Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Motorombouw 2.8 naar 3.0E
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 april 2009 om 22:32 #17209370
Ik wil mijn Commodore om gaan bouwen van 2.8 met carburateurs naar 3.0E. Ik heb al een blok, maar omdat ik nog helemaal nieuw ben in het injectie gebeuren vraag ik me af waar sommige stekkers voor zijn en wat ik nog mis.
Totaal plaatje. Dat zwarte kastje wat bij de computer nog los ligt, past nergens op. Hoort er dat wel bij, zoja, mis ik dan een stukje kabelboom? Er staat AR op en nog een nummer.
Er zit een ontzettend lange kabel aan met een brede stekker die ik niet thuis kan brengen. Misschien voor een computer voor een enventuele automaatbak? zoja, kan ik deze gewoon laten vervallen?
En waar is deze stekker voor?
Van dat witte stekkertje hangen er ook een stuk of 4, waarvan ik ook nog niet weet wat het is.
Ik zal ongetwijfeld nog meer vragen hebben, maar als iemand me hiermee vast opweg kan helpen ben ik alvast voor een gedeelte geholpen:thumbup
2 april 2009 om 23:49 #17474781Daar kan ik je wel bij helpen:
Je hebt een 30E van na 84 van een Monza/Senator A2 gekocht met LE2-Jetronic,(volsmond gewoon LE)Maar die auto heeft ABS (en een AGR klep dus zeker van na 84) gehad en daar is die hele rampetamp van.
Als je de plastic omhulsin open snijd komt je de gezamelijke en + en – wel tegen die moet je scheiden al wat dan over blijft is voor je injectie systeem.
ABS en injectie hebben 1 kabelboom samen maar alleen de plus en min zijn samen en is zo te scheiden.
Mocht je nog meer vragen hebben brand los.
2 april 2009 om 23:55 #17474782Trouwens dat zilveren relais wil ik wel overnemen dat is het overspannings relais van het ABS systeem ik heb dit kapot gehad (kapot gekocht bedoel ik dan) maar zelf gesoldeerd met een lasdraad die veel te dik is,en daarom zoek ik nog een overspannings relais,nieuw niet meer te leveren bij Opel.
En als die lasdraad door smelt is mijn ABS computer ook al gaar daarom zoek ik nog zo,n relais.
3 april 2009 om 15:27 #17474783Ah das dus van de ABS. Ja als ik dat zilveren relais toch niet nodig heb kun je die wel overnemen.
Maar dat kastje waar AR 0 227 921 007 opstaat waar is dat voor? Die kan namelijk nergens op de kabelboom of mis ik een stukje kabelboom?
3 april 2009 om 15:59 #17474784A ja klopt dat is die onderste die onder de injectie computer ligt (met die roze sticker) die in voor je ontsteking en komt op een aparte kabelboom te zitten.
Die kabelboom heeft een aantal sensoren en zit ook op de injectiekabel boom ergens.
Wil je de motor 100% aan het lopen hebben op die ontsteking (na 1984) dan moet je alle sensoren hebben,ik persoonlijk zie liever de oudere ontstekingen.
Die ontsteking die op dat blok hoort is goed als alles compleet is,maar dat is vaak niet.Zonder bijbehorende kabelboom krijg je het blok makkelijk aan het lopen als je er een oudere ontsteking in doet of zoek de juiste kabelboom en zorg dat alle sensoren erbij zitten:
olietemp (zal wel in het blok zitten net boven de oliepomp aan de zijkant van het distrubutiehuis aan de bestuurderskant)
Onderdruk en buiten temp zul je wel niet hebben en die moet je 100% zeker hebben wil je um 100% goed aan het lopen hebben en geen backfires krijgen als je op LPG aan de gang gaat.4 april 2009 om 09:39 #17474785Oke ik zal eerst proberen of ik die kabelboom ergens aan kan komen en die 2 sensors, want die mis ik inderdaad.
Mocht ik daar nu niet aan kunnen komen, dan mag je me nog even vertellen wat voor soort onsteking ik dan moet hebben en wat daar dan bij hoort. Ik heb trouwens ook geen bobine erbij. Moet dat ook speciaal eentje zijn voor dit type ontsteking?4 april 2009 om 11:57 #17474786zie ook mijn topic,ik heb dat al,maar niet zonder problemen.
4 april 2009 om 20:09 #17474787Als je niks kunt vinden compleet dan kun je gewoon je oude 2800 ontsteking gebruiken.
Maar die zal wel contactpunten hebben wat vaak voor ellende zorgt.
Als ik jou was zou ik gewoon een electronisch zoeken van een CIH 6 elke ontsteking is goed behalve die na 84 die moet je niet hebben en de Omega/Senator B ontstekingen krijg je niet aan de gang.
De bobine die jij nodig hebt bij die ontsteking is gelijk aan die van een C30NE/C30SE of een Monza/Senator A van na 83 die zijn allemaal gelijk,kan goed zijn dat Kadett E/Vectra A enz ook past,maar durf ik niet zeker te zeggen.
Ook kom je in de knoei met je koelsysteem met die 30E,je moet gewoon alles aansluiten zoals je 2800 dat nu heeft dus dat T-stuk in de slang bovenop je waterpomp weghalen.
Ook zou ik nu de AGR klep weghalen en afdoppen,als ie werkt is dat niet positief voor het vermogen.
4 april 2009 om 22:26 #17474788Die AGR klep wilde ik al afsluiten, daar was ik al van op de hoogte.
Bedoel je met die + en – scheiden, dat ik die naar de injectiecomputer gaat los moet halen en daar 12v en massa op moet zetten?Ik heb inderdaad contactpunten maar dan ga ik die zolang als ik geen elektronische onsteking gevonden heb maar gebruiken.
5 april 2009 om 08:25 #17474789met een contactpunten ontsteking gaat hij volgens mij niet lopen
dacht dat de injectoren en benzinepomp signaal vann de ontsteking moeten hebben5 april 2009 om 09:40 #17474790De signaal draad die Fluks bedoelt is denk ik de groene van de bobine,de zo genoemde -1 das de uitgang voor toerental die het injectie systeem nodig heeft.
7 april 2009 om 17:31 #17474791Binnenkort ga ik ermee aan de gang, en ondertussen heb ik die jongen gemaild uit duitsland die die Aisin warner te koop heeft op dat duitse forum. Ik kan slecht duits, maar hij zegt dat die wel uit een senator A2 komt en is compleet met ”Elektronik-box en kabelbaum”. Heb ik dan alles wat ik nodig heb?
hij had me een paar fotos gestuurt van de nummers die erop staan.
Enig idee of het dan ook echt om de 03/71L gaat?7 april 2009 om 18:35 #17474792Nee die bak moet je niet hebben dat is een LE te zien aan de electronica en de cardanas aansluiting,die bak heeft in een Omega A/Senator B gelegen en NOOIT in een Monza/Senator A2.
7 april 2009 om 20:17 #17474793origineel gepost door GSE
Nee die bak moet je niet hebben dat is een LE te zien aan de electronica en de cardanas aansluiting,die bak heeft in een Omega A/Senator B gelegen en NOOIT in een Monza/Senator A2.op de foto die op het ohf staat kan ja al duidelijk zien
dat het om de le gaat
die stekers die er aan zitten
en bij een 31 71l zit er maar bedrading aan een kant8 april 2009 om 08:52 #17474794Das jammer… maar in ieder geval bedankt, dan rij ik niet voor niks naar duitsland:wors
17 april 2009 om 08:54 #17474795Zo de kabelboom is iets gekrompen nu:
Maar waar wordt de brandstofpomp op aangesloten?
Ik heb deze 2 stekkers nog waarvan ik nog niet weet hoe en waar die op aangesloten moeten worden:
Dat zijn de stekkers die bij de brandstofpomprelais in de buurt zitten;)
17 april 2009 om 10:42 #17474796Vraag het Twakkie1 of MR-Turbo maar…….Haha
Die ene stekker met 3 pennetjes op een rij is voor contact te maken tussen je ontstekingskabelboom daarmee word de gasklepstand door gegeven aan de onstekings computer die berekend dan de voorontsteking.
Die stekker heb je alleen nodig bij het type ontsteking na 84.
Jou injectie systeem maakt contact met die 4-kantige stekker met de draden 2x groen/zwart/rood/zwart-rood
Groen komt van de bobine -1 deze geeft het toerental signaal door aan je injectie computer
Zwart komt +12V op van het contactslot als de auto op contact staat
zwart/rood komt op de startmotor bij de zwarte die van je contactslot af komt,deze geeft een signaal van wanneer de auto gaat starten.
Rood (sommige bj ook blauw dacht ik) is de uitgang van je brandstof pomp en zou ik ff afzekeren en dan op de pomp steken.
Ook zou ik de +12V geschakelt over contactslot ff afzekeren,is altijd beter.
17 april 2009 om 22:01 #17474797:thumbup
Dat 2x groen klopt, zwart rood heb ik ook, maar die zit samen met een dunne witte,
een zwarte klopt ook, maar ik heb geen rode.
wel nog en dikkere witte. Zou die witte in plaats van de rode bedoeld zijn?18 april 2009 om 10:33 #17474798Groen aansluiten zoals eerder beschreven
Zwart/rood op de startmotor op het startrelais aansluiten
Dunne zwarte op +12V over contactslot
Wit=uitgang brandstofpomp
(Die zwart/rode en witte zitten samen zodat zo snel als je start de pomp meegaat lopen)
Sorry ik was ff in de war met L-jetronic die zijn in principe gelijk met aansluiten alleen iets andere kleuren.
18 april 2009 om 10:54 #17474799Geeft niet, ik ben al lang blij dat er iemand de moeite neemt om te helpen.
Ik ben nog opzoek naar een luchtslang, brandstofpomp en gasmengstuk en ontsteking. Zodra ik dat heb kan ik hem in gaan bouwen.
Tot zover alvast weer bedankt:D
28 april 2009 om 08:30 #17474800Ik heb vandaag de juiste ontsteking thuis gekregen compleet.
Daar heb ik weer een vraagje over;
er komen 3 kabeltjes uit dat kabelboompje vanaf de module.Groen = voor op de bobine
Bruin = ?
zwart = ?iemand?:)
28 april 2009 om 10:21 #17474801groen is toerenteller
zwart is +12 geschakelt over contactslot
bruin is –Dan moet je ontsteking vonken,leg de bougies maar op de klepdeksel en draai onder maar aan de verdeler als deze aangesloten is en nog niet gemonteerd.
28 april 2009 om 21:35 #17474802De motor ligt nog los in de garage maar ik heb de ontsteking even aangesloten op een losse accu en verder zoals jij zei en hij vonkt:D
Nu nog hopen dat als alles ingebouwd zit het ook allemaal zo snel werkt.29 april 2009 om 09:52 #17474803Ga ik wel vanuit,zijn maar een paar draden.
Met de benzine leidingen moet je ff opletten dat je aan en afvoer goed aansluit:
Aanvoer komt rechtstreek op het benzine circuit en de afvoer komt op het ronde potje te zitten de zogenoemde druk regelaar,anders om loopt ie niet.De zaak onluchten kan ook ook een behoorlijke ellende zijn,ik boor altijd een miniscuul gaatje in de thermostaat van 1,5-2mm en vul dan alles goed en blaas dan door de bovenste radiateur slang net zo lang todat het water door de thermostaat komt,dit doe ik alleen bij blokken waar de ontluchtingsschroef vast zit.
Verder ff de oliepomp aanschudden als deze los is geweest door de inbus schroef aan de bestuurderskant net boven de oliepomp,gewoon vullen met zo,n smeerkannetjes totdat de olie er terug uit komt te lopen.
11 mei 2009 om 21:24 #17474804Iemand op dit forum heeft een 4-traps Aisin-Warner liggen, er staat 104 AA op het plaatje aan de zijkant.
Bak komt uit een 83 of 84-er A-Senator volgens hem.
Type zegt mij niks, maar is dat dan weer een ander type bak als de Aisin warner 03/71L ? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.