Motorolie 10W40 of 5W30 Opel Astra G 2001 (Z16XE)

Forumindex Forums Modellen Astra Motorolie 10W40 of 5W30 Opel Astra G 2001 (Z16XE)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18467855
    AstraLover2001
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 August 2019

      Beste mede-Opelfans :happy02: ,

      Er zijn overal zoveel verschillende lezingen en meningen, zelfs verschillende Opel dealers (Nederlandse en Belgische) konden geen eenduidige keuze geven.

      Ik ga ergens deze maand mijn auto een grote beurt geven, en daar hoort uiteraard onder andere een nieuwe oliefilter en motorolie in.

      Helaas zijn mijn klepstoters gaan tikken sinds enkele maanden, dus ik twijfel heel erg om in plaats van motorolie van 10W40 nu dunnere 5W30 te gaan proberen. Het zal dan een Castrol 5W30 Vol Synthetische motorolie worden, van Shell of GM Opel.

      Mijn Opel heeft 207.000 op de teller, ik rijd meer korte afstanden waardoor de motor niet echt op temperatuur komt. Alleen met weekendjes weg, vakanties, of vrienden/familie bezoek lange afstanden. Ik heb de Opel bijna 3 jaar, en tot die klepstoters begonnen te klinken altijd 10W40 van Valvoline gebruikt. Naar volle tevredenheid tot mijn klepstoters hoorbaar werden.

      Overigens heb ik nooit extreem veel last gehad van olie verlies, er gaat heel veel liefde in mijn autootje. Jaarlijks worden alle filters vervangen, NGK bougies, remblokken en dergelijke. Tevens gebruik ik ook meermaals per jaar van Wynn’s Extreme Petrol Cleaner waar ik al 10 jaar groot fan van ben, een echte gamechanger zeker met een hoge kilometer stand.

      Kan een overgang überhaupt wel van jaren 10W40 gebruikt te hebben maar 5W30, wat Opel weliswaar officieel heeft voorgeschreven.
      Bij voorbaat dank allen, ik ben benieuwd naar jullie reacties.

      :cheers:
       

       

       

       

       

      #18467877
      opel-mark
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 March 2011

        met dunnere olie zullen de klepstoters enkel maar harder gaan tikken, de vraag is of het wel je kleppenstoters zijn en niet een versleten nokkenas.

        #18467879
        AstraLover2001
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 August 2019

          Is een versleten nokkenas een veel voorkomend probleem? En makkelijk te controleren?

          En is een prijzige reparatie?

           

          Bedankt voor je reactie!

          #18467931
          Corsa_GSi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Persoonlijk zou ik een goede 5w40 gebruiken in dit type motor.

            Maar waarom overgaan van een half syntheet (10w40) naar een vol syntheet (5w30 5w40)….

            Als je dat echt wilt doen, dan moet je voor het wisselen een oliesysteem reiniger toevoegen en daarna pas verversen.

            #18467936
            opel-mark
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 March 2011

              ik zou zeer zeker geen reiniger toepassen, alle rommel komt in een keer los en gaat kleine oliekanaaltjes verstoppen.

              #18467943
              AstraLover2001
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 August 2019

                Voornamelijk omdat de klepstoters steeds meer tikken.

                Ik weet niet hoe ik er nokkenas kan c

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.