgezelling Vivara niet zo tevreden was, is het nu de volste liefde tussen ons ‘bijtjes’… +Je
+je
26 november 2015 om 06:46 #18291738Zoals ik schreef ging mijn richtingaanwijzer niet meer uit na een bocht, de garage had er maar liefst 3 X terug komen voor nodig voordat ze dit konden repareren.
Dus de claxon van het vorige type was nog zieliger?
Haha, dat klonk dan helemaal niet!
Ik vind dit al een zielig ding, maar dat komt goed.
Ik heb gisteren een tweetonige (gelijktijdig) van 112 dB gekocht. Moet even een droge dag afwachten om te monteren.
Ook de witte H4 halogeentjes zijn al gekocht.
Claxon, aansluitmateriaal en 2 witte H4 halogeen voor €34.27 november 2015 om 14:08 #18291739Nog even terug komen op de montage van de claxon.
Die is dus niet bereikbaar via het linker binnenscherm!! Sowieso moet het wiel ook gedemonteerd worden voordat je het binnenscherm kunt demonteren, maar dan kom je nog niet bij de claxon, je kunt hem zien zitten maar er aan werken is niet mogelijk.
Ik ben er nu bijgekomen door de grille te demonteren, klusje van 2 minuten.
Ik heb de originele claxon laten zitten en alleen het stekkertje er vanaf getrokken.
De nieuwe tweetonige claxon is gemonteerd achter de grille, draadjes vanaf de nieuwe relais naar de oude stekker van de originele claxon (en uiteraard een + met zwevende zekering) en klaar is Arno!
Resultaat is goed, voor €34 was ik klaar, claxon €17,95 , een beetje aansluitmateriaal, inclusief de 2 H4 halogeen lampjes (€12).Voor de plaatsing van de witte H4 lampjes heb ik de versteviging gedemonteerd die boven de koplampen loopt, dit vereenvoudigt de zaak aanzienlijk.
31 augustus 2021 om 12:59 #18434306Update 301.000 km!!!
De wagen had net weer onderhoud en wellicht zal ik aan 340.000 km of de twee onderste ‘steunmetalen’ voor beide voorwielen voor zo’n 500 EUR moeten vervangen. Valt best mee op zo’n levensduur, vind ik. Is ook mijn eerste wagen die ik niet meteen plan te hernieuwen omdat ik in Bulgarije minder verdien dan vroeger.
De motor lijkt nog perfect en fluisterstil (voor een diesel, straf) en alle opties werken nog. Mijn optionele linkerdeur werd wat vaster gemaakt wel na zo’n lange tijd (gebruik ik meest, aan kant chauffeur, zalige optie voor de hond en mij en fietsen en zo). De airco ventilator piept een beetje bij het uitzetten van de motor maar ook deze zomer gingen we hier vlot naar de normale maxima hier tussen 40 en 45 graden, dus die airco doet super werk.
Verbruik niet veranderd, maar ik zet de eco nu wel af in de bergen. Zoals jullie weten had enkel Opel de lichtste motorversie zonder biturbo bij aankoop en bespaarde ik zo 2500 EUR waarmee ik alle mogelijke opties kocht (incl. elektrische voorverwarming, super handig hier in landklimaatwinters waar ook minus 20 niet abnormaal is en nog geen minimum uitmaakt). Enkel webasto kocht ik niet (dieselverwarming) maar twijfel om de PTO (power take off) te gebruiken voor meer mobilhome achtige verbouwing de komende jaren, weet het nog niet).
Dus nog altijd kun je het hele verloop en alle kosten volgen op mijn Duitse app:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/715050.html
Tot slot: de Navi50 is terug ondersteund vanuit Hongarije en met gekochte updates heb ik nu ook Noord Makedonia en de laatst mogelijke kaarten (komen altijd ietsje achter) van Bulgarije en buurlanden en volgende week rij ik voor het eerst naar Turkije en kocht al de upgedate map daarvoor ook (ruim 40 EUR want ik heb BTW nr, anders 49,00 EUR).
Wie info wil, geef gerust een seintje. Op FB sta ik nu als Жан Марк Ван Белл (kopieer de naam, anders vind je me niet), maar info@logocom.be blijft geldig, bagrentsi@abv.bg komt echter meteen op mn gsm toe. Deze wagen werd speciaal voor mijn nieuwe leven in Bulgarije gekocht speciaal tegen het extreme maar toch normale klimaat hier bestand (nu weet ik dat 1 graad meer ook normaal is en ons niet bang moet maken, per 100 m hoogteverschil hier heb be altijd 1 graad celsius temp verschil, dus ik kan kiezen in de zomer tussen +35 en +15 door wat te rijden naar een hoger meer), en het is nog altijd ‘mijn zwarte lief’ (mijn Blauwe Lief is een Kawa 1400GTR, mijn grijze lief een Honda FR-V met 360.000 km).
Ik hoop dat iedereen zo gelukkig is met zijn Opel (Renault?) hier!!!
Dank aan Sofia Avto/East hier in Sofia ook. Een uitmuntende en totaal eerlijke garage met integere mensen! Idem voor Opel Kortrijk (Vanneste, later Bariseau) toen ik nog in België woonde!
Jean Marc Van Belle
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.