Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Motor/brandstof probleem Vectra A
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 mei 2011 om 06:21 #17237557
Hoi allemaal,
Dit weekend tijdens een ritje naar onze zuiderburen een probleem met de Vectra.
Begon met af en toe kort wegvallen van motorvermogen. Het `kort’ werd echter steeds langer. Begon op fractie van een seconde, maar werd steeds meer, tot dat het meer niet werkte dan wel. Het wegvallen voelde alsof de tank leeg was, en was nadrukkelijker aanwezig als de motor zwaar belast werd (heuvel op, accelereren, etc).Een tijd stilstaan loste het probleem voor even op, maar na een paar kilometer kwam het telkens terug (zelfde patroon, eerst heel kort, langzaamaan steeds langer).
Tank zat nog zeker 20 liter in, en die heb ik wel eens leger gehad, dus een tekort aan brandstof was het niet (ben opzich ook gewoon thuisgekomen, zij het met de nodige stops onderweg).
Eerste keer dacht ik dat een van de cylinders achterbleef, heb toen de verdeelkap even schoongemaakt (was ook nodig), maar daarna kwam het probleem gewoon terug.
Denk nu dat er iets mis is met de brandstof toevoer (simpelste theorie is dat de beluchting van de brandstoftank verstopt zit, en dus bij hoog brandstofverbruik vaccuum zuigt).
Maar ik vroeg me af of een van jullie nog andere suggesties heeft waar ik naar kan kijken.
(Het gaat om een 1993 Vectra A met C16NZ motor).
30 mei 2011 om 08:24 #17877535ik zou eens kijken naar de benzine filter, als deze verstopt zit heb je ook de nodige problemen, dan trekt die ook ieders keer het vuil mee, zodra dat de wagen even gestaan heeft is het vuil weer gezakt, ga je weer rijden komt het weer terug
30 mei 2011 om 09:39 #17877536Kan ook de tankontluchting zijn. Zit die verstopt dan trekt de benzinepomp vacuüm in de tank en krijgt de motor te weinig brandstof.
30 mei 2011 om 12:56 #17877537Bedankt voor de reacties! Filter en tankbeluchting zijn idd de twee dingen waar ik naar wil gaan kijken. Brandstoffilter kan ik vinden, maar weet iemand waar de tankontluchting zit op een Vectra? Loopt die mee naar de vulopening?
30 mei 2011 om 12:58 #17877538Omdat het tijdens het rijden erger word vermoed ik tankontluchting..
Kun je ook testen door je benzine dop losjes te doen is het dan beter minder is het tankontluchting.31 mei 2011 om 15:20 #17877539Filter, ontluchting, brandstofpomp
gr Wim
1 juni 2011 om 06:43 #17877540Bedankt voor alle reacties. Ik ga er morgen eens naar kijken.
Weet iemand waar op een Vectra A de tankontluchting zit?
2 juni 2011 om 14:32 #17877534Net eens een stuk gereden. Eerst gewoon met de tankdop, tot het probleem weer terugkwam. Daarna tankdop eraf gedraaid, wat een sissend geluid produceerde, dus er was zeker een onderdruk in de tank.
Probleem kwam daarna echter toch weer terug, dus het is niet alleen de tankontluchting.
Ook interessant: Toen ik ging tanken bleef de pomp afslaan, alsof de tank vol was (terwijl deze juist bijna leeg was), dus er is zeker ook iets mis met de ontluchting.
Binnenkort maar eens een nieuw brandstoffilter op de kop tikken, en dan de hele tank en brandstofleiding eens goed schoonmaken denk ik.
21 juli 2011 om 11:26 #17877542Oud item, maar eindelijk aan toe gekomen:
Probleem lijkt nu opgelost. Ik heb rond de vulopening alles schoongemaakt (zowel bij de dop, als vanuit de wielkast). Beide slangen daar (beluchting/ontluchting) eraf gehaalt en schoongeblazen, en ook de aansluitingen naar de vulopening uitgeblazen. Daarna de keerklep in de vulopening zelf schoongemaakt.
Ik heb er nu een paar ritten van een uur er op zitten zonder problemen. Binnenkort naar Oostenrijk voor de duurproef, maar lijkt dus gewoon verstopping in een van de slangen geweest te zijn.
21 juli 2011 om 12:49 #17877541Mooi dat het opgelost is! Denk ook dat het die ontluchting is geweest.
25 juli 2011 om 16:14 #17877543dat probleem heb ik ook gehad met mijn a. was ook een c16nz. brandstofpomp vercangen en het probleem was weg.
maar goed mooi dat het opgelost is.18 november 2011 om 10:13 #17877544Probleem is helaas niet opgelost, maar wel nader gespecificeerd: Treed pas op als de tank meer dan half leeg is (rond een-derde schat ik). Daarboven geen probleem. Tank nu gewoon regelmatig, en bij m’n volgende APK/beurt laat ik de garage er naar kijken.
manta1988, brandstofpomp zou idd kunnen, maar dan wel raar dat het niet optreedt met een volle tank. Was dat bij jou ook zo?
23 november 2011 om 08:52 #17877545controleer de verdeelkap eens (bloemkolen verwijderen en anders nieuwekap en rotor, loste bij mij alles op vroeger)
EGR klep buiten bedrijf stellen (slang afknijpen of even dicht stoppen met dikke spijker, 2 zijden), geeft je trouwens veel meer koppel onderin, dus altijd doenDaar waar aan de achterkant van injector huis (schutbord zijde) slangetjes naar binnen gaan even gaatje open maken met hele fijne ragger of ijzerdraad.
Wim
25 januari 2012 om 14:19 #17877546Verdeelkop was idd het eerste waar ik naar keek toen het begon. Was niet schoon, maar niet de oorzaak.
Auto is immiddels naar garage geweest, tank geheel gedemonteerd en schoongemaakt. Lijkt erop dat een vorige garage bij het terugplaatsen van de brandstofpomp geen echte O-ring heeft gebruikt, maar de boel heeft afgekit. En kit lost op in benzine, dus zeer veel troep in de tank, met verstopt filter en brandstofpomp tot gevolg. Feit dat de auto meer dan 5 jaar vrijwel niet gereden had hielp waarschijnlijk ook niet. Volle tank gaf kennelijk voldoende druk om door te rijden, halfvolle tank niet.
Ga binnenkort even wat lange ritten maken op een lege tank voor de duurproef, maar zou dus opgelost moeten zijn. Geen goedkoop grapje, maar ja, elke keer na 20 liter moeten tanken is ook irritant.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.