multifunctionele controle lampje

Forumindex Forums Modellen Insignia multifunctionele controle lampje

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248152
    doornob
      Lid sinds:
      20 January 2012

      Gisteren op de terugweg naar huis en circa 100km gereden te hebben, ging opeens het zogenaamde ‘multifunctionele controle lampje’ branden :shock:

      Ik stoppen, staat er in de handleiding iets over overschreden emissie waarden en het zelfreinigingsonderdeel van de uitlaat. Advies: direct naar dealer. Dus ik vanochtend langs de dealer om de foutmelding te laten uitlezen. Wat blijkt: alles in orde :hmmz Het lampje gaat wel eens vaker branden (is een bekend probleem bij Opel) waarvoor een ‘buitendienst oplossing’ is. De dealer heeft direct de buitendienstoplossing uitgevoerd (super service, moet ik zeggen) en de computer gereset. Hij kon niet garanderen, dat dit het probleem oplost. A.s. donderdag ga ik richting Slagharen en moet ik weer 300 km rijden, dus kan ik de boel weer testen.

      Wie van jullie heeft deze ervaring/foutmelding ook wel eens gehad? Ik ben vooral huiverig dat de computer dadelijk op het noodprogramma springt. Heb ik destijds namelijk wel eens gehad met de Vectra, en dit wil je niet met een caravan erachter.

      #18013114
      doornob
        Lid sinds:
        20 January 2012

        3 weken geleden is er een ‘buitendienst oplossing’ uitgevoerd voor dit probleem. Het lampje is sindsdien niet meer gaan branden. Dit lijkt dus opgelost!

        Echter, wel is het rijgedrag van mijn Insignia veranderd. Voorheen voelde ik echt een duw in mijn rug als de turbo erbij sprong. Nu lijkt er sprake te zijn van een geleidelijker opbouw, waardoor de motor eigenlijk comfortabeler loopt. Echter, de auto lijkt wel veel langzamer te accelereren. Vraag mij zelfs af of de turbo nog wel goed werkt. Van de week sowieso maar weer de dealer bellen om e.e.a te overleggen om te achterhalen of de software misschien is aangepast in de buitendienst oplossing. Auto is nu nog namelijk een half jaar in garantie en ik wil geen risico lopen dat de turbo kapot is. Vraagje: als de turbo kapot is, is deze dan gelijk volledig kapot of kan er ook sprake zijn van disfunctioneren met gedeeltelijk kracht verlies? Misschien iemand nog tips?

        #18013115
        welderke
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 August 2013

          heb ook onlangs met mij insignia problemen gehad met de turbodruk even naar de dealer en opgelost zat een scheurtje in de darm waar de druk zich opbouwt nieuwe gestoken en rijd terug perfect lijkt een ziekte te zijn van opel heb ik me weten te vertellen maar nu heb ik het zelfde probleem van jou met dat lampje te hoge emissie norm..ook ff na de dealer dus..

          #18013116
          nicocorsa
            Lid sinds:
            6 June 2006

            vind het eigenlijk beetje spijtig lezen dat sommige hier schrijven dat het een opel probleem is .

            zal kort omschrijven wat er gebeurt bij die turbodarm . mense die veel korte afstanden rijden . die hebben iets meer olie in de intercooler zitten en olie en rubber is niet echt een goede combi . na verloop van tijd en 1000x malen uitzetting door het gas geven en lossen kruipt klein beetje olie in die porieen . van het rubber tast dit aan en gaat scheuren .

            ik hoor de uitleg al komn waarom rubber dan en geen plastiek . zuiver voor motorgeluiden en trillingen . op te vangen. een gekend probleem ja en nee als de auto echt snelweg gebruikt word en lange afstanden gaat doen heb je er geen last van .

            in verband het lampje dat aan gaat is de gekend veel hangt van de fout code af maar als die turbo darm kapot is wordt er meer diesel ingespoten in de motor meer roetafzetting .
            roetfilter sneller verzadigd . deze kan niet voldoende reinigen . en als je dit blijft negeren ga je als gevolg krijgen roetfilter stuk en een hoop geld armer . dit te wijten deels aan het niet luisteren naar de wagen info die hij geeft en eigenlijk beetje verkeerde aankoop van motorvariant . diesel of benzine

            #18013117
            welderke
            Deelnemer
              Lid sinds:
              22 August 2013

              volledig mee akkoord maar toch niet alsik maar 20000 km heb gebold en veel autostrade bij mij was de darm en een valve van de turbo defect en die woorden probleem bij opel kome uit de dealer zijn eigen mond ;)

              #18013118
              H-400
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 November 2006

                Zijn problemen die niet echt merkgebonden zijn. Onze Sprinters, Actrossen en Scania’s hebben er ook van.
                Maar als je echt in de miserie wil zitten: Onze Iveco’s staan meer in panne dan ze rijden.

                @nicocorsa
                : Over benzine/diesel kan ik je alleen maar gelijk geven, ik doe met de dagelijkse wagen zo’n 11.000km/jaar.
                Dus ik heb voor een sports-tourer resoluut voor de benzine 2.0Turbo gekozen, die kan de zware kast wel aan.

                #18013119
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Tja, kom het ook veel tegen inderdaad, mensen rijden te korte stukken, met hun diesel, de auto krijgt te weinig tijd om te regenereren, en dan zit op een gegeven moment het roetfilter zo vol dat ie niet meer kan regenereren, en zal de motor op storing gaan, met inderdaad zeer hoge kosten in het vooruitzicht.

                  Ik heb hier al een tijdje een Astra-H 1.9CDTi (100pk) in onderhoud, deze rijdt vrijwel alleen snelweg, zo’n 28.000km per jaar.
                  Deze heeft dan wel nog altijd zijn roetfilter ergens tussen de 20 en 28% vol zitten, maar deze krijgt de tijd om te regenereren..

                  nu heb ik laatst wel de EGR moeten vervangen, deze is kapot gegaan door de aanslag in het inlaat traject, en zeker gezien de soort kilometers ben ik verbaasd over hoe verstopt het zaakje zat.
                  Heel de Gasklep was verzadigd van dikke smurrie, de toegan naar de EGR zat vrijwel dicht, en dat met vrijwel alleen snelweg kilometers.
                  Deze problemen zullen er zeker niet aan helpen het Roetfilter schoon te houden.



                  @ H-400: Bij ons met de SCM-roetfilters (Ad-Blue) eigenlijk weinig ellende, ondanks de vele Korte ritten.
                  2x Mercedes-Benz Atego (1224 euro-5 (2009) en 1218 euro-4 (2007)), 1x Axor (1829 euro-5 (2009)), allen met (waardeloze) automaatbak
                  Enige die Veel, en dan bedoel ik ook VEEL!! ellende geven zijn de Scania P270 (2007) en R380 (2009) hier, bijde Euro-4 zonder roetfilter en automaat..

                  Zelfs de Nieuwe (10-2012) Euro-EEV sprinters geven nog geen Ellende, bijde 513 automaat, met opbouw en laadklep, regelmatig goed aan het gewicht.
                  die dingen rijden vrijwel alleen maar rondjes door de stad.. veel stukken van enkele kilometers, dan weer een goede tijd stilstaan, en dan weer een stukje rijden etc etc..

                  Willem

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.