Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Motorkeuze zelfbouw-auto
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2016 om 19:04 #17277592
Beste lezers,
Na een hoop onderzoek en vergaren van technische kennis, ben ik uitgekomen bij een vraag waar ik geen antwoord voor weet.
Ik ben bezig met het ontwerpen en bouwen van een eigen auto welke ik op kenteken wil hebben voor woon-werk verkeer. Ik wil het beestje vrij licht houden en er ook een best motortje in hebben. Die motor is nu het vraagstuk; welke motor kan ik makkelijk uitbouwen uit zn voorganger en overzetten in mijn werkstuk? Het hoeft geen Opel-blok te zijn. Heb zelf al zitten denken aan een simpel Suzuki Wagon R+1.3 blok, maar daar zit naar mijn gevoel te weinig pit in.Graag hoor ik suggesties :)
En ja, het liefst zou ik er ook een C20LET in leggen, maar kan daar alleen maar van dromen ^_^
5 augustus 2016 om 21:08 #18324153AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dan laat t hele plan maar varen…
Want voor je een kenteken op n zelfgebouwde auto hebt
Ben je de prijs van meerdere c20let.s aan het uitgeven geweest……Enige optie is een chasis kopen wat al n kenteken heeft
En dat naar eigen idee opbouwenMaar zelfs dan vermoed ik dat je niet in n fuik van n grote verkeerd controle moet komen…..
In jou geval.zou ik dus eerst goed uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om n kenteken te krijgen op je zelf bouw project
Pas daarna zou ik me druk maken om een motorblok….
6 augustus 2016 om 05:43 #18324154Ik ga uit van een kostenplaatje tussen de 6 en 7000 euro. En alles wat ik niet onnodig extra uit hoef te geven, kan ik natuurlijk besparen en/of investeren in wat anders. Zo heb ik via mijn werkgever een goedkope leverancier van metaal gevonden, en heb ik een gratis werkplaats plus een collega die mechanisch heel technisch is.
Verder ben ik op de hoogte van de kosten, regels van de RDW en wettelijke eisen aan een eigen voertuig.Wat ik probeer te zeggen; ik kom niet beslagen ten ijs.
6 augustus 2016 om 07:22 #18324155AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ok als je dat allemaal uitgezocht hebt
Zal.t wel.goedkomen…….Motorkeuze blijft de simpelste hindernis(in mijn ogen)
Als je eigenbouw rwd wordt
Dan zoek je een donor auto met rwd dan pak je daar de motor en bak van
Dan heb je de grootste hindernis(vinden van juiste versn bak) al getackeld…Zelfde geld uiteraard als.je eigenbouw fwd wordt
Dan pak je n donor met fwd…..Wel nog n voorspelling met n budget van 7000
Ga je t niet redden :shock:
En je laatste zin klopt niet
(hoop ik voor je) :D6 augustus 2016 om 10:28 #18324156Ik weet bijvoorbeeld dat ik niet zomaar een motor uit een Astra H kan trekken en gebruiken, omdat er een aardig spinnenweb aan computers aan hangt. En het gaat een FWD blok en bak worden in een RWD auto. Kortom; de motor boven de achteras hangen.
6 augustus 2016 om 12:52 #18324157@Misiu wrote:
Ik weet bijvoorbeeld dat ik niet zomaar een motor uit een Astra H kan trekken en gebruiken, omdat er een aardig spinnenweb aan computers aan hangt. En het gaat een FWD blok en bak worden in een RWD auto. Kortom; de motor boven de achteras hangen.
Dan zou ik een c20xe nemen. Heeft maar 3 a 4 draden nodig om te lopen, standaard 150 pk, te betalen en vrij sterke motor met aardig wat mogelijkheden om verder te tunen.
6 augustus 2016 om 16:15 #18324158Ben benieuwd wat zo’n 150pk op een voertuig met het streefgewicht gaat doen van 600kg ^_^
Weet je toevallig wat er aan zo’n blok nog hangt wat betreft sensoren? Sowieso lambda, maar verder?6 augustus 2016 om 18:38 #18324159Een c20xe krijg je niet op kenteken.
Aangezien je een auto gaat bouwen in het jaar 2016/2017.
Heb je dus ook met die milieu regels van doen.
Dat betekend dat de motor EOBD protocol moet hebben.
En een euro 5 aan uitstoot.Veel succes.
Beste is een donor auto gebruiken en daar de body van veranderen.
Nogmaals verdiep je eerst eens in type goedkeur en de milieu regels enz.
7 augustus 2016 om 08:03 #18324160Mocht ik dan toch aan een euro 5 blok moeten beginnen, zit ik dan niet met een hoop computers zoals bij de Astra H?
Bijvoorbeeld met een A16XER uit een Astra J, kan ik daar dan enkel de ECU van overzetten en het beestje draait?Verder ga ik niet aan een donor-body beginnen met alle respect. Ik weet dat het veeeel makkelijker is om een Kever of 2CV kaal te plukken en enkel het onderstel te gebruiken, maar dat is voor mij niet het doel van het project.
7 augustus 2016 om 08:13 #18324161Dan zou ik me zoals hierboven vermeld is toch maar eens heel goed inlezen op de milieu-eisen en andere eisen waaraan een NIEUW gebouwde auto moet voldoen.
Een zeer goede vriend van me heeft nu al 12 jaar een Ford Taunus in bezit van 1981 die werkelijk splinternieuw is,
dus ook nog geen kenteken afgifte gehad.
Deze komt uit een in Susteren lang gestalde collectie king: en is tot op heden (12 jaar later) nog steeds niet
van een legaal kenteken voorzien omdat de uitstoot-eisen waaraan de auto
moet voldoen voor een toelating niet aantoonbaar gehaald kunnen worden,
Let op dit is dus een door de fabriek gebouwde nieuwe taunus die heel erg lang zonder kenteken als showroom auto gestaan heeft.
Was er toendertijd een kenteken voor aangevraagd was er geen probleem geweest,
maar aangezien de taunus er 23 jaar gestaan heeft en in de tussentijd de techniek en regelgeving veranderd is
tot op heden geen kenteken mogelijk…..7 augustus 2016 om 09:48 #18324162@Misiu wrote:
Ben benieuwd wat zo’n 150pk op een voertuig met het streefgewicht gaat doen van 600kg ^_^
Weet je toevallig wat er aan zo’n blok nog hangt wat betreft sensoren? Sowieso lambda, maar verder?Lambda, hall, krukas, klop, gaskleppositie, lmm, water temp, en bij de motronic 2.8 inkomende lucht temp
7 augustus 2016 om 10:13 #18324163Ik moet dat van de emissies even navragen bij de RDW, omdat er een aantal regels anders is tussen productie- en zelfbouwvoertuigen. Met een zelfbouw hoeft er tenslotte ook geen crashtest te worden gedaan en bestaat er geen ‘catalogusprijs’ voor je BPM.
Die Ford Taunus ga je wat dat betreft niet meer op kenteken krijgen, met als strop dat het een productievoertuig is.
7 augustus 2016 om 16:52 #18324164Ook bij zelf bouw auto’s zijn de milieu regels het zelfde.
Heb bij een apk een keer een klant aardig over de zeik gekregen hier door. Dit was een import kit auto(viel ook onder de categorie eigen bouw) maar ook die moest aan de geldende regels voldoen.En dan zijn de apk regels maar een lachertje wbt milieu.
7 augustus 2016 om 18:53 #18324152Ok, maar hoe zit het precies met mijn voorbeeld van de A16XER? Zitten daar ook meerdere units aan vast? Ik zoek een beetje de mogelijkheden wat betreft motoriek en het overbouwen van zo’n motor naar mijn project.
Weet bijvoorbeeld van mijn Astra H dat er een ECU, REC, stuurkolom computer en dergelijke heeft, en dat hangt allemaal een beetje aan elkaar. Of kan ik ze ook weglaten en alleen de ECU gebruiken (misschien ook de stuurkolom ivm startonderbreker?).7 augustus 2016 om 19:09 #18324165Dan moet je kijken of een vrij programmeerbare ecu werkt.
Maar die moet dus ook dat EOBD protocol kennen.
En hopen dat die met alle sensoren overweg kan.
Zoals de 2de lambda evap enz.18 augustus 2016 om 04:45 #18324166Ik heb even de wetten en regels nagekeken, en ook een mail gestuurd naar de RDW. Daaruit komt naar voren dat de auto (in mijn plan een benzine) alleen moet worden voorzien van emissiebestreidende voorzieningen in de vorm van een catalysator en een lambda-sonde. En zit verder, als individuele zelfbouw auto, niet aan de zogenoemde EURO-Normen gebonden zoals de productieautos.
Mail van de RDW;
Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
Voor een individuele zelfbouw auto is het voor wat betreft de milieu-eisen anders geregeld:
Het niet-seriematig geproduceerd voertuig met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking (benzinemotor) is voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
Het niet-seriematig geproduceerd voertuig met verbrandingsmotor met compressieontsteking (dieselmotor) voor wat betreft verontreiniging voldoen aan de permanente eisen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.