Net ‘Nieuwe’ Insignia, M32 bak naar de haaien?

Forumindex Forums Modellen Insignia Net ‘Nieuwe’ Insignia, M32 bak naar de haaien?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18335672
    DeNnZ
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 December 2016

      Hallo allen,

      Inmiddels heb ik net 2 dagen een Insignia ST 1.4T (B14NET) uit 09-2014 met 43K km op de klok. Ik begrijp dat deze auto de befaamde M32 6-bak bezit.
      Voordat ik de auto kocht was ik nog niet op de hoogte van de ellende die deze versnellingsbakken kunnen veroorzaken.
      Ik heb direct (nog voordat de auto geleverd was) de verkoper gecontacteerd en mijn zorgen gëuit, hij stelde me gerust dat de bak (mocht deze problemen gaan geven) tot 2020 onder een coulance regeling valt en dat de overige kosten voor de garage (Henri & Herman in Utrecht) zouden zijn. Volgens de dealer zat er bij mijn auto al een nieuwer type M32 bak onder waarbij modificaties waren verricht zodat het probleem verholpen zou moeten zijn..

      Nu reed ik vandaag op een 80-weg en het viel me op dat de pook in de 2e,4e en in mindere mate ook de 6e versnelling beweegt bij het gasgeven, deze komt dan zo’n cm naar voren.Ik ben vanmiddag gelijk even een klein ritje gaan maken en merkte ook op dat er in de (ik meen) 4e versnelling (+/- 80km/u bij 3000RPM) een zeurend geluid komt opspelen. De frequentie van het geluid wordt hoger bij het verhogen van het toerental en verdwijnt als de toeren onder de +/- 29000 rpm komen.

      Wat me ook opviel was dat bij het maken van een 0-100 sprint, bij het overschakelen van de 1ste naar de 2e versnelling bij ongeveer 5500 rpm, er tandengeknars te horen is zodra de versnelling in de 2 zou moeten schieten. De koppeling is uiteraard volledig ingedrukt. Doe ik deze schakeling iets rustiger aan, dan is er geen probleem. De overige versnellingen (in elk geval tot en met de 4e) hebben geen probleem in zowel snel als rustig schakelen.

      Denken jullie dat er iets met mijn bak aan de hand is?
      Wat zouden jullie doen? Ik heb de auto tenslotte net 2 dagen..

      0:08 -> Het zeurende geluid:
      0:32 -> De bewegende pook
      Hier is het betreffende filmpje:
      https://youtu.be/usyhqKhHUPk

      Alvast bedankt voor jullie hulp!

      #18335702
      Maartuh
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 August 2004

        Ik kan het niet zo goed horen, maar het lijkt wel het geluid wat ik ook had. Ik had geen bewegende pook maar dat lijkt ook wel op vergelijkbare filmpjes op YouTube :(
        Vrees dat het slecht nieuws is…. :(

        #18335708
        InsignieJA
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 June 2016

          Mijn pa zn Mervia en 2 weken geleden gereviseerd, is dezelfde bak.
          in zn 1 zetten, koppeling op laten komen en dan de pook checken op beweging.

          #18335747
          lucas1975
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 January 2012

            Gisteren nog een proefrit in een 1.6 gemaakt, pook bewoog ook zeker een anderhalve cm in z’n 5e versnelling. Was na 3 minuten klaar met de proefrit.

            Zou snel in overleg gaan met de verkoper.

            Grtz lucas

            #18336171
            meangreen
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Zit de beroemde M32 6-bak ook in de Insignia van 2015 met motor B16SHT?

              #18336591
              DeNnZ
              Deelnemer
                Lid sinds:
                8 December 2016

                Vandaag bij de dealer geweest en ze gaan alles (de klachten van de bak en wat kleine kapotte dingen aan de auto) allemaal verhelpen.
                De auto gaat +/- een weekje naar ze toe zodat ze alles kunnen aanpakken.
                Mocht het de dealer vertelde dat als het daadwerkelijk het geval is dat de versnellingsbak stuk aan het gaan is deze wordt vervangen door een nieuw exemplaar!

                Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang….

                #18337903
                DeNnZ
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 December 2016

                  UPDATE!

                  Na de auto vorige week maandag de 23ste bij de dealer te hebben gebracht, kreeg ik vandaag het telefoontje dat de auto gereed staat!
                  Naast de mogelijke problemen met de bak hebben ze direct mijn andere aanmerkingen aangepakt.

                  Wat is er nu gebeurd?

                  -De bak vertoonde niet direct sporen van overmatige slijtage. Om mijn zorgen weg te nemen en om te voorkomen dat dit in de toekomst wel zou gebeuren, hebben ze nu de bak onder de auto vandaan is direct een complete revisie uitgevoerd.
                  Dezelfde bewegende pook had ik ook (in iets mindere mate) in de leen Zafira die slechts 500km gelopen had, ik denk dat dit dus iets ‘Opel-eigen’ is..

                  -Bij de koop hadden wij al aangegeven dat de koppeling erg zwaar ging, hierop is deze ontlucht en is dit iets verbeterd… Nog steeds ging deze wel wat zwaar, ze hebben nu ze er toch aan bezig waren direct de drukgroep vervangen.

                  -Ik merkte op dat de leen Zafira die ik mee had een stuk feller op het gas is dan de Insig. Wel vreemd gezien de auto’s exact het zelfde gewicht zouden moeten hebben en ook dezelfde motor (B14NET).. Ik heb de dealer gevraagd dit te laten checken, hij gaf aan dat er niets vreemds gevonden was maar dat de auto na de revisie van de baak veel soepeler reed….. Ik ben benieuwd!

                  Ik ga de auto morgen weer ophalen, ik ben benieuwd en hoop er echt op dat ik al die verschillen mag ervaren!

                  #18339106
                  wagnas
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 May 2007

                    De modelwijziging 2014 bij Insignia hoort al de vernieuwde/verbeterde M32 bak te hebben.

                    Jouwe is van Sept 2014. Mischien een late auto die door Opel Nederland laat op kenteken is gezet…..

                    #18339123
                    DeNnZ
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 December 2016

                      Zoals ik in mijn OP schreef heeft mijn auto die ‘verbeterde’ m32 bak (althans, die zou deze moeten hebben).

                      Overigens heb ik nu inmiddels weer wat kilometers met de auto gemaakt..
                      -Als de auto koud is, is het van de 1ste naar de tweede versnelling schakelen nog steeds enigzins moeizaam en soms met tandengeknars.
                      -Bij het doorschakelen in een 0-100 sprint zoals ik in mn OP schreef, is er nog steeds behoorlijk wat geknars te horen.
                      -De insig heeft lange na niet dezelfde ‘pit’ als die de zafira heeft (identieke motor maar met een andere versnellingsbak). (6e versnelling 100-120 accelratie: Zafira 8.3 sec – Insignia 16.4, bijna 2 keer zo lang dus!)

                      #18339133
                      pjotter
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 November 2013
                          http://www.vanloonautobedrijf.nl/versnellingsbakrevisie/
                          Hierbij een link voor eventuele revisie van een M32 bak met de bekende problemen
                          [quoterevisie bedrijf v M32met de auto gemaakt..
                          -Als de auto koud is, is het van de 1ste naar de tweede versnelling schakelen nog steeds enigzins moeizaam en soms met tandengeknars.
                          -Bij het doorschakelen in een 0-100 sprint zoals ik in mn OP schreef, is er nog steeds behoorlijk wat geknars te horen.
                          -De insig heeft lange na niet dezelfde ‘pit’ als die de zafira heeft (identieke motor maar met een andere versnellingsbak). (6e versnelling 100-120 accelratie: Zafira 8.3 sec – Insignia 16.4, bijna 2 keer zo lang dus!)

                          [/quote]

                        #18339230
                        crunch81
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          21 March 2015

                          1100€ best prijzig maar zal wel een stuk minder zijn als bij de Opel dealert

                          #18340223
                          denilson
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 July 2012

                            Heb hieromtrent eens een mail gestuurd naar Gman Antwerpen, vermits ik twijfel om het onderhoud bij Opel of niet-merkgarage te laten doen (en mss de coulance te mislopen op die manier):

                            Beste

                            Ik heb een Insignia 1.4 Turbo benzine van 2012 die uitgerust is met een M32 versnellingsbak. Ik heb gelezen dat hier veel problemen mee zijn (voor de modificatie van Opel) zijnde lagers die verslijten met alle gevolgen vandien. Hebben jullie hier al veel klanten mee gehad? Valt dit onder een coulance regeling indien het probleem zich zou stellen?
                            Alvast bedankt voor de info.
                            Mvg

                            Goedemiddag Dennis,

                            Wat betreft je vraag het volgende,
                            In het verleden hebben we wel al herstellingen uitgevoerd aan de M32 transmissie.
                            Maar met meer dan 40 wagens per dag hebben we “alles” wat mis kan gaan wel al eens meegemaakt.
                            Wat betreft coulance er is een mogelijkheid om een aanvraag in te dienen als de wagen aan alle voor waarden voldoet.
                            Dit omvat o.a de onderhoudsgeschiedenis, km stand e.d.
                            Het toe kennen is echter soeverein besluit van Opel.

                            #18343298
                            Leendert Tier
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 May 2017

                              Hierbij mijn verhaal wat er met mijn insignia in die paar jaar is voorgevallen . Wat een slechte reclame voor Opel

                              Insignia van januari 2010

                              Juni 2014 heb ik de insignia van 4,5 jaar oud aangekocht. Zomervakantie 2014 naar oosterijk geweest. De auto rijd goed geen problemen. In oktober 2014 (4 maanden na aankoop) de auto bij de apotheek geparkeerd. Na het terug komen bij de auto kon ik hem niet meer starten. Ongeveer 10 a’ 15 minuten van de auto weg geweest. Accu was totaal leeg . Terug naar de garage waar ik hem gekocht had. Hebben de auto nagekeken en er bleek de diode brug defect te zijn. Het deel is vervangen op kosten van de BOVAG garantie.

                              Juni 2015 er komt een verschrikkelende herrie onder de motorkap vandaan uit de motor. Naar de Opelgarage geweest en gevraagd wat het euvel kan zijn . Als antwoord kreeg ik dat de totale motor opengemaakt moest worden wat tussen de 600 en 700 euro gaat kosten. Ik ben met het ratelende geluid naar huis gereden. Op internet opgezocht wat het misschien kan zijn. Op de site van de ANWB stond geschreven dat het veel voorkomt dat het oliezeefje dat bij de eerste beurt verwijderd moet worden het ratelende geluid kan veroorzaken. Ik als leek moest tegen de garage vertellen wat er aan de hand kan zijn. De monteur had binnen 10 minuten het zeefje eruit en raad eens …… ratelend geluid was verdwenen en ik 70 Euro armer.

                              Op vakantie geweest naar Oostenrijk, auto rijd lekker en geen problemen.

                              Oktober 2015 geeft de auto storing aan dat de kofferbak open blijft staan . Ik heb goed gekeken maar de kofferbak was goed dicht, weer naar de garage. Men kon de storing niet vinden en heeft de storing uit het computersysteem gehaald en kwam ook niet meer terug.

                              November 2015 opnieuw storing in ABS systeem komt zo af en toe . Weer naar de garage men heeft de computer uitgelezen en de storing verwijderd. Ik moest het van de monteur in de gaten houden en terugkomen als het blijft.

                              Paarweken later weer storing in kofferbak, ESP en ABS. Ik heb de garage de opdracht gegeven om dit euvel voorgoed te verhelpen. Ik kon de auto weer ophalen , men had de ABS sensor rechtsvoor schoongemaakt en de storing was er niet meer.

                              December 2015 tijdens het rijden naar mijn werk maakt de motor gigantische stootten. Opeens slaat de motor af. Ik ben lid van de ANWB dus de wegenwacht gebeld. Deze verteld dat de onsteekingsblok naar de bougies defect was. De ANWB heeft de auto naar de garage gesleept. Garage heeft de bougieblok vervangen 250 euro.

                              Januari 2016 er ontstaat tijdens het rijden een ontzettende herrie onder de motor kap. Ik de motor kap geopend en kwam tot de ontdekking dat er tegen het motor blok een stang van een ratel (gereedschap van de Opel garage) lag te tikken. Terug boos naar de garage en de ratelstang terug gebracht met het verhaal dat het gereedschap onder de motorkap tegen de motor lag te tikken.
                              Garage gaf toe dat het gereedschap van hun was, en hebben mij gevraagd of ik ook nog de rateldop had gevonden want die waren ze ook nog kwijt.

                              Februari 2016 weer storing in het ESP ABS systeem. Dit maal heb ik helemaal geen vertrouwen meer in de Opel garage en ben naar de garage van mijn zwager geweest. Deze heeft met de Opel garage gesproken en heeft een tweede hands sensor gratis gekregen. We hebben de sensor vervangen voor de gekregen sensor en plots was de storing verdwenen.

                              Tot twee weken geleden valt mij op een zoemend geluid onder de motor. Weer naar de Opel garage geweest. Krijg te horen dat de versnellingsbak gereviseerd moet worden . Kosten tussen 1500 en 2000 euro.
                              Ik ben helemaal klaar met deze auto. Ik dacht dat Opel goede auto’s maakt ,maar ik denk dat het tegenwoordig bij Opel zeer slechte auto’s zijn .

                              Ik dacht het vlaggenschip van Opel een goede auto te kopen , maar wat valt dit tegen . Ook de professionaliteit van de garage is ver te zoeken. Men is alleen uit op het geld wat met de onderhoudskosten terugverdiend kan worden. Ik ben voor deze versnellingsbak reparatie niet meer naar de Opel garage gegaan maar naar een erkend versnellingsbakrevisie garage.

                              Ik weet nog wel de reclame van de nieuwe insignia dat Opel meld “de beste auto tot nu toe gemaakt heeft”. Zie mijn geschiedenis met opel rijden . Geen van de autos hadden versnellingsbak problemen. Welke auto is de beste?

                              ik ben al bij de opel garage geweest en verteld dat ik een zoemend geluid uit de motor hoorde komen die met de oplopende snelheid ook een steeds hoger geluid produceerd.
                              Een diagnose stellen deden ze niet, gaven alleen een prijs indicatie van minimaal 1850 Euro excl. Btw. Ze vertelde dat de gehele versnellingsbak er onder uit moest en uit elkaar gehaald moest worden. Zo ook eventueel de koppelingsplaten vervangen.
                              Ik heb ze verteld hierover na te denken.

                              Ik ben naar een technocentrum gegaan die expert is in het reviseren van versnellingsbakken. Hier wordt ik op een heel andere manier behandeld dan bij de Opel garage.
                              Een bakkie koffie vooraf en een gesprek wat er met de auto mankeerd. Het technocentrum verteld dat deze versnellingsbak van deze serie insignia een bekent probleem is en dat opel dit zeker ook weet. Hierna gaan ze met de auto proef rijden , hebben hem op de brug gezet en een diagnose gesteld. Ze zijn bijna anderhalf uur er mee bezig geweest . En dit is geheel gratis.

                              Jammer dat dit bij de opel garage niet zo gaat.

                              Ik ga niet meer terug naar de Opel garage. Ze denken eerst aan geld.
                              Ook wat er vorige keren uitgevoerd is niet profesioneel.

                              Ik dacht juist bij de aankoop van het vlaggenschip van Opel een degelijke auto te kopen maar dit is mij zwaar tegen gevallen .

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.