Motorproblemen Corsa B X14XE

Forumindex Forums Modellen Corsa Motorproblemen Corsa B X14XE

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275419
    Mattiee
      Lid sinds:
      14 February 2016

      Goedendag allemaal,

      Mijn naam is Matthijs en ik ben nieuw op dit forum.
      Ik ben de eigenaar van een Corsa B X14XE uit 1999 en heb deze nu voor het 3de jaar in bezit.
      De auto heeft een KM stand van 186.000 en reed voorheen altijd prima.

      De afgelopen maanden is er een probleem naar boven gekomen wat ik nog niet heb kunnen oplossen.
      Als je optrekt en daarna rustig het gas terugneemt begint de motor ontzettend te horten en stoten.
      Laat je het gas helemaal los en duwt hem daarna weer rustig in dan loopt de motor weer als vanouds.
      Tijdens optrekken of bij een constante snelheid merk je helemaal niks aan de motor.

      Ik ben dus met dit probleem naar de lokale garage gegaan en heb hem laten uitlezen. hier kwam uit dat de bobine of ECU kapot was.
      Omdat de motor geen problemen geeft met optrekken/stationair/starten heb ik dus de bobine laten vervangen.
      Het probleem bleef aanhouden waarop ook de bougies en bougiekabels zijn vervangen (vervuilde bougies en lekkende kabels gevonden door de garage)
      Ook heb ik daarna een fles Forte (injector/systeem reiniger) op een volle tank euro 98 er doorheen gejast.

      Probleem bleef aanhouden. Hierdoor ben ik gaan zoeken naar eventuele vacuüm lekken en of die ergens valse lucht aanzuigt. tevens heb ik tegelijkertijd de massa, accuspanning (12.8V), Laadspanning (14.3V) en de 5v lijn (5.0V) gecontroleerd. ook de auto weer uitgelezen. dit keer gaf de ECU geen problemen aan.
      Om problemen uit te sluiten met de massa naar de accu zijn er 2 kabels vanaf de bobine en vanaf het motorblok zelf aan de massa gelegd.

      Probleem blijft alsnog aanhouden. Omdat het probleem gas gerelateerd is heb ik samen met een maat de motor uit elkaar gesleuteld totdat we bij het gasklephuis terecht kwamen en deze is flink schoongemaakt. (samen met de rest van de onderdelen die eraf kwamen) De motor weer in elkaar gezet en getest. het probleem is welliswaar minder geworden maar alsnog aanwezig. De gasklep loopt soepel om en blijft niet hangen. Daardoor verdenk ik dat de gaskleppositieschakelaar defect is.

      Nu is mijn vraag, zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien of heeft iemand tips over hoe dit opgelost kan worden?
      en is er ergens een site of programma waar ik alle motoronderdelen kan terugvinden.

      #18310743
      KRSA2000
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 February 2009

        EGR wilt vaker bij deze motoren problemen geven.
        De een keer met een foutmelding de andere keer weer niet.
        Wat je kan doen om dit uit te sluiten, verhelpen of i de toekomst verkomen:
        EGR loshalen en goed reinigen en terugplaatsen met een blindpakking ertussen.

        Sent from my SM-P900 using Tapatalk

        #18310744
        Mattiee
          Lid sinds:
          14 February 2016

          @KRSA200

          Ik had inderdaad eerder ook over de EGR gelezen.
          Heb je ergens een instructie over hoe ik erbij kom en waar die zit?

          #18310745
          KRSA2000
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 February 2009

            Hier is een link van onze Vauxhall broeders van Migweb

            http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/389939-how-egr-blanking-x14xe-x16xe.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

            Staat alles mooi uitgelegd met plaatjes.

            Sent from my SM-P900 using Tapatalk

            #18310746
            Mattiee
              Lid sinds:
              14 February 2016

              Ok! a.s weekend maar “even” de egr klep eruit sleutelen.
              Ik zal wss ergens een vervangende klep opzoeken omdat ze waarschuwen voor het blinderen ervan met een standaard ECU.

              ~update next weekend

              #18310747
              KRSA2000
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 February 2009

                Motor management gaat hoog uit af & toe branden, zonder verder consequenties.
                Ik zou dat geld sparen.

                #18310748
                KRSA2000
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 February 2009

                  Ik had ook begrepen dat de landcode in de ecu veranderd kan worden (naar turkije) en wordt de EGR uitgeschakeld.
                  Alleen weet ik niet of dit ook voor de x14xe ook geldt…

                  #18310749
                  Mattiee
                    Lid sinds:
                    14 February 2016

                    Update!

                    Vandaag weer’s aan me auto kunnen sleutelen.
                    egr klep ertussenuit. staalplaat gemaakt en met pakking en al teruggeschroeft.
                    Het terugschroeven van de egr plaat + stalenplaat + pakking was geen doen dus heb ik dat ding tijdelijk even aan me luchtinlaat vastgebonden.
                    na een testrit van X aantal kilometer en alle snelheden lijkt het probleem opgelost te zijn.

                    nu kan ik zo wel weer blijven doorrijden. Maar het zou beter zijn als ik die hele klep gewoon uit kon zetten en dan niet meer “los” in me motorbaai heb liggen.

                    Als iemand foto’s wilt of vragen heeft van/over de EGR hoor ik dat graag.

                    #18310750
                    MrVinz
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      13 October 2015

                      hoi,

                      ik moet t zelfde gaan doen. als je n nieuwe egr hebt gekocht, welke? en hoe heb je de achterste schroef bereikt? welk gereedschap past daar?

                      groeten,
                      vincent

                      #18310751
                      Mattiee
                        Lid sinds:
                        14 February 2016

                        Ik heb mijn EGR Afgedopt doormiddel van een op maat gemaakt stuk plaatstaal.
                        Misschien dat ik in de toekomst een nieuwe EGR klep monteer. (afhankelijk van de APK)

                        Om je vraag te beantwoorden.

                        wat ik deed was het volgende,
                        – ik haalde mijn map sensor los. 1x stekker en 1x slang boven het koelvloeistofvat.
                        Zit vast met 2x een plastic M6 moer. (sleutel/dop 10)

                        – Ontkoppel de vacuumslang op de luchtinlaat net voor het vloeistofvat. (zit vast met een m12 moer, sleutel 19)

                        – Ik zoog het vloeistof vat leeg en ontkoppelde de slangen die eraan vast zitten. daarna maak je het vat los (weer met 2 plastic M6 moeren) en dan wiggel je hem een beetje tussen de kabels etc eruit en omhoog. dan kan je bij de slangenklem aan de onderkant (dop 8 ) en kan je deze losmaken. Je kan dan het vat dan in zijn geheel eruit halen.

                        – het volgende zijn de brandstofslangen op je gasklephuis. Deze zijn te herkennen door de metaal ingepakte slangen, de EGR klep zit achter deze slangen. (één zit vast met M12 en de andere met M10) Pas op voor brandstoflekkage als je deze loshaalt. Ik had er doeken onder gelegd tijdens het loshalen en altijd een brandblusser bij de hand. voor het geval dat.

                        Als je dat allemaal los hebt dan kan je “enigsinds” bij de EGR klep. Het gereedschap wat je nodig heb is een kleine ratel + lang en/of kort verlengstuk. hier doe je een universele draaikoppeling op met een TORX 140. De voorste bout kan je makkelijk bij, de achterste… tja. heel veel klooien. je kan de bout net zien als je van bovenaf door je inlaatspruitstuk door kijkt. Bij mij kwamen ze zonder al teveel kracht los.

                        En wat een nieuwe EGR klep betreft. Je garage in de buurt of een opel dealer zal vast wel aan zo’n ding kunnen komen. Mijn auto rijd eerlijk gezegd een heel stuk beter zonder dat ding.

                        #18310752
                        MrVinz
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          13 October 2015

                          Bedankt voor je verhaal! Ik zit liever niet aan benzineslangen maar als t moet…
                          Jij hebt gewoon je oude klep nog steeds? Kan ook natuurlijk.

                          #18310753
                          Mattiee
                            Lid sinds:
                            14 February 2016

                            Ja maar dan afgedopt

                            #18310754
                            MrVinz
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 October 2015

                              Ik heb n nieuwe pakking en een afdekplaatje binnen. Wil m binnenkort gaan afdoppen. Kan het koelvloeistofvaatje ook uit de weg getrokken worden zonder alle slangen los te halen? Laat de slang aan de onderkant dat toe?

                              #18310755
                              bart-gsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 July 2012

                                bij de corsa b heb je denk ik 2 plastic moertjes die je los kan halen.. is dacht ik dopje 10 en dan kun je die loshalen van het schutbord en uit de weg leggen

                                #18310756
                                MrVinz
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  13 October 2015

                                  Ja dat klopt, die moertjes ken ik heel goed. Vroeg me alleen af of de slang aan de onderkant kon blijven zitten zodat ik t vat niet leeg hoef te halen.

                                  #18310757
                                  bart-gsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2012

                                    de slang zal niet zo heel erg langer zijn.. maar het kan wel.. en anders voor de zekerheid het vat leeg halen en een griptang of iets anders om de slang tijdelijk dicht te houden erop zetten…

                                    #18310758
                                    MrVinz
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      13 October 2015

                                      Nou, dat is m dus niet geworden. reservoirtje etc weg zonder problemen maar er loopt n stuk kabelboom achterlangs waardoor ik er bijna geen gereedschap achter krijg. Alles bij mekaar maakt me bang dat ik t niet meer fatsoenlijk in elkaar krijg dus ik heb alles weer teruggeplaatst en dat was dat. Beetje teleurstellend maar ja, nu rijdt ie iig nog…

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.