Na 30000 KM Adam motor vervangen

Forumindex Forums Modellen Adam Na 30000 KM Adam motor vervangen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18401898
    JHo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 December 2020

      We hebben een Opel Adam met 3 cilinder motor die nu precies 3 jaar oud is en 30000 KM heeft gelopen. Vandaag ging het motor lampje branden op het dashboard. De dealer vertelde er veel ijzervijzel in de motor zit en flink wat speling op de krukas. Dat is onverwacht voor een motor die slechts 30000 KM heeft gelopen, keurig dealer onderhouden is en waar geen bijzondere dingen meegebeuren. De dealer zegt dat de motor vervangen moet worden.

      Zijn dit soort problemen bekend? Het lijkt me niet normaal. 100% of een flinke coulance lijkt me logisch. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de kosten van een motor vervanging van dit type?

      #18401917
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Dat motortje is nooit een goede ontwikkeling geweest, is eigenlijk gewoon een wegwerp motortje. Lekker door de dealer onder garantie laten maken.

        #18402020
        JHo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 December 2020

          De garantie is 2 jaar dus verlopen. Wat zijn dan nog je rechten? Ik lees iets over product deugelijkheid waardoor je als consument rechten hebt ook al is de garantie verlopen maar je nog geen mankementen zou mogen verwachten. Waar kan je je recht halen als de garage niet met een redelijke oplossing komt? De Bovag?

          De dealer had het over motor vervangen. Dus valt er wat te repareren? Is die 3 cilinder alleen in de Adam gebruikt of ook in andere modellen?

          #18402033
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Die motor zit ook in Corsa en adam modellen, helaas. Gewoon de garage zeggen dat dit gewoon echt niet kan na 3 jaar. Als die altijd dealer onderhouden is heb je zeker recht op vervanging van de motor zonder eigen kosten.

            #18512712
            futurist
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 May 2019

              ik ben eigenlijk benieuwd wat er hier gebeurt is, hoe het is afgelopen. ondertussen is onderhand bekend wat een slechte motoren dit zijn van PSA. Waarschijnlijk is de waterpomp verstopt geraakt door de restanten van de oplossende riem. Vanuit  de PSA groep worden deze motoren tot 110000km of 6.5 jaar gratis vervangen dus ik hoop dat dit bij jullie ook is gebeurt.

               

              groet Cor

              #18514064
              Adam2014
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 February 2023

                Dit betreft waarschijnlijk de 1.0 3 cilinder toch?

                Dat is helemaal geen PSA / Stellantis motor, maar gewoon een blok zelf ontwikkeld door Opel nog vóór 2017.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.